namazın esası

hayru nisa

Well-known member
Bütün ibadetler gibi namaz da iç rahatlatmak, yürek ferahlatmak için değil, yalnız ve yalnız Allah'ın istek ve emirlerine boyun eğdiğini göstermek için vardır. eğer din mensubu namazı ruhunu aydınlatmak için kılıyorsa, orucu yüreğini, vicdanını temizlemek için tutuyorsa, burada bir yanlışlık vardır ibadetin amacı adına.
kişi, kendi menfaatine uyması yahut kendine maddi/manevi bir çıkar sağlaması için ibadet yaptığı anda amacından sapmış olur. islama göre, emir ve yasaklarda herhangi bir dünya mantığı aramak söz konusu olamaz. bu ancak sonradan sonraya gayrimüslimlere islamı aşılamak için gündeme gelmiş bir metoddur, yok efendim islam bilimle aynı yoldan gitmektedir, şu ayette anlatılan şey aslında tıbbi açıdan buna denk gelmektedir gibi doğruluğu yahut yanlışlığı ispatlanamayan birtakım verilerle insanların aklını ikna etmeye çalışılmaktadır.
oysa özünde müminden böyle bir akli kavrama, anlama değil, yalnızca teslimiyet bekler bu din. namaz kılayım da içime nur dolsun motivasyonuyla hareket eden kişi yanılır. bunu benim aklım bir türlü almasa da, namaz kılarken aklıma kırk çeşit dünya işi takılsa da, bir türlü konsantre olamayıp halimi oldukça anlamsız yahut gülünç bulsam da ben bu işe devam edeceğim çünkü inandığım allah benden bunu bekliyor diyen ibadetin amacını kavramıştır.
tabii namaz kılmaya devam edilen süreç içerisinde manevi bir rahatlama hissedilmesi yanlış olamaz, ibadetin değerini azaltmaz. fakat defaatle söylenmesi gerekir ki, ibadetin yapılış amacı manevi rahata kavuşmak olmamalıdır. lâkin amellerde önce imanın hasıl olması gerekir. ancak imanla namazdan lezzet alınabilir.
imam-ı rabbani hazretleri' bu lezzeti şöyle tarif eder.

nemâzların hepsinde hâsıl olan lezzetden, nefse bir pay yokdur. insan bu tadı duyarken, nefsi inlemekde, feryâd etmekdedir. yâ rabbî! bu, ne büyük bir rütbedir!
bizim gibi, rûhları hasta olanların, bu sözleri duyması da, büyük bir nimetdir ve hakîkî seâdetdir.


"ilâhî hakîkatlerden (celle sultânühü) nasîb almak, ancak âhıretde olacakdır. dünyâda bunlardan nasîb, ancak nemâzdadır ki, nemâz, müminin mirâcıdır. yanî dünyâdan âhırete yükselten bir merdiven gibidir. nemâzda sanki dünyâdan çıkıp, âhırete gidilir ve âhıretde kavuşulacak olan şeylerden haz, zevk alınır. öyle zan ediyorum ki, nemâzda bu devletin hâsıl olması, kâ'beye dönüldüğü içindir. çünki orası, ilâhî hakîkatlerin (teâlâ ve tekaddeset) zuhûr etdiği yerdir. görülüyor ki, kâ'be, dünyâda şaşılacak birşeydir. görünüşde dünyâdaki evlerden biridir. hakîkatde ise, âhıretdendir. kâ'be dolayısı ile nemâzda da, bu hâl hâsıl olmuş, sûreti de, hakîkati de, dünyâ ve âhıreti kendinde toplamışdır. muhakkak olarak anladım ki, nemâz kılarken hâsıl olan hâller, nemâz dışında hâsıl olan bütün hâllerin üstündedir. çünki bu hâllerin hepsi, zıl ve sûretden kurtulamamış, ne kadar yüksek ve kıymetli olsalar da, asıldan nasîb alamamışlardır. nemâzdaki hâller ise, asıldan nasîblidir. zıl ile asl ve birşey ile gölgesi arasında ne kadar fark varsa, bu iki hâl arasında da, o kadar fark vardır. "
bu iş, büyük nimetdir acabâ kime nasip olur?

iyi biliniz ki, dünyâda nemâzın rütbesi, derecesi, âhıretde, Allahü teâlâyı görmenin yüksekliği gibidir. dünyâda insanın Allahü teâlâya en yakın bulunduğu zemân, nemâz kıldığı zemândır. âhıretde en yakın olduğu da (rüyet), yanî Allahü teâlâyı gördüğü zemândır. dünyâdaki bütün ibâdetler, insanı nemâz kılabilecek bir hâle getirmek içindir. asl maksad, nemâz kılmakdır"
 

alaim-ussema

Well-known member
"Namazın manası, Cenab-ı Hakk'ı tesbih ve ta'zim ve şükürdür. Yani, celaline karşı kavlen ve fiilen "Sübhanallah" deyip takdis etmek. Hem kemaline karşı, lafzan ve amelen "Allahü Ekber" deyip ta'zim etmek. Hem cemaline karşı, kalben ve lisanen ve bedenen "Elhamdülillah" deyip şükretmektir"

Sözler
 

alaim-ussema

Well-known member
"Nasılki insan, şu âlem-i kebirin bir misal-i musaggarıdır ve Fatiha-i Şerife, şu Kur'an-ı Azîmüşşan'ın bir timsal-i münevveridir. Namaz dahi bütün ibâdâtın enva'ını şamil bir fihriste-i nuraniyedir ve bütün esnaf-ı mahlukatın elvan-ı ibadetlerine işaret eden bir harita-i kudsiyedir."

Sözler
 

alaim-ussema

Well-known member
"bedenî ibadet ve taatlardan namazın tahsisi, namazın bütün hasenata fihrist ve örnek olduğuna işarettir. Evet nasılki Fatiha Kur'ana, insan kâinata fihristedir; namaz da hasenata fihristedir"

İşarat-ül İ'caz
 

NİSANUR

Well-known member
Namaz : Peygamberlere öğretilen ibadetlerin ilkidir.
Namaz : Kıyamet günü hesabı sorulan vazifelerin ilkidir.
Namaz : Gaybe inanmanın pratik bir görüntüsüdür.
Namaz : Kur an ı Kerimde en çok zikredilen emirdir.
Namaz : İnsanı Allah a bağlayan ve iman manalarını kalpte canlandıran temel noktadır.
Namaz : Cehennemden kurtuluşa bir vesiledir.
Namaz : Cennetin anahtarıdır.
Namaz : Yoksulların haccıdır.
Namaz : Mü minlerin miracıdir.
Namaz : Amellerin en hayırlısı muradın en feyizlisidir.
Namaz : Hayatın manası, yaratılışın hikmet ve gayesidir.
Namaz : İmanın gıdası,kalbin cilası,ahlakın kaynağıdır.
Namaz : İslamın binası,ibadetin hayırlısıdır.
Namaz : İmanın alameti,vücudun selametidir.
Namaz : Kullukta vakar ile tevazuun ifadesidir.
Namaz : Dünya nimetlerine şükür,ahiretin sonsuz nimetlerine nail olma vesilesidir.
Namaz : İnsanın hareketlerini Allah ın emirlerine uyduran bir sebepdir.
Namaz : İki vakit arasında küçük günahlara kefarettir.
Namaz : İman ile şirk ve küfür arasında bir perdedir.
Namaz : Suyun kiri giderdiği gibi günah kirlerini yıkayıp atandır.
Namaz : Allah ın huzuruna varmaya,O nunla konuşmaya,O nun nuruna erişmeye bir vesiledir.
Namaz : İnsanı kötülüklerden uzaklaştıran,iyiliğe çağıran bir ibadettir.
Namaz : Mü minin edep,irfan ve feyiz mektebidir.
Namaz : Allah ın verdiği nimetlere şükretmenin en güzel örneğidir.
Namaz : Camii ve cemaatle İslami birlik ve beraberliğin numunesidir.
Namaz : Ulu emre itaatin,içtimai talim ve terbiyenin en güzel yoludur.
Namaz : Mü mini Allah a yakınlaştıran ilahi bir emirdir.
Namaz : Şahadetten sonra İslami amellerin en önemlisi olduğu gibi şahadetinde bir alametidir.
Namaz : Yirmidört saat boyunca günah sağnakları altında kirlenen insanın bu günahlardan beş defa arınmasıdır.
Namaz : Kişinin yalnız Allah a kulluk ettiğinin ve yalnız ondan yardım dilediğinin ispatıdır.
Namaz : En güzel bir beden hareketidir...
 
Üst