Allah'ı İsimleriyle Tanıyalım.El Esmaül Hüsna.

ademyakup

Well-known member
Fettah Esmasına(ismine) İntikal Etmek(anlamak ,ulaşmak) İçin?

FETTÂH : Fetheden, açan.

FETTÂH-I ALLÂM : Herşeyi en ince ayrıntılarına varıncaya kadar bilen ve herşeye ayrı ayrı sûretler veren.

FETTÂHİYET : Fethedicilik. Cenâb-ı Allah`ın herşeye lâyık bir şekilde açma ve suret verme sıfatı.

FETTAHİYYET : Fethedicilik. Her şeye lâyık bir şekil açmak ve suret vermek sıfatı. (Yâni, Fettah isminin tecellisi ile basit bir maddeden ayrı ayrı çeşit çeşit, hadsiz muntazam suretlerin, beraber, her tarafta bir ânda, bir fiil ile açılmasıdır. Ş.)
 

ademyakup

Well-known member
Fettah Esmasına(ismine) İntikal Etmek(anlamak ,ulaşmak) İçin?

Fettah ismine intikal etmek için yola süretlere bakarak çıkacağız.

Allahın her mahlukda süretleri açmasına(şekil vererek süretlerini göstermesine)bakacağız. .

Bu iş için ise yine risalei nura müracaat ediyoruz.

Bakalım neler var..
 

ademyakup

Well-known member
Birinci Hakikat: "Fettâhiyet" hakikatıdır;

Yani Fettâh isminin tecellîsiyle, basit bir maddeden ayrı ayrı, çeşit çeşit, hadsiz muntazam(düzenli) suretlerin, beraber, her tarafta, bir anda, bir fiil ile açılmasıdır.

Evet, nasıl ki umum kâinatın bağistanında(bostanında) ayrı ayrı hadsiz(sınırsız) mevcudatı(varlıkları;çiçekleri,bitkileri,hayvanları), çiçekler misilli, Fettâh ismiyle her birisine münasip bir tarz-ı muntazam(düzenli şekil) ve bir şahsiyet-i mümtâze(seçkin şahsiyet) kudret-i fâtıra(Yaratıcı Kudret) açmış, vermiş.

Aynen öyle de, fakat daha mu'cizâtlı olarak, zemin bahçesinde dört yüz bin enva-ı zîhayata(hayat sahibi 400 bin çeşit bitki ve hayvanlara) dahi, her birisine gayet san'atlı ve hikmetli bir suret-i mevzune(ölçülü şekil) ve müzeyyene (süslü) ve mümtâze(seçkin,üstün) vermiş.
 

ademyakup

Well-known member
Cevap: Fettah Esmasına(ismine) İntikal Etmek(anlamak ,ulaşmak) İçin?

1- Annelerinizin karnında sizi üç karanlık içinde, bir yaratılıştan diğerine çevirerek yaratıyor. İşte Rabbiniz olan Allah Odur; bütün mülk Ona âittir. Ondan başka hiçbir ilâh yoktur. O halde yüzünüz nasıl haktan çevrilir?

2- Ne yerde ve ne de gökte hiçbir şey Allah'tan gizli kalmaz. Annelerinizin rahimlerinde size dilediği gibi bir suret veren Odur. Ondan başka ilâh yoktur. Onun kudreti herşeye galiptir ve hikmeti herşeyi kuşatır." (Al-i İmrân Sûresi: 3:5,6.)

âyetlerin ifadesiyle, tevhidin en kuvvetli delili ve kudretin en hayretli mucizesi, suretleri açmasıdır.
 

ademyakup

Well-known member
Cevap: Fettah Esmasına(ismine) İntikal Etmek(anlamak ,ulaşmak) İçin?

Bu hikmete binaen, feth-i suver(süretleri açma) hakikati tekrarla birkaç suretlerde Risaletü'n-Nur'da ve bilhassa bu risalenin İkinci Makamının Birinci Babında, Altıncı ve Yedinci Mertebelerinde ispat ve beyan edilmesinden, onlara havale edip, burada bu kadar deriz ki:

Fenn-i nebatat ve fenn-i hayvanatın(Botanik ve zooloji bilimlerinin) şehadetiyle ve tetkikat-ı amîkasıyla,(derin incelemeleriyle) bu feth-i suverde(suretleri açmada) öyle bir ihata(hepsini içine alma) ve şümul(kaplamak) ve san'at var ki, birtek Vâhid-i Ehadden(tek bir zattan) ve herşeyde herşeyi görebilecek ve yapabilecek bir Kadîr-i Mutlaktan(sonsuz sınırsız güç sahibinden) başka hiçbir şey bu cemiyetli ve ihatalı fiile sahip olamaz.

Çünkü, bu feth-i suver(süretleri açma) fiili ise, her yerde ve her anda bulunan, nihayetsiz bir kudretin içinde nihayet derecede bir hikmet, bir dikkat, bir ihata(hepsini içine alma) ister. Ve böyle bir kudret ise, ancak bütün kâinatı idare eden birtek Zâtta bulunabilir.
 

ademyakup

Well-known member
Cevap: Fettah Esmasına(ismine) İntikal Etmek(anlamak ,ulaşmak) İçin?

Fettah ismini anlamak için,Allahın özellikle hayvanlarda ve bitkilerde ve insanlarda açtığı suretlere bakmamız lazımdır.

Suretler fiil makamındadır.Bu fiili açanda fettahdır.

Evet, meselâ mezkûr(yukarda zikredilen) âyetlerin ferman ettikleri gibi üç karanlık içinde bütün validelerin erhamında(rahimlerinde) insanların suretlerini ayrı ayrı, mizanlı(ölçülü), imtiyazlı(farklı), ziynetli(süslü) ve intizamlı(düzenli) olarak, hem şaşırmadan, yanlış etmeden, karıştırmadan, basit bir maddeden açmak ve yaratmak olan fettâhiyet;

ve umum rû-yi zeminde(yeryüzünde) aynı kudret, aynı hikmet, aynı san'atla umum(bütün) insanları ve hayvanları ve nebatları ihata eden(içine alan) bu feth-i suver(süretleri açma) hakikatı, vahdâniyetin (herşeyin bir elden idare edildiğinin)en kuvvetli bir bürhanıdır.(delilidir).7.şuadan
 

ademyakup

Well-known member
Cevap: Fettah Esmasına(ismine) İntikal Etmek(anlamak ,ulaşmak) İçin?

Üçüncüsü: O hadsiz masnuatın(yani bitkilerin) yüz bin çeşit ve ayrı ayrı tarz ve şekilde olan suretleri, gayet muntazam(düzenli), mizanlı(ölçülü), ziynetli(süslü) olarak, mahdut(sınırlandırılmış) ve mâdud(sayılan) ve birbirinin misli ve basit ve câmid (cansız)ve birbirinin aynı veya az farklı ve karışık olan çekirdeklerden, habbeciklerden (tohumlardan)o iki yüz bin nevilerin farikalı(birbirinden farklı) ve intizamlı, ayrı ayrı, muvazeneli, hayattar, hikmetli, yanlışsız, hatâsız bir vaziyette umum efradının sûretlerinin fethi ve açılışı ise öyle bir hakikattir ki, güneşten daha parlaktır ve baharın çiçekleri ve meyveleri ve yaprakları ve mevcudatı sayısınca o hakikatı ispat eden şahitler var diye bildi. "Elhamdû lillâhi alâ nimeti'l-îman" dedi. http://www.risaleara.com/oku.asp?id=1745
 

ademyakup

Well-known member
Cevap: Fettah Esmasına(ismine) İntikal Etmek(anlamak ,ulaşmak) İçin?

Üçüncüsü: Birbirinin misli ve aynı veya az farklı ve birbirine benzeyen mahsur(sınırlanmış,etrafı çevrilmiş) ve mahdud (sınırlanmış)yumurtalardan ve yumurtacıklardan ve nufte denilen su katrelerinden o hadsiz hayvanların yüz binler çeşit tarzlarda ve birer mucize-i hikmet mâhiyetinde bulunan suretlerini, gayet muntazam (düzenli)ve muvazeneli(ölçülü) ve hatasız bir hey'ette açmak ve fethetmek öyle parlak bir hakikattır ki, hayvanlar adedince senetler, deliller o hakikati tenvir eder. http://www.risaleara.com/oku.asp?id=1746
 

ademyakup

Well-known member
Cevap: Fettah Esmasına(ismine) İntikal Etmek(anlamak ,ulaşmak) İçin?

Şimdi baharın gelmesiyle azami manada fettahiyet hakikatını müşahede edeceğiz..bu suretleri açan elbette birisi vardır.aynı aynda sonsuz sayıdaki mahlukatta bunu gösteriyor..birde senede iki defa yenilendirmek süretiyle ayrı ayrı,simalar,suretler veriyor insanda...bunu yapan elbette birisi vardır.bu fiil yani suretleri açma fiili,tabiatın,esbabın işi olamaz..kim düşünebilir bu kadar süretleri..hemde ayrı ayrı,birbirine benzemeden,karıştırmadan verebilir bu suretleri..bir ressam bile bu kadar süretleri çizemez..peki bir süret şekli ressamsız olmuyorda ..bu kadar ressamın bile taklidini yapamıyacağı suretler ustasız olur mu?işte bu suretleri açan elbette birisi vardır .O da Fettah olan Allah.
 

ademyakup

Well-known member
Cevap: Fettah Esmasına(ismine) İntikal Etmek(anlamak ,ulaşmak) İçin?

Fettah ismi ile bu kadar bizden.

yeni açılımları olan eklesin..

devam edecek..inşaallah..konu uzun.

bakalım ne kadar faydalı olacak..

bu konu baştan başa marifetullahı anlatıyor..
 

ademyakup

Well-known member
Risalei nurda işlenen,esma dersleri anlaşılırsa risalei nur birazda olsa anlaşılır.

Çünkü risalenin çok yerinde esma dersi yapılıyor.

Bu konu çok önemlidir.

Biraz gayret gösterip anlamaya çalışalım.

Bunu yaparsak her yerde ,esmayı okumaya başlarız.

Temizlik yaparken Kuddus ismini,

amaçlı,gayeli çalışırken hakim ismini,

rızık yerken rezzak ismini,

hastalıktan şafi ismini vesaire okumaya başlarız.
 

ademyakup

Well-known member
Cevap: Fettah Esmasına(ismine) İntikal Etmek(anlamak ,ulaşmak) İçin?

El-Hâlık / El-Bâri

Hâlık: “Eşyayı bir takdir ve ölçü ile yaratan; yoktan var eden.”
Bâri’: “Eşyayı muhtelif şekiller ve suretlerle birbirinden mümtaz surette yaratan.”
“Her varlığı, bir misali olmaksızın var eden.”
“O Allah ki, Hâlık’tır, Bâri’dir, Musavvir’dir. En güzel isimler O’nundur.” (Haşr, 59/24)
Bütün varlık âlemi bu iki ismin tecellileriyle doludur. Bir vişne çekirdeğinde vişne ağacının, kiraz çekirdeğinde de kiraz ağacının planını yerleştirmek bir takdir işidir, bir ilim eseridir ve o çekirdeklerin böylece yaratılmış olmaları Hâlık ismini gösterir.
Bu çekirdekler, ağaç haline geldiklerinde ve meyve verdiklerinde birbirlerinden daha net biçimde ayrılırlar. İşte bu ayrılık, bu farklılaşma, bu imtiyaz Bâri’ ismini ilan eder.
Aynı türün fertleri arasında da bir imtiyaz sözkonusudur.
Bu hakikat insanlık âleminde bütün berraklığıyla okunur:
Nutfelerde insanın bütün organlarının şekilleri, yerleri büyüklükleri ve sayıları genetik program halinde yazılıdır. Bununla birlikte, Allah, her insana da diğerinden bir farklılık, bir başkalık lütfetmiştir. Bu başkalıkla, insanlar birbirlerinden temyiz edilir, ayrılırlar.
O halde, bir insan, yaratılışı ile Hâlık ismini, diğer insanlardan farklı olmasıyla da Bâri’ ismini gösterir.
İmam Gazâlî Hazretleri, meseleye biraz farklı yaklaşır ve bu iki isim arasındaki farkı şöyle nazara verir:
“Allah, eşyayı takdir etmesi ve bu takdire uygun olarak yaratması itibariyle Hâlık’tır. Onları yokluktan varlığa çıkarması itibariyle de Bârî’dir.”

Sorularla İslamiyet(Alaattin Başar)
 

ademyakup

Well-known member
Cevap: Fettah Esmasına(ismine) İntikal Etmek(anlamak ,ulaşmak) İçin?

El-Mütekebbir

“Büyüklüğünü her şeyde ve her hadisede gösteren.”
“Kibriya ve azamet kendisine mahsus olan.”
“Her şey, nezdinde hakir bulunan.” (Gazâlî)
“O ...Azîz’dir, Cebbâr’dır, Mütekebbir’dir.”( Haşr, 59/23)
Büyüklüğünü göstermekle, ‘büyüklenmek’ farklı şeylerdir. Sonsuz derecede aciz ve fakir olan insanoğlunun, büyüklenmeye kalkışması, onun hakkında kötü bir sıfat olur.
Allah, insanların anladığı mânâda büyüklenmekten münezzehtir.

Zira, Kebîr, Azîm ve Aliyy ancak O’dur. Bütün varlıklarda görülen büyüklükler O’nun büyütmesiyle, yücelikler O’nun yüceltmesiyledir. O halde Mütekebbir ismini, Allah’ın büyüklüğünü ilan etmesi şeklinde anlamalı ve O’nun büyüklüğü karşısında herkesin ve her şeyin zelil, hakir, fakir ve muhtaç olduğunu bilmeliyiz.
Ahirette, bu hakikat bütün berraklığıyla görülecektir. Ama, önemli olan, bu gerçeği şu dünyada yakalamaktır.
Mütekebbir isminin bir tezahürünü Kur’ân-ı Kerîm şöyle haber veriyor.
“O gün onlar (kabirlerinden) fırlayıp çıkarlar. Allah’a karşı hiçbir şeyleri gizli değildir. (Buyrulur ki ‘Bu gün mülk kimindir?’ (Şöyle cevap verilir “Tek ve Kahhâr olan Allah’ındır.” ( Mü’min, 40/16)
Demek oluyor ki, bu mübarek isim, bize aciz, nâkıs, zayıf, fani ve hakir olduğumuzu ders vermekte ve büyüklüğünü ilan etmenin ancak Allah’a mahsus olduğunu ihtar ile nefsimizi haddi aşmaktan men etmektedir.
Allah Resûlü (a.s.m.) bir hadis-i şeriflerinde beş şeye hayret ettiğini bildirir. Bunlardan birisini de şöyle ifade buyurur:
“Evvelinin bir cîfe, âhirinin bir lâşe olduğunu bildiği halde büyüklenen insana şaşarım.”
Fatiha Sûresi'nde, “bütün hamd ve senanın, âlemleri terbiye eden, Rahmân ve Râhîm olan Allah’a ait olduğu” beyan edildikten sonra, Allah’ın ‘din gününün de sahibi olduğu’ nazara verilir. Bu âyetlerle Allah, büyüklüğünü ilan etmiş ve insanlar, aciz ve fakir bir kul olduklarının idraki içinde, “Biz ancak sana ibadet eder ve yalnız senden yardım dileriz.” diye Allah’a iltica etmişler, O’na sığınmışlar, O’na güvenmişlerdir.

Namazın her rüknünde tekbir getiren ve bu tekbirin mânâsını tasdik etmek üzere el bağlayan, bel büken, yüzünü yerlere süren insan, Mütekebbir olmanın ancak Allah’a has olduğunu bütün duygularına böylece sindirmekte ve kulluk şerefinden hissesini böylece almaktadır.
Kula yaraşan ve yakışan, büyüklenmek değil kulluk etmektir.
Kulun bu isimden feyiz alması, bu varlık âleminde, Allah’ın büyüklüğünü gösteren sonsuz şahitleri güzelce dinlemesine ve seyretmesine bağlıdır.
İnsan, Allah’ın büyüklüğünü başkalarına ilan etmekle de bu isimden ayrı bir feyze nail olur.

Sorularla İslamiyet(Alaattin Başar)
 

faris

Well-known member
El Mütekebbir :

kibirlenmekteki büyüklenme ile kibriyadaki büyüklenmeyi karıştırmamak gerekir. Zati yukarıda da denildiği gibi insanların anladığı manadaki büyüklenmeden münezzehtir. Evet kibir ancak mahlukatta olabilir bu hasebledir ki buradaki büyüklenme uslubu ile mahlukattaki kibirlenme duygusu karıştırılmamalı..

Hatta halk arasında tabiri caizse "fazla böbürlenme senden büyük Allah var" sözü bir nebze de olsa ismi mütekebbiri aklımızda şablon olarak oturtabilir..
 

alaim-ussema

Well-known member
"Ne kadar hamd ve medh varsa, kimden gelse, kime karşı da olsa, ezelden ebede kadar hastır ve lâyıktır o Zât-ı Vâcib-ül Vücud'a ki, ALLAH denilir."
Mektubat
 

alaim-ussema

Well-known member
RAB رَبِّ : Yani herbir cüz'ü bir âlem mesabesinde bulunan şu âlemi bütün eczasıyla terbiye ve yıldızlar hükmünde olan o cüz'lerin zerratını kemal-i intizamla tahrik eder. Evet Cenab-ı Hak, herşey için bir nokta-i kemal tayin etmiştir. Ve o noktayı elde etmek için o şeye bir meyil vermiştir. Her şey o nokta-i kemale doğru hareket etmek üzere, sanki manevî bir emir almış gibi muntazaman o noktaya müteveccihen hareket etmektedir. Esna-yı harekette onlara yardım eden ve mâni'lerini def'eden, şübhesiz Cenab-ı Hakk'ın terbiyesidir
İşarat-ül İ'caz
 
Üst