[BILGI]
BİRİNCİ VECİH: Cenâb-ı Hak, insana giydirdiği vücut libasını san’atına mazhar ediyor. İnsanı bir model yapmış; o vücut libasını o model üstünde keser, biçer, tebdil eder, tağyir eder, muhtelif esmâsının cilvesini gösterir. Şâfî ismi hastalığı istediği gibi, Rezzak ismi de açlığı iktiza ediyor, ve hâkezâ...
İKİNCİ VECİH: Hayat musibetlerle, hastalıklarla tasaffi eder,
2 kemal bulur, kuvvet bulur, terakki eder, netice verir, tekemmül eder, vazife-i hayatiyeyi yapar.
3 Yeknesak istirahat döşeğindeki hayat, hayr-ı mahz olan vücuttan ziyade, şerr-i mahz olan ademe yakındır ve ona gider.
ÜÇÜNCÜ VECİH: Şu dâr-ı dünya, meydan-ı imtihandır
4 ve dâr-ı hizmettir.
5 Lezzet ve ücret ve mükâfat yeri değildir. Madem dâr-ı hizmettir ve mahall-i ubudiyettir.
6 Hastalıklar ve musibetler, dinî olmamak ve sabretmek şartıyla,
7 o hizmete ve o ubudiyete çok muvafık oluyor ve kuvvet veriyor. Ve herbir saati bir gün ibadet hükmüne getirdiğinden,
8 şekvâ değil, şükretmek gerektir.
Evet, ibadet iki kısımdır: bir kısmı müsbet, diğeri menfi. Müsbet kısmı malûmdur. Menfi kısmı ise, hastalıklar ve musibetlerle, musibetzede zaafını ve aczini hissedip, Rabb-i Rahîmine ilticâkârâne teveccüh edip, Onu düşünüp, Ona yalvarıp hâlis bir ubudiyet yapar. Bu ubudiyete riyâ giremez, hâlistir. Eğer sabretse, musibetin mükâfâtını düşünse, şükretse, o vakit herbir saati bir gün ibadet hükmüne geçer. Kısacık ömrü uzun bir ömür olur. Hattâ bir kısmı var ki, bir dakikası bir gün ibadet hükmüne geçer. Hattâ bir âhiret kardeşim, Muhacir Hafız Ahmed isminde bir zâtın müthiş bir hastalığına ziyade merak ettim. Kalbime ihtar edildi: “Onu tebrik et. Herbir dakikası bir gün ibadet hükmüne geçiyor.” Zaten o zat sabır içinde şükrediyordu.
Dipnot-1
Mülkün mâliki, mülkünde dilediği gibi tasarruf eder.
Dipnot-2
bk. Müslim, Birr: 52; Ebû Dâvud, Cenâiz: 1; el-Hâkim, el-Müstedrek: 1:1500.
Dipnot-3
bk. Buhârî, Merdâ: 1; Müslim, Birr: 52; Tirmizî, Zühd: 57; Muvatta’, Cenâiz: 40.
Dipnot-4
bk. Bakara Sûresi, 2:155; Âl-i İmrân Sûresi, 3:154, 186; Mâide Sûresi, 5:48; En’âm Sûresi, 6:165.
Dipnot-5
bk. Tevbe Sûresi, 9:105; Necm Sûresi, 53:39.
Dipnot-6
bk. Bakara Sûresi, 2:21; Necm Sûresi, 53:36.
Dipnot-7
bk. Tirmizî, Deavât: 79; Nesâî, es-Sünenü’l-Kübrâ: 6:106.
Dipnot-8
bk. Dârimî, Rikak: 56; Müsned: 2:159, 194, 198, 3:148, 238, 258.
[/BILGI]
[DIKKAT]
Soru 1: Vücut Libası betimlemesi ile hastalık arasında nasıl bir ilişki var?
Soru 2: "Şâfî ismi hastalığı istediği gibi, Rezzak ismi de açlığı iktiza ediyor, ve hâkezâ... " sözüne mukabil Gaffar ismi de günahları ister diyebilir miyiz? Eğer diyebiliyorsak bu zorla günah işletmeye girmez mi?
Soru 3: Hayatın vazifeleri nelerdir?
Soru 4: "Yeknesak istirahat döşeğindeki hayat, hayr-ı mahz olan vücuttan ziyade, şerr-i mahz olan ademe yakındır ve ona gider." sözünden ne anlıyoruz?
Soru 5: Dini hastalık ve musibetlere örnek verir misiniz?
Soru 6: Hastalıklar ve musibetler o hizmete ve ubudiyete nasıl muvafık olur ve kuvvet verir?
Soru 7: Hasta olduğumuz vakitler nasıl ibadet hükmüne geçer ve bire bin sevap verir? Her hastalıkta mümkün mü?
Soru 8: Müsbet ve menfi ibadeti açıklar mısınız?
Soru 9: ibadette riya nasıl olur? Hangi ibadetler halistir?[/DIKKAT]
İKİNCİ NÜKTE
Yirmi Altıncı Sözde sırr-ı kadere dair beyan edildiği gibi, musibet ve hastalıklarda insanların şekvâya üç vecihle hakları yoktur.
BİRİNCİ VECİH: Cenâb-ı Hak, insana giydirdiği vücut libasını san’atına mazhar ediyor. İnsanı bir model yapmış; o vücut libasını o model üstünde keser, biçer, tebdil eder, tağyir eder, muhtelif esmâsının cilvesini gösterir. Şâfî ismi hastalığı istediği gibi, Rezzak ismi de açlığı iktiza ediyor, ve hâkezâ...
مَالِكُ الْمُلْكِ يَتَصَرَّفُ فِى مُلْكِهِ كَيْفَ يَشَاۤءُ
1
İKİNCİ VECİH: Hayat musibetlerle, hastalıklarla tasaffi eder,
ÜÇÜNCÜ VECİH: Şu dâr-ı dünya, meydan-ı imtihandır
Evet, ibadet iki kısımdır: bir kısmı müsbet, diğeri menfi. Müsbet kısmı malûmdur. Menfi kısmı ise, hastalıklar ve musibetlerle, musibetzede zaafını ve aczini hissedip, Rabb-i Rahîmine ilticâkârâne teveccüh edip, Onu düşünüp, Ona yalvarıp hâlis bir ubudiyet yapar. Bu ubudiyete riyâ giremez, hâlistir. Eğer sabretse, musibetin mükâfâtını düşünse, şükretse, o vakit herbir saati bir gün ibadet hükmüne geçer. Kısacık ömrü uzun bir ömür olur. Hattâ bir kısmı var ki, bir dakikası bir gün ibadet hükmüne geçer. Hattâ bir âhiret kardeşim, Muhacir Hafız Ahmed isminde bir zâtın müthiş bir hastalığına ziyade merak ettim. Kalbime ihtar edildi: “Onu tebrik et. Herbir dakikası bir gün ibadet hükmüne geçiyor.” Zaten o zat sabır içinde şükrediyordu.
Dipnot-1
Mülkün mâliki, mülkünde dilediği gibi tasarruf eder.
Dipnot-2
bk. Müslim, Birr: 52; Ebû Dâvud, Cenâiz: 1; el-Hâkim, el-Müstedrek: 1:1500.
Dipnot-3
bk. Buhârî, Merdâ: 1; Müslim, Birr: 52; Tirmizî, Zühd: 57; Muvatta’, Cenâiz: 40.
Dipnot-4
bk. Bakara Sûresi, 2:155; Âl-i İmrân Sûresi, 3:154, 186; Mâide Sûresi, 5:48; En’âm Sûresi, 6:165.
Dipnot-5
bk. Tevbe Sûresi, 9:105; Necm Sûresi, 53:39.
Dipnot-6
bk. Bakara Sûresi, 2:21; Necm Sûresi, 53:36.
Dipnot-7
bk. Tirmizî, Deavât: 79; Nesâî, es-Sünenü’l-Kübrâ: 6:106.
Dipnot-8
bk. Dârimî, Rikak: 56; Müsned: 2:159, 194, 198, 3:148, 238, 258.
[/BILGI]
[DIKKAT]
Soru 1: Vücut Libası betimlemesi ile hastalık arasında nasıl bir ilişki var?
Soru 2: "Şâfî ismi hastalığı istediği gibi, Rezzak ismi de açlığı iktiza ediyor, ve hâkezâ... " sözüne mukabil Gaffar ismi de günahları ister diyebilir miyiz? Eğer diyebiliyorsak bu zorla günah işletmeye girmez mi?
Soru 3: Hayatın vazifeleri nelerdir?
Soru 4: "Yeknesak istirahat döşeğindeki hayat, hayr-ı mahz olan vücuttan ziyade, şerr-i mahz olan ademe yakındır ve ona gider." sözünden ne anlıyoruz?
Soru 5: Dini hastalık ve musibetlere örnek verir misiniz?
Soru 6: Hastalıklar ve musibetler o hizmete ve ubudiyete nasıl muvafık olur ve kuvvet verir?
Soru 7: Hasta olduğumuz vakitler nasıl ibadet hükmüne geçer ve bire bin sevap verir? Her hastalıkta mümkün mü?
Soru 8: Müsbet ve menfi ibadeti açıklar mısınız?
Soru 9: ibadette riya nasıl olur? Hangi ibadetler halistir?[/DIKKAT]