Ana sayfa
Forumlar
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Blog
Neler yeni
Yeni mesajlar
Son aktiviteler
Giriş yap
Kayıt ol
Neler yeni
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Menü
Giriş yap
Kayıt ol
Install the app
Yükle
Forumlar
İslamiyet
Sorularla İslamiyet
Müzik , Ilahi , Ezgi ,marş (çeşitlerinin) Hükmü
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap cer
Mesaj
<blockquote data-quote="mihrimah" data-source="post: 31218" data-attributes="member: 656"><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><strong>Hanefî mezhebine göre mûsıkî icrâsı ve bunu dinlemek haramdır. Bu hüküm, değnek ve çubuğun bir yere âhenkli bir şekilde vurulmasını dahi içine almakta ve haram saymaktadır ( el-Merginânî, el-Hidâye (kerâhiye bahsi) )</strong></span></p><p><strong><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">Hükmün bazı istisnâları vardır: Savaşta vurulan kös ile düğünlerde çalınan tef. </span></strong></p><p><strong><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">Müzik başkalarına dinletmek için değil de kendini dinlendirmek ve yalnızlığı defetmek için yapılırsa İmam Serahsî'ye göre caizdir; Merginânî'ye göre bu da haramdır (İbn el-Hümâm, ag. esr., C.VI, s. 36. )</span></strong></p><p> </p><p><strong><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">İmam Şâfiî ve Mâlik'ten ikişer görüş nakledilmiştir. Bunlardan birine göre bu iki imam müziği mekruh saymışlar, diğerine göre ise -yanında bir haram işlenmediği, harama âlet edilmediği takdirde- mübâh görmüşlerdir.</span></strong></p><p><strong><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">Şâfiî mezhebinden Gazzâlî ile malikîlerden Kettânî'nin görüşlerine aşağıda daha genişce yer verilecektir. </span></strong></p><p><strong><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">Mâlikî fakihlerinden Ebu Bekir İbnul-Arabî şöyle der: ;İçinde Mâlik b. Enes;in de bulunduğu ekser ulemaya göre, mûsikî kalpleri heyecana getiren eğlencelerdendir. Ne Kurânda, ne de sünnette onun haram olduğuna dair delil yoktur. Ama sahih hadiste mübah olduğuna delil vardır. Sahih hadiste Hz. Ebû Bekir, Hz. Âişenin yanına girer. O anda onun yanında Ensarın mersiyelerini okuyan iki cariye vardır. [Sonra hadîsin tamamını yazarak] Mûsikî haram olsaydı, zahiren Ebu Bekir hoş karşılamadığı halde Resûlullahın (a.s.m.) evinde olmaması gerekirdi.</span></strong></p><p><strong><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">(İbnul-Arabî, Ahkâmul-Kurân, III: 9).</span></strong></p><p> </p><p><strong><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">Hanbelîlere göre, dinen hoş karşılanmayan birşey olmadıkça teganni mübahtır. İmam Ahmed b. Hanbele göre, mûsikînin mekruh olması, bizzat söz üzerine değil, kötü fiil üzerinedir. Yani teganni sebebiyle işlenecek kötü şey üzerinedir. </span></strong></p><p><strong><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">(İbn Kudâme, el-Muğnî, 12:42-43)</span></strong></p><p> </p><p><strong><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">Zâhirîlerden İbn Hazm, mûsikînin haram olduğunu söyleyenlerin delil getirdikleri hadîs-i şeriflerin sıhhatli olmadığını söyler. Ona göre, bir farza saygısızlık etmemek şartıyla, mûsikî mutlak surette mübahtır. </span></strong></p><p><strong><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">(İbn Hazm, el-Muhallâ, 9:60)</span></strong></p><p> </p><p> </p><p><strong><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">Zahiriyye mezhebi ile genellikle sofiyye tarikatları musıkînin bütün nevileriyle mübah olduğunu müdâfaa etmişlerdir.(İyi bir hülâsa için Uludağ, İslâm açısından Mûsikî ve Semâ, İst. 1976, s. 168-187. )</span></strong></p><p> </p><p><strong><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">Mûsıkînin lehinde ve aleyhinde görüş bildiren fıkıh bilginleri bazı âyetlerle istidlâl etmişlerse de (Lukmân: 31/6; Zümer: 36/18) bunların mûsıkîyi hedef aldığı kesin değildir. </span></strong></p><p><strong><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">Hadislere gelince, Rasûl-i Ekrem (s.a.v.)'in düğün, bayram, karşılama gibi münasebetlerle icrâ edilen müziği tasvib ettiği, düğünlerde bunu teşvik eylediği sağlam rivayetlere istinad etmektedir. </span></strong></p><p><strong><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">Ayrıca müziğin -bir harama âlet edilmeden yalnızca saz ve ses müziğinin- haram kılındığına dair sahih hadisin bulunmadığı söylenmiştir (Şevkânî, Neyl, C. VIII, s. 107.)</span></strong></p><p> </p><p> </p><p><strong><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">Faslı Abdulhayy el-Kettânî, Hz. Peygamber devri kültür ve medeniyetinden bahseden iki büyük ciltlik eserinde (et-Terâtibu'l-idâriyye) mûsıkîye 25 sayfa ayırmış, bütün çeşitleriyle caiz olduğunu gösteren deliller getirmiş, bu mevzûda yazılmış 20 eserin ismini vermiştir (et-Terâtibu'l-idâriyye ,C. II, s. 120-145. )</span></strong></p><p><strong><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">Bu müellifin tesbitine göre sahâbeden Ömer, Osman, Abdurrahman b. Avf, Ubeyde b. el-Cerrâh, Sa'd b. Ebî-Vakkas, Ebû-Mes'ûd, Bilâl, Abdullah b. ez-Zübeyr, Hassân, İbn Amr, el-Mugira b. Şu'be gibi zevâtın müzik dinledikleri rivayet edilmiştir. </span></strong></p><p><strong><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">İmam Gazzâlî İhyâ isimli eserinin 35 sayfasını bu meseleye ayırarak bütün söylenenleri tahlil etmiş, delilleri karşılaştırmış ve şu neticeye varmıştır: </span></strong></p><p> </p><p><strong><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">Mûsıkî ister ses ister âlet ile olsun tek hükme bağlı değildir: Haram, mekruh, mübah ve müstehab olabilir. </span></strong></p><p> </p><p><strong><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">1) Dünya arzusu ve şehvet hisleri ile dolup taşan gençler için yalnızca bu duyguları tahrik eden müzik haramdır. </span></strong></p><p><strong><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">2) Vakitlerinin çoğunu buna veren, iştigâli âdet haline getiren kimse için mekruhtur. </span></strong></p><p><strong><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">3) Güzel sesten zevk alma dışında bir duyguya kapılmayan kimse için müzik mübahtır, serbesttir. </span></strong></p><p><strong><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">4) Allah sevgisi ile dolup taşan, duyduğu güzel ses kendisinde yalnızca güzel sıfatları tahrik eden kimse için müstehabdır.(C. II. s. 302. )</span></strong></p><p> </p><p> </p><p><strong><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">Gazzâlî incelemesini sürdürürken müziğin duruma göre ya mübah veya mendûb olduğunu, onu haram kılan şeyin kendisi değil, dıştan ârız olan beş sebepten ibaret bulunduğunu ifade ederek şöyle devam ediyor: </span></strong></p><p> </p><p><strong><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">1) Şarkı söyleyen kadın olur, dinleyen de kadın sesinin şehvetini tahrik edeceğinden korkarsa dinlemek haramdır. Burada haram hükmü müzikten değil, kadının sesinden gelmektedir. Aslında kadının sesi haram değildir; ancak şehveti tahrik ederse Kur'ân okumasını bile dinlemek haram olur.(Hanefilerden Buhârî şârihi allâme Aynî de "Bayramda iki cariyenin okuduğu şarkıyı Hz. Peygamber'in ve Ebû Bekr'in dinlediklerinden hareketle aynı neticeye varmıştır. Umdetu'l-Qârî, C. 3. s. 360. )</span></strong></p><p> </p><p><strong><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">2) Müzik âleti içki meclislerinin sembolü olan âletlerden ise bunu kullanmak haram olur; diğerleri mübah olmakta devam eder. </span></strong></p><p> </p><p><strong><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">3) Şarkı ve türkünün güftesi bozuk, İslâm inancına ve ahlâkına aykırı ise bunu müzikli veya müziksiz söylemek ve dinlemek haramdır. </span></strong></p><p> </p><p><strong><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">4) Gençliği icabı şehevî duyguların mahkûmu olan bir kimse aşırı derecede müziğe düşer, müzik onun yalnızca cinsî arzusunu tahrik ederse onun müzikten uzak durması gerekir. </span></strong></p><p> </p><p><strong><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">5) Sıradan bir insanın müzik şehvetini de ilâhî aşkını da tahrik etmediği halde bütün vakitlerini alır, onu başka işlerden alıkorsa yine haram olur.(C. II, s. 279-281)</span></strong></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="mihrimah, post: 31218, member: 656"] [FONT=Comic Sans MS][B]Hanefî mezhebine göre mûsıkî icrâsı ve bunu dinlemek haramdır. Bu hüküm, değnek ve çubuğun bir yere âhenkli bir şekilde vurulmasını dahi içine almakta ve haram saymaktadır ( el-Merginânî, el-Hidâye (kerâhiye bahsi) )[/B][/FONT] [B][FONT=Comic Sans MS]Hükmün bazı istisnâları vardır: Savaşta vurulan kös ile düğünlerde çalınan tef. [/FONT][/B] [B][FONT=Comic Sans MS]Müzik başkalarına dinletmek için değil de kendini dinlendirmek ve yalnızlığı defetmek için yapılırsa İmam Serahsî'ye göre caizdir; Merginânî'ye göre bu da haramdır (İbn el-Hümâm, ag. esr., C.VI, s. 36. )[/FONT][/B] [B][FONT=Comic Sans MS]İmam Şâfiî ve Mâlik'ten ikişer görüş nakledilmiştir. Bunlardan birine göre bu iki imam müziği mekruh saymışlar, diğerine göre ise -yanında bir haram işlenmediği, harama âlet edilmediği takdirde- mübâh görmüşlerdir.[/FONT][/B] [B][FONT=Comic Sans MS]Şâfiî mezhebinden Gazzâlî ile malikîlerden Kettânî'nin görüşlerine aşağıda daha genişce yer verilecektir. [/FONT][/B] [B][FONT=Comic Sans MS]Mâlikî fakihlerinden Ebu Bekir İbnul-Arabî şöyle der: ;İçinde Mâlik b. Enes;in de bulunduğu ekser ulemaya göre, mûsikî kalpleri heyecana getiren eğlencelerdendir. Ne Kurânda, ne de sünnette onun haram olduğuna dair delil yoktur. Ama sahih hadiste mübah olduğuna delil vardır. Sahih hadiste Hz. Ebû Bekir, Hz. Âişenin yanına girer. O anda onun yanında Ensarın mersiyelerini okuyan iki cariye vardır. [Sonra hadîsin tamamını yazarak] Mûsikî haram olsaydı, zahiren Ebu Bekir hoş karşılamadığı halde Resûlullahın (a.s.m.) evinde olmaması gerekirdi.[/FONT][/B] [B][FONT=Comic Sans MS](İbnul-Arabî, Ahkâmul-Kurân, III: 9).[/FONT][/B] [B][FONT=Comic Sans MS]Hanbelîlere göre, dinen hoş karşılanmayan birşey olmadıkça teganni mübahtır. İmam Ahmed b. Hanbele göre, mûsikînin mekruh olması, bizzat söz üzerine değil, kötü fiil üzerinedir. Yani teganni sebebiyle işlenecek kötü şey üzerinedir. [/FONT][/B] [B][FONT=Comic Sans MS](İbn Kudâme, el-Muğnî, 12:42-43)[/FONT][/B] [B][FONT=Comic Sans MS]Zâhirîlerden İbn Hazm, mûsikînin haram olduğunu söyleyenlerin delil getirdikleri hadîs-i şeriflerin sıhhatli olmadığını söyler. Ona göre, bir farza saygısızlık etmemek şartıyla, mûsikî mutlak surette mübahtır. [/FONT][/B] [B][FONT=Comic Sans MS](İbn Hazm, el-Muhallâ, 9:60)[/FONT][/B] [B][FONT=Comic Sans MS]Zahiriyye mezhebi ile genellikle sofiyye tarikatları musıkînin bütün nevileriyle mübah olduğunu müdâfaa etmişlerdir.(İyi bir hülâsa için Uludağ, İslâm açısından Mûsikî ve Semâ, İst. 1976, s. 168-187. )[/FONT][/B] [B][FONT=Comic Sans MS]Mûsıkînin lehinde ve aleyhinde görüş bildiren fıkıh bilginleri bazı âyetlerle istidlâl etmişlerse de (Lukmân: 31/6; Zümer: 36/18) bunların mûsıkîyi hedef aldığı kesin değildir. [/FONT][/B] [B][FONT=Comic Sans MS]Hadislere gelince, Rasûl-i Ekrem (s.a.v.)'in düğün, bayram, karşılama gibi münasebetlerle icrâ edilen müziği tasvib ettiği, düğünlerde bunu teşvik eylediği sağlam rivayetlere istinad etmektedir. [/FONT][/B] [B][FONT=Comic Sans MS]Ayrıca müziğin -bir harama âlet edilmeden yalnızca saz ve ses müziğinin- haram kılındığına dair sahih hadisin bulunmadığı söylenmiştir (Şevkânî, Neyl, C. VIII, s. 107.)[/FONT][/B] [B][FONT=Comic Sans MS]Faslı Abdulhayy el-Kettânî, Hz. Peygamber devri kültür ve medeniyetinden bahseden iki büyük ciltlik eserinde (et-Terâtibu'l-idâriyye) mûsıkîye 25 sayfa ayırmış, bütün çeşitleriyle caiz olduğunu gösteren deliller getirmiş, bu mevzûda yazılmış 20 eserin ismini vermiştir (et-Terâtibu'l-idâriyye ,C. II, s. 120-145. )[/FONT][/B] [B][FONT=Comic Sans MS]Bu müellifin tesbitine göre sahâbeden Ömer, Osman, Abdurrahman b. Avf, Ubeyde b. el-Cerrâh, Sa'd b. Ebî-Vakkas, Ebû-Mes'ûd, Bilâl, Abdullah b. ez-Zübeyr, Hassân, İbn Amr, el-Mugira b. Şu'be gibi zevâtın müzik dinledikleri rivayet edilmiştir. [/FONT][/B] [B][FONT=Comic Sans MS]İmam Gazzâlî İhyâ isimli eserinin 35 sayfasını bu meseleye ayırarak bütün söylenenleri tahlil etmiş, delilleri karşılaştırmış ve şu neticeye varmıştır: [/FONT][/B] [B][FONT=Comic Sans MS]Mûsıkî ister ses ister âlet ile olsun tek hükme bağlı değildir: Haram, mekruh, mübah ve müstehab olabilir. [/FONT][/B] [B][FONT=Comic Sans MS]1) Dünya arzusu ve şehvet hisleri ile dolup taşan gençler için yalnızca bu duyguları tahrik eden müzik haramdır. [/FONT][/B] [B][FONT=Comic Sans MS]2) Vakitlerinin çoğunu buna veren, iştigâli âdet haline getiren kimse için mekruhtur. [/FONT][/B] [B][FONT=Comic Sans MS]3) Güzel sesten zevk alma dışında bir duyguya kapılmayan kimse için müzik mübahtır, serbesttir. [/FONT][/B] [B][FONT=Comic Sans MS]4) Allah sevgisi ile dolup taşan, duyduğu güzel ses kendisinde yalnızca güzel sıfatları tahrik eden kimse için müstehabdır.(C. II. s. 302. )[/FONT][/B] [B][FONT=Comic Sans MS]Gazzâlî incelemesini sürdürürken müziğin duruma göre ya mübah veya mendûb olduğunu, onu haram kılan şeyin kendisi değil, dıştan ârız olan beş sebepten ibaret bulunduğunu ifade ederek şöyle devam ediyor: [/FONT][/B] [B][FONT=Comic Sans MS]1) Şarkı söyleyen kadın olur, dinleyen de kadın sesinin şehvetini tahrik edeceğinden korkarsa dinlemek haramdır. Burada haram hükmü müzikten değil, kadının sesinden gelmektedir. Aslında kadının sesi haram değildir; ancak şehveti tahrik ederse Kur'ân okumasını bile dinlemek haram olur.(Hanefilerden Buhârî şârihi allâme Aynî de "Bayramda iki cariyenin okuduğu şarkıyı Hz. Peygamber'in ve Ebû Bekr'in dinlediklerinden hareketle aynı neticeye varmıştır. Umdetu'l-Qârî, C. 3. s. 360. )[/FONT][/B] [B][FONT=Comic Sans MS]2) Müzik âleti içki meclislerinin sembolü olan âletlerden ise bunu kullanmak haram olur; diğerleri mübah olmakta devam eder. [/FONT][/B] [B][FONT=Comic Sans MS]3) Şarkı ve türkünün güftesi bozuk, İslâm inancına ve ahlâkına aykırı ise bunu müzikli veya müziksiz söylemek ve dinlemek haramdır. [/FONT][/B] [B][FONT=Comic Sans MS]4) Gençliği icabı şehevî duyguların mahkûmu olan bir kimse aşırı derecede müziğe düşer, müzik onun yalnızca cinsî arzusunu tahrik ederse onun müzikten uzak durması gerekir. [/FONT][/B] [B][FONT=Comic Sans MS]5) Sıradan bir insanın müzik şehvetini de ilâhî aşkını da tahrik etmediği halde bütün vakitlerini alır, onu başka işlerden alıkorsa yine haram olur.(C. II, s. 279-281)[/FONT][/B] [/QUOTE]
Adı
İnsan doğrulaması
Peygamber Efendimiz a.s.v.'ın kabri nerededir? (Sadece şehir adını küçük harfler ile giriniz)
Cevap yaz
Forumlar
İslamiyet
Sorularla İslamiyet
Müzik , Ilahi , Ezgi ,marş (çeşitlerinin) Hükmü
Bu site çerezler kullanır. Bu siteyi kullanmaya devam ederek çerez kullanımımızı kabul etmiş olursunuz.
Accept
Daha fazla bilgi edin.…
Üst