Ana sayfa
Forumlar
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Blog
Neler yeni
Yeni mesajlar
Son aktiviteler
Giriş yap
Kayıt ol
Neler yeni
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Menü
Giriş yap
Kayıt ol
Install the app
Yükle
Forumlar
İslamiyet
Kuran-i Kerim
Kuran Öğreniyorum
Hafızlık Eğitimi
Hafızlık Eğitimi (Davut KAYA-Din İşleri Yüksek Kurulu Uzmanı)
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap cer
Mesaj
<blockquote data-quote="kasif1" data-source="post: 266976" data-attributes="member: 1008778"><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">HAFIZLIKTA YÖNTEMLER</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px"></span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">Hafızlık, kapsamı ve özelliği itibariyle bir kaç yönüyle ele alınmalıdır. Bunlar; hafızlığa teşvik (motivasyon), hafızlık yapan kişi, ezber metotları, öğretici, genelde dikkate alınacak noktalar ve hafızlığın korunması hususlarıdır.</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">Motivasyon</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">a) Hafızlık yapmanın mümkün ve kolay olduğu anlatılarak örnekler verilmeli (ancak çalışma metotlarına sadık kalınmasının gerekliliği)</span></span></p><p> <span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px"></span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">Yüzünden okumada ve hafızlık yapmada kullanılan farklı metotlar beraberinde farklı sonuçları da getirmektedir. Her iki çalışma alanında halen kullanılan yöntemler bu alanda yapılan çalışmalara temel oluşturmasına rağmen daha verimli sonuç elde etmek, amaca ulaşmak için daha nelerin yapılabileceği düşünülerek uygulamaya konmalıdır. Bu ihtiyaçtan dolayıdır ki faydalı olacağı kanaatiyle Kur’an-ı Kerim’in okunmasıyla ilgili aşağıda zikredilen hususların paylaşılması ve genellendirilmesi düşünülmüştür:</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">1. KUR’AN-I KERİM’İN ÖĞRETİLMESİ LÜZUMU ( Okumaya Duyulan İhtiyacın Sebepleri )</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">a) OKUMANIN İBADET OLMASI</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">b) İBADETLERDE ( Namazda, duada...vs) OKUNMASI</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">c) DİN HİZMETLERİNDE KULLANILMASI ( Din hizmeti sunumunda müracaat edilecek ilk kaynak Kur’an-ı Kerim olacağından dolayı bu hizmeti verenlerin gerektiğinde okumaları veya okuyarak açıklamaları)</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">2. KUR’AN-I KERİM’İN ÖĞRETİLMESİ ALANLARI (ÇEŞİTLERİ)</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">A- YÜZÜNDEN OKUMA </span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">B- HAFIZLIK YAPMA </span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">A- YÜZÜNDEN OKUMA </span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">a) Yüzünden okumanın lüzumu ve gereği anlatılarak öğrenciler iyice öğrenmeğe adapte edilmeli</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">b) Yazı tahtası kullanılarak dersler işlenmeli, yüzüne okumada ve surelerin ezberlenmesinde CD ve kasetlerden de yararlanılmalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">c) Derslere öncelikle harflerin tanıtılmasıyla başlanmalı, harfler iyice kavratılıncaya kadar üzerinde durulmalı (hammadde olan harfler çok iyi tanıtılmalı)</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">d) Harflerin yazılış şekilleri iyice öğretilmeli,şekil ve ses yönünden benzerliği olanlar kendi aralarında gruplandırılarak farklılıklarıyla kavratılmalı </span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">e) Dersler, öncelik sırası dikkate alınarak işlenmeli ve kolaylık derecesine göre anlatılmalı, verilen örnekler mutlaka işlenen konularla sınırlandırılmalı, görülmeyen derslerle ilgili örnekler kullanılmamalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">f) Harflerin seslendirilmesini sağlayan harekeler, kullanılan işaretler ve verdiği sesler çok iyi kavratılmalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">g) İşlenen dersle ilgili çokça alıştırmaya yer verilmeli, örnekler kolay kelimelerden başlayarak gittikçe zorlaştırılmalı ve özellikle de Kur’an-ı Kerim’den seçilmeli</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">h) Öğretilen harfler veya okunan kelimeler sınıf mevcudu tarafından grup halinde okunmalı, sonra ferdi tekrarlarla kişisel tatbikat sağlanmalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">i) Öğrenci bir başkasının başarısıyla kıyaslanarak küçümsenmemeli, moral verilerek yapabildikleri ile mutluluk duyması sağlanmalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">j) Düzgün okuyabilmek için harfler ve harekelerin yanı sıra (kabiliyet nispetinde) en azından uzatarak okuma, durma ve başlama, zamir, lafzatu’llah, huruf u mukattaa gibi okumada çok elzem olan konular verilmeli</span></span></p><p> <span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">B- HAFIZLIK YAPMA </span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">Hafızlık, kapsamı ve özelliği itibariyle bir kaç yönüyle ele alınmalıdır. Bunlar; hafızlığa teşvik (motivasyon), hafızlık yapan kişi, ezber metotları, öğretici, genelde dikkate alınacak noktalar ve hafızlığın korunması hususlarıdır.</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">Motivasyon</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">a) Hafızlık yapmanın mümkün ve kolay olduğu anlatılarak örnekler verilmeli (ancak çalışma metotlarına sadık kalınmasının gerekliliği)</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">b) Öğrenciler hafızlık cemiyetlerine götürülerek teşvik edilmeli </span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">c) Her bir dönüşte öğrenci taltif edilmeli</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">d) Hafızlığını tamamlayan öğrenciye son sayfasını ezber yapıp dersini dinletince öğrenci huzurunda kursta ailesiyle bir program yapılmalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">e) Hafızlık yapanların elde ettiği maddî ve manevî kazanımlardan bahsederek öğrenci hazırlanmalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">f) Hafızlık yapan öğrenci maddî olarak desteklenmeli, manen huzurlu olması için gerekli ortam sağlanmalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">Hafızlık Yapan Kişi</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">a) Hafızlık yapmak isteyen öğrenci hafızlığa başlatılmalı, hafızlığın ve hafızlık yapmaktaki amacın ne olduğu ve ne için hafız olacağı konusu açıklanmalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">b) Hafızlığa başlamadan önce yüzüne okuma çok işlek hale gelmeli</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">c) Hafızlık öncesinde tecvit kuralları iyice kavratılarak ezber yaparken uygulanmalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">d) Hafızlık yapan kişinin problemleri dinlenerek kendileri moralize edilmeli (maddi ve manevi )</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">e) Çok hızlı ve çok yavaş olmayıp normal anlaşılır bir akıcılıkla tekrarların yapılması</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">f) Hafızlık yapan kişiye dinlenme imkanı sağlanmalı, öğrenci usandırılmadan haftalık ve aylık izin uygulamasıyla rahatlatılmalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">g) Hafızlık yapan kişi kendisini belli bir zamana dersi yetiştirmeye odaklamalı.(Aksi taktirde günün çok uzun ve zamanın bol olacağı kanaati tembelliğe sevk eder ve zamanında dersini yetiştiremeyebilir ).</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">h) Hafızlık yapan kişiye kapasitesine ve gücüne göre ezber verilmeli ( Bir sayfa, daha çok veya az)</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">i) Hafız ezber yapmağa azimli ve kararlı olmalı, usanmamalı. Hafızlığın zorluklarla dolu, sıkıntı ve çilelere katlanarak yapılacak bir çalışma olmadığı bilinci sözle ve davranışlarla verilerek öğrencinin severek ve rahatça çalışması sağlanmalı </span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">Hafızlık Yapmada Kullanılacak Metotlar</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px"> a) Ezber yapılacak bölüm ( sayfa veya sure) öncelikle öğretici tarafından okunmalı, öğrenci takip etmeli </span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">b) Öğreticinin bu uygulamasına destek mahiyetinde bilgisayardan veya diğer dinleme cihazlarından dinleyerek kelimelerin doğru algılanması sağlanmalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">c) Sayfada dikkat edilecek zor ve özellikli kelimeler belirtilerek öğrenciye kavratılmalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">d) Sayfada yer alan ve başka yerlerde de geçen benzer ( müşabih) kelime ve ayetler dikkate alınarak oluşturulacak metotlarla ( not alma , liste tutma.... gibi ) benzerleriyle mukayeseli olarak ezberletilmeli</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">e) Ezber yapılacak yere bir gün öncesinden başlayarak hazırlanılmalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">f) Ezberlenen yeri öğrenci ikinci bir şahsa dinletmeli ve kontrol ettirmeli</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">g) Ezber akşamdan tamamen halledilmeli</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">h) Sayfa baştan sona değil, her ayet birkaç tekrar edildikten sonra dile yatkınlığı sağlanıp önceki ve sonraki ayetlerle bağlantısı oluşturulmalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">i) Yazısı kolay okunan bir mushaftan takip edilmeli</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">j) Öğrenciler arasında yardımlaşma ( daha çok ezber yapmış olanların sonrakilere rehber ve örnek olmaları (bu vesile ile öncekilerin ezberleri de sağlamlaştırılır )</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">k) Ezber yapılan bölümde geçen ayetlerin meallerinden o an ilgiyi çekecek olanlar hatırlatılmalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">l) Hafızlık yaparken ayetleri veya kelimeleri düşünerek zihinden sıraya dizecek şekilde ezberlemek değil, sayfaya başlayınca düşünmeden okuyabilecek bir akış kazandırılmalı. (Bunun zıddı erken unutmaya, karıştırmaya sebep olur, iyice ezberledikten sonra zamanla yavaş okuma oluşacaktır).</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">m) Ezberlenen sayfaya veya kısa sureye başlandığı zaman sona kadar gidecek kuvvette sağlam olmalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">n) Ezber yapılan her bir bölümün ( ayet, sayfa, sure, cüz) sonrası ile bağlantısı kurulmalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">o) Ezber yapmanın şekli hocaya ders verecek tarzda olmalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">p) Ezberlenecek sayfa mutlaka yukarıdan aşağıya doğru ezberlenmeli</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">q) Ezberlenen yerler bir sonraki dönüşte mutlaka yine okunmalı ve dinletilmeli</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">r) Sesli okuma ezberi kolaylaştıracağı için öğrenciye bu imkan sağlanmalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">s) Dersi yapmasına bağlı olarak öğrencilere özel istek (istirahat oyun eğlence vb...) lerinde toleranslı davranılacağı bildirilmeli, çok katı sınırlamalar konmamalıdır, sosyal etkinliklerle barışık olması sağlanmalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">t) Öğrenci zaman zaman ezberle ilgili hissettiği olumsuz düşüncelerini hocasına açma cesaretine sahip olmalı ve hoca bu konuda kendisine destek vermeli</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">u) Ruhen ve manen hazır olmaları için öğrenci ezber öncesi dua etmeli ve salat ü selam okumalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">Öğretici</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">a) Hafızlık yaptıran öğreticinin hafız olması tercih edilmeli, hafız olsa da olmasa da öğrenciyi Kur’an-ı Kerim’i yüzünden takip ederek dinlemeli </span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">b) Öğretici aldığı dersle ilgili kanaatini (iyi ,zayıf , doğru hatalı...gibi) belirten bir çizelge ile sonraki dönüşe bilgi anlamında hazırlık yapmalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">c) Öğretici öğrencilerine güven verici tarzda yaklaşmalı, onları inandırmalı, güven vermeli, onlara karşı kırıcı olmayıp sevdirerek derslerin yapılmasını sağlamalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">d) Öğretici öğrencilere ne şekilde ders çalışmaları gerektiği planını anlatmalı </span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">e) Öğretici çevre, olaylar ve gündemle ilgili bilgilerle sosyal hayatı da öğrenci ile paylaşabilmeli</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">f) Öğretici resmî çalışma anlayışından ziyade fedakâr davranışlarla çalışmalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">g) Öğretici öğrenci ile aile arasında köprü vazifesi görmeli</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">Genelde Dikkate Alınacak Hususlar</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">a) Ezberleme yeteneği olan öğrenciler hafızlığa ayrılmalı </span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">b) Hafızlık istekle yapılacağı için arzu edilen şeye de mutlaka gayret gösterileceği öğrenciye anlatılmalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">c) Beden sağlığını korumak için gerekli tedbirler alınarak devamlılık sağlanmalı. Hatta gıda olarak ceviz, bal, yumurta, üzüm gibi zekâyı kuvvetlendiren yiyeceklerin tüketilmesi önerilmeli ve yatılı kurslarda da bunların tüketilmesine gayret gösterilmeli </span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">d) Gündüzlü öğrencilerin evde hıfzlarını rahatça devam ettirebilecekleri ortamın sağlanması hususunda aile ( ile yazışarak veya görüşerek ) bilgilendirilmeli</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">e) Hafızlığın yatılı olarak yapılması zorunluluğunun olmadığı işlenmelidir. Ancak yatılı Kur’an kurslarında öğrencileri usandıran, hatta okumayı terk edecek şartları zorlaştıran tavır ve yöntemlerden kaçınılmalı </span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">f) Ders çalışılan mekan kişiyi ve zihnini meşgul etmeyecek bir yer olmalı ( Çok sıcak veya soğuk, gürültülü, rahatsızlık veren her hangi bir durum... gibi).</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">g) Hafızlığın mutlaka zorluklarla gerçekleşen, sıkıntı ve çile çekerek yapılacağı kanaatinden uzak biri model ile serbestlik ruhu içerisinde yapılacağı kanaati verilmeli</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">Ezberi Koruma</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">a) Ezberi koruma ve devam ettirme çabası her vesile ile anlatılmalı ( Hafızın her an ezber okuyacak kadar hazır olması gereği)</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">b) Kalıcı olması için ezberleyince hemen bırakmak yerine çokça tekrar yapılmalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">c) Ham veya çiğ olarak tabir edilen ilk ezberleme tamamlandıktan sonra ilk olarak bir has tekrar yapılarak ezber sağlamlaştırılmalı; ardından hatalı ezberlenen yerler varsa onlara ağırlık verilerek bir tekrar da öyle yapılmalı; daha da kuvvet kazanması için düzeltilmiş bir şekilde yine bir cüzle tekrar yapılmalı, sonrasında hafızın yapabileceği kadar çok sayıda cüz dinlemeye geçilmeli. </span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">d) Hafızlık sonrasında ezberin kalıcılığı için bölüm planı cüzler halinde olmalıdır. Çünkü bu şekilde akılda daha kolay kalacaktır ( Sure veya değişik bölümler halinde olması biraz daha zor olacaktır)</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">e) Hafızlık tamamlandıktan sonra unutmamak için tedbir alınmalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">aa) Hafızla diyalog sürdürülerek gerektiği zamanlarda ezber mukabele okuması ve görevlendirilmesi dikkate alınmalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">bb) Böyle bir durum olmasa dahi hafız hıfzının büyük bir nimet ve büyük bir çaba sonucu bunu elde ettiğini bilerek koruma bilincine sahip olmalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">cc) Belgesini alan ve din hizmetleri alanında çalışanlar da hıfzlarını koruma zaruretine inanmalı </span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">g) Hafızlığı unutmamak için namazlarda zammı sure olarak Kur’an ‘dan okunması hatırlatılmalı</span></span></p><p> <span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">3. ÖĞRETMEN ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">a) Öğretici öncelikle mesleğe hazır olmalı, mesleği severek benimseyerek yapmalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">b) Öğretici temsilde, sabırda, olgunlukta, hoşgörüde, ahlâkta, edepte, giyim-kuşamda, çok iyi bir kişilik sergilemeli. </span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">c) Öğretici konuşma ve vücut dilini çok iyi kullanmalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">d) Öğretici, öğrenci hakkında empati yolunu kullanmalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">e) Okumağa gelen her öğrencinin bir şeyler almak için geldiği unutulmamalı, Öğrenci emanet kabul edilerek harcanan zaman çok iyi değerlendirilmeli </span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">f) Her öğrencinin kendi kapasitesine göre dersi algılayabileceği fikri verilmeli, ve bu istikamette de öğrenciden sonuç beklenmeli</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">g) Her yaştaki öğrencinin ilgi ye motivasyona ihtiyaç duyduğu dikkate alınmalı, yapabildikleriyle taktir edilmeli, </span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">h) Öğrenciye, okuma arzusu yanında sonuca ulaşmanın gayrete bağlı olduğu anlatılmalı </span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">i) Öğrenciyi kendi kabiliyetiyle tanımalı, her birerlerinin özellikleri bilinerek ona göre davranılmalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">j) Öğretici öğrenciye karşı sevecen, samimi ,candan davranarak güven vermeli</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">k) Öğrenciler yaş ve kabiliyetlerine göre gruplandırılmalı, rahatça ders çalışacakları ortam oluşturulmalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">l) Öğretmen çevre, olaylar ve gündem ile ilgili konularda öğrencileri bilgilendirerek onları sosyal hayatın içinde tutabilmeli ( bundan mahrumiyet genelde günlük hayatta çekimser ve utangaç ve kendisine karşı güvensiz olmaya yol açabilir).</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">4. BİLGİSAYAR DESTEKLİ PROGRAMDA DİKKATE ALINACAK HUSUSLAR</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">1. Bilgisayarda yer alan konular hakkında bilgi verilmeli</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">2. Bilgisayarın kullanımı öğretilmeli (en azından okumada kullanabilecek kadar)</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">3. Toplu çalışma metodu anlatılmalı </span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">4. Aynı dersleri yapanlar grup halinde çalışmalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">5. Ferdî çalışma uygulaması anlatılmalı</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">5. HAFIZLIK SINAVINA HAZIRLAMA</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">1. Sınava girecek öğrenci hafızlığını tamamladıktan ve okuyabilecek hale geldikten sonra sınava sokulmalıdır </span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">2. Hafızlığını tamamlayan öğrencileri sınav öncesinde karma dinlemek suretiyle farklı yerlerden okumaya alıştırmak ve kendilerini her hangi bir yerden okumağa cesaretlendirmek</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">3. Sınav öncesinde öğrencilerin bir komisyon (erkek) huzurunda okumağa alıştırılmaları</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">6. GENEL BİR HATIRLATMA </span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">Özel durumlarda bayan öğrencilerin Kur’an-ı Kerim’i okuyabilecekleri konusunda öğrenciler bilgilendirilmeli, bu husustaki fetva dikkate alınarak farklı düşünenlere de anlatılmalı.</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px">Özetle sunmağa çalıştığımız bu bilgilerin hem katılımcılar hem de tüm öğretici ve öğrencilere faydalı olması temennisiyle....</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px"> Davut KAYA</span></span></p><p><span style="color: #800000"><span style="font-size: 15px"> Din İşleri Yüksek Kurulu Uzmanı</span></span></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="kasif1, post: 266976, member: 1008778"] [COLOR=#800000][SIZE=4]HAFIZLIKTA YÖNTEMLER Hafızlık, kapsamı ve özelliği itibariyle bir kaç yönüyle ele alınmalıdır. Bunlar; hafızlığa teşvik (motivasyon), hafızlık yapan kişi, ezber metotları, öğretici, genelde dikkate alınacak noktalar ve hafızlığın korunması hususlarıdır. Motivasyon a) Hafızlık yapmanın mümkün ve kolay olduğu anlatılarak örnekler verilmeli (ancak çalışma metotlarına sadık kalınmasının gerekliliği) Yüzünden okumada ve hafızlık yapmada kullanılan farklı metotlar beraberinde farklı sonuçları da getirmektedir. Her iki çalışma alanında halen kullanılan yöntemler bu alanda yapılan çalışmalara temel oluşturmasına rağmen daha verimli sonuç elde etmek, amaca ulaşmak için daha nelerin yapılabileceği düşünülerek uygulamaya konmalıdır. Bu ihtiyaçtan dolayıdır ki faydalı olacağı kanaatiyle Kur’an-ı Kerim’in okunmasıyla ilgili aşağıda zikredilen hususların paylaşılması ve genellendirilmesi düşünülmüştür: 1. KUR’AN-I KERİM’İN ÖĞRETİLMESİ LÜZUMU ( Okumaya Duyulan İhtiyacın Sebepleri ) a) OKUMANIN İBADET OLMASI b) İBADETLERDE ( Namazda, duada...vs) OKUNMASI c) DİN HİZMETLERİNDE KULLANILMASI ( Din hizmeti sunumunda müracaat edilecek ilk kaynak Kur’an-ı Kerim olacağından dolayı bu hizmeti verenlerin gerektiğinde okumaları veya okuyarak açıklamaları) 2. KUR’AN-I KERİM’İN ÖĞRETİLMESİ ALANLARI (ÇEŞİTLERİ) A- YÜZÜNDEN OKUMA B- HAFIZLIK YAPMA A- YÜZÜNDEN OKUMA a) Yüzünden okumanın lüzumu ve gereği anlatılarak öğrenciler iyice öğrenmeğe adapte edilmeli b) Yazı tahtası kullanılarak dersler işlenmeli, yüzüne okumada ve surelerin ezberlenmesinde CD ve kasetlerden de yararlanılmalı c) Derslere öncelikle harflerin tanıtılmasıyla başlanmalı, harfler iyice kavratılıncaya kadar üzerinde durulmalı (hammadde olan harfler çok iyi tanıtılmalı) d) Harflerin yazılış şekilleri iyice öğretilmeli,şekil ve ses yönünden benzerliği olanlar kendi aralarında gruplandırılarak farklılıklarıyla kavratılmalı e) Dersler, öncelik sırası dikkate alınarak işlenmeli ve kolaylık derecesine göre anlatılmalı, verilen örnekler mutlaka işlenen konularla sınırlandırılmalı, görülmeyen derslerle ilgili örnekler kullanılmamalı f) Harflerin seslendirilmesini sağlayan harekeler, kullanılan işaretler ve verdiği sesler çok iyi kavratılmalı g) İşlenen dersle ilgili çokça alıştırmaya yer verilmeli, örnekler kolay kelimelerden başlayarak gittikçe zorlaştırılmalı ve özellikle de Kur’an-ı Kerim’den seçilmeli h) Öğretilen harfler veya okunan kelimeler sınıf mevcudu tarafından grup halinde okunmalı, sonra ferdi tekrarlarla kişisel tatbikat sağlanmalı i) Öğrenci bir başkasının başarısıyla kıyaslanarak küçümsenmemeli, moral verilerek yapabildikleri ile mutluluk duyması sağlanmalı j) Düzgün okuyabilmek için harfler ve harekelerin yanı sıra (kabiliyet nispetinde) en azından uzatarak okuma, durma ve başlama, zamir, lafzatu’llah, huruf u mukattaa gibi okumada çok elzem olan konular verilmeli B- HAFIZLIK YAPMA Hafızlık, kapsamı ve özelliği itibariyle bir kaç yönüyle ele alınmalıdır. Bunlar; hafızlığa teşvik (motivasyon), hafızlık yapan kişi, ezber metotları, öğretici, genelde dikkate alınacak noktalar ve hafızlığın korunması hususlarıdır. Motivasyon a) Hafızlık yapmanın mümkün ve kolay olduğu anlatılarak örnekler verilmeli (ancak çalışma metotlarına sadık kalınmasının gerekliliği) b) Öğrenciler hafızlık cemiyetlerine götürülerek teşvik edilmeli c) Her bir dönüşte öğrenci taltif edilmeli d) Hafızlığını tamamlayan öğrenciye son sayfasını ezber yapıp dersini dinletince öğrenci huzurunda kursta ailesiyle bir program yapılmalı e) Hafızlık yapanların elde ettiği maddî ve manevî kazanımlardan bahsederek öğrenci hazırlanmalı f) Hafızlık yapan öğrenci maddî olarak desteklenmeli, manen huzurlu olması için gerekli ortam sağlanmalı Hafızlık Yapan Kişi a) Hafızlık yapmak isteyen öğrenci hafızlığa başlatılmalı, hafızlığın ve hafızlık yapmaktaki amacın ne olduğu ve ne için hafız olacağı konusu açıklanmalı b) Hafızlığa başlamadan önce yüzüne okuma çok işlek hale gelmeli c) Hafızlık öncesinde tecvit kuralları iyice kavratılarak ezber yaparken uygulanmalı d) Hafızlık yapan kişinin problemleri dinlenerek kendileri moralize edilmeli (maddi ve manevi ) e) Çok hızlı ve çok yavaş olmayıp normal anlaşılır bir akıcılıkla tekrarların yapılması f) Hafızlık yapan kişiye dinlenme imkanı sağlanmalı, öğrenci usandırılmadan haftalık ve aylık izin uygulamasıyla rahatlatılmalı g) Hafızlık yapan kişi kendisini belli bir zamana dersi yetiştirmeye odaklamalı.(Aksi taktirde günün çok uzun ve zamanın bol olacağı kanaati tembelliğe sevk eder ve zamanında dersini yetiştiremeyebilir ). h) Hafızlık yapan kişiye kapasitesine ve gücüne göre ezber verilmeli ( Bir sayfa, daha çok veya az) i) Hafız ezber yapmağa azimli ve kararlı olmalı, usanmamalı. Hafızlığın zorluklarla dolu, sıkıntı ve çilelere katlanarak yapılacak bir çalışma olmadığı bilinci sözle ve davranışlarla verilerek öğrencinin severek ve rahatça çalışması sağlanmalı Hafızlık Yapmada Kullanılacak Metotlar a) Ezber yapılacak bölüm ( sayfa veya sure) öncelikle öğretici tarafından okunmalı, öğrenci takip etmeli b) Öğreticinin bu uygulamasına destek mahiyetinde bilgisayardan veya diğer dinleme cihazlarından dinleyerek kelimelerin doğru algılanması sağlanmalı c) Sayfada dikkat edilecek zor ve özellikli kelimeler belirtilerek öğrenciye kavratılmalı d) Sayfada yer alan ve başka yerlerde de geçen benzer ( müşabih) kelime ve ayetler dikkate alınarak oluşturulacak metotlarla ( not alma , liste tutma.... gibi ) benzerleriyle mukayeseli olarak ezberletilmeli e) Ezber yapılacak yere bir gün öncesinden başlayarak hazırlanılmalı f) Ezberlenen yeri öğrenci ikinci bir şahsa dinletmeli ve kontrol ettirmeli g) Ezber akşamdan tamamen halledilmeli h) Sayfa baştan sona değil, her ayet birkaç tekrar edildikten sonra dile yatkınlığı sağlanıp önceki ve sonraki ayetlerle bağlantısı oluşturulmalı i) Yazısı kolay okunan bir mushaftan takip edilmeli j) Öğrenciler arasında yardımlaşma ( daha çok ezber yapmış olanların sonrakilere rehber ve örnek olmaları (bu vesile ile öncekilerin ezberleri de sağlamlaştırılır ) k) Ezber yapılan bölümde geçen ayetlerin meallerinden o an ilgiyi çekecek olanlar hatırlatılmalı l) Hafızlık yaparken ayetleri veya kelimeleri düşünerek zihinden sıraya dizecek şekilde ezberlemek değil, sayfaya başlayınca düşünmeden okuyabilecek bir akış kazandırılmalı. (Bunun zıddı erken unutmaya, karıştırmaya sebep olur, iyice ezberledikten sonra zamanla yavaş okuma oluşacaktır). m) Ezberlenen sayfaya veya kısa sureye başlandığı zaman sona kadar gidecek kuvvette sağlam olmalı n) Ezber yapılan her bir bölümün ( ayet, sayfa, sure, cüz) sonrası ile bağlantısı kurulmalı o) Ezber yapmanın şekli hocaya ders verecek tarzda olmalı p) Ezberlenecek sayfa mutlaka yukarıdan aşağıya doğru ezberlenmeli q) Ezberlenen yerler bir sonraki dönüşte mutlaka yine okunmalı ve dinletilmeli r) Sesli okuma ezberi kolaylaştıracağı için öğrenciye bu imkan sağlanmalı s) Dersi yapmasına bağlı olarak öğrencilere özel istek (istirahat oyun eğlence vb...) lerinde toleranslı davranılacağı bildirilmeli, çok katı sınırlamalar konmamalıdır, sosyal etkinliklerle barışık olması sağlanmalı t) Öğrenci zaman zaman ezberle ilgili hissettiği olumsuz düşüncelerini hocasına açma cesaretine sahip olmalı ve hoca bu konuda kendisine destek vermeli u) Ruhen ve manen hazır olmaları için öğrenci ezber öncesi dua etmeli ve salat ü selam okumalı Öğretici a) Hafızlık yaptıran öğreticinin hafız olması tercih edilmeli, hafız olsa da olmasa da öğrenciyi Kur’an-ı Kerim’i yüzünden takip ederek dinlemeli b) Öğretici aldığı dersle ilgili kanaatini (iyi ,zayıf , doğru hatalı...gibi) belirten bir çizelge ile sonraki dönüşe bilgi anlamında hazırlık yapmalı c) Öğretici öğrencilerine güven verici tarzda yaklaşmalı, onları inandırmalı, güven vermeli, onlara karşı kırıcı olmayıp sevdirerek derslerin yapılmasını sağlamalı d) Öğretici öğrencilere ne şekilde ders çalışmaları gerektiği planını anlatmalı e) Öğretici çevre, olaylar ve gündemle ilgili bilgilerle sosyal hayatı da öğrenci ile paylaşabilmeli f) Öğretici resmî çalışma anlayışından ziyade fedakâr davranışlarla çalışmalı g) Öğretici öğrenci ile aile arasında köprü vazifesi görmeli[/SIZE][/COLOR] [COLOR=#800000][SIZE=4]Genelde Dikkate Alınacak Hususlar a) Ezberleme yeteneği olan öğrenciler hafızlığa ayrılmalı b) Hafızlık istekle yapılacağı için arzu edilen şeye de mutlaka gayret gösterileceği öğrenciye anlatılmalı c) Beden sağlığını korumak için gerekli tedbirler alınarak devamlılık sağlanmalı. Hatta gıda olarak ceviz, bal, yumurta, üzüm gibi zekâyı kuvvetlendiren yiyeceklerin tüketilmesi önerilmeli ve yatılı kurslarda da bunların tüketilmesine gayret gösterilmeli d) Gündüzlü öğrencilerin evde hıfzlarını rahatça devam ettirebilecekleri ortamın sağlanması hususunda aile ( ile yazışarak veya görüşerek ) bilgilendirilmeli e) Hafızlığın yatılı olarak yapılması zorunluluğunun olmadığı işlenmelidir. Ancak yatılı Kur’an kurslarında öğrencileri usandıran, hatta okumayı terk edecek şartları zorlaştıran tavır ve yöntemlerden kaçınılmalı f) Ders çalışılan mekan kişiyi ve zihnini meşgul etmeyecek bir yer olmalı ( Çok sıcak veya soğuk, gürültülü, rahatsızlık veren her hangi bir durum... gibi). g) Hafızlığın mutlaka zorluklarla gerçekleşen, sıkıntı ve çile çekerek yapılacağı kanaatinden uzak biri model ile serbestlik ruhu içerisinde yapılacağı kanaati verilmeli Ezberi Koruma a) Ezberi koruma ve devam ettirme çabası her vesile ile anlatılmalı ( Hafızın her an ezber okuyacak kadar hazır olması gereği) b) Kalıcı olması için ezberleyince hemen bırakmak yerine çokça tekrar yapılmalı c) Ham veya çiğ olarak tabir edilen ilk ezberleme tamamlandıktan sonra ilk olarak bir has tekrar yapılarak ezber sağlamlaştırılmalı; ardından hatalı ezberlenen yerler varsa onlara ağırlık verilerek bir tekrar da öyle yapılmalı; daha da kuvvet kazanması için düzeltilmiş bir şekilde yine bir cüzle tekrar yapılmalı, sonrasında hafızın yapabileceği kadar çok sayıda cüz dinlemeye geçilmeli. d) Hafızlık sonrasında ezberin kalıcılığı için bölüm planı cüzler halinde olmalıdır. Çünkü bu şekilde akılda daha kolay kalacaktır ( Sure veya değişik bölümler halinde olması biraz daha zor olacaktır) e) Hafızlık tamamlandıktan sonra unutmamak için tedbir alınmalı aa) Hafızla diyalog sürdürülerek gerektiği zamanlarda ezber mukabele okuması ve görevlendirilmesi dikkate alınmalı bb) Böyle bir durum olmasa dahi hafız hıfzının büyük bir nimet ve büyük bir çaba sonucu bunu elde ettiğini bilerek koruma bilincine sahip olmalı cc) Belgesini alan ve din hizmetleri alanında çalışanlar da hıfzlarını koruma zaruretine inanmalı g) Hafızlığı unutmamak için namazlarda zammı sure olarak Kur’an ‘dan okunması hatırlatılmalı 3. ÖĞRETMEN ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ a) Öğretici öncelikle mesleğe hazır olmalı, mesleği severek benimseyerek yapmalı b) Öğretici temsilde, sabırda, olgunlukta, hoşgörüde, ahlâkta, edepte, giyim-kuşamda, çok iyi bir kişilik sergilemeli. c) Öğretici konuşma ve vücut dilini çok iyi kullanmalı d) Öğretici, öğrenci hakkında empati yolunu kullanmalı e) Okumağa gelen her öğrencinin bir şeyler almak için geldiği unutulmamalı, Öğrenci emanet kabul edilerek harcanan zaman çok iyi değerlendirilmeli f) Her öğrencinin kendi kapasitesine göre dersi algılayabileceği fikri verilmeli, ve bu istikamette de öğrenciden sonuç beklenmeli g) Her yaştaki öğrencinin ilgi ye motivasyona ihtiyaç duyduğu dikkate alınmalı, yapabildikleriyle taktir edilmeli, h) Öğrenciye, okuma arzusu yanında sonuca ulaşmanın gayrete bağlı olduğu anlatılmalı i) Öğrenciyi kendi kabiliyetiyle tanımalı, her birerlerinin özellikleri bilinerek ona göre davranılmalı j) Öğretici öğrenciye karşı sevecen, samimi ,candan davranarak güven vermeli k) Öğrenciler yaş ve kabiliyetlerine göre gruplandırılmalı, rahatça ders çalışacakları ortam oluşturulmalı l) Öğretmen çevre, olaylar ve gündem ile ilgili konularda öğrencileri bilgilendirerek onları sosyal hayatın içinde tutabilmeli ( bundan mahrumiyet genelde günlük hayatta çekimser ve utangaç ve kendisine karşı güvensiz olmaya yol açabilir).[/SIZE][/COLOR] [COLOR=#800000][SIZE=4]4. BİLGİSAYAR DESTEKLİ PROGRAMDA DİKKATE ALINACAK HUSUSLAR 1. Bilgisayarda yer alan konular hakkında bilgi verilmeli 2. Bilgisayarın kullanımı öğretilmeli (en azından okumada kullanabilecek kadar) 3. Toplu çalışma metodu anlatılmalı 4. Aynı dersleri yapanlar grup halinde çalışmalı 5. Ferdî çalışma uygulaması anlatılmalı 5. HAFIZLIK SINAVINA HAZIRLAMA 1. Sınava girecek öğrenci hafızlığını tamamladıktan ve okuyabilecek hale geldikten sonra sınava sokulmalıdır 2. Hafızlığını tamamlayan öğrencileri sınav öncesinde karma dinlemek suretiyle farklı yerlerden okumaya alıştırmak ve kendilerini her hangi bir yerden okumağa cesaretlendirmek 3. Sınav öncesinde öğrencilerin bir komisyon (erkek) huzurunda okumağa alıştırılmaları 6. GENEL BİR HATIRLATMA Özel durumlarda bayan öğrencilerin Kur’an-ı Kerim’i okuyabilecekleri konusunda öğrenciler bilgilendirilmeli, bu husustaki fetva dikkate alınarak farklı düşünenlere de anlatılmalı.[/SIZE][/COLOR] [COLOR=#800000][SIZE=4]Özetle sunmağa çalıştığımız bu bilgilerin hem katılımcılar hem de tüm öğretici ve öğrencilere faydalı olması temennisiyle.... Davut KAYA Din İşleri Yüksek Kurulu Uzmanı[/SIZE][/COLOR] [COLOR=#800000][SIZE=4] [/SIZE][/COLOR] [/QUOTE]
Adı
İnsan doğrulaması
Peygamber Efendimiz a.s.v.'ın kabri nerededir? (Sadece şehir adını küçük harfler ile giriniz)
Cevap yaz
Forumlar
İslamiyet
Kuran-i Kerim
Kuran Öğreniyorum
Hafızlık Eğitimi
Hafızlık Eğitimi (Davut KAYA-Din İşleri Yüksek Kurulu Uzmanı)
Bu site çerezler kullanır. Bu siteyi kullanmaya devam ederek çerez kullanımımızı kabul etmiş olursunuz.
Accept
Daha fazla bilgi edin.…
Üst