Ana sayfa
Forumlar
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Blog
Neler yeni
Yeni mesajlar
Son aktiviteler
Giriş yap
Kayıt ol
Neler yeni
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Menü
Giriş yap
Kayıt ol
Install the app
Yükle
Forumlar
Risale-i Nur Okuma ve Anlama
Risale-i Nur Külliyatı
Mektûbat
Birinci Mektub
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap cer
Mesaj
<blockquote data-quote="Ukbaa" data-source="post: 333949" data-attributes="member: 15165"><p><strong>Cevap: Birinci Mektub - Sayfa 28</strong></p><p></p><p><span style="font-family: 'ITCSouvenirStdLight'"><span style="font-family: 'tahoma'">“Mevt dahi hayat gibi mahlûktur; hem bir nimettir” diye ifham ediliyor. Halbuki, zâhiren mevt inhilâldir, ademdir, tefessühtür, hayatın sönmesidir, hâdimü’l-lezzâttır. Nasıl mahlûk ve nimet olabilir?</span></span></p><p><span style="font-family: 'ITCSouvenirStdLight'"><span style="font-family: 'tahoma'"></span></span></p><p><span style="font-family: 'ITCSouvenirStdLight'"><span style="font-family: 'tahoma'"></span></span><span style="font-family: 'ITCSouvenirStdLight'"><span style="font-family: 'tahoma'"><strong><em>Elcevap:</em> </strong>Birinci sualin cevabının âhirinde denildiği gibi, mevt, vazife-i hayattan bir terhistir, bir paydostur, bir tebdil-i mekândır, bir tahvil-i vücuttur, hayat-ı bâkiyeye bir davettir, bir mebde’dir, bir hayat-ı bâkiyenin mukaddimesidir. Nasıl ki hayatın dünyaya gelmesi bir halk ve takdirledir. Öyle de, dünyadan gitmesi de bir halk ve takdirle, bir hikmet ve tedbirledir. Çünkü, en basit tabaka-i hayat olan hayat-ı nebâtiyenin mevti, hayattan daha muntazam bir eser-i san’at olduğunu gösteriyor. Zira, meyvelerin, çekirdeklerin, tohumların mevti tefessühle, çürümek ve dağılmakla göründüğü halde, gayet muntazam bir muamele-i kimyeviye ve mizanlı bir imtizâcât-ı unsuriye ve hikmetli bir teşekkülât-ı zerreviyeden ibaret olan bir yoğurmaktır ki, bu görünmeyen intizamlı ve hikmetli ölümü, sümbülün hayatıyla tezahür ediyor. Demek çekirdeğin mevti, sümbülün mebde-i hayatıdır; belki ayn-ı hayatı hükmünde olduğu için, şu ölüm dahi hayat kadar mahlûk ve muntazamdır.</span></span></p><p><span style="font-family: 'ITCSouvenirStdLight'"><span style="font-family: 'tahoma'"></span></span></p><p><span style="font-family: 'ITCSouvenirStdLight'"><span style="font-family: 'tahoma'"></span></span><span style="font-family: 'ITCSouvenirStdLight'"><span style="font-family: 'tahoma'">Hem zîhayat meyvelerin yahut hayvanların mide-i insaniyede ölümleri, hayat‑ı insaniyeye çıkmalarına menşe olduğundan, o mevt onların hayatından daha muntazam ve mahlûk denilir.</span></span><span style="font-family: 'ITCSouvenirStdLight'"><span style="font-family: 'tahoma'">İşte, en ednâ tabaka-i hayat olan hayat-ı nebâtiyenin mevti böyle mahlûk, hikmetli ve intizamlı olsa, tabaka-i hayatın en ulvîsi olan hayat-ı insaniyenin başına gelen mevt, elbette, yeraltına girmiş bir çekirdeğin hava âleminde bir ağaç olması gibi, yeraltına giren bir insan da âlem-i berzahta elbette bir hayat-ı bâkiye sünbülü verecektir.</span></span><span style="font-family: 'ITCSouvenirStdLight'"><span style="font-family: 'tahoma'">Amma mevt nimet olduğunun ciheti ise, çok vücuhundan dört vechine işaret ederiz.</span></span><span style="font-family: 'ITCSouvenirStdLight'"><span style="font-family: 'tahoma'"><em>Birincisi:</em> Ağırlaşmış olan vazife-i hayattan ve tekâlif-i hayatiyeden âzâd edip,</span></span><span style="font-family: 'tahoma'"></span></p><p><span style="font-family: 'tahoma'"></span></p><p><span style="font-family: 'tahoma'"></span></p><p><span style="font-family: 'tahoma'"></span></p><p><span style="font-family: 'tahoma'"></span><span style="font-family: 'tahoma'"></span></p><p><span style="font-family: 'tahoma'"></span> <table style='width: 100%'><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>adem</strong>: yokluk, hiçlik</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>ayn-ı hayat</strong>: hayatın ta kendisi (bk. ḥ-y-y)</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>cihet</strong>: yön</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>ednâ</strong>: en aşağı, en önemsiz</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>eser-i san’at</strong>: san’at eseri (bk. ṣ-n-a)</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>halk</strong>: yaratma (bk. ḫ-l-ḳ)</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>hayat-ı bâkiye</strong>: devamlı ve kalıcı olan âhiret hayatı (bk. ḥ-y-y; b-ḳ-y)</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>hayat-ı insaniye</strong>: insanî hayat (bk. ḥ-y-y)</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>hayat-ı nebâtiye</strong>: bitkilerin hayatı (bk. ḥ-y-y)</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>hikmet</strong>: herşeyin belirli gayelere yönelik olarak, mânâlı, faydalı ve tam yerli yerinde olması (bk. ḥ-k-m)</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>hâdimü’l-lezzât</strong>: lezzetleri yok eden</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>ifham</strong>: anlatma, bildirme</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>imtizâcât-ı unsuriye</strong>: elementlerin kaynaşması, kimyevî birleşme </span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>inhilâl</strong>: çözülme, dağılma</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>intizam</strong>: düzen, tertip (bk. n-ẓ-m)</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>mahlûk</strong>: yaratık (bk. ḫ-l-ḳ)</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>mebde</strong>: başlangıç</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>mebde-i hayat</strong>: hayatın başlangıcı (bk. ḥ-y-y)</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>menşe</strong>: kaynak, esas</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>mevt</strong>: ölüm (bk. m-v-t)</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>mide-i insaniye</strong>: insanın midesi</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>mizan</strong>: ölçü (bk. v-z-n)</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>muamele-i kimyeviye</strong>: kimyasal işlem</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>mukaddime</strong>: başlangıç, giriş (bk. ḳ-d-m)</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>muntazam</strong>: düzenli (bk. n-ẓ-m)</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>nimet</strong>: iyilik, lütuf, ihsan (bk. n-a-m)</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>tabaka-i hayat</strong>: hayat tabakası (bk. ḥ-y-y)</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>tahvil-i vücut</strong>: vücudun başka hâle girmesi, değişmesi (bk. v-c-d)</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>takdir</strong>: Allah’ın ezelî ilmiyle belirlemesi (bk. ḳ-d-r)</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>tebdil-i mekân</strong>: yer değişikliği (bk. m-k-n)</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>tedbir</strong>: idare etme, çekip çevirme (bk. d-b-r)</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>tefessüh</strong>: çürüyüp bozulma</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>tekâlif-i hayat</strong>: hayatla ilgili sorumluluklar ve yükümlülükler (bk. ḥ-y-y)</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>terhis</strong>: göreve son verme</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>tezahür</strong>: belirme, ortaya çıkma (bk. ẓ-h-r)</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>teşekkülât-ı zerreviye</strong>: atomların teşekkülü, oluşması</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>ulvî</strong>: yüksek, yüce</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>vazife-i hayat</strong>: hayat vazifesi (bk. ḥ-y-y)</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>vech</strong>: yön</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>vücuh</strong>: vecihler, yönler</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>zira</strong>: çünkü</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>zâhiren</strong>: görünürde (bk. ẓ-h-r)</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>zîhayat</strong>: hayat sahibi, canlı (bk. ẕî; ḥ-y-y)</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>âhir</strong>: son (bk. e-ḫ-r)</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>âlem-i berzah</strong>: dünya ile âhiret arasındaki kabir âlemi (bk. a-l-m)</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>âzâd etme</strong>: hürriyetine kavuşturma</span></td></tr></table><p><span style="font-family: 'tahoma'"></span></p><p><span style="font-family: 'tahoma'"></span></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ukbaa, post: 333949, member: 15165"] [b]Cevap: Birinci Mektub - Sayfa 28[/b] [FONT=ITCSouvenirStdLight][FONT=tahoma]“Mevt dahi hayat gibi mahlûktur; hem bir nimettir” diye ifham ediliyor. Halbuki, zâhiren mevt inhilâldir, ademdir, tefessühtür, hayatın sönmesidir, hâdimü’l-lezzâttır. Nasıl mahlûk ve nimet olabilir? [/FONT][/FONT][FONT=ITCSouvenirStdLight][FONT=tahoma][B][I]Elcevap:[/I] [/B]Birinci sualin cevabının âhirinde denildiği gibi, mevt, vazife-i hayattan bir terhistir, bir paydostur, bir tebdil-i mekândır, bir tahvil-i vücuttur, hayat-ı bâkiyeye bir davettir, bir mebde’dir, bir hayat-ı bâkiyenin mukaddimesidir. Nasıl ki hayatın dünyaya gelmesi bir halk ve takdirledir. Öyle de, dünyadan gitmesi de bir halk ve takdirle, bir hikmet ve tedbirledir. Çünkü, en basit tabaka-i hayat olan hayat-ı nebâtiyenin mevti, hayattan daha muntazam bir eser-i san’at olduğunu gösteriyor. Zira, meyvelerin, çekirdeklerin, tohumların mevti tefessühle, çürümek ve dağılmakla göründüğü halde, gayet muntazam bir muamele-i kimyeviye ve mizanlı bir imtizâcât-ı unsuriye ve hikmetli bir teşekkülât-ı zerreviyeden ibaret olan bir yoğurmaktır ki, bu görünmeyen intizamlı ve hikmetli ölümü, sümbülün hayatıyla tezahür ediyor. Demek çekirdeğin mevti, sümbülün mebde-i hayatıdır; belki ayn-ı hayatı hükmünde olduğu için, şu ölüm dahi hayat kadar mahlûk ve muntazamdır. [/FONT][/FONT][FONT=ITCSouvenirStdLight][FONT=tahoma]Hem zîhayat meyvelerin yahut hayvanların mide-i insaniyede ölümleri, hayat‑ı insaniyeye çıkmalarına menşe olduğundan, o mevt onların hayatından daha muntazam ve mahlûk denilir.[/FONT][/FONT][FONT=ITCSouvenirStdLight][FONT=tahoma]İşte, en ednâ tabaka-i hayat olan hayat-ı nebâtiyenin mevti böyle mahlûk, hikmetli ve intizamlı olsa, tabaka-i hayatın en ulvîsi olan hayat-ı insaniyenin başına gelen mevt, elbette, yeraltına girmiş bir çekirdeğin hava âleminde bir ağaç olması gibi, yeraltına giren bir insan da âlem-i berzahta elbette bir hayat-ı bâkiye sünbülü verecektir.[/FONT][/FONT][FONT=ITCSouvenirStdLight][FONT=tahoma]Amma mevt nimet olduğunun ciheti ise, çok vücuhundan dört vechine işaret ederiz.[/FONT][/FONT][FONT=ITCSouvenirStdLight][FONT=tahoma][I]Birincisi:[/I] Ağırlaşmış olan vazife-i hayattan ve tekâlif-i hayatiyeden âzâd edip,[/FONT][/FONT][FONT=tahoma] [/FONT][FONT=tahoma] [/FONT][TABLE] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]adem[/B]: yokluk, hiçlik[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]ayn-ı hayat[/B]: hayatın ta kendisi (bk. ḥ-y-y)[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]cihet[/B]: yön[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]ednâ[/B]: en aşağı, en önemsiz[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]eser-i san’at[/B]: san’at eseri (bk. ṣ-n-a)[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]halk[/B]: yaratma (bk. ḫ-l-ḳ)[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]hayat-ı bâkiye[/B]: devamlı ve kalıcı olan âhiret hayatı (bk. ḥ-y-y; b-ḳ-y)[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]hayat-ı insaniye[/B]: insanî hayat (bk. ḥ-y-y)[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]hayat-ı nebâtiye[/B]: bitkilerin hayatı (bk. ḥ-y-y)[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]hikmet[/B]: herşeyin belirli gayelere yönelik olarak, mânâlı, faydalı ve tam yerli yerinde olması (bk. ḥ-k-m)[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]hâdimü’l-lezzât[/B]: lezzetleri yok eden[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]ifham[/B]: anlatma, bildirme[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]imtizâcât-ı unsuriye[/B]: elementlerin kaynaşması, kimyevî birleşme [/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]inhilâl[/B]: çözülme, dağılma[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]intizam[/B]: düzen, tertip (bk. n-ẓ-m)[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]mahlûk[/B]: yaratık (bk. ḫ-l-ḳ)[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]mebde[/B]: başlangıç[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]mebde-i hayat[/B]: hayatın başlangıcı (bk. ḥ-y-y)[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]menşe[/B]: kaynak, esas[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]mevt[/B]: ölüm (bk. m-v-t)[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]mide-i insaniye[/B]: insanın midesi[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]mizan[/B]: ölçü (bk. v-z-n)[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]muamele-i kimyeviye[/B]: kimyasal işlem[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]mukaddime[/B]: başlangıç, giriş (bk. ḳ-d-m)[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]muntazam[/B]: düzenli (bk. n-ẓ-m)[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]nimet[/B]: iyilik, lütuf, ihsan (bk. n-a-m)[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]tabaka-i hayat[/B]: hayat tabakası (bk. ḥ-y-y)[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]tahvil-i vücut[/B]: vücudun başka hâle girmesi, değişmesi (bk. v-c-d)[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]takdir[/B]: Allah’ın ezelî ilmiyle belirlemesi (bk. ḳ-d-r)[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]tebdil-i mekân[/B]: yer değişikliği (bk. m-k-n)[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]tedbir[/B]: idare etme, çekip çevirme (bk. d-b-r)[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]tefessüh[/B]: çürüyüp bozulma[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]tekâlif-i hayat[/B]: hayatla ilgili sorumluluklar ve yükümlülükler (bk. ḥ-y-y)[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]terhis[/B]: göreve son verme[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]tezahür[/B]: belirme, ortaya çıkma (bk. ẓ-h-r)[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]teşekkülât-ı zerreviye[/B]: atomların teşekkülü, oluşması[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]ulvî[/B]: yüksek, yüce[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]vazife-i hayat[/B]: hayat vazifesi (bk. ḥ-y-y)[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]vech[/B]: yön[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]vücuh[/B]: vecihler, yönler[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]zira[/B]: çünkü[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]zâhiren[/B]: görünürde (bk. ẓ-h-r)[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]zîhayat[/B]: hayat sahibi, canlı (bk. ẕî; ḥ-y-y)[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]âhir[/B]: son (bk. e-ḫ-r)[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]âlem-i berzah[/B]: dünya ile âhiret arasındaki kabir âlemi (bk. a-l-m)[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]âzâd etme[/B]: hürriyetine kavuşturma[/FONT][/TD] [/TR] [/TABLE] [FONT=tahoma] [/FONT] [/QUOTE]
Adı
İnsan doğrulaması
Peygamber Efendimiz a.s.v.'ın kabri nerededir? (Sadece şehir adını küçük harfler ile giriniz)
Cevap yaz
Forumlar
Risale-i Nur Okuma ve Anlama
Risale-i Nur Külliyatı
Mektûbat
Birinci Mektub
Bu site çerezler kullanır. Bu siteyi kullanmaya devam ederek çerez kullanımımızı kabul etmiş olursunuz.
Accept
Daha fazla bilgi edin.…
Üst