Ana sayfa
Forumlar
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Blog
Neler yeni
Yeni mesajlar
Son aktiviteler
Giriş yap
Kayıt ol
Neler yeni
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Menü
Giriş yap
Kayıt ol
Install the app
Yükle
Forumlar
İslamiyet
Kuran-i Kerim
Kuran Öğreniyorum
Hafızlık Eğitimi
Usul ve metodlarıyla kur’an ezberleme ve hafızada tutma yolları-2
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap cer
Mesaj
<blockquote data-quote="kasif1" data-source="post: 226260" data-attributes="member: 1008778"><p><strong><span style="color: maroon"><span style="font-family: 'Georgia'">4- TEMİZLİK VE ZİKR</span></span></strong></p><p></p><p></p><p><span style="font-family: 'Georgia'">Hafızlık yapan kardeşim şunu bilmelisin ki, sen yalnız başına veya arkadaşlarınla beraber ezber yaparken <strong>Allah Teâlâ’nın rahmet esintilerine</strong> mazhar olursun. Yapmış olduğun bu ibadet de, mümin için <strong>ibadetlerin en güzeli, en hayırlısı ve en huzur verici olanı</strong>dır. Bu sebeple, ezber yapmaya otururken bu işe layık bir şekilde hazırlanman gerekir. </span></p><p></p><p></p><p><span style="font-family: 'Georgia'">Elbiselerinin <strong>temiz</strong> ve <strong>itinalı</strong> olmasına özen göstermelisin. Hatta ezber yapmaya oturmadan önce <strong>güzel kokular sürünüp, süslenmelisin</strong>. Sonra iki rekât <strong>namaz</strong> kılıp, arkasından Allah’a seni muvaffak kılması ve sana yardım etmesi için <strong>dua</strong> etmelisin. Sonra da Peygamber Efendimiz(sav)’e <strong>salât ve selam</strong> getirip, Allah Teâlâ’yı yüce sıfatlarıyla ve layık olduğu şekilde övmelisin, daha sonra Fatiha, İhlâs, Felak ve Nas surelerini, arkasından da Peygamber Efendimiz(sav)’in şu duasını okuman güzel olur: “<strong>Ey Allahım! Senin kolaylaştırmadığını kimse kolaylaştıramaz. Sen dilersen hüzünleri mutluluğa çevirirsin</strong>.” </span></p><p></p><p></p><p><span style="font-family: 'Georgia'">İşte bütün bunlar seni ezbere başlamadan önce ruhen ve bedenen hazırlar ve sana kalbini bu işe yönlendirmede, samimiyetinin artmasında ve dünya meşgalesinden uzaklaşmanda yardım eder. </span></p><p></p><p></p><p><strong><span style="color: maroon"><span style="font-family: 'Georgia'">5- TELAKKİ (ders almak) VE MÜŞAFEHE (karşılıklı tekrarlamak)</span></span></strong></p><p></p><p></p><p><span style="font-family: 'Georgia'">Biz görmekteyiz ki, birçok hafız veya hafızlık yapan kimse, Kur’an-ı Kerim’i, bu alanda herhangi bir tahsil yapmaksızın, kendi kendilerine okuyarak ezberliyorlar ve zannediyorlar ki bu iş Kur’an’ı açıp okuyup, ezberlemek, sonra da bunun tekrarını yaparak işi bitirmekten ibarettir.</span></p><p></p><p></p><p><strong><span style="font-family: 'Georgia'">Hâlbuki sen fark etmeden kim bilir ne kadar çok hataya düşersin ve birçok yanlış da sen bilmeksizin zihnine yer eder. Bu yanlışlardan kurtulman ise ancak uzun çabalar sonucunda mümkün olur.</span></strong></p><p></p><p></p><p><span style="font-family: 'Georgia'">Kur’an-ı Kerim’i ezberleme konusunda böyle bir şey düşünmek, onu okumanın herhangi bir kitabı okumaktan farksız olduğuna, kişinin sadece okumayı bilmesinin yeterli olduğuna inanmak ve bunun gibi düşünceler büyük bir yanılgı ve önyargıdan başka bir şey değildir. Çünkü Allahın kitabını doğru bir şekilde okuma ve ezberleme yalnızca <strong>telakki</strong> ve <strong>müşafehe</strong> ile mümkündür. </span></p><p></p><p></p><p><span style="font-family: 'Georgia'">İşte Kur’an-ı Kerim okunurken ve ezberlenirken bu telakki ve müşafehe öğelerinin dikkate alınması, bu unsurların öneminin ve etkisinin ne kadar sınırsız olduğunun bilinmesi şarttır. Şimdi bunu size üç başlık altında açıklayacağız: </span></p><p></p><p></p><p><strong><span style="color: maroon"><span style="font-family: 'Georgia'">a-) TELAKKİNİN MANASI VE AŞAMALARI</span></span></strong></p><p></p><p></p><p><span style="font-family: 'Georgia'">Allah(azze ve celle) Kur’an-ı Kerim’i Hz. Peygamber(sav)’e Hz. Cibril aracılığıyla telakki metodunu kullanarak vahyetmiştir. Sahabe-i kiram da Kur’an’ı Rasulullah(sav)’den direk ağızdan tekrarlama yoluyla öğrenmişlerdir. </span></p><p></p><p></p><p><span style="font-family: 'Georgia'">Yine Rasulullah(sav) de sahabe-i kiramı (Allah onlardan razı olsun) kabilelere Kur’an-ı Kerim’i telakki yoluyla ve şifahi olarak öğretmeleri için göndermiştir. Böylece Kur’an-ı Kerim’i okumak ve ezberlemek isteyen her kişi onu kıraati mükemmel ve ezberi sağlam olan birinden öğrenmiştir. Bu şekilde Kur’an-ı Kerim’in öğrenilmesi sonrakilerin öncekilerden, birbirini takip etmek suretiyle, <strong>ağızdan ağıza ders alması şeklinde</strong> devam ede gelmiştir. </span></p><p></p><p></p><p><span style="font-family: 'Georgia'">O halde <strong>telakkinin tanımı</strong> şudur: Kur’an-ı Kerim’i tane tane, anlaşılır bir şekilde, kaidelerine uygun olarak okumayı ve ezberleme üslubunu, hafız ve Kur’an icazeti olan, Kur’an’ı tam bir şekilde kavrayan, ilim ehli arasında tanınmış, güvenilir iyi bir öğretici hocadan öğrenmektir.</span></p><p></p><p></p><p><span style="font-family: 'Georgia'">Herhangi bir sebeple kendisinde bu şartları bulunduran bir hoca bulamazsan, en azından güvenilir bir hocadan ders almış, eğitim görmüş ve hafızlığı sağlam olan bir kardeş veya arkadaşınla irtibat halinde olup, ondan ders almalı ve öğrenmelisin. </span></p><p></p><p></p><p><span style="font-family: 'Georgia'">Bazıları şöyle diyebilirler: “Ben büyük ve meşhur okuyucuların kasetlerini dinleyip, onları takip ederek, nasıl okuyacağımı onlardan öğreniyorum.”</span></p><p></p><p></p><p><span style="font-family: 'Georgia'">Ancak kasetleri ve buna benzer araçları esas alıp, onlardan öğrenmeye çalışmak, öğrenmek isteyen kişi için birkaç sebepten dolayı sakıncalıdır. Mesela iyi ve sağlam bir kasetten, sağlam bir okuyucuyu dinlediğini farz edelim. <strong>Senin de iyi bir dinleyici olup, okunanı doğru anladığını kim garanti edebilir? Okuyuşunun düzgün ve hatasız olduğunu nereden bileceksin? Şayet okurken hata edersen, bu hatanı sana kim gösterip, düzeltecek?</strong></span></p><p></p><p></p><p><span style="font-family: 'Georgia'">İşte biz de sahabeler, Rasulullah(sav)’den ve birbirlerinden öğrenirken bu metodu uyguladıkları için, ders alma, öğrenme ve okumada <strong>müşafehe uslubu</strong> üzerinde duruyoruz. </span></p><p></p><p></p><p><span style="font-family: 'Georgia'">Bunun dışındaki diğer bütün üslupların ise birtakım hata ve sakıncaları beraberinde getireceğini, okumak ve ezberlemek isteyen kişiyi ancak uzun sürecek uğraşlar sonucu kurtulabileceği bazı hatalara düşüreceğini vurguluyoruz. </span></p><p></p><p></p><p><strong><span style="color: maroon"><span style="font-family: 'Georgia'">b-) TELAKKİNİN DEVAFİİ</span></span></strong></p><p></p><p></p><p><span style="font-family: 'Georgia'">Muhakkak ki Kur’an-ı Kerim’i okumayı, ezberlemeyi öğrenmek ve öğretmek, hayattaki herhangi bir ders veya konuyu tahsil etmekten farksızdır. Hatta bu ilmi tahsil etmeye olan ihtiyaç, diğer ilimlere olan ihtiyaçtan daha fazladır. </span></p><p></p><p></p><p><span style="font-family: 'Georgia'">Bilinir ki, <strong>bütün öğrenme faaliyetlerinde üç ana unsur</strong> vardır. <strong>Öğrenilecek konu</strong> (ki burada Kur’an-ı Kerim’dir), <strong>öğretmen</strong> ve <strong>öğrenen</strong>.. Bu üç unsurun herhangi birinin eksik olması halinde, öğrenme faaliyeti ya başarısızlıkla sonuçlanır veya tamamen ortadan kalkar. </span></p><p></p><p></p><p><span style="font-family: 'Georgia'">Öğretmensiz bir eğitim-öğretim düşünülemez. Burada öğretmen hafızlığı sağlam, alanında uzman olan, dirayetli ve deneyimli bir hocadır.</span></p><p></p><p></p><p><span style="font-family: 'Georgia'">Nasıl ki bir kişinin ‘Ben kendi kendime veya kasetlerle tıp ilimlerini veya matematiği tahsil ediyorum’ demesi makul ve kabul edilebilir bir şey değilse, -çünkü onu elde edemez, etse bile birçok eksiklikler, hatalar ve yanlış anlamalar olur- bunun gibi, ‘Kur’an-ı Kerim’in tilavetini ve hıfzını kendi kendime öğreniyorum’ demesi de makul bir şey değildir. </span></p><p></p><p></p><p><span style="font-family: 'Georgia'">İşte Kur’an-ı Kerim’in sağlam bir hafız ve bu işin ehli olan bir hocadan müşafehe yoluyla öğrenilmesi gerekliliği çeşitli sebeplere dayanır. Bunlardan bir kısmını burada zikredeceğiz:</span></p><p></p><p></p><p><span style="font-family: 'Georgia'">1. Kur’an-ı Kerim’in tilaveti, herhangi bir kitabı okumaya benzemez. Çünkü onun tilaveti başlıca şu hususlarda büyük bir itina ile inceliklerine dikkat edilmesini gerektirir:</span></p><p></p><p></p><p><strong><span style="font-family: 'Georgia'">a ) </span></strong><span style="font-family: 'Georgia'">Harflerin harekelerinin doğru okunması...</span></p><p></p><p></p><p><strong><span style="font-family: 'Georgia'">b )</span></strong><span style="font-family: 'Georgia'"> Harflerin çıkış yerleri itibarıyla doğru bir şekilde telaffuz edilmesi..</span></p><p></p><p></p><p><strong><span style="font-family: 'Georgia'">c)</span></strong><span style="font-family: 'Georgia'"> Med, idgam, iklab ve bunun gibi tecvid ilminin kapsamına giren kaidelerin uygulanması ki bu ilmin doğru ve mükemmel bir şekilde kavranması, okuma esnasında hataların hemen düzeltilebilmesini sağlamak bakımından, ancak <strong>ağız ve dudak hareketlerinin takibi ve taklidi</strong> ile mümkün olur ve böylece öğrenen kimse de doğru bir uygulama ve alıştırma sayesinde meleke kazanmış, yeteneklerini geliştirmiş olur. </span></p><p></p><p></p><p><span style="font-family: 'Georgia'">Şüphesiz ki <strong>tecvid ilmi</strong> Kur’an-ı Kerim’in okunma ve ezberlenmesinde en büyük önemi haiz ilimlerden biridir. Hatta ana ilimdir diyebiliriz.</span></p><p></p><p></p><p><span style="font-family: 'Georgia'">2. Hocanın öğretme vazifesini yaparken, öğrencilerini bilgilendirip aydınlattığı sırada elde etmiş olduğu bir birikim ve tecrübesi vardır. Bu sayede o, öğrenciyi başlangıçtan itibaren doğru bir şekilde yönlendirmeye, ona doğru olanı göstermeye ve daha uygun olan üslupları öğretmeye muktedirdir.</span></p><p></p><p></p><p><span style="font-family: 'Georgia'">3- Hoca, öğrencide herhangi bir durgunluk, tembellik, gevşeklik, isteksizlik veya gerileme hissettiği zaman, onun içinde Allah korkusunu ve O’ndan sakınma hissini uyandırıp, onun içini Allah’a yaklaşma arzusu ile doldurur. Aynı zamanda Allah’a sığınmasını ve O’ndan yardım istemesini de hatırlatabilir. Öğrenci de hocasını kendisi için takip edeceği, yolundan gideceği örnek bir model olarak görüp, onun gösterdiği inanç üzere yaşar ve ona tabi olur. Bunda öğrencinin azim ve kararlılığını artıran bir etken de mevcuttur. </span></p><p></p><p></p><p><span style="font-family: 'Georgia'">4. Bir hocanın ders meclisine bağlanıp, ona devam etmek, öğrenciye <strong>düzen ve disiplin </strong>sağlar. Ruhen yükselmesine, güzel ahlakla bezenmesine katkıda bulunur. Nitekim <strong>Lokman Hekim</strong> oğluna demiştir ki: <strong>“Ey oğlum, alimlerin meclisine katıl, dizüstü onları dinle, muhakkak ki Allah, ölü olan yeryüzünü yağmur suyuyla dirilttiği gibi, ölü olan kalpleri de hikmetle diriltir</strong>.”</span></p><p></p><p></p><p><span style="font-family: 'Georgia'">5. Dili doğru olarak kullanmak, telaffuzu düzeltmek, tecvidi tam olarak kavramak, ezberin takip edilmesi, ancak bir hocanın yardımıyla ve onun nezaretinde mümkün olur. Tıpkı küçük bir çocuğun annesinin veya öğretmeninin yardımıyla alıştırma yaparak bilgi ve tecrübe kazandığı gibi.. </span></p><p></p><p></p><p><span style="font-family: 'Georgia'">Kur’an tilavetine ve ezberine yeni başlayan bir kimse bilgi olarak aynı küçük bir çocuk gibidir. Eğer o, mükemmel bir şekilde okuduğunu ve kendisine bu ilmi öğretecek bir hocaya ihtiyacı olmadığını zannederse, bu konuda hakikatin ne olduğunu okuma meclislerinde öğrenim yollarından geçmiş bir kimse çok daha iyi bilir ki, o, önceden bu ilimden çok az şey bildiğini yavaş yavaş yeni bilgiler edinip, tecrübesi arttıkça daha iyi anlar.</span></p><p></p><p></p><p><span style="font-family: 'Georgia'">Senin okumayı çok iyi bildiğini farz etsek bile, şayet sen hata yaparsan bu hatalarını kim düzeltecek, yanılırsan kim uyaracak ve yanlış ezberlemenin önüne kim geçecek, ta ki okuyuşun ve ezberin hatadan salim ve düzgün olsun. Ayrıca sana tecvid ilminde kim talim ve alıştırma yaptıracak ki bu ilim büyük gayret ve egzersize ihtiyacı olan bir ilimdir. </span></p><p></p><p></p><p><strong><span style="color: maroon"><span style="font-family: 'Georgia'">TELAKKİNİN NETİCELERİ</span></span></strong></p><p></p><p></p><p><span style="font-family: 'Georgia'">1- Müslüman kardeşim, şunu bilmelisin ki, Kur’an-ı Kerim’i öğrendiğin mecliste bulunduğun sürece, meleklerin seni çevreledikleri, senin ve yanındakilerin üzerine rahmet indirdikleri bir huzur meclisindesin. Rasulullah(sav)’in bir hadis-i şeriflerinde de işaret edildiği üzere Allah Teâlâ seni katındakilere zikreder. Bundan daha güzel bir kazanç var mıdır?</span></p><p></p><p></p><p><span style="font-family: 'Georgia'">2- Şüphesiz ki sen tecrübeli ve işinin ehli olan bir hafızdan yardım aldığın müddetçe, Allah Teâlâ’nın kitabını okuma ve ezberlemede kendine olan güvenin artar, sağlam ve emin adımlarla ilerlediğini hissedersin.</span></p><p></p><p></p><p><span style="font-family: 'Georgia'">3- Nefsine durgunluk ve gevşeklik geldiği zaman, senin azmini artıran, seni yüreklendiren, dünya işleriyle meşgul olduğun zaman sana yaptığın işin ehemmiyetini hatırlatan ve sıkıldığın, daraldığın zamanlarda sana yardım eden birini daima yanında bulursun. </span></p><p></p><p></p><p><span style="font-family: 'Georgia'">4- Muhakkak ki Allah sevgisi, sevgilerin en yüksek derecesidir. Allah için birbirini sevenler ise, O’nun gölgesinden başka gölge olmayan günde Allah’ın gölgesinde olacaklardır. Seni ve hocanı birbirine bağlayan da Allah için olan ve O’nun kitabına hizmet yolunda duyulan sevgiden başka nedir ki?</span></p><p></p><p></p><p><span style="font-family: 'Georgia'">5- Kur’an-ı Kerim’i telakki ile doğru bir şekilde öğrenmenin değerini, Allah’ın kitabını O’nun ve Resulünün istediği şekilde okuduğunu gördüğün zaman anlarsın. Tilaveti ve tecvidi mükemmel bir şekilde yaptığın zaman çok mutlu olursun. Özellikle de başkalarının ağır davrandıklarını, bazı hatalara düştüklerini ve bu hataların zihinlerine takıldığını gördüğün zaman, onlar gibi olmadığın için de ayrıca hoşnutluk duyarsın. Allah’ın sana olan bu lütfunu ve nimetini görünce bütün Müslümanların senin tuttuğun bu yolu tutmalarını, örnek almalarını, senin öğrendiğin gibi öğrenip, senin mükemmele ulaştığın gibi onların da eksiksiz ve mükemmel olmalarını temenni edersin. </span></p><p></p><p></p><p><span style="font-family: 'Georgia'">6- Bu dünya hayatının yoğun meşakkat ve meşgalesi içinde ve günlük rutin yorucu işlerin arasında, her zaman için hocanın okuma ve ilim meclisini sığınabileceğin hoş bir gölgelik mekân olarak bulursun.</span></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="kasif1, post: 226260, member: 1008778"] [B][COLOR=maroon][FONT=Georgia]4- TEMİZLİK VE ZİKR[/FONT][/COLOR][/B] [FONT=Georgia]Hafızlık yapan kardeşim şunu bilmelisin ki, sen yalnız başına veya arkadaşlarınla beraber ezber yaparken [B]Allah Teâlâ’nın rahmet esintilerine[/B] mazhar olursun. Yapmış olduğun bu ibadet de, mümin için [B]ibadetlerin en güzeli, en hayırlısı ve en huzur verici olanı[/B]dır. Bu sebeple, ezber yapmaya otururken bu işe layık bir şekilde hazırlanman gerekir. [/FONT] [FONT=Georgia]Elbiselerinin [B]temiz[/B] ve [B]itinalı[/B] olmasına özen göstermelisin. Hatta ezber yapmaya oturmadan önce [B]güzel kokular sürünüp, süslenmelisin[/B]. Sonra iki rekât [B]namaz[/B] kılıp, arkasından Allah’a seni muvaffak kılması ve sana yardım etmesi için [B]dua[/B] etmelisin. Sonra da Peygamber Efendimiz(sav)’e [B]salât ve selam[/B] getirip, Allah Teâlâ’yı yüce sıfatlarıyla ve layık olduğu şekilde övmelisin, daha sonra Fatiha, İhlâs, Felak ve Nas surelerini, arkasından da Peygamber Efendimiz(sav)’in şu duasını okuman güzel olur: “[B]Ey Allahım! Senin kolaylaştırmadığını kimse kolaylaştıramaz. Sen dilersen hüzünleri mutluluğa çevirirsin[/B].” [/FONT] [FONT=Georgia]İşte bütün bunlar seni ezbere başlamadan önce ruhen ve bedenen hazırlar ve sana kalbini bu işe yönlendirmede, samimiyetinin artmasında ve dünya meşgalesinden uzaklaşmanda yardım eder. [/FONT] [B][COLOR=maroon][FONT=Georgia]5- TELAKKİ (ders almak) VE MÜŞAFEHE (karşılıklı tekrarlamak)[/FONT][/COLOR][/B] [FONT=Georgia]Biz görmekteyiz ki, birçok hafız veya hafızlık yapan kimse, Kur’an-ı Kerim’i, bu alanda herhangi bir tahsil yapmaksızın, kendi kendilerine okuyarak ezberliyorlar ve zannediyorlar ki bu iş Kur’an’ı açıp okuyup, ezberlemek, sonra da bunun tekrarını yaparak işi bitirmekten ibarettir.[/FONT] [B][FONT=Georgia]Hâlbuki sen fark etmeden kim bilir ne kadar çok hataya düşersin ve birçok yanlış da sen bilmeksizin zihnine yer eder. Bu yanlışlardan kurtulman ise ancak uzun çabalar sonucunda mümkün olur.[/FONT][/B] [FONT=Georgia]Kur’an-ı Kerim’i ezberleme konusunda böyle bir şey düşünmek, onu okumanın herhangi bir kitabı okumaktan farksız olduğuna, kişinin sadece okumayı bilmesinin yeterli olduğuna inanmak ve bunun gibi düşünceler büyük bir yanılgı ve önyargıdan başka bir şey değildir. Çünkü Allahın kitabını doğru bir şekilde okuma ve ezberleme yalnızca [B]telakki[/B] ve [B]müşafehe[/B] ile mümkündür. [/FONT] [FONT=Georgia]İşte Kur’an-ı Kerim okunurken ve ezberlenirken bu telakki ve müşafehe öğelerinin dikkate alınması, bu unsurların öneminin ve etkisinin ne kadar sınırsız olduğunun bilinmesi şarttır. Şimdi bunu size üç başlık altında açıklayacağız: [/FONT] [B][COLOR=maroon][FONT=Georgia]a-) TELAKKİNİN MANASI VE AŞAMALARI[/FONT][/COLOR][/B] [FONT=Georgia]Allah(azze ve celle) Kur’an-ı Kerim’i Hz. Peygamber(sav)’e Hz. Cibril aracılığıyla telakki metodunu kullanarak vahyetmiştir. Sahabe-i kiram da Kur’an’ı Rasulullah(sav)’den direk ağızdan tekrarlama yoluyla öğrenmişlerdir. [/FONT] [FONT=Georgia]Yine Rasulullah(sav) de sahabe-i kiramı (Allah onlardan razı olsun) kabilelere Kur’an-ı Kerim’i telakki yoluyla ve şifahi olarak öğretmeleri için göndermiştir. Böylece Kur’an-ı Kerim’i okumak ve ezberlemek isteyen her kişi onu kıraati mükemmel ve ezberi sağlam olan birinden öğrenmiştir. Bu şekilde Kur’an-ı Kerim’in öğrenilmesi sonrakilerin öncekilerden, birbirini takip etmek suretiyle, [B]ağızdan ağıza ders alması şeklinde[/B] devam ede gelmiştir. [/FONT] [FONT=Georgia]O halde [B]telakkinin tanımı[/B] şudur: Kur’an-ı Kerim’i tane tane, anlaşılır bir şekilde, kaidelerine uygun olarak okumayı ve ezberleme üslubunu, hafız ve Kur’an icazeti olan, Kur’an’ı tam bir şekilde kavrayan, ilim ehli arasında tanınmış, güvenilir iyi bir öğretici hocadan öğrenmektir.[/FONT] [FONT=Georgia]Herhangi bir sebeple kendisinde bu şartları bulunduran bir hoca bulamazsan, en azından güvenilir bir hocadan ders almış, eğitim görmüş ve hafızlığı sağlam olan bir kardeş veya arkadaşınla irtibat halinde olup, ondan ders almalı ve öğrenmelisin. [/FONT] [FONT=Georgia]Bazıları şöyle diyebilirler: “Ben büyük ve meşhur okuyucuların kasetlerini dinleyip, onları takip ederek, nasıl okuyacağımı onlardan öğreniyorum.”[/FONT] [FONT=Georgia]Ancak kasetleri ve buna benzer araçları esas alıp, onlardan öğrenmeye çalışmak, öğrenmek isteyen kişi için birkaç sebepten dolayı sakıncalıdır. Mesela iyi ve sağlam bir kasetten, sağlam bir okuyucuyu dinlediğini farz edelim. [B]Senin de iyi bir dinleyici olup, okunanı doğru anladığını kim garanti edebilir? Okuyuşunun düzgün ve hatasız olduğunu nereden bileceksin? Şayet okurken hata edersen, bu hatanı sana kim gösterip, düzeltecek?[/B][/FONT] [FONT=Georgia]İşte biz de sahabeler, Rasulullah(sav)’den ve birbirlerinden öğrenirken bu metodu uyguladıkları için, ders alma, öğrenme ve okumada [B]müşafehe uslubu[/B] üzerinde duruyoruz. [/FONT] [FONT=Georgia]Bunun dışındaki diğer bütün üslupların ise birtakım hata ve sakıncaları beraberinde getireceğini, okumak ve ezberlemek isteyen kişiyi ancak uzun sürecek uğraşlar sonucu kurtulabileceği bazı hatalara düşüreceğini vurguluyoruz. [/FONT] [B][COLOR=maroon][FONT=Georgia]b-) TELAKKİNİN DEVAFİİ[/FONT][/COLOR][/B] [FONT=Georgia]Muhakkak ki Kur’an-ı Kerim’i okumayı, ezberlemeyi öğrenmek ve öğretmek, hayattaki herhangi bir ders veya konuyu tahsil etmekten farksızdır. Hatta bu ilmi tahsil etmeye olan ihtiyaç, diğer ilimlere olan ihtiyaçtan daha fazladır. [/FONT] [FONT=Georgia]Bilinir ki, [B]bütün öğrenme faaliyetlerinde üç ana unsur[/B] vardır. [B]Öğrenilecek konu[/B] (ki burada Kur’an-ı Kerim’dir), [B]öğretmen[/B] ve [B]öğrenen[/B].. Bu üç unsurun herhangi birinin eksik olması halinde, öğrenme faaliyeti ya başarısızlıkla sonuçlanır veya tamamen ortadan kalkar. [/FONT] [FONT=Georgia]Öğretmensiz bir eğitim-öğretim düşünülemez. Burada öğretmen hafızlığı sağlam, alanında uzman olan, dirayetli ve deneyimli bir hocadır.[/FONT] [FONT=Georgia]Nasıl ki bir kişinin ‘Ben kendi kendime veya kasetlerle tıp ilimlerini veya matematiği tahsil ediyorum’ demesi makul ve kabul edilebilir bir şey değilse, -çünkü onu elde edemez, etse bile birçok eksiklikler, hatalar ve yanlış anlamalar olur- bunun gibi, ‘Kur’an-ı Kerim’in tilavetini ve hıfzını kendi kendime öğreniyorum’ demesi de makul bir şey değildir. [/FONT] [FONT=Georgia]İşte Kur’an-ı Kerim’in sağlam bir hafız ve bu işin ehli olan bir hocadan müşafehe yoluyla öğrenilmesi gerekliliği çeşitli sebeplere dayanır. Bunlardan bir kısmını burada zikredeceğiz:[/FONT] [FONT=Georgia]1. Kur’an-ı Kerim’in tilaveti, herhangi bir kitabı okumaya benzemez. Çünkü onun tilaveti başlıca şu hususlarda büyük bir itina ile inceliklerine dikkat edilmesini gerektirir:[/FONT] [B][FONT=Georgia]a ) [/FONT][/B][FONT=Georgia]Harflerin harekelerinin doğru okunması...[/FONT] [B][FONT=Georgia]b )[/FONT][/B][FONT=Georgia] Harflerin çıkış yerleri itibarıyla doğru bir şekilde telaffuz edilmesi..[/FONT] [B][FONT=Georgia]c)[/FONT][/B][FONT=Georgia] Med, idgam, iklab ve bunun gibi tecvid ilminin kapsamına giren kaidelerin uygulanması ki bu ilmin doğru ve mükemmel bir şekilde kavranması, okuma esnasında hataların hemen düzeltilebilmesini sağlamak bakımından, ancak [B]ağız ve dudak hareketlerinin takibi ve taklidi[/B] ile mümkün olur ve böylece öğrenen kimse de doğru bir uygulama ve alıştırma sayesinde meleke kazanmış, yeteneklerini geliştirmiş olur. [/FONT] [FONT=Georgia]Şüphesiz ki [B]tecvid ilmi[/B] Kur’an-ı Kerim’in okunma ve ezberlenmesinde en büyük önemi haiz ilimlerden biridir. Hatta ana ilimdir diyebiliriz.[/FONT] [FONT=Georgia]2. Hocanın öğretme vazifesini yaparken, öğrencilerini bilgilendirip aydınlattığı sırada elde etmiş olduğu bir birikim ve tecrübesi vardır. Bu sayede o, öğrenciyi başlangıçtan itibaren doğru bir şekilde yönlendirmeye, ona doğru olanı göstermeye ve daha uygun olan üslupları öğretmeye muktedirdir.[/FONT] [FONT=Georgia]3- Hoca, öğrencide herhangi bir durgunluk, tembellik, gevşeklik, isteksizlik veya gerileme hissettiği zaman, onun içinde Allah korkusunu ve O’ndan sakınma hissini uyandırıp, onun içini Allah’a yaklaşma arzusu ile doldurur. Aynı zamanda Allah’a sığınmasını ve O’ndan yardım istemesini de hatırlatabilir. Öğrenci de hocasını kendisi için takip edeceği, yolundan gideceği örnek bir model olarak görüp, onun gösterdiği inanç üzere yaşar ve ona tabi olur. Bunda öğrencinin azim ve kararlılığını artıran bir etken de mevcuttur. [/FONT] [FONT=Georgia]4. Bir hocanın ders meclisine bağlanıp, ona devam etmek, öğrenciye [B]düzen ve disiplin [/B]sağlar. Ruhen yükselmesine, güzel ahlakla bezenmesine katkıda bulunur. Nitekim [B]Lokman Hekim[/B] oğluna demiştir ki: [B]“Ey oğlum, alimlerin meclisine katıl, dizüstü onları dinle, muhakkak ki Allah, ölü olan yeryüzünü yağmur suyuyla dirilttiği gibi, ölü olan kalpleri de hikmetle diriltir[/B].”[/FONT] [FONT=Georgia]5. Dili doğru olarak kullanmak, telaffuzu düzeltmek, tecvidi tam olarak kavramak, ezberin takip edilmesi, ancak bir hocanın yardımıyla ve onun nezaretinde mümkün olur. Tıpkı küçük bir çocuğun annesinin veya öğretmeninin yardımıyla alıştırma yaparak bilgi ve tecrübe kazandığı gibi.. [/FONT] [FONT=Georgia]Kur’an tilavetine ve ezberine yeni başlayan bir kimse bilgi olarak aynı küçük bir çocuk gibidir. Eğer o, mükemmel bir şekilde okuduğunu ve kendisine bu ilmi öğretecek bir hocaya ihtiyacı olmadığını zannederse, bu konuda hakikatin ne olduğunu okuma meclislerinde öğrenim yollarından geçmiş bir kimse çok daha iyi bilir ki, o, önceden bu ilimden çok az şey bildiğini yavaş yavaş yeni bilgiler edinip, tecrübesi arttıkça daha iyi anlar.[/FONT] [FONT=Georgia]Senin okumayı çok iyi bildiğini farz etsek bile, şayet sen hata yaparsan bu hatalarını kim düzeltecek, yanılırsan kim uyaracak ve yanlış ezberlemenin önüne kim geçecek, ta ki okuyuşun ve ezberin hatadan salim ve düzgün olsun. Ayrıca sana tecvid ilminde kim talim ve alıştırma yaptıracak ki bu ilim büyük gayret ve egzersize ihtiyacı olan bir ilimdir. [/FONT] [B][COLOR=maroon][FONT=Georgia]TELAKKİNİN NETİCELERİ[/FONT][/COLOR][/B] [FONT=Georgia]1- Müslüman kardeşim, şunu bilmelisin ki, Kur’an-ı Kerim’i öğrendiğin mecliste bulunduğun sürece, meleklerin seni çevreledikleri, senin ve yanındakilerin üzerine rahmet indirdikleri bir huzur meclisindesin. Rasulullah(sav)’in bir hadis-i şeriflerinde de işaret edildiği üzere Allah Teâlâ seni katındakilere zikreder. Bundan daha güzel bir kazanç var mıdır?[/FONT] [FONT=Georgia]2- Şüphesiz ki sen tecrübeli ve işinin ehli olan bir hafızdan yardım aldığın müddetçe, Allah Teâlâ’nın kitabını okuma ve ezberlemede kendine olan güvenin artar, sağlam ve emin adımlarla ilerlediğini hissedersin.[/FONT] [FONT=Georgia]3- Nefsine durgunluk ve gevşeklik geldiği zaman, senin azmini artıran, seni yüreklendiren, dünya işleriyle meşgul olduğun zaman sana yaptığın işin ehemmiyetini hatırlatan ve sıkıldığın, daraldığın zamanlarda sana yardım eden birini daima yanında bulursun. [/FONT] [FONT=Georgia]4- Muhakkak ki Allah sevgisi, sevgilerin en yüksek derecesidir. Allah için birbirini sevenler ise, O’nun gölgesinden başka gölge olmayan günde Allah’ın gölgesinde olacaklardır. Seni ve hocanı birbirine bağlayan da Allah için olan ve O’nun kitabına hizmet yolunda duyulan sevgiden başka nedir ki?[/FONT] [FONT=Georgia]5- Kur’an-ı Kerim’i telakki ile doğru bir şekilde öğrenmenin değerini, Allah’ın kitabını O’nun ve Resulünün istediği şekilde okuduğunu gördüğün zaman anlarsın. Tilaveti ve tecvidi mükemmel bir şekilde yaptığın zaman çok mutlu olursun. Özellikle de başkalarının ağır davrandıklarını, bazı hatalara düştüklerini ve bu hataların zihinlerine takıldığını gördüğün zaman, onlar gibi olmadığın için de ayrıca hoşnutluk duyarsın. Allah’ın sana olan bu lütfunu ve nimetini görünce bütün Müslümanların senin tuttuğun bu yolu tutmalarını, örnek almalarını, senin öğrendiğin gibi öğrenip, senin mükemmele ulaştığın gibi onların da eksiksiz ve mükemmel olmalarını temenni edersin. [/FONT] [FONT=Georgia]6- Bu dünya hayatının yoğun meşakkat ve meşgalesi içinde ve günlük rutin yorucu işlerin arasında, her zaman için hocanın okuma ve ilim meclisini sığınabileceğin hoş bir gölgelik mekân olarak bulursun.[/FONT] [/QUOTE]
Adı
İnsan doğrulaması
Peygamber Efendimiz a.s.v.'ın kabri nerededir? (Sadece şehir adını küçük harfler ile giriniz)
Cevap yaz
Forumlar
İslamiyet
Kuran-i Kerim
Kuran Öğreniyorum
Hafızlık Eğitimi
Usul ve metodlarıyla kur’an ezberleme ve hafızada tutma yolları-2
Bu site çerezler kullanır. Bu siteyi kullanmaya devam ederek çerez kullanımımızı kabul etmiş olursunuz.
Accept
Daha fazla bilgi edin.…
Üst