Ana sayfa
Forumlar
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Blog
Neler yeni
Yeni mesajlar
Son aktiviteler
Giriş yap
Kayıt ol
Neler yeni
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Menü
Giriş yap
Kayıt ol
Install the app
Yükle
Forumlar
Risale Analiz ve Çalışmalar
Risale Açıklamalı
Sözler
Sözler 7. Ders - “..Allah, insanı Rahmân sûretinde yaratmıştır.” Hadisi Hakkında..
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap cer
Mesaj
<blockquote data-quote="Huseyni" data-source="post: 398926" data-attributes="member: 27"><p>[NOT]</p><p><strong>Bir hadis-i şerifte vârid olmuş ki:</strong></p><p></p><p>[SUP]<strong>1</strong>[/SUP] <span style="font-family: 'trebuchet ms'"><span style="font-size: 22px">اِنَّ اللهَ خَلَقَ اْلاِنْسَانَ عَلٰى صُورَةِ الرَّحْمٰنِ</span></span>(ev kemâ kàl.) Bu hadis-i şerifi, bir kısım ehl-i tarikat, akaid-i imaniyeye münasip düşmeyen acip bir tarzda tefsir etmişler. Hattâ onlardan bir kısım ehl-i aşk, insanın sima-yı mânevîsine bir suret-i Rahmân nazarıyla bakmışlar. Ehl-i tarikatın ekserinde sekir ve ehl-i aşkın çoğunda istiğrak ve iltibas olduğundan, hakikate muhalif telâkkilerinde belki mâzurdurlar. Fakat aklı başında olanlar, fikren, onların esas-ı akaide münâfi olan mânâlarını kabul edemez. Etse hata eder.</p><p></p><p></p><p><strong>[SUP]<strong>1</strong>[/SUP] : “Muhakkak ki Allah, insanı Rahmân sûretinde yaratmıştır.” Buharî, İsti’zân: 1; Müslim, Birr: 115, Cennet: 28; Müsned, 2:244, 251, 315, 323, 434, 463, 519. </strong>[/NOT]</p><p></p><p></p><p>Burada anlatılmak istenen, hadisler, her zaman zahir manasını murad etmeyebilir. Hadisler bilhassa sağlam kaynaklı ise, mesela Buhari ya da Müslim gibi sahiheyn eserlerde mevcutsa ve zahiren manasında zıt bir hal görünüyorsa tevile muhtaç yönünün olduğunun bilinmesi gerekir. Daha önceki Muhakemat derslerimizde bu konuya değinmiştik. Akıl ve nakil tyearuz ettiği yani çeliştiği vakitte akıl asıl itibar edilendir. Tabi o aklın akıl olması gerekir. Yoksa her akıllıyım diyene müracaat edilmez. Bu nedenle ilim ehlinden olması ve sünnetullaha riayet etmesi gibi şartlar aranmalıdır. </p><p></p><p>Yukarıdaki hadiste malum hadislerden biridir. Zahir manasına bakıldığında birçok ehl-i tarikat bu hadisin manasını zıt bir mana ile yorumlamış. İnsanın manevi simasına, yani manevi özelliklerine Rahman nazarıyla bakmışlar. Rahman deyince aklımıza ilk gelen Allah'tır. Buna göre insanın Allah cc. suretinde yaratılmış olması gibi bir mana çıkıyor. Halbuki ehl-i tarik ziyade olarak kalp yoluyla süluk ettiklerinden, istiğrak yani manen kendinden geçme gibi halleri bulunduğundan, Allah aşkından akıl çoğu zaman devre dışı kaldığından, bu şekilde yorumlamalarında mazurdurlar. İlim ehl-i ya da tarikat ehl-i dahi olsa aklı başında olanlar, aşkla kendinden geçmeyenler, bu hadise bu şekilde mana veremezler. Çünkü imanın esaslarına muhalif düşer. Bu şekilde kabul etseler hata ederler ve bu hatalarından ötürü de mes'uldürler. Allah birdir ve eşi ve benzeri yoktur.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Huseyni, post: 398926, member: 27"] [NOT] [B]Bir hadis-i şerifte vârid olmuş ki:[/B] [SUP][B]1[/B][/SUP] [FONT=trebuchet ms][SIZE=6]اِنَّ اللهَ خَلَقَ اْلاِنْسَانَ عَلٰى صُورَةِ الرَّحْمٰنِ[/SIZE][/FONT](ev kemâ kàl.) Bu hadis-i şerifi, bir kısım ehl-i tarikat, akaid-i imaniyeye münasip düşmeyen acip bir tarzda tefsir etmişler. Hattâ onlardan bir kısım ehl-i aşk, insanın sima-yı mânevîsine bir suret-i Rahmân nazarıyla bakmışlar. Ehl-i tarikatın ekserinde sekir ve ehl-i aşkın çoğunda istiğrak ve iltibas olduğundan, hakikate muhalif telâkkilerinde belki mâzurdurlar. Fakat aklı başında olanlar, fikren, onların esas-ı akaide münâfi olan mânâlarını kabul edemez. Etse hata eder. [B][SUP][B]1[/B][/SUP] : “Muhakkak ki Allah, insanı Rahmân sûretinde yaratmıştır.” Buharî, İsti’zân: 1; Müslim, Birr: 115, Cennet: 28; Müsned, 2:244, 251, 315, 323, 434, 463, 519. [/B][/NOT] Burada anlatılmak istenen, hadisler, her zaman zahir manasını murad etmeyebilir. Hadisler bilhassa sağlam kaynaklı ise, mesela Buhari ya da Müslim gibi sahiheyn eserlerde mevcutsa ve zahiren manasında zıt bir hal görünüyorsa tevile muhtaç yönünün olduğunun bilinmesi gerekir. Daha önceki Muhakemat derslerimizde bu konuya değinmiştik. Akıl ve nakil tyearuz ettiği yani çeliştiği vakitte akıl asıl itibar edilendir. Tabi o aklın akıl olması gerekir. Yoksa her akıllıyım diyene müracaat edilmez. Bu nedenle ilim ehlinden olması ve sünnetullaha riayet etmesi gibi şartlar aranmalıdır. Yukarıdaki hadiste malum hadislerden biridir. Zahir manasına bakıldığında birçok ehl-i tarikat bu hadisin manasını zıt bir mana ile yorumlamış. İnsanın manevi simasına, yani manevi özelliklerine Rahman nazarıyla bakmışlar. Rahman deyince aklımıza ilk gelen Allah'tır. Buna göre insanın Allah cc. suretinde yaratılmış olması gibi bir mana çıkıyor. Halbuki ehl-i tarik ziyade olarak kalp yoluyla süluk ettiklerinden, istiğrak yani manen kendinden geçme gibi halleri bulunduğundan, Allah aşkından akıl çoğu zaman devre dışı kaldığından, bu şekilde yorumlamalarında mazurdurlar. İlim ehl-i ya da tarikat ehl-i dahi olsa aklı başında olanlar, aşkla kendinden geçmeyenler, bu hadise bu şekilde mana veremezler. Çünkü imanın esaslarına muhalif düşer. Bu şekilde kabul etseler hata ederler ve bu hatalarından ötürü de mes'uldürler. Allah birdir ve eşi ve benzeri yoktur. [/QUOTE]
Adı
İnsan doğrulaması
Peygamber Efendimiz a.s.v.'ın kabri nerededir? (Sadece şehir adını küçük harfler ile giriniz)
Cevap yaz
Forumlar
Risale Analiz ve Çalışmalar
Risale Açıklamalı
Sözler
Sözler 7. Ders - “..Allah, insanı Rahmân sûretinde yaratmıştır.” Hadisi Hakkında..
Bu site çerezler kullanır. Bu siteyi kullanmaya devam ederek çerez kullanımımızı kabul etmiş olursunuz.
Accept
Daha fazla bilgi edin.…
Üst