Ana sayfa
Forumlar
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Blog
Neler yeni
Yeni mesajlar
Son aktiviteler
Giriş yap
Kayıt ol
Neler yeni
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Menü
Giriş yap
Kayıt ol
Install the app
Yükle
Forumlar
Risale-i Nur Okuma ve Anlama
Risale-i Nur Külliyatı
Sözler
Otuzuncu Söz
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap cer
Mesaj
<blockquote data-quote="TaLHa" data-source="post: 268394" data-attributes="member: 1"><p><strong>Otuzuncu Söz - Sayfa 743</strong></p><p></p><p><span style="font-family: 'tahoma'">göstererek, Sâni-i Zülcelâlin medâyihine bir kaside-i medhiye gibi bir eser gösterir. Meselâ, nar ve mısıra dikkat et.Evet, tahavvülât-ı zerrât,<strong><u><strong><u>HAŞİYE-1</u></strong></u></strong> âlem-i gaybdan olan herşeyin geçmiş aslında ve</span></p><p><span style="font-family: 'tahoma'"></span><span style="font-family: 'tahoma'"></span></p><p><span style="font-family: 'tahoma'"></span></p><p><span style="font-family: 'tahoma'">[NOT]Haşiye-1 İkinci Maksadın, tahavvülât-ı zerrâtın tarifine dair olan uzun cümlenin haşiyesidir. Kur’ân-ı Hakîmde <em>İmam-ı Mübîn </em>ve <em>Kitab-ı Mübîn</em> mükerrer yerlerde zikredilmiştir.<em><u>1</u></em> Ehl-i tefsir “İkisi birdir”;<em><u>2</u></em> bir kısmı “Ayrı ayrıdır” demişler. Hakikatlerine dair beyanatları muhteliftir. Hülâsa, “İlm-i İlâhînin ünvanlarıdır” demişler.<em><u>3</u></em> Fakat Kur’ân’ın feyziyle şöyle kanaatim gelmiş ki: <em>İmam-ı Mübîn, </em>ilim ve emr-i İlâhînin bir nev’ine bir ünvandır ki, âlem-i şehadetten ziyade âlem-i gayba bakıyor. Yani, zaman-ı halden ziyade, mazi ve müstakbele nazar eder. Yani, herşeyin vücud-u zâhirîsinden ziyade aslına, nesline ve köklerine ve tohumlarına bakar. Kader-i İlâhînin bir defteridir. Şu defterin vücudu, Yirmi Altıncı Sözde, hem Onuncu Sözün haşiyesinde ispat edilmiştir. Evet, şu <em>İmam-ı Mübîn,</em> bir nevi ilim ve emr-i İlâhînin bir ünvanıdır. Yani, eşyanın mebâdileri ve kökleri ve asılları, kemâl-i intizamla eşyanın vücutlarını gayet san’atkârâne intaç etmesi cihetiyle, elbette desâtir-i ilm-i İlâhînin bir defteriyle tanzim edildiğini gösteriyor. Ve eşyanın neticeleri, nesilleri, tohumları, ileride gelecek mevcudatın programlarını, fihristelerini tazammun ettiklerinden, elbette evâmir-i İlâhiyenin bir küçük mecmuası olduğunu bildiriyorlar. Meselâ, bir çekirdek, bütün ağacın teşkilâtını tanzim edecek olan programları ve fihristeleri ve o fihriste ve programları tayin eden o evâmir-i tekvîniyenin küçücük bir mücessemi hükmünde denilebilir. Elhasıl, <em>İmam-ı Mübîn,</em> mazî ve müstakbelin ve âlem-i gaybın etrafında dal-budak salan şecere-i hilkatin bir programı, bir fihristesi hükmündedir. Şu mânâdaki “İmâm-ı Mübîn” kader-i İlâhînin bir defteri, bir mecmua-i desâtiridir. O desâtirin imlâsıyla ve hükmüyle, zerrât, vücud-u eşyadaki hidemâtına ve harekâtına sevk edilir. Amma <em>Kitab-ı Mübîn</em> ise, âlem-i gaybdan ziyade âlem-i şehadete bakar. Yani, mazi ve müstakbelden ziyade zaman-ı hazıra nazar eder. Ve ilim ve emirden ziyade kudret ve irade-i İlâhiyenin bir ünvanı, bir defteri, bir kitabıdır. <em>İmam-ı Mübîn </em>kader defteri ise, <em>Kitab-ı Mübîn</em> kudret defteridir. Yani, herşey vücudunda, mahiyetinde ve sıfât ve şuûnâtında kemâl-i san’at ve intizamları gösteriyor ki, bir kudret-i kâmilenin desâtiriyle ve bir irade-i nâfizenin kavâniniyle vücut giydiriliyor suretleri tayin, teşhis edilip birer miktar-ı muayyen, birer şekl-i mahsus veriliyor. Demek o kudret ve iradenin küllî ve umumî bir mecmua-i kavânini, bir defter-i ekberi vardır ki, herbir şeyin hususî vücutları ve mahsus suretleri ona göre biçilir, dikilir, giydirilir. İşte şu defterin vücudu, <em>İmam-ı Mübîn</em> gibi, kader ve cüz-ü ihtiyarî mesâilinde ispat edilmiştir. Ehl-i gaflet ve dalâlet ve felsefenin ahmaklığına bak ki, kudret-i fâtıranın o Levh-i Mahfuzunu ve hikmet ve irade-i Rabbâniyenin o basîrâne kitabının eşyadaki cilvesini, aksini, misalini hissetmişler; hâşâ, “tabiat“ namıyla tesmiye etmişler, körletmişler. İşte, <em>İmam-ı Mübîn’</em>in imlâsıyla, yani kaderin hükmüyle ve düsturuyla, kudret-i İlâhiye, icad-ı eşyada herbiri birer âyet olan silsile-i mevcudatı, <em>“Levh-i Mahv, İsbat”</em> denilen zamanın sahife-i misaliyesinde yazıyor, icad ediyor, zerrâtı tahrik ediyor. Demek, harekât-ı zerrât, o kitabetten, o istinsahtan, mevcudat âlem-i gaybdan âlem-i şehadete ve ilimden kudrete geçmelerinde bir ihtizazdır, bir harekâttır. Amma <em>Levh-i Mahv, İsbat</em> ise, sabit ve daim olan <em>Levh-i Mahfuz-u Âzam’</em>ın daire-i mümkinatta, yani mevt ve hayata, vücut ve fenâya daima mazhar olan eşyada mütebeddil bir defteri ve yazar bozar bir tahtasıdır ki, hakikat-i zaman odur. Evet, herşeyin bir hakikati olduğu gibi, zaman dediğimiz, kâinatta cereyan eden bir nehr-i azîmin hakikati dahi, <em>Levh-i Mahv, İsbat’</em>taki kitabet-i kudretin sahifesi ve mürekkebi hükmündedir. <em>Lâ ya’lemu’l-ğaybe illâllah</em>.<em><u>1</u></em> <em><u>Kitab-ı Mübîn:</u></em> Mâide Sûresi, 5:15; En’âm Sûresi, 6:59; Yûnus Sûresi, 10:61; Hûd Sûresi, 11:6; Yûsuf Sûresi, 12:1; Şuarâ Sûresi, 26:2; Neml Sûresi, 27:1, 75; <em><u>İmam-ı Mübîn:</u></em> Yâsin Sûresi, 36:12.<em><u>2</u></em> es-Suyûtî, <em>ed-Dürru’l-Mensûr</em> 7:48; Ebu’s-Süûd, <em>Tefsîr</em> 7:61; eş-Şevkânî, <em>Fethu’l-Kadîr</em> 5:367.<em><u>3</u></em> et-Teberî, <em>Câmiu’l-Beyân</em> 7:212; el-Beyzâvî, <em>Tefsîr</em> 3:206; el-Kurtubî, <em>el-Câmi’ li Ahkâmi’l-Kur’ân</em> 7:4. </span></p><p><span style="font-family: 'tahoma'">[/NOT]</span></p><p><span style="font-family: 'tahoma'"></span></p><p><span style="font-family: 'tahoma'"></span><span style="font-family: 'tahoma'"></span></p><p><span style="font-family: 'tahoma'"></span> <table style='width: 100%'><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>Kur’ân-ı Hakîm</strong>: her âyet ve sûresinde sayısız hikmet ve faydalar bulunan Kur’ân (bk. ḥ-k-m)</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>Sâni-i Zülcelâl</strong>: herşeyi san’atlı bir şekilde yapan, sonsuz haşmet ve yücelik sahibi Allah (bk. ṣ-n-a; ẕü; c-l-l)</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>beyanat</strong>: açıklamalar (bk. b-y-n)</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>cihet</strong>: yön</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>desâtir</strong>: prensipler, kurallar</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>desâtir-i ilm-i İlâhî</strong>: Allah’ın ilminin düsturları, prensipleri (bk. a-l-m; e-l-h)</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>ehl-i tefsir</strong>: Kur’ân’ı mânâ bakımından yorumlayanlar (bk. f-s-r)</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>elhasıl</strong>: özetle, sonuç olarak</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>emr-i İlâhi</strong>: Allah’ın emri (bk. e-l-h)</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>evâmir-i tekvîniye</strong>: yaratılışa ait emirler, işler (bk. k-v-n)</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>evâmir-i İlâhiye</strong>: Allah’ın emirleri (bk. e-l-h)</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>eşya</strong>: varlıklar</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>feyz</strong>: ilham, bereket ve ilim bolluğu (bk. f-y-ḍ)</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>fihriste</strong>: indeks, içindekiler</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>hakikat</strong>: gerçek mahiyet, içyüz, esas (bk. ḥ-ḳ-ḳ)</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>harekât</strong>: hareketler</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>haşiye</strong>: dipnot, açıklayıcı not</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>hidemât</strong>: hizmetler</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>hükm</strong>: karar(bk.h-k-m)</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>hülâsa</strong>: özetle</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>ilm-i İlâhî</strong>: Allah’ın herşeyi kuşatan ilmi (bk. a-l-m; e-l-h)</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>imlâ</strong>: yazdırma</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>intaç etmek</strong>: sonuç vermek</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>intizam</strong>: düzenlilik (bk. n-ẓ-m)</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>irade-i nâfize</strong>: her şeye ve her yere tesir ve nüfuz eden Allah’ın iradesi (bk. r-v-d)</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>irade-i İlâhiye</strong>: Allah’ın iradesi, dilemesi ve tercihi (bk. r-v-d; e-l-h)</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>kader</strong>: Allah’ın meydana gelecek hadiseleri olmadan önce takdir etmesi, planlaması (bk. ḳ-d-r)</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>kader-i İlâhî</strong>: Allah’ın meydana gelecek hadiseleri olmadan önce takdir etmesi, planlaması (bk. ḳ-d-r; e-l-h)</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>kaside-i medhiye</strong>: övgü kasidesi</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>kavânin</strong>: kanunlar (bk. ḳ-n-n)</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>kemâl-i intizam</strong>: tam ve mükemmel düzenlilik (bk. k-m-l; n-ẓ-m)</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>kemâl-i san’at</strong>: sanat mükemmelliği (bk. k-m-l; ṣ-n-a)</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>kudret</strong>: güç, kuvvet, iktidar (bk. ḳ-d-r)</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>kudret-i kâmile</strong>: mükemmel ve kusursuz kudret (bk. ḳ-d-r; k-m-l)</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>mahiyet</strong>: esas özellik, nitelik</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>mazi</strong>: geçmiş zaman</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>mebâdi</strong>: çekirdekler, başlangıçlar</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>mecmua</strong>: kitap (bk. c-m-a)</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>mecmua-i desâtir</strong>: kurallar kitabı (bk. c-m-a)</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>medâyih</strong>: övgüye lâyık iş ve hareketler</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>mevcudat</strong>: varlıklar (bk. v-c-d)</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>muhtelif</strong>: çeşitli</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>mücessem</strong>: cisme bürünmüş, maddî yapısı olan</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>mükerrer</strong>: tekrarla, defalarca</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>müstakbel</strong>: gelecek zaman</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>nazar etmek</strong>: bakmak (bk. n-ẓ-r)</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>nev’</strong>: tür, çeşit</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>san’atkârane</strong>: sanatlı bir şekilde (bk. ṣ-n-a)</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>sıfât</strong>: vasıflar, özellikler (bk. v-ṣ-f)</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>tahavvülât-ı zerrât</strong>: atomların değişim, dönüşüm ve hareketleri</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>tanzim</strong>: düzenleme (bk. n-ẓ-m)</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>tarif</strong>: tanım, açıklama (bk. a-r-f)</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>tazammun</strong>: içine alma</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>teşkilât</strong>: yapı, kuruluş</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>vücud</strong>: varlık (bk. v-c-d)</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>vücud-u eşya</strong>: varlıkların vücudu, bedeni (bk. v-c-d)</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>vücud-u zâhirî</strong>: görünürdeki vücud (bk. v-c-d; ẓ-h-r)</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>vücut</strong>: beden (bk. v-c-d)</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>zaman-ı hal</strong>: şimdiki zaman</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>zaman-ı hazır</strong>: şimdiki zaman</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>zerrât</strong>: atomlar, en küçük madde parçaları</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>zikredilmek</strong>: anılmak, belirtilmek</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>ziyade</strong>: çok, fazla</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>âlem-i gayb</strong>: görünmeyen, fakat varlığı kesin olan ve mahiyeti Allah tarafından bilinen başka dünyalar (bk. a-l-m; ğ-y-b)</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>âlem-i şehadet</strong>: görünen âlem, dünya (bk. a-l-m; ş-h-d)</span></td><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>şecere-i hilkat</strong>: yaratılış ağacı (bk. ḫ-l-ḳ)</span></td></tr><tr><td><span style="font-family: 'tahoma'"><strong>şuûnât</strong>: işler, fiiller, icraatlar ve haller (bk. ş-e-n)</span></td><td></td></tr></table><p><br /> <tbody> <br /> </tbody></p><p><span style="font-family: 'tahoma'"></span></p><p><span style="font-family: 'tahoma'"></span></p><p><span style="font-family: 'tahoma'"></span></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="TaLHa, post: 268394, member: 1"] [b]Otuzuncu Söz - Sayfa 743[/b] [FONT=tahoma]göstererek, Sâni-i Zülcelâlin medâyihine bir kaside-i medhiye gibi bir eser gösterir. Meselâ, nar ve mısıra dikkat et.Evet, tahavvülât-ı zerrât,[B][U][B][U]HAŞİYE-1[/U][/B][/U][/B] âlem-i gaybdan olan herşeyin geçmiş aslında ve [/FONT][FONT=tahoma] [NOT]Haşiye-1 İkinci Maksadın, tahavvülât-ı zerrâtın tarifine dair olan uzun cümlenin haşiyesidir. Kur’ân-ı Hakîmde [I]İmam-ı Mübîn [/I]ve [I]Kitab-ı Mübîn[/I] mükerrer yerlerde zikredilmiştir.[I][U]1[/U][/I] Ehl-i tefsir “İkisi birdir”;[I][U]2[/U][/I] bir kısmı “Ayrı ayrıdır” demişler. Hakikatlerine dair beyanatları muhteliftir. Hülâsa, “İlm-i İlâhînin ünvanlarıdır” demişler.[I][U]3[/U][/I] Fakat Kur’ân’ın feyziyle şöyle kanaatim gelmiş ki: [I]İmam-ı Mübîn, [/I]ilim ve emr-i İlâhînin bir nev’ine bir ünvandır ki, âlem-i şehadetten ziyade âlem-i gayba bakıyor. Yani, zaman-ı halden ziyade, mazi ve müstakbele nazar eder. Yani, herşeyin vücud-u zâhirîsinden ziyade aslına, nesline ve köklerine ve tohumlarına bakar. Kader-i İlâhînin bir defteridir. Şu defterin vücudu, Yirmi Altıncı Sözde, hem Onuncu Sözün haşiyesinde ispat edilmiştir. Evet, şu [I]İmam-ı Mübîn,[/I] bir nevi ilim ve emr-i İlâhînin bir ünvanıdır. Yani, eşyanın mebâdileri ve kökleri ve asılları, kemâl-i intizamla eşyanın vücutlarını gayet san’atkârâne intaç etmesi cihetiyle, elbette desâtir-i ilm-i İlâhînin bir defteriyle tanzim edildiğini gösteriyor. Ve eşyanın neticeleri, nesilleri, tohumları, ileride gelecek mevcudatın programlarını, fihristelerini tazammun ettiklerinden, elbette evâmir-i İlâhiyenin bir küçük mecmuası olduğunu bildiriyorlar. Meselâ, bir çekirdek, bütün ağacın teşkilâtını tanzim edecek olan programları ve fihristeleri ve o fihriste ve programları tayin eden o evâmir-i tekvîniyenin küçücük bir mücessemi hükmünde denilebilir. Elhasıl, [I]İmam-ı Mübîn,[/I] mazî ve müstakbelin ve âlem-i gaybın etrafında dal-budak salan şecere-i hilkatin bir programı, bir fihristesi hükmündedir. Şu mânâdaki “İmâm-ı Mübîn” kader-i İlâhînin bir defteri, bir mecmua-i desâtiridir. O desâtirin imlâsıyla ve hükmüyle, zerrât, vücud-u eşyadaki hidemâtına ve harekâtına sevk edilir. Amma [I]Kitab-ı Mübîn[/I] ise, âlem-i gaybdan ziyade âlem-i şehadete bakar. Yani, mazi ve müstakbelden ziyade zaman-ı hazıra nazar eder. Ve ilim ve emirden ziyade kudret ve irade-i İlâhiyenin bir ünvanı, bir defteri, bir kitabıdır. [I]İmam-ı Mübîn [/I]kader defteri ise, [I]Kitab-ı Mübîn[/I] kudret defteridir. Yani, herşey vücudunda, mahiyetinde ve sıfât ve şuûnâtında kemâl-i san’at ve intizamları gösteriyor ki, bir kudret-i kâmilenin desâtiriyle ve bir irade-i nâfizenin kavâniniyle vücut giydiriliyor suretleri tayin, teşhis edilip birer miktar-ı muayyen, birer şekl-i mahsus veriliyor. Demek o kudret ve iradenin küllî ve umumî bir mecmua-i kavânini, bir defter-i ekberi vardır ki, herbir şeyin hususî vücutları ve mahsus suretleri ona göre biçilir, dikilir, giydirilir. İşte şu defterin vücudu, [I]İmam-ı Mübîn[/I] gibi, kader ve cüz-ü ihtiyarî mesâilinde ispat edilmiştir. Ehl-i gaflet ve dalâlet ve felsefenin ahmaklığına bak ki, kudret-i fâtıranın o Levh-i Mahfuzunu ve hikmet ve irade-i Rabbâniyenin o basîrâne kitabının eşyadaki cilvesini, aksini, misalini hissetmişler; hâşâ, “tabiat“ namıyla tesmiye etmişler, körletmişler. İşte, [I]İmam-ı Mübîn’[/I]in imlâsıyla, yani kaderin hükmüyle ve düsturuyla, kudret-i İlâhiye, icad-ı eşyada herbiri birer âyet olan silsile-i mevcudatı, [I]“Levh-i Mahv, İsbat”[/I] denilen zamanın sahife-i misaliyesinde yazıyor, icad ediyor, zerrâtı tahrik ediyor. Demek, harekât-ı zerrât, o kitabetten, o istinsahtan, mevcudat âlem-i gaybdan âlem-i şehadete ve ilimden kudrete geçmelerinde bir ihtizazdır, bir harekâttır. Amma [I]Levh-i Mahv, İsbat[/I] ise, sabit ve daim olan [I]Levh-i Mahfuz-u Âzam’[/I]ın daire-i mümkinatta, yani mevt ve hayata, vücut ve fenâya daima mazhar olan eşyada mütebeddil bir defteri ve yazar bozar bir tahtasıdır ki, hakikat-i zaman odur. Evet, herşeyin bir hakikati olduğu gibi, zaman dediğimiz, kâinatta cereyan eden bir nehr-i azîmin hakikati dahi, [I]Levh-i Mahv, İsbat’[/I]taki kitabet-i kudretin sahifesi ve mürekkebi hükmündedir. [I]Lâ ya’lemu’l-ğaybe illâllah[/I].[I][U]1[/U][/I] [I][U]Kitab-ı Mübîn:[/U][/I] Mâide Sûresi, 5:15; En’âm Sûresi, 6:59; Yûnus Sûresi, 10:61; Hûd Sûresi, 11:6; Yûsuf Sûresi, 12:1; Şuarâ Sûresi, 26:2; Neml Sûresi, 27:1, 75; [I][U]İmam-ı Mübîn:[/U][/I] Yâsin Sûresi, 36:12.[I][U]2[/U][/I] es-Suyûtî, [I]ed-Dürru’l-Mensûr[/I] 7:48; Ebu’s-Süûd, [I]Tefsîr[/I] 7:61; eş-Şevkânî, [I]Fethu’l-Kadîr[/I] 5:367.[I][U]3[/U][/I] et-Teberî, [I]Câmiu’l-Beyân[/I] 7:212; el-Beyzâvî, [I]Tefsîr[/I] 3:206; el-Kurtubî, [I]el-Câmi’ li Ahkâmi’l-Kur’ân[/I] 7:4. [/NOT] [/FONT][FONT=tahoma] [/FONT][TABLE] <tbody>[TR] [TD][FONT=tahoma][B]Kur’ân-ı Hakîm[/B]: her âyet ve sûresinde sayısız hikmet ve faydalar bulunan Kur’ân (bk. ḥ-k-m)[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]Sâni-i Zülcelâl[/B]: herşeyi san’atlı bir şekilde yapan, sonsuz haşmet ve yücelik sahibi Allah (bk. ṣ-n-a; ẕü; c-l-l)[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]beyanat[/B]: açıklamalar (bk. b-y-n)[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]cihet[/B]: yön[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]desâtir[/B]: prensipler, kurallar[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]desâtir-i ilm-i İlâhî[/B]: Allah’ın ilminin düsturları, prensipleri (bk. a-l-m; e-l-h)[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]ehl-i tefsir[/B]: Kur’ân’ı mânâ bakımından yorumlayanlar (bk. f-s-r)[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]elhasıl[/B]: özetle, sonuç olarak[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]emr-i İlâhi[/B]: Allah’ın emri (bk. e-l-h)[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]evâmir-i tekvîniye[/B]: yaratılışa ait emirler, işler (bk. k-v-n)[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]evâmir-i İlâhiye[/B]: Allah’ın emirleri (bk. e-l-h)[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]eşya[/B]: varlıklar[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]feyz[/B]: ilham, bereket ve ilim bolluğu (bk. f-y-ḍ)[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]fihriste[/B]: indeks, içindekiler[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]hakikat[/B]: gerçek mahiyet, içyüz, esas (bk. ḥ-ḳ-ḳ)[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]harekât[/B]: hareketler[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]haşiye[/B]: dipnot, açıklayıcı not[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]hidemât[/B]: hizmetler[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]hükm[/B]: karar(bk.h-k-m)[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]hülâsa[/B]: özetle[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]ilm-i İlâhî[/B]: Allah’ın herşeyi kuşatan ilmi (bk. a-l-m; e-l-h)[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]imlâ[/B]: yazdırma[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]intaç etmek[/B]: sonuç vermek[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]intizam[/B]: düzenlilik (bk. n-ẓ-m)[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]irade-i nâfize[/B]: her şeye ve her yere tesir ve nüfuz eden Allah’ın iradesi (bk. r-v-d)[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]irade-i İlâhiye[/B]: Allah’ın iradesi, dilemesi ve tercihi (bk. r-v-d; e-l-h)[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]kader[/B]: Allah’ın meydana gelecek hadiseleri olmadan önce takdir etmesi, planlaması (bk. ḳ-d-r)[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]kader-i İlâhî[/B]: Allah’ın meydana gelecek hadiseleri olmadan önce takdir etmesi, planlaması (bk. ḳ-d-r; e-l-h)[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]kaside-i medhiye[/B]: övgü kasidesi[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]kavânin[/B]: kanunlar (bk. ḳ-n-n)[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]kemâl-i intizam[/B]: tam ve mükemmel düzenlilik (bk. k-m-l; n-ẓ-m)[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]kemâl-i san’at[/B]: sanat mükemmelliği (bk. k-m-l; ṣ-n-a)[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]kudret[/B]: güç, kuvvet, iktidar (bk. ḳ-d-r)[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]kudret-i kâmile[/B]: mükemmel ve kusursuz kudret (bk. ḳ-d-r; k-m-l)[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]mahiyet[/B]: esas özellik, nitelik[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]mazi[/B]: geçmiş zaman[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]mebâdi[/B]: çekirdekler, başlangıçlar[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]mecmua[/B]: kitap (bk. c-m-a)[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]mecmua-i desâtir[/B]: kurallar kitabı (bk. c-m-a)[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]medâyih[/B]: övgüye lâyık iş ve hareketler[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]mevcudat[/B]: varlıklar (bk. v-c-d)[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]muhtelif[/B]: çeşitli[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]mücessem[/B]: cisme bürünmüş, maddî yapısı olan[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]mükerrer[/B]: tekrarla, defalarca[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]müstakbel[/B]: gelecek zaman[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]nazar etmek[/B]: bakmak (bk. n-ẓ-r)[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]nev’[/B]: tür, çeşit[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]san’atkârane[/B]: sanatlı bir şekilde (bk. ṣ-n-a)[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]sıfât[/B]: vasıflar, özellikler (bk. v-ṣ-f)[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]tahavvülât-ı zerrât[/B]: atomların değişim, dönüşüm ve hareketleri[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]tanzim[/B]: düzenleme (bk. n-ẓ-m)[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]tarif[/B]: tanım, açıklama (bk. a-r-f)[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]tazammun[/B]: içine alma[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]teşkilât[/B]: yapı, kuruluş[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]vücud[/B]: varlık (bk. v-c-d)[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]vücud-u eşya[/B]: varlıkların vücudu, bedeni (bk. v-c-d)[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]vücud-u zâhirî[/B]: görünürdeki vücud (bk. v-c-d; ẓ-h-r)[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]vücut[/B]: beden (bk. v-c-d)[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]zaman-ı hal[/B]: şimdiki zaman[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]zaman-ı hazır[/B]: şimdiki zaman[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]zerrât[/B]: atomlar, en küçük madde parçaları[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]zikredilmek[/B]: anılmak, belirtilmek[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]ziyade[/B]: çok, fazla[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]âlem-i gayb[/B]: görünmeyen, fakat varlığı kesin olan ve mahiyeti Allah tarafından bilinen başka dünyalar (bk. a-l-m; ğ-y-b)[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]âlem-i şehadet[/B]: görünen âlem, dünya (bk. a-l-m; ş-h-d)[/FONT][/TD] [TD][FONT=tahoma][B]şecere-i hilkat[/B]: yaratılış ağacı (bk. ḫ-l-ḳ)[/FONT][/TD] [/TR] [TR] [TD][FONT=tahoma][B]şuûnât[/B]: işler, fiiller, icraatlar ve haller (bk. ş-e-n)[/FONT][/TD] [/TR] </tbody>[/TABLE] [FONT=tahoma] [/FONT] [/QUOTE]
Adı
İnsan doğrulaması
Peygamber Efendimiz a.s.v.'ın kabri nerededir? (Sadece şehir adını küçük harfler ile giriniz)
Cevap yaz
Forumlar
Risale-i Nur Okuma ve Anlama
Risale-i Nur Külliyatı
Sözler
Otuzuncu Söz
Bu site çerezler kullanır. Bu siteyi kullanmaya devam ederek çerez kullanımımızı kabul etmiş olursunuz.
Accept
Daha fazla bilgi edin.…
Üst