Ana sayfa
Forumlar
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Blog
Neler yeni
Yeni mesajlar
Son aktiviteler
Giriş yap
Kayıt ol
Neler yeni
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Menü
Giriş yap
Kayıt ol
Install the app
Yükle
Forumlar
İslamiyet
Kuran-i Kerim
Kur'ân'a dokunalım mı dokunmayalım mı?
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap cer
Mesaj
<blockquote data-quote="Kýrýk Testi" data-source="post: 453785" data-attributes="member: 358"><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'"><span style="color: #ff8c00"><strong>Kur’ân-ı Kerim'e abdestsiz olarak dokunulamayacağı ve ele alınamayacağı bütün fıkıh kitaplarında kayıtlıdır. </strong></span>Mezheplerin bu husustaki delili şu meâldeki âyet-i kerimedir:</span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'"></span></em></span><p style="margin-left: 20px"><span style="color: #ffa500"><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'"><strong>“Ona tertemiz olanlardan başkası dokunamaz.”</strong>1</span></em></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="color: #ffa500"></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'">Bazı tefsirlerde bu âyetin birkaç mânâya geldiği belirtilmekte ise de, <strong><span style="color: #ff8c00">üzerinde ittifak edilen mânâ şudur:</span></strong></span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'"><strong><span style="color: #ff8c00"></span></strong></span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'"><span style="color: #006400"><strong><em>“Kur'ân’â hadesten, yâni abdestsizlikten ve guslü icap eden bir halden temizlenmiş olanlardan başkası dokunamaz.”</em></strong></span></span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'"><span style="color: #006400"><strong></strong></span></span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'"><span style="color: #006400"></span><span style="color: #ff8c00"><strong>Peygamber Efendimiz (asm) de Yemenlilere yazdığı bir mektupta, Kur’ân-ı Kerim’e ancak abdestli olarak ve guslü gerektiren hallerden temizlendikten sonra el sürülebileceğini bildirmiştir.2</strong></span></span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'"><span style="color: #ff8c00"><strong></strong></span></span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'"><span style="color: #ff8c00"><strong></strong></span>Fakat bazı zarurî durumlarda, abdestsiz olarak da Mushaf’ın ele alınabileceği hususunda ruhsatlar mevcuttur. Yanma, suya düşme gibi tehlikeli durumlarda Kur’ân’ın zâyi olmaması için abdestli olmadan da bulunduğu yerden alınıp kurtarılabilir. Yine Kur’ân, bir yerden başka bir tarafa alınıp konulması gerektiği hallerde, temiz bir bez ve kâğıt parçası ile tutulup kaldırılabilir.</span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'"></span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'">Ayrıca, eğer Kur’ân kendisine bitişik bulunmayan bir mahfaza, kap, çanta içinde ise veya bir beze sarılı halde bulunuyorsa, yine abdestsiz olarak ele alınabilir. Henüz rüştüne ermemiş bir çocuk öğrenmek maksadıyla abdestsiz olarak Kur’ân’ı ele alıp okuyabilir. Hattâ Mâlikî mezhebine göre, Kur’ân öğreticisi olan bir kimse abdestli olmadığı halde, eğer kadınsa ve hayızlı bulunsa bile, sırf öğretmek maksadıyla Kur’ân’ı eline alabilir.</span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'"></span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'">Kur’ân-ı Kerim abdestsiz olarak ele alınmamakla birlikte, el sürmemek şartıyla bakarak okunabilir. Yine abdesti olmayan kimsenin ezbere Kur’ân âyet ve sûrelerini okumasında bir mahzur yoktur. Fakat cünüp olan bir kimse, aybaşı halinde ve lohusa olan kadın Kur’ân’a el süremeyeceği gibi, ne ezberinden, ne de Mushaf’a dokunmadan okuyamaz. Yalnız Fâtiha, Âyetelkürsi ve Muavvizeteyn’i (Kul eûzü’ler) gibi sûre ve âyetleri duâ maksadıyla okuyabilir.</span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'"></span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'"><strong>Kur’ân’ın dışındaki dinî kitaplara gelince;</strong> <strong><span style="color: #008000">Kur’ân-ı Kerim için abdest almak farz </span><span style="color: #ff8c00">iken fıkıh, hadis ve akaid kitaplarını alıp okumak için, onlara hürmeten abdest almak mendubdur.</span></strong></span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'"><strong><span style="color: #ff8c00"></span></strong></span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'"><strong></strong>Hanefî mezhebinin büyük âlimlerinden İmamı Serahsî bir gece Kur’ân okumakla meşguldü. Fakat bir karın ağrısından dolayı sık sık tuvalete çıkmak mecburiyetinde kalmıştı. Elindeki kitabı abdestsiz olarak da okumak istemiyordu. Bunun için bir gecede on yedi kere abdest alma durumunda kaldı.</span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'"></span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'">Bu husus, meselenin takva cihetidir. Zaten o zatların yücelmesindeki bir sır da ilme ve kitaba olan bu hürmetlerinden dolayı değil midir?</span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'"></span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'">Halebî-i Sağîr gibi bazı fıkıh kitaplarında, dinî kitapların abdestsiz olarak ele alınması mekruh sayılmaktaysa da, İmam-ı Âzam’dan rivayet edilen bir görüşe göre —ki sahih olan budur— mekruh olmadığıdır. Çünkü insan bu kitapları elle tutup okumakla doğrudan Kur’ân’a dokunmuş bulunmamaktadır. Çünkü bu kitaplardaki âyetler esas kitabın muhtevasının az bir kısmını teşkil etmektedir. Dolayısıyla, mekruh olmaz, denmektedir.3</span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'"></span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'">Tefsir kitapları hususunda Hanefî mezhebinin görüşü, onları abdestsiz olarak ele alınmasının mekruhluğu şeklinde ise de, Tahtavî’de şöyle bir ibare yer almaktadır:</span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'"><em>“Tefsirlerdeki Kur’ân âyetlerine el sürülmesi câiz değildir. Fakat diğer kısımlarına el sürülebilir.”</em>4</span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'"></span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'"><em><strong>Şâfiîlere göre ise,</strong> eğer tefsir kısmı Kur’ân’dan fazla ise abdestsiz olarak ele alınabilir. Şayet Kur’ân kısmı fazlaise dokunmak câiz olmaz</em>.5</span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'"></span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'"><strong>Bu açıklamalardan sonra şöyle denilebilir:</strong></span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'">Tefsir kitapları içindeki âyetlere el sürmeden alınıp okunabilir. Ayrıca Risâle-i Nurlar da birer Kur’ân tefsiri olduklarından onlar da abdestsiz olarak okunabilir; ancak bu halde iken içindeki âyetlere dokunulmaması gerekir. Fakat efdal olanı, mümkün olduğu kadar abdestli halde iken okumaktır. Kur’ân meallerinde ekseriyetle Kur’ân-ı Kerim’in tamamı bulunduğundan onları okurken abdestli olmaya gayret edilmelidir.</span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'"></span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'">Mehmet Paksu</span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'"></span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'"><strong>Kaynaklar:</strong></span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'"></span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'">1. Vâkıa Sûresi, 79.</span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'">2. Dârimî, Talâk: 3.</span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'">3. İbrahim Halebî. Halebî-i Sağîr, s.40.</span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'">4. et-Tahtâvî. Hâşiyetü’Tahtâvî alâ Merâki’l-Felâh. (İstanbul: Temel Neşriyat, 1985), s.66.</span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'">5. Abdurrahman el-Cezerî. Kitabü’l-Fıkhı ale’l-Mezâhibi’l-Erbaa. (Kâhire: Matbaatü’l-İstikame) 1:49.</span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'"><em>Selam ve dua ile...</em></span></em></span></p><p><span style="font-size: 12px"><em><span style="font-family: 'book antiqua'"><em>Sorularla İslamiyet</em></span></em></span></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Kýrýk Testi, post: 453785, member: 358"] [SIZE=3][I][FONT=book antiqua][COLOR=#ff8c00][B]Kur’ân-ı Kerim'e abdestsiz olarak dokunulamayacağı ve ele alınamayacağı bütün fıkıh kitaplarında kayıtlıdır. [/B][/COLOR]Mezheplerin bu husustaki delili şu meâldeki âyet-i kerimedir: [/FONT][/I][/SIZE][INDENT][COLOR=#ffa500][SIZE=3][I][FONT=book antiqua][B]“Ona tertemiz olanlardan başkası dokunamaz.”[/B]1[/FONT][/I][/SIZE] [/COLOR][/INDENT] [SIZE=3][I][FONT=book antiqua]Bazı tefsirlerde bu âyetin birkaç mânâya geldiği belirtilmekte ise de, [B][COLOR=#ff8c00]üzerinde ittifak edilen mânâ şudur: [/COLOR][/B][/FONT][/I][/SIZE] [SIZE=3][I][FONT=book antiqua][COLOR=#006400][B][I]“Kur'ân’â hadesten, yâni abdestsizlikten ve guslü icap eden bir halden temizlenmiş olanlardan başkası dokunamaz.”[/I] [/B] [/COLOR][COLOR=#ff8c00][B]Peygamber Efendimiz (asm) de Yemenlilere yazdığı bir mektupta, Kur’ân-ı Kerim’e ancak abdestli olarak ve guslü gerektiren hallerden temizlendikten sonra el sürülebileceğini bildirmiştir.2 [/B][/COLOR]Fakat bazı zarurî durumlarda, abdestsiz olarak da Mushaf’ın ele alınabileceği hususunda ruhsatlar mevcuttur. Yanma, suya düşme gibi tehlikeli durumlarda Kur’ân’ın zâyi olmaması için abdestli olmadan da bulunduğu yerden alınıp kurtarılabilir. Yine Kur’ân, bir yerden başka bir tarafa alınıp konulması gerektiği hallerde, temiz bir bez ve kâğıt parçası ile tutulup kaldırılabilir. Ayrıca, eğer Kur’ân kendisine bitişik bulunmayan bir mahfaza, kap, çanta içinde ise veya bir beze sarılı halde bulunuyorsa, yine abdestsiz olarak ele alınabilir. Henüz rüştüne ermemiş bir çocuk öğrenmek maksadıyla abdestsiz olarak Kur’ân’ı ele alıp okuyabilir. Hattâ Mâlikî mezhebine göre, Kur’ân öğreticisi olan bir kimse abdestli olmadığı halde, eğer kadınsa ve hayızlı bulunsa bile, sırf öğretmek maksadıyla Kur’ân’ı eline alabilir. Kur’ân-ı Kerim abdestsiz olarak ele alınmamakla birlikte, el sürmemek şartıyla bakarak okunabilir. Yine abdesti olmayan kimsenin ezbere Kur’ân âyet ve sûrelerini okumasında bir mahzur yoktur. Fakat cünüp olan bir kimse, aybaşı halinde ve lohusa olan kadın Kur’ân’a el süremeyeceği gibi, ne ezberinden, ne de Mushaf’a dokunmadan okuyamaz. Yalnız Fâtiha, Âyetelkürsi ve Muavvizeteyn’i (Kul eûzü’ler) gibi sûre ve âyetleri duâ maksadıyla okuyabilir. [B]Kur’ân’ın dışındaki dinî kitaplara gelince;[/B] [B][COLOR=#008000]Kur’ân-ı Kerim için abdest almak farz [/COLOR][COLOR=#ff8c00]iken fıkıh, hadis ve akaid kitaplarını alıp okumak için, onlara hürmeten abdest almak mendubdur. [/COLOR] [/B]Hanefî mezhebinin büyük âlimlerinden İmamı Serahsî bir gece Kur’ân okumakla meşguldü. Fakat bir karın ağrısından dolayı sık sık tuvalete çıkmak mecburiyetinde kalmıştı. Elindeki kitabı abdestsiz olarak da okumak istemiyordu. Bunun için bir gecede on yedi kere abdest alma durumunda kaldı. Bu husus, meselenin takva cihetidir. Zaten o zatların yücelmesindeki bir sır da ilme ve kitaba olan bu hürmetlerinden dolayı değil midir? Halebî-i Sağîr gibi bazı fıkıh kitaplarında, dinî kitapların abdestsiz olarak ele alınması mekruh sayılmaktaysa da, İmam-ı Âzam’dan rivayet edilen bir görüşe göre —ki sahih olan budur— mekruh olmadığıdır. Çünkü insan bu kitapları elle tutup okumakla doğrudan Kur’ân’a dokunmuş bulunmamaktadır. Çünkü bu kitaplardaki âyetler esas kitabın muhtevasının az bir kısmını teşkil etmektedir. Dolayısıyla, mekruh olmaz, denmektedir.3 Tefsir kitapları hususunda Hanefî mezhebinin görüşü, onları abdestsiz olarak ele alınmasının mekruhluğu şeklinde ise de, Tahtavî’de şöyle bir ibare yer almaktadır:[/FONT][/I][/SIZE] [SIZE=3][I][FONT=book antiqua][I]“Tefsirlerdeki Kur’ân âyetlerine el sürülmesi câiz değildir. Fakat diğer kısımlarına el sürülebilir.”[/I]4 [I][B]Şâfiîlere göre ise,[/B] eğer tefsir kısmı Kur’ân’dan fazla ise abdestsiz olarak ele alınabilir. Şayet Kur’ân kısmı fazlaise dokunmak câiz olmaz[/I].5 [B]Bu açıklamalardan sonra şöyle denilebilir:[/B][/FONT][/I][/SIZE] [SIZE=3][I][FONT=book antiqua]Tefsir kitapları içindeki âyetlere el sürmeden alınıp okunabilir. Ayrıca Risâle-i Nurlar da birer Kur’ân tefsiri olduklarından onlar da abdestsiz olarak okunabilir; ancak bu halde iken içindeki âyetlere dokunulmaması gerekir. Fakat efdal olanı, mümkün olduğu kadar abdestli halde iken okumaktır. Kur’ân meallerinde ekseriyetle Kur’ân-ı Kerim’in tamamı bulunduğundan onları okurken abdestli olmaya gayret edilmelidir. Mehmet Paksu [/FONT][/I][/SIZE] [SIZE=3][I][FONT=book antiqua][B]Kaynaklar:[/B] 1. Vâkıa Sûresi, 79. 2. Dârimî, Talâk: 3. 3. İbrahim Halebî. Halebî-i Sağîr, s.40. 4. et-Tahtâvî. Hâşiyetü’Tahtâvî alâ Merâki’l-Felâh. (İstanbul: Temel Neşriyat, 1985), s.66. 5. Abdurrahman el-Cezerî. Kitabü’l-Fıkhı ale’l-Mezâhibi’l-Erbaa. (Kâhire: Matbaatü’l-İstikame) 1:49.[/FONT][/I][/SIZE] [SIZE=3][I][FONT=book antiqua][I]Selam ve dua ile... Sorularla İslamiyet[/I][/FONT][/I][/SIZE] [/QUOTE]
Adı
İnsan doğrulaması
Peygamber Efendimiz a.s.v.'ın kabri nerededir? (Sadece şehir adını küçük harfler ile giriniz)
Cevap yaz
Forumlar
İslamiyet
Kuran-i Kerim
Kur'ân'a dokunalım mı dokunmayalım mı?
Bu site çerezler kullanır. Bu siteyi kullanmaya devam ederek çerez kullanımımızı kabul etmiş olursunuz.
Accept
Daha fazla bilgi edin.…
Üst