Ana sayfa
Forumlar
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Blog
Neler yeni
Yeni mesajlar
Son aktiviteler
Giriş yap
Kayıt ol
Neler yeni
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Menü
Giriş yap
Kayıt ol
Install the app
Yükle
Forumlar
Risale-i Nur Okuma ve Anlama
Risale-i Nur Okuyoruz
Sorularla Risale-i Nur
Kavram Açıklamaları - Adalet ve Hikmet Arasındaki Fark Nedir?
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap cer
Mesaj
<blockquote data-quote="ASHAB-I BEDR" data-source="post: 422762" data-attributes="member: 1013691"><p style="text-align: center"><span style="color: #000000"><span style="font-family: 'Georgia'"><strong><span style="font-size: 18px"><span style="color: #daa520"><strong><em><span style="font-family: 'book antiqua'">Adalet ve Hikmet Arasındaki Fark Nedir?</span></em></strong></span></span></strong></span></span></p> <p style="text-align: center"><span style="color: #000000"><span style="font-family: 'Georgia'"></span></span></p><p><span style="color: #000000"><span style="font-family: 'Georgia'"></span></span></p><p style="text-align: center"><span style="color: #000000"><span style="font-family: 'Georgia'"><strong><em><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'book antiqua'"><span style="color: #daa520"><strong></strong></span></span></span></em></strong></p></span></span></p><p style="text-align: center"><span style="color: #000000"><span style="font-family: 'Georgia'"><strong><em><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'book antiqua'"><span style="color: #daa520"><strong>Adalet:</strong> </span><span style="color: #333300">Kelime olarak zulüm etmemek, herkese hakkını vermek ve layık olduğu muameleyi yapmak manalarına geliyor. Üstad Hazretleri adaleti şu şekilde tarif ediyor: </span></span></span></em></strong></p><p></span></span></p><p><span style="color: #000000"><span style="font-family: 'Cambria'"><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'book antiqua'"><span style="color: #333300"><strong>"Adalet iki şıktır. Biri <em>müsbet, </em>diğeri <em>menfidir.</em> <em>Müsbet ise, hak sahibine hakkını vermektir.</em> Şu kısım adalet, bu dünyada bedahet derecesinde ihatası vardır. Çünkü, Üçüncü Hakikatte ispat edildiği gibi, her şeyin istidat lisanıyla ve ihtiyac-ı fıtrî lisanıyla ve ıztırar lisanıyla Fâtır-ı Zülcelâl'den istediği bütün matlubatını ve vücut ve hayatına lâzım olan bütün hukukunu mahsus mizanlarla, muayyen ölçülerle bilmüşahede veriyor. Demek adaletin şu kısmı, vücut ve hayat derecesinde kat'î vardır."</strong>(1)</span></span></span></em></strong></p></span></span></p><p style="text-align: center"><span style="color: #000000"><span style="font-family: 'Cambria'"><strong><em><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'book antiqua'"><span style="color: #333300"></span></span></span></em></strong></p></span></span></p><p style="text-align: center"><span style="color: #000000"><span style="font-family: 'Cambria'"><strong><em><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'book antiqua'"><span style="color: #333300"><strong>Müspet adalet</strong> her şeyin yerli yerine konulması ve her hak sahibine hakkının verilmesi anlamındadır. </span></span></span></em></strong></p></span></span></p><p style="text-align: center"><span style="color: #000000"><span style="font-family: 'Cambria'"><strong><em><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'book antiqua'"><span style="color: #333300"></span></span></span></em></strong></p></span></span></p><p style="text-align: center"><span style="color: #000000"><span style="font-family: 'Cambria'"><strong><em><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'book antiqua'"><span style="color: #333300">Mesela, kuzunun bedenine aslan ruhu, aslanın bedenine de kuzu ruhu yerleştirmek adalete uygun olmaz. </span></span></span></em></strong></p></span></span></p><p style="text-align: center"><span style="color: #000000"><span style="font-family: 'Cambria'"><strong><em><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'book antiqua'"><span style="color: #333300"></span></span></span></em></strong></p></span></span></p><p style="text-align: center"><span style="color: #000000"><span style="font-family: 'Cambria'"><strong><em><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'book antiqua'"><span style="color: #333300">Kulağın yüzdeki orantısı faraza iki metre olsa, adalet ve ölçüye sığmaz. Yüzün aritmetik alanında her azanın boyutları ince bir ölçü içinde düzenleniyor, faraza yüzdeki burun bütün yüzü kaplayacak derecede büyük olsa diğer azaların hakkına tecavüz etmiş olur ki bu da bir adaletsizlik tezahürüdür.</span></span></span></em></strong></p></span></span></p><p style="text-align: center"><span style="color: #000000"><span style="font-family: 'Cambria'"><strong><em><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'book antiqua'"><span style="color: #333300"></span></span></span></em></strong></p></span></span></p><p style="text-align: center"><span style="color: #000000"><span style="font-family: 'Cambria'"><strong><em><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'book antiqua'"><span style="color: #333300">Dünya yüzünde unsur ve elementler adil bir şekilde dizayn edilmiştir, şayet demir bütün dünya yüzünü kaplasa idi, hem hayat olmaz hem de diğer unsur ve elementlerin varlığına haksızlık edilmiş olurdu. Buna benzer örnekleri çoğaltmak mümkündür.</span></span></span></em></strong></p></span></span></p><p style="text-align: center"><span style="color: #000000"><span style="font-family: 'Cambria'"><strong><em><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'book antiqua'"><span style="color: #333300"></span></span></span></em></strong></p></span></span></p><p style="text-align: center"><span style="color: #000000"><span style="font-family: 'Cambria'"><strong><em><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'book antiqua'"><span style="color: #333300">Bu açıdan bakıldığında, kainatın umumunda mükemmel bir ölçü ve adaletin gözetildiği anlaşılır. Yani kainattaki bütün ahenk ve ölçüler, intizam ve kaideler hepsi adaletin bu şıkkının tezahürüdür. Her şey mutlak adalet ve ölçü içinde yaratılmıştır. Böyle mutlak adalet ve ölçü sahibi olduğu kainat ile sabit olan bir zatın, adaletsiz olacak olan <strong>ahreti yaratmaması </strong>düşünülemez, mesajı verilmek isteniyor.</span></span></span></em></strong></p></span></span></p><p style="text-align: center"><span style="color: #000000"><span style="font-family: 'Cambria'"><strong><em><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'book antiqua'"><span style="color: #333300"></span></span></span></em></strong></p></span></span></p><p style="text-align: center"><span style="color: #000000"><span style="font-family: 'Cambria'"><strong><em><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'book antiqua'"><span style="color: #333300"><strong><em>"İkinci kısım, menfidir ki, haksızları terbiye etmektir.</em> Yani, haksızların hakkını, tazip ve tecziye ile veriyor. Şu şık ise, çendan tamamıyla şu dünyada tezahür etmiyor. Fakat o hakikatin vücudunu ihsas edecek bir surette, hadsiz işarat ve emarat vardır. Ezcümle, kavm-i Âd ve Semûd'dan tut, ta şu zamanın mütemerrid kavimlerine kadar gelen sille-i tedip ve te'ziyâne-i tâzip, gayet âli bir adaletin hükümran olduğunu hads-i kat'î ile gösteriyor."</strong>(2)</span></span></span></em></strong></p></span></span></p><p style="text-align: center"><span style="color: #000000"><span style="font-family: 'Cambria'"><strong><em><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'book antiqua'"><span style="color: #333300"></span></span></span></em></strong></p></span></span></p><p style="text-align: center"><span style="color: #000000"><span style="font-family: 'Cambria'"><strong><em><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'book antiqua'"><span style="color: #333300"></span><span style="color: #daa520"><strong>Hikmet: </strong></span><span style="color: #333300">Kelime olarak insanın, mevcudatın hakikatlerini bilip hayırlı işleri yapmak sıfatına denir. Her şeye bir gaye ve maksat yerleştirmek, her şeyi manalı ve anlamlı kılmak, eşyaya güzel ve hayırlı neticeler takmak, tamamı ile hikmet kapsamında olan şeylerdir. </span></span></span></em></strong></p></span></span></p><p style="text-align: center"><span style="color: #000000"><span style="font-family: 'Cambria'"><strong><em><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'book antiqua'"><span style="color: #333300">Mesela, gözün hikmeti görmektir, gayesi ise görülen şeyler üstünde tecelli eden Allah’ın isimlerini tefekkür etmek ve kullukta bulunmaktır. </span></span></span></em></strong></p></span></span></p><p style="text-align: center"><span style="color: #000000"><span style="font-family: 'Cambria'"><strong><em><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'book antiqua'"><span style="color: #333300"></span></span></span></em></strong></p></span></span></p><p style="text-align: center"><span style="color: #000000"><span style="font-family: 'Cambria'"><strong><em><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'book antiqua'"><span style="color: #333300"><strong>Adalet</strong> ile<strong> hikmet </strong>ayrılmaz ikilidir; ikisi birbirilerini tamamlayan iki isim, iki sıfattır. Adaletsizlik nasıl hikmetsizlik ise, hikmetsizlik de adaletsizliktir. Bu sebeple ikisi iç içe çalışırlar. Mesela cennet ve cehennemin varlığını hem hikmet hem de adalet iktiza eder. Yokluk ise hem adalete hem de hikmete zıttır.</span></span></span></em></strong></p></span></span></p><p style="text-align: center"><span style="color: #000000"><span style="font-family: 'Cambria'"><strong><em><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'book antiqua'"><span style="color: #333300"></span></span></span></em></strong></p></span></span></p><p style="text-align: center"><span style="color: #000000"><span style="font-family: 'Cambria'"><strong><em><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'book antiqua'"><span style="color: #333300"></span></span></span></em></strong></p></span></span></p><p style="text-align: center"><span style="color: #000000"><span style="font-family: 'Cambria'"><strong><em><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'book antiqua'"><span style="color: #333300">(1) bk. </span><a href="http://www.sorularlarisale.com/index.php?s=modules/kulliyat&id=125" target="_blank"><span style="color: #333300">Sözler, Onuncu Söz, </span></a></span></span></em></strong></p></span></span></p><p style="text-align: center"><span style="color: #000000"><span style="font-family: 'Cambria'"><strong><em><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'book antiqua'"><a href="http://www.sorularlarisale.com/index.php?s=modules/kulliyat&id=125" target="_blank"><span style="color: #333300"></span></a></span></span></em></strong></p></span></span></p><p style="text-align: center"><span style="color: #000000"><span style="font-family: 'Cambria'"><strong><em><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'book antiqua'"><a href="http://www.sorularlarisale.com/index.php?s=modules/kulliyat&id=125" target="_blank"><span style="color: #333300">Onuncu Haikat (Haşiye)</span></a></span></span></em></strong></p></span></span></p><p style="text-align: center"><span style="color: #000000"><span style="font-family: 'Cambria'"><strong><em><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'book antiqua'"><span style="color: #333300"></span></span></span></em></strong></p></span></span></p><p style="text-align: center"><span style="color: #000000"><span style="font-family: 'Cambria'"><strong><em><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'book antiqua'"><span style="color: #333300">(2) bk. a.g.e.</span></span></span></em></strong></p><p></span></span></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="ASHAB-I BEDR, post: 422762, member: 1013691"] [CENTER][COLOR=#000000][FONT=Georgia][B][SIZE=5][COLOR=#daa520][B][I][FONT=book antiqua]Adalet ve Hikmet Arasındaki Fark Nedir?[/FONT][/I][/B][/COLOR][/SIZE][/B] [/FONT][/COLOR][/CENTER] [COLOR=#000000][FONT=Georgia] [CENTER][B][I][SIZE=4][FONT=book antiqua][COLOR=#daa520][B] Adalet:[/B] [/COLOR][COLOR=#333300]Kelime olarak zulüm etmemek, herkese hakkını vermek ve layık olduğu muameleyi yapmak manalarına geliyor. Üstad Hazretleri adaleti şu şekilde tarif ediyor: [/COLOR][/FONT][/SIZE][/I][/B][/CENTER] [/FONT][/COLOR] [COLOR=#000000][FONT=Cambria][CENTER][B][I][SIZE=4][FONT=book antiqua][COLOR=#333300][B]"Adalet iki şıktır. Biri [I]müsbet, [/I]diğeri [I]menfidir.[/I] [I]Müsbet ise, hak sahibine hakkını vermektir.[/I] Şu kısım adalet, bu dünyada bedahet derecesinde ihatası vardır. Çünkü, Üçüncü Hakikatte ispat edildiği gibi, her şeyin istidat lisanıyla ve ihtiyac-ı fıtrî lisanıyla ve ıztırar lisanıyla Fâtır-ı Zülcelâl'den istediği bütün matlubatını ve vücut ve hayatına lâzım olan bütün hukukunu mahsus mizanlarla, muayyen ölçülerle bilmüşahede veriyor. Demek adaletin şu kısmı, vücut ve hayat derecesinde kat'î vardır."[/B](1) [B]Müspet adalet[/B] her şeyin yerli yerine konulması ve her hak sahibine hakkının verilmesi anlamındadır. Mesela, kuzunun bedenine aslan ruhu, aslanın bedenine de kuzu ruhu yerleştirmek adalete uygun olmaz. Kulağın yüzdeki orantısı faraza iki metre olsa, adalet ve ölçüye sığmaz. Yüzün aritmetik alanında her azanın boyutları ince bir ölçü içinde düzenleniyor, faraza yüzdeki burun bütün yüzü kaplayacak derecede büyük olsa diğer azaların hakkına tecavüz etmiş olur ki bu da bir adaletsizlik tezahürüdür. Dünya yüzünde unsur ve elementler adil bir şekilde dizayn edilmiştir, şayet demir bütün dünya yüzünü kaplasa idi, hem hayat olmaz hem de diğer unsur ve elementlerin varlığına haksızlık edilmiş olurdu. Buna benzer örnekleri çoğaltmak mümkündür. Bu açıdan bakıldığında, kainatın umumunda mükemmel bir ölçü ve adaletin gözetildiği anlaşılır. Yani kainattaki bütün ahenk ve ölçüler, intizam ve kaideler hepsi adaletin bu şıkkının tezahürüdür. Her şey mutlak adalet ve ölçü içinde yaratılmıştır. Böyle mutlak adalet ve ölçü sahibi olduğu kainat ile sabit olan bir zatın, adaletsiz olacak olan [B]ahreti yaratmaması [/B]düşünülemez, mesajı verilmek isteniyor. [B][I]"İkinci kısım, menfidir ki, haksızları terbiye etmektir.[/I] Yani, haksızların hakkını, tazip ve tecziye ile veriyor. Şu şık ise, çendan tamamıyla şu dünyada tezahür etmiyor. Fakat o hakikatin vücudunu ihsas edecek bir surette, hadsiz işarat ve emarat vardır. Ezcümle, kavm-i Âd ve Semûd'dan tut, ta şu zamanın mütemerrid kavimlerine kadar gelen sille-i tedip ve te'ziyâne-i tâzip, gayet âli bir adaletin hükümran olduğunu hads-i kat'î ile gösteriyor."[/B](2) [/COLOR][COLOR=#daa520][B]Hikmet: [/B][/COLOR][COLOR=#333300]Kelime olarak insanın, mevcudatın hakikatlerini bilip hayırlı işleri yapmak sıfatına denir. Her şeye bir gaye ve maksat yerleştirmek, her şeyi manalı ve anlamlı kılmak, eşyaya güzel ve hayırlı neticeler takmak, tamamı ile hikmet kapsamında olan şeylerdir. Mesela, gözün hikmeti görmektir, gayesi ise görülen şeyler üstünde tecelli eden Allah’ın isimlerini tefekkür etmek ve kullukta bulunmaktır. [B]Adalet[/B] ile[B] hikmet [/B]ayrılmaz ikilidir; ikisi birbirilerini tamamlayan iki isim, iki sıfattır. Adaletsizlik nasıl hikmetsizlik ise, hikmetsizlik de adaletsizliktir. Bu sebeple ikisi iç içe çalışırlar. Mesela cennet ve cehennemin varlığını hem hikmet hem de adalet iktiza eder. Yokluk ise hem adalete hem de hikmete zıttır. (1) bk. [/COLOR][URL="http://www.sorularlarisale.com/index.php?s=modules/kulliyat&id=125"][COLOR=#333300]Sözler, Onuncu Söz, Onuncu Haikat (Haşiye)[/COLOR][/URL] [COLOR=#333300] (2) bk. a.g.e.[/COLOR][/FONT][/SIZE][/I][/B][/CENTER] [/FONT][/COLOR] [/QUOTE]
Adı
İnsan doğrulaması
Peygamber Efendimiz a.s.v.'ın kabri nerededir? (Sadece şehir adını küçük harfler ile giriniz)
Cevap yaz
Forumlar
Risale-i Nur Okuma ve Anlama
Risale-i Nur Okuyoruz
Sorularla Risale-i Nur
Kavram Açıklamaları - Adalet ve Hikmet Arasındaki Fark Nedir?
Bu site çerezler kullanır. Bu siteyi kullanmaya devam ederek çerez kullanımımızı kabul etmiş olursunuz.
Accept
Daha fazla bilgi edin.…
Üst