Ana sayfa
Forumlar
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Blog
Neler yeni
Yeni mesajlar
Son aktiviteler
Giriş yap
Kayıt ol
Neler yeni
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Menü
Giriş yap
Kayıt ol
Install the app
Yükle
Forumlar
Risale-i Nur Okuma ve Anlama
Risale-i Nur Külliyatı
İşaratü'l İcâz
Işarat-ül İ'caz
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap cer
Mesaj
<blockquote data-quote="Ahmet.1" data-source="post: 568073" data-attributes="member: 1040028"><p><span style="color: #000000"><span style="font-family: 'arial'"><span style="font-size: 12px"><em><strong>Cümlelerin arasındaki irtibata geldik: </strong></em></span></span></span></p><p><span style="color: #000000"><span style="font-family: 'arial'"><span style="font-size: 12px"><em><strong></strong></em></span></span></span></p><p><span style="color: #000000"><span style="font-family: 'arial'"><span style="font-size: 12px"><em><strong></strong></em></span></span></span><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﻭَ ﺍِﺫْ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">: Bu kelime,</span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'"> ﻭَﻫُﻮَ ﺑِﻜُﻞِّ ﺷَﻲْﺀٍ ﻋَﻠِﻴﻢٌ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">cümlesine atıftır. Halbuki aralarında münasebet olmadığı gibi</span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺍِﺫْ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">, diğer bir </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺍِﺫْ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">i iktiza eder. Binaenaleyh böyle bir takdire lüzum vardır: </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺍِﺫْ ﺧَﻠَﻖَ ﻣَﺎ ﺧَﻠَﻖَ ﻣُﻨْﺘَﻈَﻤًﺎ ﻭَ ﺍِﺫْ ﻗَﺎﻝَ ﺭَﺑُّﻚَ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">ilââhir... Bu takdirde, ikinci </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺍِﺫْ</span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'"> birincisine atf olur ve her iki cümle arasında da münasebet bulunur.</span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺍِﻧِّﻰ ﺟَﺎﻋِﻞٌ ﻓِﻰ ﺍﻟْﺎَﺭْﺽِ ﺧَﻠِﻴﻔَﺔً</span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'"> : Cenab-ı Hak müşavere yolunu öğretmek ile beşerin hilafetindeki hikmetin sırrını melaikeye istifsar ettirmek üzere bu cümleyi söyledi. Sâmiin zihni, üç noktayı nazara alarak harekete geçti:</span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'">1- Melaike ne dediler? </span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'">2- Taaccüble hikmeti sordular. </span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'">3- Cinlere halife olmakla beraber, beşerde de kuvve-i gazabiye ve şeheviye halkedilmiştir. Bunlar, cinlerden daha ziyade fesad yapacaklardır. </span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'">İşte Kur'an-ı Kerim </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﻗَﺎﻟُٓﻮﺍ ﺍَﺗَﺠْﻌَﻞُ ﻓِﻴﻬَﺎ ﻣَﻦْ ﻳُﻔْﺴِﺪُ ﻓِﻴﻬَﺎ ﻭَ ﻳَﺴْﻔِﻚُ ﺍﻟﺪِّﻣَٓﺎﺀَ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">cümlesiyle o üç noktaya işaret etmiştir. </span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'">Melaikenin sual-i taaccüb ve istifsarları bittikten sonra, sâmi', Cenab-ı Hak'tan verilecek cevabı beklerken Kur'an-ı Kerim </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﻗَﺎﻝَ ﺍِﻧِّٓﻰ ﺍَﻋْﻠَﻢُ ﻣَﺎﻟﺎَ ﺗَﻌْﻠَﻤُﻮﻥَ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">cümlesiyle cevab vermiştir. Yani "Eşya ve ahkâm, sizin malûmatınıza münhasır değildir. Adem-i ilminiz, onların vücuda gelmeyeceklerine sebeb olamaz. Benim, beşerin hilkati hakkında bir hikmetim vardır; o hikmetin hatırası için, fesadlarını nazara almam." ferman etmiştir.</span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><strong><span style="font-family: 'arial'">Cümlelerin heyet ve nüktelerine geldik: </span></strong></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><strong><span style="font-family: 'arial'"></span></strong></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﻭَ ﺍِﺫْ ﻗَﺎﻝَ ﺭَﺑُّﻚَ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">ilââhir...: Atfı ifade eden bu "vav", münasebet-i atfiyenin iktizasına binaen </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﻭَ ﺍِﺫْ ﻗَﺎﻝَ ﺭَﺑُّﻚَ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">ilââhir cümlesine ma'tufun aleyh olmak üzere </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺍِﺫْ ﺧَﻠَﻖَ ﻣَﺎ ﺧَﻠَﻖَ ﻣُﻨْﺘَﻈَﻤًﺎ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">cümlesinin takdirine işarettir. </span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'">Ve keza </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺍِﺫْ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">zaman-ı maziyi ifade ettiği cihetle, sanki zihinleri geçmiş zamanların silsilesine götürür veya o silsileyi bu zamana getirir, ihzar eder ki; zihinler, o zamanlarda vukua gelmiş olan hâdiseleri görsünler.</span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺭَﺑُّﻚَ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">: Bu tabir, melaikenin aleyhine bir hüccet ve bir delildir. Yani Allah seni terbiye etmiştir, hadd-i kemale eriştirmiştir ve seni beşere mürşid kılmıştır ki, fesadlarını izale edesin. Demek nev'-i beşerin en büyük hasenesi sensin ki, onların mefsedetlerini setrediyorsun.</span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﻟِﻠْﻤَﻠَٓﺌِﻜَﺔِ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">: Cenab-ı Hakk'ın müşavere şeklinde melaike ile yaptığı muhavere, melaikenin beşer ile fazla bir irtibat ve alâka ve münasebetleri olduğuna işarettir. Çünki melaikenin bir kısmı insanları hıfzediyor, bir kısmı kitabet işlerini görüyor. Demek insanlarla alâkaları ziyade olduğundan, insanların ahvaline ehemmiyet veriyorlar.</span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺍِﻧِّﻰ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">: Melaikenin </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺍَﺗَﺠْﻌَﻞُ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">ile yaptıkları istifhamdan anlaşılan tereddüdlerini reddetmekle, mes'elenin azamet ve ehemmiyetine işarettir.</span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺍِﻧِّﻰ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">: Burada </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﻯ</span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'"> mütekellim-i vahde ile </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﻭَ ﺍِﺫْ ﻗُﻠْﻨَﺎ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">da, mütekellim-i maalgayr zamirinin zikirlerinden şöyle bir işaret çıkıyor ki: Cenab-ı Hakk'ın halk ve icad fiilinde vasıtanın bulunmadığına, kelâm ve hitabında vasıtaların bulunduğuna işarettir. Bu nükteye delalet eden başka âyetler de vardır. Ezcümle:</span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺍِﻧَّٓﺎ ﺍَﻧْﺰَﻟْﻨَٓﺎ ﺍِﻟَﻴْﻚَ ﺍﻟْﻜِﺘَﺎﺏَ ﺑِﺎﻟْﺤَﻖِّ ﻟِﺘَﺤْﻜُﻢَ ﺑَﻴْﻦَ ﺍﻟﻨَّﺎﺱِ ﺑِﻤَٓﺎ ﺍَﺭَﻳﻚَ ﺍﻟﻠَّﻪُ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">âyet-i kerimesinde azamete delalet eden </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﻧَﺎ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">zamir-i cem'i, vahiyde vasıtanın bulunduğuna işaret olduğu gibi; </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺑِﻤَٓﺎ ﺍَﺭَﻳﻚَ ﺍﻟﻠَّﻪُ</span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'"> de müfred hükmünde olan Lafza-i Celal, manaları ilham etmekte vasıtanın bulunmadığına işarettir.</span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺟَﺎﻋِﻞٌ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">kelimesinin, </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺧَﺎﻟِﻖٌ</span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'"> kelimesine tercihen zikri: Melaikenin medar-ı şübhe ve mûcib-i istifsarları, halk ve icad fiili değildir. Zira vücud hayr-ı mahzdır, halk Allah'ın fiilidir, Allah'ın fiili lâyüs'eldir. Ancak melaikeyi şübheye davet eden ve istifsarlarına mûcib olan ca'ldir. Yani Cenab-ı Hakk'ın beşeri Arz'ın tamirine tahsis etmesidir.</span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﻓِﻰ ﺍﻟْﺎَﺭْﺽِ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">daki </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﻓِﻰ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">nin </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﻋَﻠَﻰ</span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'"> ya tercihi: Beşerin yer üstünde olduğu, </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﻋَﻠَﻰ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">kelimesinin manasına muvafık ve münasib iken tercihan </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﻓِﻰ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">nin zikredilmesi; beşerin bir ruh gibi Arz'ın cesedine nefh ve nüfuz ettiğine ve beşerin ölüp inkıraz etmesiyle Arz'ın yıkılmasına işarettir.</span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺧَﻠِﻴﻔَﺔ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">: Bu tabir, Arz'ın insanların hayatına elverişli şeraiti haiz olmazdan evvel Arz'da idrakli bir mahlukun bulunmuş olduğuna ve o mahlukun hayatına o zamandaki Arz'ın evvelki vaziyetleri muvafık ve müsaid bulunduğuna işarettir. </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺧَﻠِﻴﻔَﺔ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">tabirinin bu manaya delaleti, mukteza-yı hikmettir. Amma meşhur olan manaya nazaran, o idrakli mahluk, cinlerden bir nev' imiş; yaptıkları fesaddan dolayı insanlar ile mübadele edilmişlerdir.</span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﻗَﺎﻟُٓﻮﺍ ﺍَﺗَﺠْﻌَﻞُ ﻓِﻴﻬَﺎ ﻣَﻦْ ﻳُﻔْﺴِﺪُ ﻓِﻴﻬَﺎ ﻭَ ﻳَﺴْﻔِﻚُ ﺍﻟﺪِّﻣَٓﺎﺀَ</span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'"> : Bu cümle müste'nifedir. Bu istînaftan anlaşılıyor ki; Cenab-ı Hakk'ın melaike ile olan hitabı, sâmii şöyle bir suale mecbur etmiştir ki: "Acaba melaikeler komşuluklarına gelecek insanları nasıl karşılayacaklardır? Hem onlar ile beraber olmaya ve komşu olmaya rızaları var mıdır? Hem fikirleri nedir?" Kur'an-ı Kerim </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﻗَﺎﻟُٓﻮﺍ ﺍَﺗَﺠْﻌَﻞُ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">cümlesiyle o suali cevablandırmıştır.</span></em></span></span></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ahmet.1, post: 568073, member: 1040028"] [COLOR=#000000][FONT=arial][SIZE=3][I][B]Cümlelerin arasındaki irtibata geldik: [/B][/I][/SIZE][/FONT][/COLOR][SIZE=3][COLOR=#000000][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﻭَ ﺍِﺫْ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]: Bu kelime,[/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial] ﻭَﻫُﻮَ ﺑِﻜُﻞِّ ﺷَﻲْﺀٍ ﻋَﻠِﻴﻢٌ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]cümlesine atıftır. Halbuki aralarında münasebet olmadığı gibi[/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺍِﺫْ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial], diğer bir [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺍِﺫْ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]i iktiza eder. Binaenaleyh böyle bir takdire lüzum vardır: [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺍِﺫْ ﺧَﻠَﻖَ ﻣَﺎ ﺧَﻠَﻖَ ﻣُﻨْﺘَﻈَﻤًﺎ ﻭَ ﺍِﺫْ ﻗَﺎﻝَ ﺭَﺑُّﻚَ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]ilââhir... Bu takdirde, ikinci [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺍِﺫْ[/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial] birincisine atf olur ve her iki cümle arasında da münasebet bulunur. [/FONT] [/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺍِﻧِّﻰ ﺟَﺎﻋِﻞٌ ﻓِﻰ ﺍﻟْﺎَﺭْﺽِ ﺧَﻠِﻴﻔَﺔً[/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial] : Cenab-ı Hak müşavere yolunu öğretmek ile beşerin hilafetindeki hikmetin sırrını melaikeye istifsar ettirmek üzere bu cümleyi söyledi. Sâmiin zihni, üç noktayı nazara alarak harekete geçti: 1- Melaike ne dediler? 2- Taaccüble hikmeti sordular. 3- Cinlere halife olmakla beraber, beşerde de kuvve-i gazabiye ve şeheviye halkedilmiştir. Bunlar, cinlerden daha ziyade fesad yapacaklardır. İşte Kur'an-ı Kerim [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﻗَﺎﻟُٓﻮﺍ ﺍَﺗَﺠْﻌَﻞُ ﻓِﻴﻬَﺎ ﻣَﻦْ ﻳُﻔْﺴِﺪُ ﻓِﻴﻬَﺎ ﻭَ ﻳَﺴْﻔِﻚُ ﺍﻟﺪِّﻣَٓﺎﺀَ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]cümlesiyle o üç noktaya işaret etmiştir. Melaikenin sual-i taaccüb ve istifsarları bittikten sonra, sâmi', Cenab-ı Hak'tan verilecek cevabı beklerken Kur'an-ı Kerim [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﻗَﺎﻝَ ﺍِﻧِّٓﻰ ﺍَﻋْﻠَﻢُ ﻣَﺎﻟﺎَ ﺗَﻌْﻠَﻤُﻮﻥَ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]cümlesiyle cevab vermiştir. Yani "Eşya ve ahkâm, sizin malûmatınıza münhasır değildir. Adem-i ilminiz, onların vücuda gelmeyeceklerine sebeb olamaz. Benim, beşerin hilkati hakkında bir hikmetim vardır; o hikmetin hatırası için, fesadlarını nazara almam." ferman etmiştir. [/FONT] [B][FONT=arial]Cümlelerin heyet ve nüktelerine geldik: [/FONT][/B] [/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﻭَ ﺍِﺫْ ﻗَﺎﻝَ ﺭَﺑُّﻚَ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]ilââhir...: Atfı ifade eden bu "vav", münasebet-i atfiyenin iktizasına binaen [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﻭَ ﺍِﺫْ ﻗَﺎﻝَ ﺭَﺑُّﻚَ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]ilââhir cümlesine ma'tufun aleyh olmak üzere [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺍِﺫْ ﺧَﻠَﻖَ ﻣَﺎ ﺧَﻠَﻖَ ﻣُﻨْﺘَﻈَﻤًﺎ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]cümlesinin takdirine işarettir. Ve keza [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺍِﺫْ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]zaman-ı maziyi ifade ettiği cihetle, sanki zihinleri geçmiş zamanların silsilesine götürür veya o silsileyi bu zamana getirir, ihzar eder ki; zihinler, o zamanlarda vukua gelmiş olan hâdiseleri görsünler. [/FONT] [/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺭَﺑُّﻚَ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]: Bu tabir, melaikenin aleyhine bir hüccet ve bir delildir. Yani Allah seni terbiye etmiştir, hadd-i kemale eriştirmiştir ve seni beşere mürşid kılmıştır ki, fesadlarını izale edesin. Demek nev'-i beşerin en büyük hasenesi sensin ki, onların mefsedetlerini setrediyorsun. [/FONT] [/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﻟِﻠْﻤَﻠَٓﺌِﻜَﺔِ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]: Cenab-ı Hakk'ın müşavere şeklinde melaike ile yaptığı muhavere, melaikenin beşer ile fazla bir irtibat ve alâka ve münasebetleri olduğuna işarettir. Çünki melaikenin bir kısmı insanları hıfzediyor, bir kısmı kitabet işlerini görüyor. Demek insanlarla alâkaları ziyade olduğundan, insanların ahvaline ehemmiyet veriyorlar. [/FONT] [/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺍِﻧِّﻰ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]: Melaikenin [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺍَﺗَﺠْﻌَﻞُ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]ile yaptıkları istifhamdan anlaşılan tereddüdlerini reddetmekle, mes'elenin azamet ve ehemmiyetine işarettir. [/FONT] [/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺍِﻧِّﻰ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]: Burada [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﻯ[/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial] mütekellim-i vahde ile [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﻭَ ﺍِﺫْ ﻗُﻠْﻨَﺎ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]da, mütekellim-i maalgayr zamirinin zikirlerinden şöyle bir işaret çıkıyor ki: Cenab-ı Hakk'ın halk ve icad fiilinde vasıtanın bulunmadığına, kelâm ve hitabında vasıtaların bulunduğuna işarettir. Bu nükteye delalet eden başka âyetler de vardır. Ezcümle: [/FONT] [/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺍِﻧَّٓﺎ ﺍَﻧْﺰَﻟْﻨَٓﺎ ﺍِﻟَﻴْﻚَ ﺍﻟْﻜِﺘَﺎﺏَ ﺑِﺎﻟْﺤَﻖِّ ﻟِﺘَﺤْﻜُﻢَ ﺑَﻴْﻦَ ﺍﻟﻨَّﺎﺱِ ﺑِﻤَٓﺎ ﺍَﺭَﻳﻚَ ﺍﻟﻠَّﻪُ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]âyet-i kerimesinde azamete delalet eden [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﻧَﺎ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]zamir-i cem'i, vahiyde vasıtanın bulunduğuna işaret olduğu gibi; [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺑِﻤَٓﺎ ﺍَﺭَﻳﻚَ ﺍﻟﻠَّﻪُ[/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial] de müfred hükmünde olan Lafza-i Celal, manaları ilham etmekte vasıtanın bulunmadığına işarettir. [/FONT] [/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺟَﺎﻋِﻞٌ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]kelimesinin, [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺧَﺎﻟِﻖٌ[/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial] kelimesine tercihen zikri: Melaikenin medar-ı şübhe ve mûcib-i istifsarları, halk ve icad fiili değildir. Zira vücud hayr-ı mahzdır, halk Allah'ın fiilidir, Allah'ın fiili lâyüs'eldir. Ancak melaikeyi şübheye davet eden ve istifsarlarına mûcib olan ca'ldir. Yani Cenab-ı Hakk'ın beşeri Arz'ın tamirine tahsis etmesidir. [/FONT] [/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﻓِﻰ ﺍﻟْﺎَﺭْﺽِ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]daki [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﻓِﻰ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]nin [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﻋَﻠَﻰ[/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial] ya tercihi: Beşerin yer üstünde olduğu, [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﻋَﻠَﻰ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]kelimesinin manasına muvafık ve münasib iken tercihan [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﻓِﻰ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]nin zikredilmesi; beşerin bir ruh gibi Arz'ın cesedine nefh ve nüfuz ettiğine ve beşerin ölüp inkıraz etmesiyle Arz'ın yıkılmasına işarettir. [/FONT] [/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺧَﻠِﻴﻔَﺔ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]: Bu tabir, Arz'ın insanların hayatına elverişli şeraiti haiz olmazdan evvel Arz'da idrakli bir mahlukun bulunmuş olduğuna ve o mahlukun hayatına o zamandaki Arz'ın evvelki vaziyetleri muvafık ve müsaid bulunduğuna işarettir. [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺧَﻠِﻴﻔَﺔ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]tabirinin bu manaya delaleti, mukteza-yı hikmettir. Amma meşhur olan manaya nazaran, o idrakli mahluk, cinlerden bir nev' imiş; yaptıkları fesaddan dolayı insanlar ile mübadele edilmişlerdir. [/FONT] [/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﻗَﺎﻟُٓﻮﺍ ﺍَﺗَﺠْﻌَﻞُ ﻓِﻴﻬَﺎ ﻣَﻦْ ﻳُﻔْﺴِﺪُ ﻓِﻴﻬَﺎ ﻭَ ﻳَﺴْﻔِﻚُ ﺍﻟﺪِّﻣَٓﺎﺀَ[/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial] : Bu cümle müste'nifedir. Bu istînaftan anlaşılıyor ki; Cenab-ı Hakk'ın melaike ile olan hitabı, sâmii şöyle bir suale mecbur etmiştir ki: "Acaba melaikeler komşuluklarına gelecek insanları nasıl karşılayacaklardır? Hem onlar ile beraber olmaya ve komşu olmaya rızaları var mıdır? Hem fikirleri nedir?" Kur'an-ı Kerim [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﻗَﺎﻟُٓﻮﺍ ﺍَﺗَﺠْﻌَﻞُ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]cümlesiyle o suali cevablandırmıştır.[/FONT][/I][/COLOR][/SIZE] [/QUOTE]
Adı
İnsan doğrulaması
Peygamber Efendimiz a.s.v.'ın kabri nerededir? (Sadece şehir adını küçük harfler ile giriniz)
Cevap yaz
Forumlar
Risale-i Nur Okuma ve Anlama
Risale-i Nur Külliyatı
İşaratü'l İcâz
Işarat-ül İ'caz
Bu site çerezler kullanır. Bu siteyi kullanmaya devam ederek çerez kullanımımızı kabul etmiş olursunuz.
Accept
Daha fazla bilgi edin.…
Üst