Ana sayfa
Forumlar
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Blog
Neler yeni
Yeni mesajlar
Son aktiviteler
Giriş yap
Kayıt ol
Neler yeni
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Menü
Giriş yap
Kayıt ol
Install the app
Yükle
Forumlar
Eğitim ve Kültür
Bilim ve Sanat
Üstün Zekâ
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap cer
Mesaj
<blockquote data-quote="Ali Said" data-source="post: 128162" data-attributes="member: 8283"><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"><span style="color: Red"><strong>ÜSTÜN ZEKÂNIN DERECELERİ VE ÖZEL EĞİTİM </strong></span></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">Nasıl ki zekâ özürlü insanların yanı sıra tamamen zekâdan yoksun olan insanlara da rastlamaktayız; benzer şekilde üstün zekâlıların yanında çak yüksek üstün zekâlı insanlara da rastlanabilmektedir. Zekâ özürlülere eğitim veren okullar kurulabildiği gibi, üstün zekâlı insanlara eğitim veren Fen Liseleri ve benzeri okullar da kurulabilir. Ancak bu okullar ya da açılabilecek özel sınıflar, sadece lise düzeyinde olmamalı, imkân dâhilinde ilkokul seviyesine kadar düzenlenmelidir. Dünyada üstün zekâlı çocukların eğitilmesi için kabul gören yaş sınırı “5 yaş” civarıdır. Bu yaşın altında yapılan sınavların güvenilirliği yaş aşağıya indikçe düşmektedir. Ancak çok yüksek zekâlılar için “3 yaş” bile geç kalmışlığın bir ifadesidir. Ülkemizde Anadolu Liseleri sınavları öğrencilerin seçilmesi açısından bir derece yeterli gibi görünse de, bu tür okullarımıza öğrencilerin alınmasında ders başarısını ölçen “başarı testleri”nin kullanılması, diğer yetenekli öğrencilerin seçilmesine engel teşkil etmektedir. Bunun yanında bu öğrencilere eğitim veren öğretmenlerin özel bir eğitimden geçirilmemiş olması, büyük bir boşluk oluşturmaktadır. Lise düzeyinde mevcut olan Fen Liseleri’nin de sadece fen bilimleri üzerine eğitim vermesi, sosyal bilimler, sanat dalları, idari ve ekonomik sahalar açısından yine belli bir boşluk meydana getirmektedir. </span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"><span style="color: Red"><strong>Üstün Zekânın Tanımı</strong></span></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">Üstün zekâ; his ve duygular, düşünme ile sezgi ve ilham gibi beyin fonksiyonlarının yüksek düzeyde ve hızlı bir şekilde beraber çalışmasının sonucunda ortay çıkar. Bu fonksiyonlar; çabuk ve doğru düşünebilme, yenilikçi üretkenlik, akademik kabiliyet, liderlik ile görsel ve uygulamalı sanat kabiliyetleri şeklinde karşımıza çıkar.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">Yapılan araştırmalara göre, üstün zekâlılık %85 gibi büyük bir oranda soyaçekim yoluyla nesilden nesile aktarılmektadır. Bununla birlikte elmanın diğer yarısı olarak kabul edilebilecek çevre faktörleri ile eğitim, üstün zekânın etkin olarak kullanılması ve dehaya dönüşmesi açısından son derece önemlidir.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"><span style="color: Purple"><strong>ÜSTÜN ZEKÂLILARIN KARAKTERİSTİK ÖZELLİKLERİ </strong></span></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">Bu özellikleri 4 ana grupta inceleyeceğiz.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"><u><span style="color: Red">Bunlar:</span></u></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">a) Düşünme boyutu</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">b) Duygu boyutu</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">c) Sezgi boyutu</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">d) Sosyal özellikler</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"><span style="color: Purple"><strong>A. Üstün Zekâlıların Farklı Düşünme Özellikleri </strong></span></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">1 - Oldukça fazla bilgiye sahip olma ve bunları unutmama.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">2- İleri düzeyde anlayış kabiliyeti. (Leb demeden leblebiyi anlama.)</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">3-Alışılmadık seviyede farklı konulara ilgi ve merak, çok soru sorma.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">4- Lisan kullanımında, kelime hazinesi ve dil yeteneğinde üstünlük.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">5- Hızlı düşünme, hızlı ilerleme ve sonuca çabuk ulaşma.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">6- Esnek ve farklı düşünme.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">7- Geniş çaplı sentez kabiliyeti.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">8- Garip, alışılmadık ve farklı ilişkileri görebilme kabiliyeti.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">9- Orijinal fikirler ve çözümler üretebilme.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">10- Genelleme yapma, sonuçları hissetme, soyut düşünme ve alternatifler üretme konusunda erken ve hızlı gelişme.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">11- İnatçı, kararlı, hedefe dönük ve hatta bazen maceracı davranışlar</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">12- Disiplinli çalışma; bağımsız ve çoğu zaman isyankâr davranışlar.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">13- Çabuk sıkılma, yapacak bir şeyler arama, boş duramama.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">14- Kompleks, karmaşık şeyleri tercih etme; tartışmalardan zevk alma.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">15- İlgi bekleme, onore edilmekten hoşlanma, çok konuşma.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"><span style="color: Purple"><strong>B. Üstün Zekâlı Öğrencilerin Duygusal Yönden Farklılıkları </strong></span></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">1- Başkalarına karşı son derece duyarlılık. Düşünüleni çabuk hissetme.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">2- Tuhaf bir mizah anlayışı. (Bu bazen başkalarını kırabilir veya rahatsız edebilir.)</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">3- Farklı olduğunu kendi hissettiği gibi başkalarına da hissettirmeye çalışma.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">4- Küçük yaşta beliren bir idealizm.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">5- Hissi derinlik, duygusallık.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">6- Mükemmelcilik. (Dolayısıyla kendini ve başkalarını beğenmeme.)</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">7- Belli derslerde olağanüstü bir başarı gösterme.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">8- Bilinmeyen, esrarlı konulara büyük bir alaka.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">9- Yüksek bir konsantrasyon kabiliyeti, ciddiyet.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">10- Başkalarının verdiği hükümlere pek aldırış etmeme.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">11 - Tutku ile bağlandığı bir konuyu her yerde gündeme getirme.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"><span style="color: Purple"><strong>C. Üstün Zekâlı Öğrencilerin Fizik ve Fizik Ötesi Duyular Açısından Farklılıkları </strong></span></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">1- Duyularda (renkler, sesler, kokular vs. üzerinde) aşırı hassasiyet.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">2- Fiziksel ve entelektüel gelişmede farklı bir ilerleme hızı.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">3- Başarılı olamadıkları fiziki aktivitelerde yer almayı istememe, yarışmacı fiziki aktivitelerden kaçınma.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">4- Güzel sanatlardan birinde gösterilen yüksek kabiliyet. (Belli bir eğitim olmasa bile.)</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">5- Fizik ötesi olayları düşünmeye yaşıtlarına göre daha önceden başlaması, felsefi tavırlar, garip düşünceler vb.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">6- Şairane ifadeler, güzel ve edebi sözler.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">7- Girişimcilik ve mücadele gerektiren konularda üretkenlik.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">8- İç dünyasında derinlik ve bunun getireceği yalnızlık.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">9- Teorik ve estetik değerlere önem verme.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">10- Aşk, şevk, istek ve içten gelen gayretin yüksek düzeyde oluşu.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">11-Sık sık düşüncelere dalma, hayal gücünün kuvvetli oluşu.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"><span style="color: Purple"><strong>D. Üstün Zekâlıların Sosyal Açıdan Farklı Özellikleri </strong></span></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">1- Kendi isteklerini yerine getirme ve kişilik konusunda erken gelişme.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">2- Sosyal problemlere güzel ve doğru çözümler önerme.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">3- Liderlik, grup kurma, ekip oluşturma ve yönlendirme.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">4- Sosyal problemleri doğru teşhis edebilme ve anlayabilme,</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">5- Toplumun adalet, güzellik, doğruluk gibi yüksek ihtiyaçları ile ilgilenme.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">6- Yüksek ahlaki özelliklere sahip olma</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">7- Yüksek düzeyde bir adalet duygusu.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">8- Kendine güven, kararlılık.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">9- Kendinden büyüklerle arkadaşlığı tercih etme. </span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">Yukarıda belli gruplar halinde incelenen özelliklerin tamamını, her üstün zekâlı öğrencide göremeyebiliriz. Kabul edilen görüşe göre üstün zekâlı öğrenciler, bu dört sahadan birinde veya birkaçında çok üstün bir performans sergileyebilmektedirler. Sahip oldukları üstün özellikleri, iyi bir çevrede güçlü bir eğitimle destekleyebilenler, yıllar sonra toplumun karşısına birer dahi olarak çıkabilmektedir.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">Düşünme boyutunda üstün olanlar genellikle zekâ testleri ile; duyguları güçlü olanlar sanatsal yapıtlarıyla, mucitlik ve sanatsal yetenek üzerine hazırlanmış sınavlar ile; ve son olarak, sosyal yönden üstün bir kişiliğe sahip olanlar ise, kişilik testleriyle bir ölçüde belirlenebilmektedir.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"><span style="color: Red"><strong>ÜSTÜN ZEKÂLI ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİNDE, BAŞARILI OLMUŞ ÖĞRETMENLERİN KARAKTERİSTİK ÖZELLİKLERİ </strong></span></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"><span style="color: Purple"><strong>A. Kişisel Karakterler </strong></span></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">—Bunların benlik duyguları güçlüdür. Onurlu, gururlu ve yüksek iradelidirler; kendilerine değer verirler ve güvenirler. Kendilerine değer ve önem verdikleri kadar başkalarının benliklerine de önem ve değer verir, onlara saygı duyar, onları destekler, onlara güvenirler. </span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">— Normalin üstünde bir zekâ ya sahiptirler.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">— Esnektirler, yeni fikirlere açıktırlar.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">— Entelektüel, edebi ve kültürel konularla ilgilidirler.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">— Bilgilerini artırmak, yenilemek peşindedirler; başarıya tutkundurlar.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">— Aşklı, şevkli, gayretli ve isteklidirler.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">— Sezgileri güçlü, hassas ve anlayışlıdırlar.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">— Mükemmeli ararlar ve kendilerini buna adamışlardır.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">— Bilinçli davranıp, sorumluluk üstlenirler.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"><span style="color: Purple"><strong>B. Mesleki Temayüller </strong></span></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">— Baskıcı ve zorlayıcılıktan ziyade yol göstericidirler.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">— Otoriterlikten daha çok demokratik olmayı tercih ederler.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">— Sonuçlara bakmaktan daha çok işleyiş üzerinde yoğunlaşırlar.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">— Kuralcı ve gelenekçilikten daha ziyade yenilikçi ve deneyimcidirler.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">— Belli sonuçlara ulaşmada hızlı davranıp, problemleri çözebilirler.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">— Sorulara cevap vermek yerine, başkalarının cevap vermesini sağlayacak şekilde yöntem uygularlar.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"><span style="color: Purple"><strong>C. Öğretmenlik Davranışları </strong></span></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">— Kendilerine has, esnek ve bireyin isteklerini ön plana çıkaran programlar geliştirir ve uygularlar.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">— Sıcak, yumuşak ve müsamahakâr bir atmosfer oluştururlar. </span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">— Bireylere göre farklılaşan stratejiler uygularlar.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">— Kişilerin imajlarına saygı duyar ve pozitif davranışları desteklerler; onların inanç ve değerlerine saygılıdırlar.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">— Hayal gücüne ve üretkenliğe saygı duyarlar.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">— Dersin entelektüel seviyesini yüksek tutarlar.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">— Ferdiyetçi davranışlara ve kişiliklere saygılıdırlar.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">— Konularına son derece hâkim olmaları yanında, daima kendilerini yenilemeyi, bilgi ufuklarını genişletmeyi ihmal etmezler.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">— Öğrencilerine inanır, güvenir, kooperatif davranırlar.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px">Yukarıda adı geçen özelliklerin tamamı aday öğretmende olmasa bile bunlar zaman içinde ve belli bir eğitimle kazanılabilir. Bir kısmının oluşması da zaman ve tecrübeye bağlıdır. Genelde belli bir süre mesleki tecrübe edinilmesi ve bu süre zarfında edinilen izlenim sonuçlar, dahi öğrencileri eğitecek öğretmenlerin seçilmesinde bir kriter olarak kabul edilebilir. Bununla birlikte üniversitelerin ‘eğitim psikolojisi’ bölümlerince uygulanacak ve bu sahada son gelişmeleri ve çalışmaları aktararak öğrencilerin iyi tanınması ve yönlendirilmesini kolaylaştıracak seminer, sertifika programı ya da mas- ter, doktora türü programlar, bu sahaya girecek öğretmenlerin yetiştirilmesinde alınabilecek önlemlerdendir. ABD’de yapılan çalışmalarda bu tür okullarda görev yapacak öğretmenler için doktora şartı yanında, iki yıllık mesleki tecrübenin olması da tavsiye edilmektedir.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 12px"></span></span>Melih Yalçıneli</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ali Said, post: 128162, member: 8283"] [FONT=Comic Sans MS][SIZE=3][COLOR=Red][B]ÜSTÜN ZEKÂNIN DERECELERİ VE ÖZEL EĞİTİM [/B][/COLOR] Nasıl ki zekâ özürlü insanların yanı sıra tamamen zekâdan yoksun olan insanlara da rastlamaktayız; benzer şekilde üstün zekâlıların yanında çak yüksek üstün zekâlı insanlara da rastlanabilmektedir. Zekâ özürlülere eğitim veren okullar kurulabildiği gibi, üstün zekâlı insanlara eğitim veren Fen Liseleri ve benzeri okullar da kurulabilir. Ancak bu okullar ya da açılabilecek özel sınıflar, sadece lise düzeyinde olmamalı, imkân dâhilinde ilkokul seviyesine kadar düzenlenmelidir. Dünyada üstün zekâlı çocukların eğitilmesi için kabul gören yaş sınırı “5 yaş” civarıdır. Bu yaşın altında yapılan sınavların güvenilirliği yaş aşağıya indikçe düşmektedir. Ancak çok yüksek zekâlılar için “3 yaş” bile geç kalmışlığın bir ifadesidir. Ülkemizde Anadolu Liseleri sınavları öğrencilerin seçilmesi açısından bir derece yeterli gibi görünse de, bu tür okullarımıza öğrencilerin alınmasında ders başarısını ölçen “başarı testleri”nin kullanılması, diğer yetenekli öğrencilerin seçilmesine engel teşkil etmektedir. Bunun yanında bu öğrencilere eğitim veren öğretmenlerin özel bir eğitimden geçirilmemiş olması, büyük bir boşluk oluşturmaktadır. Lise düzeyinde mevcut olan Fen Liseleri’nin de sadece fen bilimleri üzerine eğitim vermesi, sosyal bilimler, sanat dalları, idari ve ekonomik sahalar açısından yine belli bir boşluk meydana getirmektedir. [COLOR=Red][B]Üstün Zekânın Tanımı[/B][/COLOR] Üstün zekâ; his ve duygular, düşünme ile sezgi ve ilham gibi beyin fonksiyonlarının yüksek düzeyde ve hızlı bir şekilde beraber çalışmasının sonucunda ortay çıkar. Bu fonksiyonlar; çabuk ve doğru düşünebilme, yenilikçi üretkenlik, akademik kabiliyet, liderlik ile görsel ve uygulamalı sanat kabiliyetleri şeklinde karşımıza çıkar. Yapılan araştırmalara göre, üstün zekâlılık %85 gibi büyük bir oranda soyaçekim yoluyla nesilden nesile aktarılmektadır. Bununla birlikte elmanın diğer yarısı olarak kabul edilebilecek çevre faktörleri ile eğitim, üstün zekânın etkin olarak kullanılması ve dehaya dönüşmesi açısından son derece önemlidir. [COLOR=Purple][B]ÜSTÜN ZEKÂLILARIN KARAKTERİSTİK ÖZELLİKLERİ [/B][/COLOR] Bu özellikleri 4 ana grupta inceleyeceğiz. [U][COLOR=Red]Bunlar:[/COLOR][/U] a) Düşünme boyutu b) Duygu boyutu c) Sezgi boyutu d) Sosyal özellikler [COLOR=Purple][B]A. Üstün Zekâlıların Farklı Düşünme Özellikleri [/B][/COLOR] 1 - Oldukça fazla bilgiye sahip olma ve bunları unutmama. 2- İleri düzeyde anlayış kabiliyeti. (Leb demeden leblebiyi anlama.) 3-Alışılmadık seviyede farklı konulara ilgi ve merak, çok soru sorma. 4- Lisan kullanımında, kelime hazinesi ve dil yeteneğinde üstünlük. 5- Hızlı düşünme, hızlı ilerleme ve sonuca çabuk ulaşma. 6- Esnek ve farklı düşünme. 7- Geniş çaplı sentez kabiliyeti. 8- Garip, alışılmadık ve farklı ilişkileri görebilme kabiliyeti. 9- Orijinal fikirler ve çözümler üretebilme. 10- Genelleme yapma, sonuçları hissetme, soyut düşünme ve alternatifler üretme konusunda erken ve hızlı gelişme. 11- İnatçı, kararlı, hedefe dönük ve hatta bazen maceracı davranışlar 12- Disiplinli çalışma; bağımsız ve çoğu zaman isyankâr davranışlar. 13- Çabuk sıkılma, yapacak bir şeyler arama, boş duramama. 14- Kompleks, karmaşık şeyleri tercih etme; tartışmalardan zevk alma. 15- İlgi bekleme, onore edilmekten hoşlanma, çok konuşma. [COLOR=Purple][B]B. Üstün Zekâlı Öğrencilerin Duygusal Yönden Farklılıkları [/B][/COLOR] 1- Başkalarına karşı son derece duyarlılık. Düşünüleni çabuk hissetme. 2- Tuhaf bir mizah anlayışı. (Bu bazen başkalarını kırabilir veya rahatsız edebilir.) 3- Farklı olduğunu kendi hissettiği gibi başkalarına da hissettirmeye çalışma. 4- Küçük yaşta beliren bir idealizm. 5- Hissi derinlik, duygusallık. 6- Mükemmelcilik. (Dolayısıyla kendini ve başkalarını beğenmeme.) 7- Belli derslerde olağanüstü bir başarı gösterme. 8- Bilinmeyen, esrarlı konulara büyük bir alaka. 9- Yüksek bir konsantrasyon kabiliyeti, ciddiyet. 10- Başkalarının verdiği hükümlere pek aldırış etmeme. 11 - Tutku ile bağlandığı bir konuyu her yerde gündeme getirme. [COLOR=Purple][B]C. Üstün Zekâlı Öğrencilerin Fizik ve Fizik Ötesi Duyular Açısından Farklılıkları [/B][/COLOR] 1- Duyularda (renkler, sesler, kokular vs. üzerinde) aşırı hassasiyet. 2- Fiziksel ve entelektüel gelişmede farklı bir ilerleme hızı. 3- Başarılı olamadıkları fiziki aktivitelerde yer almayı istememe, yarışmacı fiziki aktivitelerden kaçınma. 4- Güzel sanatlardan birinde gösterilen yüksek kabiliyet. (Belli bir eğitim olmasa bile.) 5- Fizik ötesi olayları düşünmeye yaşıtlarına göre daha önceden başlaması, felsefi tavırlar, garip düşünceler vb. 6- Şairane ifadeler, güzel ve edebi sözler. 7- Girişimcilik ve mücadele gerektiren konularda üretkenlik. 8- İç dünyasında derinlik ve bunun getireceği yalnızlık. 9- Teorik ve estetik değerlere önem verme. 10- Aşk, şevk, istek ve içten gelen gayretin yüksek düzeyde oluşu. 11-Sık sık düşüncelere dalma, hayal gücünün kuvvetli oluşu. [COLOR=Purple][B]D. Üstün Zekâlıların Sosyal Açıdan Farklı Özellikleri [/B][/COLOR] 1- Kendi isteklerini yerine getirme ve kişilik konusunda erken gelişme. 2- Sosyal problemlere güzel ve doğru çözümler önerme. 3- Liderlik, grup kurma, ekip oluşturma ve yönlendirme. 4- Sosyal problemleri doğru teşhis edebilme ve anlayabilme, 5- Toplumun adalet, güzellik, doğruluk gibi yüksek ihtiyaçları ile ilgilenme. 6- Yüksek ahlaki özelliklere sahip olma 7- Yüksek düzeyde bir adalet duygusu. 8- Kendine güven, kararlılık. 9- Kendinden büyüklerle arkadaşlığı tercih etme. Yukarıda belli gruplar halinde incelenen özelliklerin tamamını, her üstün zekâlı öğrencide göremeyebiliriz. Kabul edilen görüşe göre üstün zekâlı öğrenciler, bu dört sahadan birinde veya birkaçında çok üstün bir performans sergileyebilmektedirler. Sahip oldukları üstün özellikleri, iyi bir çevrede güçlü bir eğitimle destekleyebilenler, yıllar sonra toplumun karşısına birer dahi olarak çıkabilmektedir. Düşünme boyutunda üstün olanlar genellikle zekâ testleri ile; duyguları güçlü olanlar sanatsal yapıtlarıyla, mucitlik ve sanatsal yetenek üzerine hazırlanmış sınavlar ile; ve son olarak, sosyal yönden üstün bir kişiliğe sahip olanlar ise, kişilik testleriyle bir ölçüde belirlenebilmektedir. [COLOR=Red][B]ÜSTÜN ZEKÂLI ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİNDE, BAŞARILI OLMUŞ ÖĞRETMENLERİN KARAKTERİSTİK ÖZELLİKLERİ [/B][/COLOR] [COLOR=Purple][B]A. Kişisel Karakterler [/B][/COLOR] —Bunların benlik duyguları güçlüdür. Onurlu, gururlu ve yüksek iradelidirler; kendilerine değer verirler ve güvenirler. Kendilerine değer ve önem verdikleri kadar başkalarının benliklerine de önem ve değer verir, onlara saygı duyar, onları destekler, onlara güvenirler. — Normalin üstünde bir zekâ ya sahiptirler. — Esnektirler, yeni fikirlere açıktırlar. — Entelektüel, edebi ve kültürel konularla ilgilidirler. — Bilgilerini artırmak, yenilemek peşindedirler; başarıya tutkundurlar. — Aşklı, şevkli, gayretli ve isteklidirler. — Sezgileri güçlü, hassas ve anlayışlıdırlar. — Mükemmeli ararlar ve kendilerini buna adamışlardır. — Bilinçli davranıp, sorumluluk üstlenirler. [COLOR=Purple][B]B. Mesleki Temayüller [/B][/COLOR] — Baskıcı ve zorlayıcılıktan ziyade yol göstericidirler. — Otoriterlikten daha çok demokratik olmayı tercih ederler. — Sonuçlara bakmaktan daha çok işleyiş üzerinde yoğunlaşırlar. — Kuralcı ve gelenekçilikten daha ziyade yenilikçi ve deneyimcidirler. — Belli sonuçlara ulaşmada hızlı davranıp, problemleri çözebilirler. — Sorulara cevap vermek yerine, başkalarının cevap vermesini sağlayacak şekilde yöntem uygularlar. [COLOR=Purple][B]C. Öğretmenlik Davranışları [/B][/COLOR] — Kendilerine has, esnek ve bireyin isteklerini ön plana çıkaran programlar geliştirir ve uygularlar. — Sıcak, yumuşak ve müsamahakâr bir atmosfer oluştururlar. — Bireylere göre farklılaşan stratejiler uygularlar. — Kişilerin imajlarına saygı duyar ve pozitif davranışları desteklerler; onların inanç ve değerlerine saygılıdırlar. — Hayal gücüne ve üretkenliğe saygı duyarlar. — Dersin entelektüel seviyesini yüksek tutarlar. — Ferdiyetçi davranışlara ve kişiliklere saygılıdırlar. — Konularına son derece hâkim olmaları yanında, daima kendilerini yenilemeyi, bilgi ufuklarını genişletmeyi ihmal etmezler. — Öğrencilerine inanır, güvenir, kooperatif davranırlar. Yukarıda adı geçen özelliklerin tamamı aday öğretmende olmasa bile bunlar zaman içinde ve belli bir eğitimle kazanılabilir. Bir kısmının oluşması da zaman ve tecrübeye bağlıdır. Genelde belli bir süre mesleki tecrübe edinilmesi ve bu süre zarfında edinilen izlenim sonuçlar, dahi öğrencileri eğitecek öğretmenlerin seçilmesinde bir kriter olarak kabul edilebilir. Bununla birlikte üniversitelerin ‘eğitim psikolojisi’ bölümlerince uygulanacak ve bu sahada son gelişmeleri ve çalışmaları aktararak öğrencilerin iyi tanınması ve yönlendirilmesini kolaylaştıracak seminer, sertifika programı ya da mas- ter, doktora türü programlar, bu sahaya girecek öğretmenlerin yetiştirilmesinde alınabilecek önlemlerdendir. ABD’de yapılan çalışmalarda bu tür okullarda görev yapacak öğretmenler için doktora şartı yanında, iki yıllık mesleki tecrübenin olması da tavsiye edilmektedir. [/SIZE][/FONT]Melih Yalçıneli [/QUOTE]
Adı
İnsan doğrulaması
Peygamber Efendimiz a.s.v.'ın kabri nerededir? (Sadece şehir adını küçük harfler ile giriniz)
Cevap yaz
Forumlar
Eğitim ve Kültür
Bilim ve Sanat
Üstün Zekâ
Bu site çerezler kullanır. Bu siteyi kullanmaya devam ederek çerez kullanımımızı kabul etmiş olursunuz.
Accept
Daha fazla bilgi edin.…
Üst