Ana sayfa
Forumlar
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Blog
Neler yeni
Yeni mesajlar
Son aktiviteler
Giriş yap
Kayıt ol
Neler yeni
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Menü
Giriş yap
Kayıt ol
Install the app
Yükle
Forumlar
Tasavvuf
Ehli Sünnet Tarikat ve Cemaatler
Tasavvufcular
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap cer
Mesaj
<blockquote data-quote="pendüender" data-source="post: 350853" data-attributes="member: 1023459"><p><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513"><p style="text-align: center">İMAM GAZALİ</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513"></p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">BÖLÜM II</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513"></p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">ve Felsefe....</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513"></p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">EL-MÜNKIZÜ MiN-EDDALÂL</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">iLCÂMÜL AVÂM AL iLMiL-KELÂM' dan..</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513"></p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">“İşte şimdi filozofların ilimlerinin hikayesini dinle: Onları birkaç sınıf, ilimlerini de birkaç kısım hâlinde gördüm. Onlara, çokluklarına ve eskileri ile yenileri arasında doğruya yakınlık ve uzaklık farkına rağmen, küfür ve ilhâd damgasını vurmak lazımdır. Filozoflar fırkalarının çokluğuna ve çeşitliliğine rağmen, Dehriyyun, Tabiiyyun ve İlahiyyun olmak üzere üç kısma ayrılırlar. Dehriyyun sınıfı eski filozoflardan bir zümredir. Yaratıcının varlığını inkâr ederler, bunlar zındıktır. Tabiiyyun; bunlar da ahiretin mevcudiyetini kabul etmediler. Cenneti Cehennemi, kıyameti ve hesabı inkâr ettiler. Bunlar da zındıktır. Üçüncü sınıf olan İlahiyyun, daha sonra gelen filozoflardır. Bunlar ilk iki sınıfı red etmişlerse de kendilerini bid’at ve küfürden kurtaramamışlardır.” Üçüncü kısımdan olan bu filozoflar, kendilerinden önce gelenlerin yanlışlarını açık seçik göstermek ve bir yaratıcının olduğunu söylemekle beraber Peygamberlere inanmadıkları için küfürde kalmışlardır. Çünkü küfürden kurtulmak için Peygamberlere ve onların bildirdiklerine inanmak da şarttır.</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513"></p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">İmam-ı Gazali resmi mezhep olan sunniliğin iktidar tarafından verilmiş biçimine teokratik gerekçeler üretmek, iktidara muhalif felsefecilerin görüşlerini çürütmek ve böylece "itikada felsefe karıştırılmaz" şeklindeki resmi bahane ile muhaliflerin sesini kısabilmek için yaptığı bu çalışması neticesinde kendisine de filozof ünvanını layık görenler olmuştur. Gazali'nin şiddetle karşı durduğu muhalif düsturlar, aklı temel almışlardır. Onlara göre, Allah'ın kullarına bahşettiği en büyük nimet akıldır ve bu nimetten yararlanmayan bir kul en büyük günahkardır. Akıl yürütmek faaliyeti ise felsefeyi beraberinde getirir. Gazali yandaşları ise aklı neredeyse tümden reddetmiş, iktidarın vazgeçilmez dayanağı olan hakim islam anlayışının, kendisine yönelecek muhalefeti ve sorgulamayı engellemek maksadı ile "düşünmeyen kul" yaratma hedefine uygun hareket etmişler ve buna uygun olarak müslümanlığı kendi anlayışlarına indirgemişlerdir.</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513"></p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">İmam-ı Gazali, bu çalışmalarından sonra, yerine kardeşi Ahmed Gazali’yi vekil bırakarak Nizamiye Üniversitesindeki görevine ara verdi ve Bağdat’tan ayrıldı. Çeşitli ilmi çalışmalar ve seyahatler yaptı. Şam’da kaldığı iki yıl İhyâu-Ulumiddin’i yazdı. Daha sonra Kudüs’e gitti. Burada Bâtıni denilen fırkaya karşı Mufassıl’ul-Hilâf, Cevâb-ul-Mesâil ve Allahü teâlânın Esmâ-i Hüsnâ denilen isimlerini anlatan El- Maksad ül-Esmâ adlı eserini yazdı. Kudüs’te bir müddet kaldıktan sonra hacca gitti. Haccını müteakiben Bağdat’a döndü. Nizamiye Üniversitesinde, Şam’da yazdığı İhyâ’sını kalabalık bir talebe kitlesine ders olarak okuttu. Bu seferki tedris hayatı uzun sürmedi. Doğduğu yer olan Tus’a gitti. Burada yine Bâtınilere karşı Ed-Dercülmerkum kitabı ile El-Kıstâs-ul-Müstakim, Faysal-ut-Tefrika, Kimyâ-ı Seâdet, Nasihât ül-Müluk ve Et- Tibr-ul-Mesbuk adlı eserlerini yazdı. On sene kadar süren bu hizmetlerinden sonra Selçuklu veziri Fahr-ül-Mülk’ün emri üzerine bir müddet daha Nizamiye Üniversitesinde ders verdi. Tasavvufu anlatan Mişkât-ül-Envâr adlı eserini de bu sırada yazdı..</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513"></p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">TUHAFETÜ'L FELASİF' den...</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513"></p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">Yunan Felsefesini Arapçaya Tercüme ve Nakleden Kişiler:</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">Diğer taraftan Yunan felsefesi; Ya'kûb Kindî (ö. 258 H.\ Ebu'n Nasr Fârâbî (ö.</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">329 H.) ve Şeyh Ebu Alî Sina (ö. 428 H.) gibi cezbeli, heyecanl avukatlar ele</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">geçirdi. Bizzat Yunan'da bile bunlar gibisini bulmak zordu. Onlar Aristo'yu,</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">kusursuzlukta, kutsallıkta, ilim ve hikmette öyle bir mertebeye ulaştırdılar ki,</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">belki de bu makam ve rütbe Yunan ilahiyatında ilk başlangıca (varlığı şart</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">olana) dahi verilmemiştir. Müslümanların payına Yunan bilgi hazinesinden daha</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">çok Aristo'nun eser ve fikirlerinin düşmesi bir şanssızlıktı. Bu fikirler;</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">peygamberlerin getirdiği talimatlardan, dinin ruhundan, özünden çok farkl ,</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">onunla çok az ilgiliydi.</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">Sonra ikinci şanssızlık da Arap filozoflarından hiçbiri bu fikirlerin as l</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">kaynağını, onların yazıldığı dili bilmiyordu. Bütün bilgileri tercümelere</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">dayan›yordu ve bu tercümelerden bizzat o filozoflar n ne demek istediğini</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">anlamakta hatâlara düştüler. Sonra onlar üzerinde Aristo'nun öyle bir etkisi ve</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">büyüsü vardı ki, onlar onun fikirlerinin tenkidini yapmayı gereksiz görmüşler,</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">aklın düşünmesi sonucu bulduğu fikirlerini bile is-batlanmış gerçeklerin kitapla</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">anlat lması şekline sokmuşlardır. </p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">İhvân-ı Safa Topluluğu ve Risaleleri:</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">Hicrî dördüncü yüzyılın sonunda Yunan felsefesi bütün İslâm âlemini</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">etkilemeye başlamıştı. Her zeki ve meraklı genç Yunan felsefesine hayranlıkla,</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">sayg›yla bak yordu.</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">Dördüncü yüzy›l n ortasında Bağdat'ta, İhvân-› Safa ad nda Masonik tarzda gizli</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">bir cemiyet kuruldu. Bu cemiyette Yunan felsefesi Ölçü, k stas kabul edilerek</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">dinî konular ve akideler (inançlar) üzerinde konuşmalar yap›l yor, kendilerine</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">göre sorunlar çözümleniyordu.</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513"></p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">Bu cemiyetin bülteninde şu sözler yer alıyordu: "İslâm şeriatı cehalet ve</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">dalâletlerin karışması ile kirlenmiştir. Onu felsefe ile yıkayıp temizlemekten</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">başka çâre yoktur. Çünkü felsefe itikadı bilgileri, hikmet ve ictihad faydalar›n</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">ihtiva eder. Şimdi sadece Yunan felsefesinin İslâm şeriatı ile kaynaşmasıyla istenilen</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">gelişme elde edilebilir."</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">Onlar arkadaşlarına; bilgisinde yetişmiş, yaşında ilerlemiş kişilerle uğraşarak</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">vakit kaybetmemelerini, onların yerine gençlerle uğraşmalarını ve onları, fikir</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">ve düşünceleri ile etkilemelerini özellikle tavsiye ediyorlardı. Çünkü yaşlı</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">insanlarda bilgilerinde olgunluk ve donukluk meydana gelir, bu ise yeni bir şeyi</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">kabul etmeye engeldir. Yeni bir şeyi kabul etme yeteneğine ancak gençler</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">sahiptir.</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">Onlar bu konulara bakışlarını, kendi felsefelerine Öncülük eden ve İhvân- Safa</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">Risaleleri ad ile edebiyat ve tarihte meşhur olan ve tabîiyyat, matematik,</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">ilahiyat ve aklî konular içine alan 52 risale içinde yayınladılar. Mutezile</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">mezhebinden olanlarla, onlarla ayn zevki taşıyan insanlar bu risaleleri elden ele</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">taşıyorlar</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">ve kendi toplantılarında okuyorlardı . Nereye giderlerse yanlarında</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">taşıyorlardı. O derecede ki, bir asır içinde bu risaleler İspanya'ya (Endülüs'e)</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">kadar ulaştı.</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513">Devam Edecek...</p></span></span></span></span></span></em></strong></p><p style="text-align: center"><strong><em><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: #800000"><span style="color: #8B4513"></p><p></span></span></span></span></span></em></strong></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="pendüender, post: 350853, member: 1023459"] [B][I][FONT=Comic Sans MS][FONT=Comic Sans MS][SIZE=4][COLOR="#800000"][COLOR="#8B4513"][CENTER]İMAM GAZALİ BÖLÜM II ve Felsefe.... EL-MÜNKIZÜ MiN-EDDALÂL iLCÂMÜL AVÂM AL iLMiL-KELÂM' dan.. “İşte şimdi filozofların ilimlerinin hikayesini dinle: Onları birkaç sınıf, ilimlerini de birkaç kısım hâlinde gördüm. Onlara, çokluklarına ve eskileri ile yenileri arasında doğruya yakınlık ve uzaklık farkına rağmen, küfür ve ilhâd damgasını vurmak lazımdır. Filozoflar fırkalarının çokluğuna ve çeşitliliğine rağmen, Dehriyyun, Tabiiyyun ve İlahiyyun olmak üzere üç kısma ayrılırlar. Dehriyyun sınıfı eski filozoflardan bir zümredir. Yaratıcının varlığını inkâr ederler, bunlar zındıktır. Tabiiyyun; bunlar da ahiretin mevcudiyetini kabul etmediler. Cenneti Cehennemi, kıyameti ve hesabı inkâr ettiler. Bunlar da zındıktır. Üçüncü sınıf olan İlahiyyun, daha sonra gelen filozoflardır. Bunlar ilk iki sınıfı red etmişlerse de kendilerini bid’at ve küfürden kurtaramamışlardır.” Üçüncü kısımdan olan bu filozoflar, kendilerinden önce gelenlerin yanlışlarını açık seçik göstermek ve bir yaratıcının olduğunu söylemekle beraber Peygamberlere inanmadıkları için küfürde kalmışlardır. Çünkü küfürden kurtulmak için Peygamberlere ve onların bildirdiklerine inanmak da şarttır. İmam-ı Gazali resmi mezhep olan sunniliğin iktidar tarafından verilmiş biçimine teokratik gerekçeler üretmek, iktidara muhalif felsefecilerin görüşlerini çürütmek ve böylece "itikada felsefe karıştırılmaz" şeklindeki resmi bahane ile muhaliflerin sesini kısabilmek için yaptığı bu çalışması neticesinde kendisine de filozof ünvanını layık görenler olmuştur. Gazali'nin şiddetle karşı durduğu muhalif düsturlar, aklı temel almışlardır. Onlara göre, Allah'ın kullarına bahşettiği en büyük nimet akıldır ve bu nimetten yararlanmayan bir kul en büyük günahkardır. Akıl yürütmek faaliyeti ise felsefeyi beraberinde getirir. Gazali yandaşları ise aklı neredeyse tümden reddetmiş, iktidarın vazgeçilmez dayanağı olan hakim islam anlayışının, kendisine yönelecek muhalefeti ve sorgulamayı engellemek maksadı ile "düşünmeyen kul" yaratma hedefine uygun hareket etmişler ve buna uygun olarak müslümanlığı kendi anlayışlarına indirgemişlerdir. İmam-ı Gazali, bu çalışmalarından sonra, yerine kardeşi Ahmed Gazali’yi vekil bırakarak Nizamiye Üniversitesindeki görevine ara verdi ve Bağdat’tan ayrıldı. Çeşitli ilmi çalışmalar ve seyahatler yaptı. Şam’da kaldığı iki yıl İhyâu-Ulumiddin’i yazdı. Daha sonra Kudüs’e gitti. Burada Bâtıni denilen fırkaya karşı Mufassıl’ul-Hilâf, Cevâb-ul-Mesâil ve Allahü teâlânın Esmâ-i Hüsnâ denilen isimlerini anlatan El- Maksad ül-Esmâ adlı eserini yazdı. Kudüs’te bir müddet kaldıktan sonra hacca gitti. Haccını müteakiben Bağdat’a döndü. Nizamiye Üniversitesinde, Şam’da yazdığı İhyâ’sını kalabalık bir talebe kitlesine ders olarak okuttu. Bu seferki tedris hayatı uzun sürmedi. Doğduğu yer olan Tus’a gitti. Burada yine Bâtınilere karşı Ed-Dercülmerkum kitabı ile El-Kıstâs-ul-Müstakim, Faysal-ut-Tefrika, Kimyâ-ı Seâdet, Nasihât ül-Müluk ve Et- Tibr-ul-Mesbuk adlı eserlerini yazdı. On sene kadar süren bu hizmetlerinden sonra Selçuklu veziri Fahr-ül-Mülk’ün emri üzerine bir müddet daha Nizamiye Üniversitesinde ders verdi. Tasavvufu anlatan Mişkât-ül-Envâr adlı eserini de bu sırada yazdı.. TUHAFETÜ'L FELASİF' den... Yunan Felsefesini Arapçaya Tercüme ve Nakleden Kişiler: Diğer taraftan Yunan felsefesi; Ya'kûb Kindî (ö. 258 H.\ Ebu'n Nasr Fârâbî (ö. 329 H.) ve Şeyh Ebu Alî Sina (ö. 428 H.) gibi cezbeli, heyecanl avukatlar ele geçirdi. Bizzat Yunan'da bile bunlar gibisini bulmak zordu. Onlar Aristo'yu, kusursuzlukta, kutsallıkta, ilim ve hikmette öyle bir mertebeye ulaştırdılar ki, belki de bu makam ve rütbe Yunan ilahiyatında ilk başlangıca (varlığı şart olana) dahi verilmemiştir. Müslümanların payına Yunan bilgi hazinesinden daha çok Aristo'nun eser ve fikirlerinin düşmesi bir şanssızlıktı. Bu fikirler; peygamberlerin getirdiği talimatlardan, dinin ruhundan, özünden çok farkl , onunla çok az ilgiliydi. Sonra ikinci şanssızlık da Arap filozoflarından hiçbiri bu fikirlerin as l kaynağını, onların yazıldığı dili bilmiyordu. Bütün bilgileri tercümelere dayan›yordu ve bu tercümelerden bizzat o filozoflar n ne demek istediğini anlamakta hatâlara düştüler. Sonra onlar üzerinde Aristo'nun öyle bir etkisi ve büyüsü vardı ki, onlar onun fikirlerinin tenkidini yapmayı gereksiz görmüşler, aklın düşünmesi sonucu bulduğu fikirlerini bile is-batlanmış gerçeklerin kitapla anlat lması şekline sokmuşlardır. İhvân-ı Safa Topluluğu ve Risaleleri: Hicrî dördüncü yüzyılın sonunda Yunan felsefesi bütün İslâm âlemini etkilemeye başlamıştı. Her zeki ve meraklı genç Yunan felsefesine hayranlıkla, sayg›yla bak yordu. Dördüncü yüzy›l n ortasında Bağdat'ta, İhvân-› Safa ad nda Masonik tarzda gizli bir cemiyet kuruldu. Bu cemiyette Yunan felsefesi Ölçü, k stas kabul edilerek dinî konular ve akideler (inançlar) üzerinde konuşmalar yap›l yor, kendilerine göre sorunlar çözümleniyordu. Bu cemiyetin bülteninde şu sözler yer alıyordu: "İslâm şeriatı cehalet ve dalâletlerin karışması ile kirlenmiştir. Onu felsefe ile yıkayıp temizlemekten başka çâre yoktur. Çünkü felsefe itikadı bilgileri, hikmet ve ictihad faydalar›n ihtiva eder. Şimdi sadece Yunan felsefesinin İslâm şeriatı ile kaynaşmasıyla istenilen gelişme elde edilebilir." Onlar arkadaşlarına; bilgisinde yetişmiş, yaşında ilerlemiş kişilerle uğraşarak vakit kaybetmemelerini, onların yerine gençlerle uğraşmalarını ve onları, fikir ve düşünceleri ile etkilemelerini özellikle tavsiye ediyorlardı. Çünkü yaşlı insanlarda bilgilerinde olgunluk ve donukluk meydana gelir, bu ise yeni bir şeyi kabul etmeye engeldir. Yeni bir şeyi kabul etme yeteneğine ancak gençler sahiptir. Onlar bu konulara bakışlarını, kendi felsefelerine Öncülük eden ve İhvân- Safa Risaleleri ad ile edebiyat ve tarihte meşhur olan ve tabîiyyat, matematik, ilahiyat ve aklî konular içine alan 52 risale içinde yayınladılar. Mutezile mezhebinden olanlarla, onlarla ayn zevki taşıyan insanlar bu risaleleri elden ele taşıyorlar ve kendi toplantılarında okuyorlardı . Nereye giderlerse yanlarında taşıyorlardı. O derecede ki, bir asır içinde bu risaleler İspanya'ya (Endülüs'e) kadar ulaştı. Devam Edecek... [/CENTER] [/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT][/FONT][/I][/B] [/QUOTE]
Adı
İnsan doğrulaması
Peygamber Efendimiz a.s.v.'ın kabri nerededir? (Sadece şehir adını küçük harfler ile giriniz)
Cevap yaz
Forumlar
Tasavvuf
Ehli Sünnet Tarikat ve Cemaatler
Tasavvufcular
Bu site çerezler kullanır. Bu siteyi kullanmaya devam ederek çerez kullanımımızı kabul etmiş olursunuz.
Accept
Daha fazla bilgi edin.…
Üst