Ana sayfa
Forumlar
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Blog
Neler yeni
Yeni mesajlar
Son aktiviteler
Giriş yap
Kayıt ol
Neler yeni
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Menü
Giriş yap
Kayıt ol
Install the app
Yükle
Forumlar
Tasavvuf
Ehli Sünnet Tarikat ve Cemaatler
Şafii İlmihali
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap cer
Mesaj
<blockquote data-quote="teblið" data-source="post: 251508" data-attributes="member: 1011058"><p style="text-align: left"><strong><span style="color: red">Şafii’de oruç</span></strong></p><p><DIV align=left></p><p><span style="color: red">“</span><span style="color: black">Savm’ yani oruç, lügatte; herhangi bir şeyden uzak durmak, manasına gelir. Dinde ise; özel bir niyetle gün boyu, orucu bozan şeylerden uzak durmak, demektir. Oruç tutmak farzdır. Farz olduğunu inkar eden, kafir olur. Allahü teala buyuruyor ki:</span></p><p><span style="color: black"></span><span style="color: black"><strong>“insana doğru yolu gösteren, hidayet sebeplerinin beyanı, hak ile batıl arasını ayırıcı olan Kur’an’ın indirildiği Ramazan ayını görenleriniz, onda oruç tutsunlar. Hasta olan ve yolculukta bulunan kimsenin; tutmadığı günler sayısınca, diğer günlerde oruç tutması icab eder.”</strong></span></p><p><span style="color: black"><strong></strong></span></p><p><span style="color: black"><strong></strong>Hadis-i şerifte de şöyle buyuruluyor:</span></p><p><span style="color: black"></span><span style="color: black"><strong>“Ramazan ayı, öyle bir aydır ki; Allah, onda oruç tutmayı, size farz etti. Ben de, onun gecelerinde namaz kılmayı size sünnet ettim. Her kim inanarak ve sevabını bekliyerek; gündüzlerini oruç, gecelerini de namazla geçirirse, anasından doğduğu günkü gibi günahlarından sıyrılır.”</strong></span></p><p><span style="color: black"><strong></strong></span></p><p><span style="color: black"></span><span style="color: black"><strong>Orucun rükünleri</strong></span></p><p><span style="color: black"><strong></strong>Orucun iki rüknü vardır:</span></p><p><span style="color: black"><strong>1-</strong> Niyet getirmek. Her gün için ayrı ayrı niyet getirilir. Ramazan, nezir, kaza ve kefaret orucunda, o günün gecesinde, imsaktan önce niyet edilir. Gece niyet getirildikten sonra, imsak vaktine kadar orucu bozan davranışlarda bulunmanın mahzuru yoktur.</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black">Gece niyet getirmeyi unutan kimse, Ramazana hürmeten o günü akşama kadar oruçlu gibi durup bir şey yiyip-içmeden geçirir. Sonra da, o günü kaza eder.</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black">Fakat nafile oruca, öğleye kadar niyet getirilebilir.</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black">Oruç kazası olan kimse, özürsüz olarak kazasını geciktirir ve ertesi senenin Ramazan ayı girerse, haram işlemiş olur. Orucunu kaza ettikten sonra ayrıca, her gün için fidye verir. Fidye; her oruç için bir “müd” (bir avuç) yiyecektir.</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black"><strong>2- </strong>Orucu bozan şeylerden uzak durmak.</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black"></span><span style="color: black"><strong>Orucu bozan şeyler:</strong></span></p><p><span style="color: black"><strong>1-</strong> Burun, ağız, kulak, ön ve arka gibi açık bir menfezden bir şeyin içeriye girmesi.</span></p><p><span style="color: black"><strong>2-</strong> Cinsi münasebette bulunmak.</span></p><p><span style="color: black"><strong>3-</strong> İstimna (mastürbasyon) yapmak suretiyle meninin çıkması.</span></p><p><span style="color: black"><strong>4-</strong> İsteyerek kusmak.</span></p><p><span style="color: black"><strong>5-</strong> Kadının hayız veya lohusa olması.</span></p><p><span style="color: black"><strong>6- </strong>Bir an için bile olsa delirmek.</span></p><p><span style="color: black">Sadece cinsi münasebetle bozulan orucun kefareti vardır. Kefaret; ard arda iki ay oruç tutmaktır. Ayrıca bir gün de kazası yapılır.</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black"><strong>Orucun sünnetleri</strong></span></p><p><span style="color: black">Orucun sünnetlerinden bazıları şunlardır:</span></p><p><span style="color: black"><strong>1-</strong> Güneş iyice batıp, gecenin girdiği kesinleştikten sonra iftar yapmakta acele etmek.</span></p><p><span style="color: black"><strong>2-</strong> Fecr-i sadıkın (sabah namazı vaktinin) girmesinden korkulmadığı müddetçe sahuru, geciktirmek.</span></p><p><span style="color: black"><strong>3-</strong> Kötü sözler konuşmamak.</span></p><p><span style="color: black"><strong>4-</strong> Sabah olmadan, cenabetten gusletmek.</span></p><p><span style="color: black"><strong>5-</strong> İftar vaktinde dua etmek. Peygamber efendimizin, iftar vaktinde yaptığı dualardan bazıları şunlardır:</span></p><p><span style="color: black">“Allahümme <strong>leke sumtu ve ala rızkike eftartu.” </strong>(Buhari, Müslim)</span></p><p><span style="color: black">Meali:</span></p><p><span style="color: black">(Allah’ım! Senin için oruç tuttum ve senin [verdiğin] rı-zıkla orucumu açtım.)</span></p><p><span style="color: black"><strong>“Zehebez-zame’ vebtelletil-uruk ve sebetel-ecru inşaallahü teala.” </strong>(Ebu Davud)</span></p><p><span style="color: black">Meali:</span></p><p><span style="color: black">(Susamak gitti, damarlar ıslandı ve sevab sabit oldu, Allahü teala dilerse.)</span></p><p><span style="color: black"><strong>“Elhamdü lillah-il-lezi eaneni fesumtu ve reze-kani feeftartu.” </strong>(İbn-is-Sünni) Meali:</span></p><p><span style="color: black">(Oruç tutmam için yardım eden ve bana rızık verip orucumu açtıran Allah’a hamd olsun.)</span></p><p><span style="color: black"><strong>6-</strong> Çok Kur’an-ı kerim okumak.</span></p><p><span style="color: black"><strong>7-</strong> Çok sadaka vermek.</span></p><p><span style="color: black"><strong>8-</strong> Özellikle Ramazan ayının son 10 gününde itikâf yapmak.</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black"></span><span style="color: black"><strong>İtikaf nedir?</strong></span></p><p><span style="color: black"><strong></strong>İtikaf, Müslüman bir kimsenin, niyet getirmek suretiyle camide kalması, demektir. İtikaf, her zaman müekked sünnettir. Peygamber efendimiz: <strong>“Her kim, bir devenin iki sağımı arasında geçen vakit kadar camide itikâf ederse, bir köle azad etmiş gibi olur” </strong>buyurdu.</span></p><p><span style="color: black">İtikafın efdali, Ramazanın son 10 gününde yapılanıdır.</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black"></span><span style="color: black"><strong>İtikafın rükünleri şunlardır:</strong></span></p><p><span style="color: black"><strong>1-</strong> İtikafa giren kimse. Bunun Müslüman olması, akıllı olması ve büyük hadesten temiz olması. (Yani cünüp olmaması, kadının hayızlı ve lohusa olmaması.)</span></p><p><span style="color: black"><strong>2-</strong> Niyet getirmek. Niyet kalb ile getirilir.</span></p><p><span style="color: black"><strong>3-</strong> Caminin içinde itikâf etmek. Caminin dışında itikâf etmek sahih değildir.</span></p><p><span style="color: black"><strong>4-</strong> Az da olsa bir miktar camide kalmak.</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black"></span><span style="color: black"><strong>İtikafı bozan şeyler şunlardır:</strong></span></p><p><span style="color: black"><strong>1-</strong> Vati’ (cinsi münasebet.)</span></p><p><span style="color: black"><strong>2-</strong> Meni gelmek şartıyla, şehvetli mübaşeret. Hanımına; şehvetle dokunmak veya öpmek gibi.</span></p><p><span style="color: black"><strong>3-</strong> Allahü teala saklasın- kişinin dinden çıkması.</span></p><p><span style="color: black"><strong>4-</strong> Delirmek veya sarhoş olmak.</span><strong></strong></p><p><strong><span style="color: black">5-</span></strong><span style="color: black"> Mazeretsiz olarak camiden dışarıya çıkmak</span></p><p> </p><p><DIV class=metin><p style="text-align: left"><strong><span style="color: red">Şafii’de hac ve umre</span></strong></p><p><DIV align=left></p><p><span style="color: black">Hac, lügatte herhangi birşeyi işlemeyi kasd etmek manasına gelir. Fıkıhta ise, aşağıda izahı gelecek olan menasiki (hac vazifelerini) ifa etmek için Kabeyi kasd etmektir.</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black">Haccın hakikati ise, altı rükünden ibaret olan nüsükler (hac vazifeleridir.)</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black">Umre ise, lügatte bir yeri ziyaret etmek manasına gelir. Fıkıhtaki tarifi ise, aynen haccın tarifi gibidir. Yani aşağıda izahı gelecek olan menasiki (umre vazifelerini) ifa etmek için Kabe’yi kasd etmektir.</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black">Hayatta bir kere hac ve umre yapmak farzdır. Allahü teala buyuruyor ki:</span></p><p><span style="color: black"><strong>“Ona </strong>(yani Beyt’e) <strong>bir yol bulabilenlerin </strong>(yani gücü yetenlerin) </span><span style="color: black"><strong>Beyt’i hacc etmesi, Allah’ın insanlar üzerindeki bir hakkıdır.”</strong></span></p><p><span style="color: black"><strong>“Hac ve umreyi, Allah için tam olarak yapınız.”</strong></span></p><p><span style="color: black"><strong></strong></span></p><p><span style="color: black"><strong></strong>Hadis-i şeriflerde de şöyle buyuruluyor: </span></p><p><span style="color: black"></span><span style="color: black"><strong>“Ey insanlar! Hiç şüphesiz Allah, size hac etmeyi farz kıldı. Siz de hac ediniz!”</strong></span></p><p><span style="color: black"><strong>“Hiç şüphesiz hacı, evinden çıktığı zaman attığı her adımına karşı Allah, ona bir hesene yazar ve bir günahını siler. </strong>(Hacılar) <strong>Arafat’ta vakfeye </strong>(durunca), </span><span style="color: black"><strong>Allahü teala, meleklere karşı onlarla iftihar eder ve buyurur ki:</strong></span></p><p><span style="color: black"><strong>“Kullarıma bakın! Bana; saçları dağınık, toz ve toprak içinde geldiler! Sizi şahit yapıyorum ki, onların günahları, yağmur damlaları ve alec’in kum taneleri kadar da olsa, affettim.”</strong></span></p><p><span style="color: black"><strong>“Onlardan biri, cemrelere taş attığı zaman, ne kadar sevab kazandığını bilmez ta ki, kıyamet gününde kendisine sevabları verilinceye kadar. Başını tıraş ettiği zaman, başından düşen her kıl için, kıyamet gününde ona bir nur verilir. Son defa Beyt’i tavaf ettiği zaman ise, annesinin onu doğurduğu günkü gibi günahlarından sıyrılır.”</strong></span></p><p><span style="color: black"><strong>“Her kim, Allah için hac eder de, refes etmez ve fıska düşmezse, anasından doğduğu günkü gibi günahlarından sıyrılır. İki umre, aralarında </strong>(işlenen günahlara) </span><span style="color: black"><strong>kefarettir. Mebrur olan haccın Cennetten başka karşılığı yoktur.”</strong></span></p><p><span style="color: black"><strong></strong></span></p><p><span style="color: black"></span><span style="color: black"><strong>Haccın vücub şartları</strong></span></p><p><span style="color: black"><strong></strong>Haccın vücub şartları, yani haccın bir insana farz olması için gereken şartlar şunlardır:</span></p><p><span style="color: black"><strong>1-</strong> Müslüman olmak. Kâfirlere farz değildir.</span></p><p><span style="color: black"><strong>2-</strong> Akıllı olmak. Delilere farz değildir.</span></p><p><span style="color: black"><strong>3-</strong> Baliğ olmak. Baliğ olmamış çocuklara farz değildir.</span></p><p><span style="color: black"><strong>4-</strong> Hür olmak. Kölelere farz değildir.</span></p><p><span style="color: black"><strong>5-</strong> Gücün yetmesi. İmkânı olmayan fakirlere farz değildir.</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black"></span><span style="color: black"><strong>Haccın rükünleri</strong></span></p><p><span style="color: black"><strong></strong>Haccın hem rükünleri, hem de vacibleri vardır. Aradaki fark şudur: Rükünlerden biri terk edildiği takdirde hac bozulur ve fidye vermekle sahih olmaz.Fakat vaciblerden biri terk edildiği takdirde, fidye vermek gerekir ve böylece hac sahih olur. Haccın rükünleri altı tanedir, şöyle ki:</span></p><p><span style="color: black"><strong>1- İhram. </strong>Yani hacca girmeye niyet etmek. Şöyle niyet edilir: </span><span style="color: black"><strong>“Neveytül-hacce ve ahramtu bihi lillahi teala. Lebbeykellahümme lebbeyk. Lebbeyke la şerike leke lebbeyk. İnnel hamde ven-ni’mete leke velmülk la şerike lek.”</strong></span></p><p><span style="color: black"><strong></strong>(Allahü teala için hac etmeye ve hac ibadetine girmeye niyet ettim. Ben, emrine amadeyim, ya Rabbi emrine amadeyim! Emrine amadeyim, senin ortağın yoktur, emrine amadeyim. Hamd, ni’met ve mülk senindir, ortağın yoktur.) Bu niyet kalb ile getirilir. Dil ile söylenmesi de sünnettir.</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black"><strong>2- Arafat’ta vakfe yapmak. </strong>Yani orada durmak. Bunun zamanı, Zilhicce ayının 9’uncu günü “Zeval” vaktinden başlayıp, 10’uncu gününün yani kurban bayramının birinci gününün fecrine kadar devam eder.</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black"><strong>3- İfada tavafı. </strong>(Farz olan tavaftır.) Bunun vakti, daha önce vakfe yapanlar için, Arafe gününü, Bayram gününe bağlayan gecenin yarısından itibaren başlar. Tavaf, Kabe’nin etrafında dönmek, demektir. Tavafın sahih olması için şu şartlara uyulması gerekir:</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black"><strong>a)</strong> Tavafa, <strong>“Hacer-i Esved”den</strong> başlamak.</span></p><p><span style="color: black"><strong>b)</strong> Tavaf esnasında. <strong>“Kabe-i Muazzama”</strong>yı sol tarafına almak.</span></p><p><span style="color: black"><strong>c)</strong> İleri gitmek suretiyle tevafı sürdürmek.</span></p><p><span style="color: black"><strong>ç)</strong> Tavafı <strong>“Mescid-i Haram “ın</strong> içinde yapmak.</span></p><p><span style="color: black"><strong>d)</strong> Hades ve necasetten temiz olmak. Yani cünüp ve abdestsiz olmamak. Bir de; bedende, elbisede ve basılan yerde necaset bulunmamak.</span></p><p><span style="color: black"><strong>e)</strong> Setr-i avret. Yani örtülmesi gereken yerleri örtmek. Hür erkeğin avreti, diz ile göbek arasıdır. Hür kadının avreti ise, yüz ve eller hariç bütün bedendir.</span></p><p><span style="color: black"><strong>f)</strong> Kabe’nin etrafında yedi kere dönmek.</span></p><p><span style="color: black"><strong>g)</strong> Tavafı, Kabe’nin dışında yapmak.</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black"><strong>4- Sa’y. </strong>Yani yedi defa <strong>“Safa”</strong> ile<strong> “Merve” </strong>arasında gidip-gelmek. Sa’yin sahih olması için, şu hususlara riayet etmek lazımdır:</span></p><p><span style="color: black"><strong>a)</strong> Sa’yin <strong>“Kudüm”</strong> veya <strong>“İfada”</strong> tavafından sonra yapılması.</span></p><p><span style="color: black"><strong>b)</strong> Sa’ye, Safa’dan başlayıp Merve’de bitirmek.</span></p><p><span style="color: black"><strong>c)</strong> Sa’yin 7 kere olması. Gidiş bir kere, geliş bir kere sayılır.</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black"><strong>5- Halk. </strong>Yani tıraş olmak. Başın en az üç kılını kırpmak veya başka bir şekilde gidermek suretiyle bu farz yerine getirilmiş olur. Ancak bunun Arafat vakfesinden ve bayram gecesinin yarısından sonra olması şarttır.</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black"><strong>6- Tertip. </strong>Yani rükünlerin çoğunu, sırayla yapmak. Şöyle ki, niyeti haccın bütün rükünlerinden önce yapmak. Arafat vakfesini de, İfada tavafı ile saç tıraşından önce yapmak. Saiy işini de, Kudüm tavafından sonra yapılmamış ise, İfada tavafından sonra yapmak suretiyle sıraya riayet etmek gerekir.</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black"></span><span style="color: black"><strong>Haccın vacibleri</strong></span></p><p><span style="color: black"><strong></strong>Haccın vacibleri:</span></p><p><span style="color: black"><strong>1- İhrama “Mikat”ta girmek. </strong>Sadece ihrama girmek rükündür. İhrama, “Mikaf’ta girmek ise, vacibdir.</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black"></span><span style="color: black"><strong>Mikatlar şunlardır:</strong></span></p><p><span style="color: black"><strong>a)</strong> Mekke-i mükerremede bulunan kimselerin hac mikatı, Mekke’nin kendisidir. Umre mikatı ise, Mekke’nin Harem bölgesinin dışı mesela Ciranedir. Mekke’nin dışan-da kalan kimselerin hac ve umre mikatları ise şöyledir:</span></p><p><span style="color: black"><strong>b)</strong> Medine-i münevvere tarafından gelenler için, “Zülhuleyfe” denilen yerdir.</span></p><p><span style="color: black"><strong>c)</strong> Mısır ve Suriye tarafından gelenler için “Cuhfe” denilen yerdir.</span></p><p><span style="color: black"><strong>ç)</strong> Yemen Tihame’si tarafından gelenler için “Yelemlem” denilen yerdir.</span></p><p><span style="color: black"><strong>d)</strong> Yemen ve Hicaz Necdleri tarafından gelenler için, “Kam” denilen yerdir.</span></p><p><span style="color: black"><strong>e)</strong> Irak tarafından gelenler için “Zat-ı ırk” denilen yerdir.</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black">Bu mikatlardan birisinden geçecek olan kimsenin burada ihrama girmesi gerekir. Şayet kişinin geldiği yolda bir mikat yoksa, bulunduğu yolda hangi mikatın hizasına gelirse, hizaya geldiği yer, onun mikatıdır. Şayet iki Mikatın hizasına geliyorsa en yakın olan onun mikatıdır. Yolda hiçbir mikatın hizasına gelmezse, Mekke-i mükerremeden iki merhale uzaklıktaki yer onun mikatıdır.</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black"><strong>2- “Müzdetife”de gecelemek. </strong>Yani bayram gecesinin yarısından sonra, Müzdelife’de bir an dahi olsa durmak.</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black"><strong>3- “Mina “da gecelemek. </strong>“Eyyam-ı teşrik” yani bayramın birinci gününden sonraki üç günün gecelerinin çoğunu Mina’da geçirmek.</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black"><strong>4- Her üç “Cemre”ye taş atmak. </strong>Bayramın birinci günü yalnız “Cemret-ül-Akabe”ye 7 tane taş atılır. Bunun vakti bayram gecesi gece yarısından itibaren başlar.Bayramın diğer günlerinde ise, her üç cemreye, her gün ayrı ayrı olarak, 7’şer taş atılır. Bunların vakti de, her gün öğle namazının vaktinin girmesiyle başlar.</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black"></span><span style="color: black"><strong>5- İhramda haram olan şeylerden sakınmak.</strong></span></p><p><span style="color: black"><strong></strong></span></p><p><span style="color: black"><strong></strong>Esah olan kavle göre veda tavafı, vacib değil, sünnettir. Terk edildiği takdirde “Dem” vermek de, sünnettir. </span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black"></span><span style="color: black"><strong>Umrenin rükünleri</strong></span></p><p><span style="color: black"><strong></strong>Umrenin rükünleri şunlardır:</span></p><p><span style="color: black"><strong>1- İhram. </strong>Yani umreye girmeye niyet etmek. Şöyle niyet edilir: </span><span style="color: black"><strong>“Neveyt-ül-umrete ve ahramtu biha lillahi teala lebbeykellahümme lebbeyk. Lebbeyke la şerike leke lebbeyk. İnnel-hamde ven-ni’mete leke vel-mülk la şerike lek.”</strong></span></p><p><span style="color: black"><strong></strong>(Allahü teala için umre yapmaya ve umre ibadetine girmeye niyet ettim. Ben, senin emrine amadeyim, ya Rab-bi emrine amadeyim! Emrine amadeyim, senin ortağın yoktur, emrine amadeyim. Hamd, nimet ve mülk senindir, ortağın yoktur.)</span></p><p><span style="color: black">Bu niyet kalb ile getirilir. Dil ile söylenmesi ise, sünnettir. Niyet senenin bütün günlerinde yapılır. Yani senenin her gününde umre yapılabilir.Mekke’nin dışından gelenlerin, bu niyeti mikatta veya mikattan önce getirmeleri gerekir. Mekke’de olanların da, Harem, denilen bölgenin dışına çıkıp orada, mesela Cirane denilen yerde niyet getirmeleri gerekir. </span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black"><strong>2 -Tavaf. </strong>Yani yedi kere Ka’benin etrafında dolaşmak.</span></p><p><span style="color: black"></span><strong></strong></p><p><strong><span style="color: black">3- Sa’y. </span></strong><span style="color: black">Yani yedi defa “<strong>Safa</strong>” ile “<strong>Merve</strong>” arasında gidip-gelmek. Sa’yin sahih olması için, şu hususlara riayet etmek lazımdır:</span></p><p><span style="color: black"><strong>a)</strong> Sa’yin, tavaftan sonra olması.</span></p><p><span style="color: black"><strong>b)</strong> Sa’ye, Safa’dan başlayıp Merve’de bitirmek.</span></p><p><span style="color: black"><strong>c)</strong> Sa’yin 7 kere olması. Gidiş bir kere, geliş bir kere sayılır.</span></p><p><span style="color: black"><strong>4- Halk. </strong>Yani tıraş olmak. Başın en az üç kılını kırpmak veya başka bir şekilde gidermek suretiyle bu farz yerine getirilmiş olur.</span></p><p><span style="color: black"><strong>5- Tertip. </strong>Yani rükünlerinin tamamını sırayla yapmak. </span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black"></span><span style="color: black"><strong>Umrenin vacibleri</strong></span></p><p><span style="color: black"><strong>1- </strong>Mikat’ta ihrama girmek.</span><strong></strong></p><p><strong><span style="color: black">2- </span></strong><span style="color: black">İhramda haram olan şeylerden sakınmak.. </span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black"></span><span style="color: black"><strong>Hac çeşitleri</strong></span></p><p><span style="color: black"><strong></strong>Hac üç şekilde yapılır, şöyle ki:</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black"><strong>1- İfrad haccı. </strong>Efdal yani en faziletli olan hac şekli budur. Bunu yapmak isteyen kimse, mikatta veya mikattan önce sadece hacca niyet eder. Niyet şöyledir: </span><span style="color: black"><strong>“Neveytül-hacce ve ahramtu bihi lillahi teala. Lebbeykellahümme lebbeyk. Lebbeyke la şerike leke lebbeyk. İnnel hamde ven-ni’mete leke vel-mülk la şerike lek.”</strong></span></p><p><span style="color: black"><strong></strong>(Allahü teala için hac etmeye ve hac ibadetine girmeye niyet ettim. Ben, senin emrine amadeyim ya Rabbi, emrine amadeyim! Emrine amadeyim, senin ortağın yoktur, emrine amadeyim. Hamd, nimet ve mülk senindir, ortağın yoktur.)</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black">İfrad haccını yapan kimse Mekke-i mükerremeye varıp kudüm tavafını yaptıktan sonra ihramlı olarak durur. Zamanı gelince hac menasikini yapar. Hac menasikini bitirdikten sonra ihramdan çıkar. Sonra Harem mıntıkasının dışına çıkarak, umre için niyet eder ve umre yapar.</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black"><strong>2- Temettü’ haccı. </strong>Bunu yapmak isteyen kimse, mikatta veya mikattan önce, sadece umreye niyet eder. Niyet şöyledir: </span><span style="color: black"><strong>“Neveytül-umrete ve ahramtu biha lillahi teala lebbeykellahümme lebbeyk. Lebbeyke la şerike leke lebbeyk. İnnel-hamde ven-ni’mete leke vel mülk la şerike lek”</strong></span></p><p><span style="color: black"><strong></strong>(Allahü teala için umre yapmaya ve umre ibadetine girmeye niyet ettim. Ben, senin emrine amadeyim ya Rabbi, emrine amadeyim! Emrine amadeyim, senin ortağın yoktur, emrine amadeyim. Hamd, nimet ve mülk senindir, ortağın yoktur.)</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black">Temettü’ haccını yapan kimse, Mekke-i mükerremeye varınca; umre için tavaf ve saiy yapar, sonra tıraş olup ihramdan çıkar. Zamanı gelince; bulunduğu yerde sadece hacca niyet ederek ihrama girer ve haccını yapar. Bu şekilde temettü’ haccını yapan kimsenin, kurban kesmesi vacidir.</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black"><strong>3- Kıran haccı. </strong>Bunu yapmak isteyen kimse, mikatta veya mikattan önce hem hac hem de umreye niyet eder. Niyet şöyledir: </span><span style="color: black"><strong>“Neveytül-hacce vel-umrete ve ahramtu bihima lillahi teala. Lebbeykellahümme lebbeyk. Lebbeyke la şerike leke lebbeyk. İnnel hamde ven-ni’mete leke vel-mülk la şerike lek.”</strong></span></p><p><span style="color: black"><strong></strong>(Allahü teala için hac ve umre yapmaya ve hac ile umre ibadetlerine girmeye niyet ettim. Ben, senin emrine amadeyim ya Rabbi, emrine amadeyim! Emrine amadeyim, senin ortağın yoktur, emrine amadeyim. Hamd, nimet ve mülk senindir, ortağın yoktur.)</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black">Kıran haccını yapan kimse; Mekke-i mükerremeye varıp kudüm tavafını yaptıktan sonra ihramlı olarak durur. Sonra zamanı gelince, hac menasikini yapar. Bu durumda umre menasiki de hac menasikinin içine girer. Dolayısıyla ayrıca umre menasikini yapması gerekmez. Kıran haccını yapan kimsenin de, kurban kesmesi vacibdir.</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black"></span><span style="color: black"><strong>İhramda haram olan şeyler</strong></span></p><p><span style="color: black"><strong></strong>Hac veya umre yapmak için niyet edip ihrama giren kimseye bazı şeyler haram olur. İhramda, haram olan şeyler şunlardır:</span></p><p><span style="color: black"><strong>1-</strong> Erkeğin, dikilmiş, örülmüş veya başka bir şekilde imal edilmiş elbiseyi mutad yani normal şekilde giymesi.</span></p><p><span style="color: black"><strong>2-</strong> Erkeğin, başını veya başının bir kısmını örtmesi.</span></p><p><span style="color: black"><strong>3-</strong> Kadının, örtü sayılabilecek bir şeyle yüzünü örtmesi. Hem erkek hem de kadının eline eldiven giymesi.</span></p><p><span style="color: black"><strong>4-</strong> Erkek ve kadının; vücuduna, elbisesine veya yatağına güzel koku sürmesi.</span></p><p><span style="color: black"><strong>5-</strong> Erkek ve kadının; zeytinyağı, tereyağı, cevizyağı ve bademyağı gibi yağlarla saçını, sakalını veya yüzünün diğer tüylerini yağlaması.</span></p><p><span style="color: black"><strong>6-</strong> Erkek ve kadının; baştan veya vücudun diğer yerlerinden kıl veya kılın bir kısmını herhangi bir şekilde alması.</span></p><p><span style="color: black"><strong>7-</strong> Erkek ve kadının; tırnak veya tırnağın bir kısmını kesmeleri.</span></p><p><span style="color: black"><strong>8-</strong> Nikah akdinde bulunmak. Erkek ve kadının; evlenmesi veya erkeğin velisi veya vekili bulunduğu birini evlendirmesi. İhramda olan kimse, ihramda olmayan kadın ve erkeğin nikahında şahitlik yapabilir.</span><strong></strong></p><p><strong><span style="color: black">9-</span></strong><span style="color: red"><span style="color: black"> Erkek ve kadının, “Cima” etmesi yani cinsi münasebette bulunması. Şehvetle öpmek, dokunmak, kucaklamak gibi cinsel ilişki arzusunu kamçılayan davranışlar da yasaktır.</span></span></p><p><span style="color: red"><span style="color: black"><strong>10-</strong> Mekke-i mükerremede veya dışında; vahşi ve eti yenen kara hayvanına taarruz etmek, mesela; avlamak, ürkütmek ve yerini avcıya göstermek. Yine harem bölgesinin ağaç ve otlarına taarruz etmek, mesela; kesmek veya yolmak</span>.</span></p><p> </p><p><DIV class=metin></p><p style="text-align: left"><strong><span style="color: red">Şafii’de kurban kesmek</span></strong></p><p><DIV align=left></p><p><DIV id=p1 class=metin>Kurban; Kurban bayramı günlerinde, Allahü tealanın rızasını kazanmak niyetiyle kesilen hayvandır. Kurban kesmek, sünnet-i müekkededir. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:</p><p><B>“Adem oğlu, Nahr günü, kan akıtmaktan, Allahü tealaya daha sevimli bir amel işlememiştir. Şüphe yok ki kurban edilen hayvan kıyamet günü; boynuzları, kılları ve ayakları ile gelir. Onun kanı daha yere düşmeden, Allah onu kabul eder. Binaenaleyh onun için gönlünüzü hoş tutun.”</p><p>“Ben, kurban kesmekle emrolundum. Sizin için de sünnettir.”</p><p>“Kurbanlarınızı tazim edin! Çünkü onlar, Sırat üzerinde bineklerinizdir.”</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="teblið, post: 251508, member: 1011058"] [LEFT][B][COLOR=red]Şafii’de oruç[/COLOR][/B][/LEFT] <DIV align=left> [COLOR=red]“[/COLOR][COLOR=black]Savm’ yani oruç, lügatte; herhangi bir şeyden uzak durmak, manasına gelir. Dinde ise; özel bir niyetle gün boyu, orucu bozan şeylerden uzak durmak, demektir. Oruç tutmak farzdır. Farz olduğunu inkar eden, kafir olur. Allahü teala buyuruyor ki: [/COLOR][COLOR=black][B]“insana doğru yolu gösteren, hidayet sebeplerinin beyanı, hak ile batıl arasını ayırıcı olan Kur’an’ın indirildiği Ramazan ayını görenleriniz, onda oruç tutsunlar. Hasta olan ve yolculukta bulunan kimsenin; tutmadığı günler sayısınca, diğer günlerde oruç tutması icab eder.” [/B]Hadis-i şerifte de şöyle buyuruluyor: [/COLOR][COLOR=black][B]“Ramazan ayı, öyle bir aydır ki; Allah, onda oruç tutmayı, size farz etti. Ben de, onun gecelerinde namaz kılmayı size sünnet ettim. Her kim inanarak ve sevabını bekliyerek; gündüzlerini oruç, gecelerini de namazla geçirirse, anasından doğduğu günkü gibi günahlarından sıyrılır.” [/B] [/COLOR][COLOR=black][B]Orucun rükünleri [/B]Orucun iki rüknü vardır: [B]1-[/B] Niyet getirmek. Her gün için ayrı ayrı niyet getirilir. Ramazan, nezir, kaza ve kefaret orucunda, o günün gecesinde, imsaktan önce niyet edilir. Gece niyet getirildikten sonra, imsak vaktine kadar orucu bozan davranışlarda bulunmanın mahzuru yoktur. Gece niyet getirmeyi unutan kimse, Ramazana hürmeten o günü akşama kadar oruçlu gibi durup bir şey yiyip-içmeden geçirir. Sonra da, o günü kaza eder. Fakat nafile oruca, öğleye kadar niyet getirilebilir. Oruç kazası olan kimse, özürsüz olarak kazasını geciktirir ve ertesi senenin Ramazan ayı girerse, haram işlemiş olur. Orucunu kaza ettikten sonra ayrıca, her gün için fidye verir. Fidye; her oruç için bir “müd” (bir avuç) yiyecektir. [B]2- [/B]Orucu bozan şeylerden uzak durmak. [/COLOR][COLOR=black][B]Orucu bozan şeyler: 1-[/B] Burun, ağız, kulak, ön ve arka gibi açık bir menfezden bir şeyin içeriye girmesi. [B]2-[/B] Cinsi münasebette bulunmak. [B]3-[/B] İstimna (mastürbasyon) yapmak suretiyle meninin çıkması. [B]4-[/B] İsteyerek kusmak. [B]5-[/B] Kadının hayız veya lohusa olması. [B]6- [/B]Bir an için bile olsa delirmek. Sadece cinsi münasebetle bozulan orucun kefareti vardır. Kefaret; ard arda iki ay oruç tutmaktır. Ayrıca bir gün de kazası yapılır. [B]Orucun sünnetleri[/B] Orucun sünnetlerinden bazıları şunlardır: [B]1-[/B] Güneş iyice batıp, gecenin girdiği kesinleştikten sonra iftar yapmakta acele etmek. [B]2-[/B] Fecr-i sadıkın (sabah namazı vaktinin) girmesinden korkulmadığı müddetçe sahuru, geciktirmek. [B]3-[/B] Kötü sözler konuşmamak. [B]4-[/B] Sabah olmadan, cenabetten gusletmek. [B]5-[/B] İftar vaktinde dua etmek. Peygamber efendimizin, iftar vaktinde yaptığı dualardan bazıları şunlardır: “Allahümme [B]leke sumtu ve ala rızkike eftartu.” [/B](Buhari, Müslim) Meali: (Allah’ım! Senin için oruç tuttum ve senin [verdiğin] rı-zıkla orucumu açtım.) [B]“Zehebez-zame’ vebtelletil-uruk ve sebetel-ecru inşaallahü teala.” [/B](Ebu Davud) Meali: (Susamak gitti, damarlar ıslandı ve sevab sabit oldu, Allahü teala dilerse.) [B]“Elhamdü lillah-il-lezi eaneni fesumtu ve reze-kani feeftartu.” [/B](İbn-is-Sünni) Meali: (Oruç tutmam için yardım eden ve bana rızık verip orucumu açtıran Allah’a hamd olsun.) [B]6-[/B] Çok Kur’an-ı kerim okumak. [B]7-[/B] Çok sadaka vermek. [B]8-[/B] Özellikle Ramazan ayının son 10 gününde itikâf yapmak. [/COLOR][COLOR=black][B]İtikaf nedir? [/B]İtikaf, Müslüman bir kimsenin, niyet getirmek suretiyle camide kalması, demektir. İtikaf, her zaman müekked sünnettir. Peygamber efendimiz: [B]“Her kim, bir devenin iki sağımı arasında geçen vakit kadar camide itikâf ederse, bir köle azad etmiş gibi olur” [/B]buyurdu. İtikafın efdali, Ramazanın son 10 gününde yapılanıdır. [/COLOR][COLOR=black][B]İtikafın rükünleri şunlardır: 1-[/B] İtikafa giren kimse. Bunun Müslüman olması, akıllı olması ve büyük hadesten temiz olması. (Yani cünüp olmaması, kadının hayızlı ve lohusa olmaması.) [B]2-[/B] Niyet getirmek. Niyet kalb ile getirilir. [B]3-[/B] Caminin içinde itikâf etmek. Caminin dışında itikâf etmek sahih değildir. [B]4-[/B] Az da olsa bir miktar camide kalmak. [/COLOR][COLOR=black][B]İtikafı bozan şeyler şunlardır: 1-[/B] Vati’ (cinsi münasebet.) [B]2-[/B] Meni gelmek şartıyla, şehvetli mübaşeret. Hanımına; şehvetle dokunmak veya öpmek gibi. [B]3-[/B] Allahü teala saklasın- kişinin dinden çıkması. [B]4-[/B] Delirmek veya sarhoş olmak.[/COLOR][B] [COLOR=black]5-[/COLOR][/B][COLOR=black] Mazeretsiz olarak camiden dışarıya çıkmak[/COLOR] [COLOR=red][/COLOR] <DIV class=metin>[LEFT][B][COLOR=red]Şafii’de hac ve umre[/COLOR][/B][/LEFT] <DIV align=left> [COLOR=black]Hac, lügatte herhangi birşeyi işlemeyi kasd etmek manasına gelir. Fıkıhta ise, aşağıda izahı gelecek olan menasiki (hac vazifelerini) ifa etmek için Kabeyi kasd etmektir. Haccın hakikati ise, altı rükünden ibaret olan nüsükler (hac vazifeleridir.) Umre ise, lügatte bir yeri ziyaret etmek manasına gelir. Fıkıhtaki tarifi ise, aynen haccın tarifi gibidir. Yani aşağıda izahı gelecek olan menasiki (umre vazifelerini) ifa etmek için Kabe’yi kasd etmektir. Hayatta bir kere hac ve umre yapmak farzdır. Allahü teala buyuruyor ki: [B]“Ona [/B](yani Beyt’e) [B]bir yol bulabilenlerin [/B](yani gücü yetenlerin) [/COLOR][COLOR=black][B]Beyt’i hacc etmesi, Allah’ın insanlar üzerindeki bir hakkıdır.” “Hac ve umreyi, Allah için tam olarak yapınız.” [/B]Hadis-i şeriflerde de şöyle buyuruluyor: [/COLOR][COLOR=black][B]“Ey insanlar! Hiç şüphesiz Allah, size hac etmeyi farz kıldı. Siz de hac ediniz!” “Hiç şüphesiz hacı, evinden çıktığı zaman attığı her adımına karşı Allah, ona bir hesene yazar ve bir günahını siler. [/B](Hacılar) [B]Arafat’ta vakfeye [/B](durunca), [/COLOR][COLOR=black][B]Allahü teala, meleklere karşı onlarla iftihar eder ve buyurur ki: “Kullarıma bakın! Bana; saçları dağınık, toz ve toprak içinde geldiler! Sizi şahit yapıyorum ki, onların günahları, yağmur damlaları ve alec’in kum taneleri kadar da olsa, affettim.” “Onlardan biri, cemrelere taş attığı zaman, ne kadar sevab kazandığını bilmez ta ki, kıyamet gününde kendisine sevabları verilinceye kadar. Başını tıraş ettiği zaman, başından düşen her kıl için, kıyamet gününde ona bir nur verilir. Son defa Beyt’i tavaf ettiği zaman ise, annesinin onu doğurduğu günkü gibi günahlarından sıyrılır.” “Her kim, Allah için hac eder de, refes etmez ve fıska düşmezse, anasından doğduğu günkü gibi günahlarından sıyrılır. İki umre, aralarında [/B](işlenen günahlara) [/COLOR][COLOR=black][B]kefarettir. Mebrur olan haccın Cennetten başka karşılığı yoktur.” [/B] [/COLOR][COLOR=black][B]Haccın vücub şartları [/B]Haccın vücub şartları, yani haccın bir insana farz olması için gereken şartlar şunlardır: [B]1-[/B] Müslüman olmak. Kâfirlere farz değildir. [B]2-[/B] Akıllı olmak. Delilere farz değildir. [B]3-[/B] Baliğ olmak. Baliğ olmamış çocuklara farz değildir. [B]4-[/B] Hür olmak. Kölelere farz değildir. [B]5-[/B] Gücün yetmesi. İmkânı olmayan fakirlere farz değildir. [/COLOR][COLOR=black][B]Haccın rükünleri [/B]Haccın hem rükünleri, hem de vacibleri vardır. Aradaki fark şudur: Rükünlerden biri terk edildiği takdirde hac bozulur ve fidye vermekle sahih olmaz.Fakat vaciblerden biri terk edildiği takdirde, fidye vermek gerekir ve böylece hac sahih olur. Haccın rükünleri altı tanedir, şöyle ki: [B]1- İhram. [/B]Yani hacca girmeye niyet etmek. Şöyle niyet edilir: [/COLOR][COLOR=black][B]“Neveytül-hacce ve ahramtu bihi lillahi teala. Lebbeykellahümme lebbeyk. Lebbeyke la şerike leke lebbeyk. İnnel hamde ven-ni’mete leke velmülk la şerike lek.” [/B](Allahü teala için hac etmeye ve hac ibadetine girmeye niyet ettim. Ben, emrine amadeyim, ya Rabbi emrine amadeyim! Emrine amadeyim, senin ortağın yoktur, emrine amadeyim. Hamd, ni’met ve mülk senindir, ortağın yoktur.) Bu niyet kalb ile getirilir. Dil ile söylenmesi de sünnettir. [B]2- Arafat’ta vakfe yapmak. [/B]Yani orada durmak. Bunun zamanı, Zilhicce ayının 9’uncu günü “Zeval” vaktinden başlayıp, 10’uncu gününün yani kurban bayramının birinci gününün fecrine kadar devam eder. [B]3- İfada tavafı. [/B](Farz olan tavaftır.) Bunun vakti, daha önce vakfe yapanlar için, Arafe gününü, Bayram gününe bağlayan gecenin yarısından itibaren başlar. Tavaf, Kabe’nin etrafında dönmek, demektir. Tavafın sahih olması için şu şartlara uyulması gerekir: [B]a)[/B] Tavafa, [B]“Hacer-i Esved”den[/B] başlamak. [B]b)[/B] Tavaf esnasında. [B]“Kabe-i Muazzama”[/B]yı sol tarafına almak. [B]c)[/B] İleri gitmek suretiyle tevafı sürdürmek. [B]ç)[/B] Tavafı [B]“Mescid-i Haram “ın[/B] içinde yapmak. [B]d)[/B] Hades ve necasetten temiz olmak. Yani cünüp ve abdestsiz olmamak. Bir de; bedende, elbisede ve basılan yerde necaset bulunmamak. [B]e)[/B] Setr-i avret. Yani örtülmesi gereken yerleri örtmek. Hür erkeğin avreti, diz ile göbek arasıdır. Hür kadının avreti ise, yüz ve eller hariç bütün bedendir. [B]f)[/B] Kabe’nin etrafında yedi kere dönmek. [B]g)[/B] Tavafı, Kabe’nin dışında yapmak. [B]4- Sa’y. [/B]Yani yedi defa [B]“Safa”[/B] ile[B] “Merve” [/B]arasında gidip-gelmek. Sa’yin sahih olması için, şu hususlara riayet etmek lazımdır: [B]a)[/B] Sa’yin [B]“Kudüm”[/B] veya [B]“İfada”[/B] tavafından sonra yapılması. [B]b)[/B] Sa’ye, Safa’dan başlayıp Merve’de bitirmek. [B]c)[/B] Sa’yin 7 kere olması. Gidiş bir kere, geliş bir kere sayılır. [B]5- Halk. [/B]Yani tıraş olmak. Başın en az üç kılını kırpmak veya başka bir şekilde gidermek suretiyle bu farz yerine getirilmiş olur. Ancak bunun Arafat vakfesinden ve bayram gecesinin yarısından sonra olması şarttır. [B]6- Tertip. [/B]Yani rükünlerin çoğunu, sırayla yapmak. Şöyle ki, niyeti haccın bütün rükünlerinden önce yapmak. Arafat vakfesini de, İfada tavafı ile saç tıraşından önce yapmak. Saiy işini de, Kudüm tavafından sonra yapılmamış ise, İfada tavafından sonra yapmak suretiyle sıraya riayet etmek gerekir. [/COLOR][COLOR=black][B]Haccın vacibleri [/B]Haccın vacibleri: [B]1- İhrama “Mikat”ta girmek. [/B]Sadece ihrama girmek rükündür. İhrama, “Mikaf’ta girmek ise, vacibdir. [/COLOR][COLOR=black][B]Mikatlar şunlardır: a)[/B] Mekke-i mükerremede bulunan kimselerin hac mikatı, Mekke’nin kendisidir. Umre mikatı ise, Mekke’nin Harem bölgesinin dışı mesela Ciranedir. Mekke’nin dışan-da kalan kimselerin hac ve umre mikatları ise şöyledir: [B]b)[/B] Medine-i münevvere tarafından gelenler için, “Zülhuleyfe” denilen yerdir. [B]c)[/B] Mısır ve Suriye tarafından gelenler için “Cuhfe” denilen yerdir. [B]ç)[/B] Yemen Tihame’si tarafından gelenler için “Yelemlem” denilen yerdir. [B]d)[/B] Yemen ve Hicaz Necdleri tarafından gelenler için, “Kam” denilen yerdir. [B]e)[/B] Irak tarafından gelenler için “Zat-ı ırk” denilen yerdir. Bu mikatlardan birisinden geçecek olan kimsenin burada ihrama girmesi gerekir. Şayet kişinin geldiği yolda bir mikat yoksa, bulunduğu yolda hangi mikatın hizasına gelirse, hizaya geldiği yer, onun mikatıdır. Şayet iki Mikatın hizasına geliyorsa en yakın olan onun mikatıdır. Yolda hiçbir mikatın hizasına gelmezse, Mekke-i mükerremeden iki merhale uzaklıktaki yer onun mikatıdır. [B]2- “Müzdetife”de gecelemek. [/B]Yani bayram gecesinin yarısından sonra, Müzdelife’de bir an dahi olsa durmak. [B]3- “Mina “da gecelemek. [/B]“Eyyam-ı teşrik” yani bayramın birinci gününden sonraki üç günün gecelerinin çoğunu Mina’da geçirmek. [B]4- Her üç “Cemre”ye taş atmak. [/B]Bayramın birinci günü yalnız “Cemret-ül-Akabe”ye 7 tane taş atılır. Bunun vakti bayram gecesi gece yarısından itibaren başlar.Bayramın diğer günlerinde ise, her üç cemreye, her gün ayrı ayrı olarak, 7’şer taş atılır. Bunların vakti de, her gün öğle namazının vaktinin girmesiyle başlar. [/COLOR][COLOR=black][B]5- İhramda haram olan şeylerden sakınmak. [/B]Esah olan kavle göre veda tavafı, vacib değil, sünnettir. Terk edildiği takdirde “Dem” vermek de, sünnettir. [/COLOR][COLOR=black][B]Umrenin rükünleri [/B]Umrenin rükünleri şunlardır: [B]1- İhram. [/B]Yani umreye girmeye niyet etmek. Şöyle niyet edilir: [/COLOR][COLOR=black][B]“Neveyt-ül-umrete ve ahramtu biha lillahi teala lebbeykellahümme lebbeyk. Lebbeyke la şerike leke lebbeyk. İnnel-hamde ven-ni’mete leke vel-mülk la şerike lek.” [/B](Allahü teala için umre yapmaya ve umre ibadetine girmeye niyet ettim. Ben, senin emrine amadeyim, ya Rab-bi emrine amadeyim! Emrine amadeyim, senin ortağın yoktur, emrine amadeyim. Hamd, nimet ve mülk senindir, ortağın yoktur.) Bu niyet kalb ile getirilir. Dil ile söylenmesi ise, sünnettir. Niyet senenin bütün günlerinde yapılır. Yani senenin her gününde umre yapılabilir.Mekke’nin dışından gelenlerin, bu niyeti mikatta veya mikattan önce getirmeleri gerekir. Mekke’de olanların da, Harem, denilen bölgenin dışına çıkıp orada, mesela Cirane denilen yerde niyet getirmeleri gerekir. [B]2 -Tavaf. [/B]Yani yedi kere Ka’benin etrafında dolaşmak. [/COLOR][B] [COLOR=black]3- Sa’y. [/COLOR][/B][COLOR=black]Yani yedi defa “[B]Safa[/B]” ile “[B]Merve[/B]” arasında gidip-gelmek. Sa’yin sahih olması için, şu hususlara riayet etmek lazımdır: [B]a)[/B] Sa’yin, tavaftan sonra olması. [B]b)[/B] Sa’ye, Safa’dan başlayıp Merve’de bitirmek. [B]c)[/B] Sa’yin 7 kere olması. Gidiş bir kere, geliş bir kere sayılır. [B]4- Halk. [/B]Yani tıraş olmak. Başın en az üç kılını kırpmak veya başka bir şekilde gidermek suretiyle bu farz yerine getirilmiş olur. [B]5- Tertip. [/B]Yani rükünlerinin tamamını sırayla yapmak. [/COLOR][COLOR=black][B]Umrenin vacibleri 1- [/B]Mikat’ta ihrama girmek.[/COLOR][B] [COLOR=black]2- [/COLOR][/B][COLOR=black]İhramda haram olan şeylerden sakınmak.. [/COLOR][COLOR=black][B]Hac çeşitleri [/B]Hac üç şekilde yapılır, şöyle ki: [B]1- İfrad haccı. [/B]Efdal yani en faziletli olan hac şekli budur. Bunu yapmak isteyen kimse, mikatta veya mikattan önce sadece hacca niyet eder. Niyet şöyledir: [/COLOR][COLOR=black][B]“Neveytül-hacce ve ahramtu bihi lillahi teala. Lebbeykellahümme lebbeyk. Lebbeyke la şerike leke lebbeyk. İnnel hamde ven-ni’mete leke vel-mülk la şerike lek.” [/B](Allahü teala için hac etmeye ve hac ibadetine girmeye niyet ettim. Ben, senin emrine amadeyim ya Rabbi, emrine amadeyim! Emrine amadeyim, senin ortağın yoktur, emrine amadeyim. Hamd, nimet ve mülk senindir, ortağın yoktur.) İfrad haccını yapan kimse Mekke-i mükerremeye varıp kudüm tavafını yaptıktan sonra ihramlı olarak durur. Zamanı gelince hac menasikini yapar. Hac menasikini bitirdikten sonra ihramdan çıkar. Sonra Harem mıntıkasının dışına çıkarak, umre için niyet eder ve umre yapar. [B]2- Temettü’ haccı. [/B]Bunu yapmak isteyen kimse, mikatta veya mikattan önce, sadece umreye niyet eder. Niyet şöyledir: [/COLOR][COLOR=black][B]“Neveytül-umrete ve ahramtu biha lillahi teala lebbeykellahümme lebbeyk. Lebbeyke la şerike leke lebbeyk. İnnel-hamde ven-ni’mete leke vel mülk la şerike lek” [/B](Allahü teala için umre yapmaya ve umre ibadetine girmeye niyet ettim. Ben, senin emrine amadeyim ya Rabbi, emrine amadeyim! Emrine amadeyim, senin ortağın yoktur, emrine amadeyim. Hamd, nimet ve mülk senindir, ortağın yoktur.) Temettü’ haccını yapan kimse, Mekke-i mükerremeye varınca; umre için tavaf ve saiy yapar, sonra tıraş olup ihramdan çıkar. Zamanı gelince; bulunduğu yerde sadece hacca niyet ederek ihrama girer ve haccını yapar. Bu şekilde temettü’ haccını yapan kimsenin, kurban kesmesi vacidir. [B]3- Kıran haccı. [/B]Bunu yapmak isteyen kimse, mikatta veya mikattan önce hem hac hem de umreye niyet eder. Niyet şöyledir: [/COLOR][COLOR=black][B]“Neveytül-hacce vel-umrete ve ahramtu bihima lillahi teala. Lebbeykellahümme lebbeyk. Lebbeyke la şerike leke lebbeyk. İnnel hamde ven-ni’mete leke vel-mülk la şerike lek.” [/B](Allahü teala için hac ve umre yapmaya ve hac ile umre ibadetlerine girmeye niyet ettim. Ben, senin emrine amadeyim ya Rabbi, emrine amadeyim! Emrine amadeyim, senin ortağın yoktur, emrine amadeyim. Hamd, nimet ve mülk senindir, ortağın yoktur.) Kıran haccını yapan kimse; Mekke-i mükerremeye varıp kudüm tavafını yaptıktan sonra ihramlı olarak durur. Sonra zamanı gelince, hac menasikini yapar. Bu durumda umre menasiki de hac menasikinin içine girer. Dolayısıyla ayrıca umre menasikini yapması gerekmez. Kıran haccını yapan kimsenin de, kurban kesmesi vacibdir. [/COLOR][COLOR=black][B]İhramda haram olan şeyler [/B]Hac veya umre yapmak için niyet edip ihrama giren kimseye bazı şeyler haram olur. İhramda, haram olan şeyler şunlardır: [B]1-[/B] Erkeğin, dikilmiş, örülmüş veya başka bir şekilde imal edilmiş elbiseyi mutad yani normal şekilde giymesi. [B]2-[/B] Erkeğin, başını veya başının bir kısmını örtmesi. [B]3-[/B] Kadının, örtü sayılabilecek bir şeyle yüzünü örtmesi. Hem erkek hem de kadının eline eldiven giymesi. [B]4-[/B] Erkek ve kadının; vücuduna, elbisesine veya yatağına güzel koku sürmesi. [B]5-[/B] Erkek ve kadının; zeytinyağı, tereyağı, cevizyağı ve bademyağı gibi yağlarla saçını, sakalını veya yüzünün diğer tüylerini yağlaması. [B]6-[/B] Erkek ve kadının; baştan veya vücudun diğer yerlerinden kıl veya kılın bir kısmını herhangi bir şekilde alması. [B]7-[/B] Erkek ve kadının; tırnak veya tırnağın bir kısmını kesmeleri. [B]8-[/B] Nikah akdinde bulunmak. Erkek ve kadının; evlenmesi veya erkeğin velisi veya vekili bulunduğu birini evlendirmesi. İhramda olan kimse, ihramda olmayan kadın ve erkeğin nikahında şahitlik yapabilir.[/COLOR][B] [COLOR=black]9-[/COLOR][/B][COLOR=red][COLOR=black] Erkek ve kadının, “Cima” etmesi yani cinsi münasebette bulunması. Şehvetle öpmek, dokunmak, kucaklamak gibi cinsel ilişki arzusunu kamçılayan davranışlar da yasaktır. [B]10-[/B] Mekke-i mükerremede veya dışında; vahşi ve eti yenen kara hayvanına taarruz etmek, mesela; avlamak, ürkütmek ve yerini avcıya göstermek. Yine harem bölgesinin ağaç ve otlarına taarruz etmek, mesela; kesmek veya yolmak[/COLOR].[/COLOR] [COLOR=red][/COLOR] <DIV class=metin> [LEFT][B][COLOR=red]Şafii’de kurban kesmek[/COLOR][/B][/LEFT] <DIV align=left> <DIV id=p1 class=metin>Kurban; Kurban bayramı günlerinde, Allahü tealanın rızasını kazanmak niyetiyle kesilen hayvandır. Kurban kesmek, sünnet-i müekkededir. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki: <B>“Adem oğlu, Nahr günü, kan akıtmaktan, Allahü tealaya daha sevimli bir amel işlememiştir. Şüphe yok ki kurban edilen hayvan kıyamet günü; boynuzları, kılları ve ayakları ile gelir. Onun kanı daha yere düşmeden, Allah onu kabul eder. Binaenaleyh onun için gönlünüzü hoş tutun.” “Ben, kurban kesmekle emrolundum. Sizin için de sünnettir.” “Kurbanlarınızı tazim edin! Çünkü onlar, Sırat üzerinde bineklerinizdir.” [/QUOTE]
Adı
İnsan doğrulaması
Peygamber Efendimiz a.s.v.'ın kabri nerededir? (Sadece şehir adını küçük harfler ile giriniz)
Cevap yaz
Forumlar
Tasavvuf
Ehli Sünnet Tarikat ve Cemaatler
Şafii İlmihali
Bu site çerezler kullanır. Bu siteyi kullanmaya devam ederek çerez kullanımımızı kabul etmiş olursunuz.
Accept
Daha fazla bilgi edin.…
Üst