Ana sayfa
Forumlar
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Blog
Neler yeni
Yeni mesajlar
Son aktiviteler
Giriş yap
Kayıt ol
Neler yeni
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Menü
Giriş yap
Kayıt ol
Install the app
Yükle
Forumlar
Risale Analiz ve Çalışmalar
Risale Açıklamalı
Mesnevi-i Nuriye
Hayrat ve Hasenâtın Hayatı Niyet İledir
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap cer
Mesaj
<blockquote data-quote="faris" data-source="post: 274274" data-attributes="member: 1006387"><p><strong>Cevap: Risale Açıklamalı 9:Mesnevi-i Nuriye Hayrat ve hasenâtın hayatı niyet iledir...</strong></p><p></p><p>Hazreti Ustad r.a. On üçüncü Lem'a da "Cehennem cezayı amel, cennet fazlu keremdir" (Yunus Süresi) mealindeki ayeti kerimenin hikmeti nedir sorusuna çok ince bir cevap vermekte, küçük bir günahı işlemenin onun nefsi isteyip kendisi de işlediği için ve günahların ademi olduğundan kulun istemesinden dolayı yaratıldığından neticelerinden dolayı cehennem gibi ancak Adalet mukayesesince bir cezaya müstehak olacağını ve hasenat ve hayırlı işler zati var olan işler olduğundan insanın istemesi ve işlemesi ile yaratılmıyor çünkü insandaki irade o işlerin arkasını göremeyecek kadar kısıtlıdır ve nefsi bu işlere meyilli değildir. Onun için hasenat ve hayır Allahın rahmeti istemekte ve kudreti ise halk etmektedir. Sadece insan imanın neticesinde bir nevi arzu etmekte ve bu ise Allahın verdiği nimetlere şükür olmaktadır. Bundan dolayıdır ki bu amelleriyle cenneti hak edemez manasıyla anlatmaktadır. </p><p>"Demek seyyiâtta sebep nefistir, mücâzâta bizzat müstehaktır. Hasenatta ise sebep Haktandır, illet de Haktandır. Yalnız, insan iman ile tesahup eder. “Mükâfâtını isterim” diyemez, “Fazlını beklerim” diyebilir."</p><p></p><p>Üçüncü Sözde ise Hazreti Ustad r.a. insanın Allaha asker olması meselesini anlatırken vurguladığı şu pasaj bize burayı açıklamakta;</p><p>"Malûmdur ki, zararsız yol, zararlı yola—velev on ihtimalden bir ihtimal ile olsa—tercih edilir. Halbuki, meselemiz olan ubûdiyet yolu, zararsız olmakla beraber, ondan dokuz ihtimalle bir saadet-i ebediye hazinesi vardır. Fısk ve sefahet yolu ise—hattâ fâsıkın itirafıyla dahi—menfaatsiz olduğu halde, ondan dokuz ihtimalle şekavet-i ebediye helâketi bulunduğu, icmâ ve tevatür derecesinde hadsiz ehl-i ihtisasın ve müşahedenin şehadetiyle sabittir ve ehl-i zevkin ve keşfin ihbaratıyla muhakkaktır."</p><p></p><p>Ustad Bediüzzaman k.s. yani vazifeleri yapsan dahi onda dokuz ihtimalle cennete gidersiniz, yapmasanızda onda dokuz ihtimalle cehenneme gidersiniz diyerek onda birlik bir payı bırakmakta.. Demek ki insanın amelinden önce muavezeneye çekilecek olan niyetidir. Niyeti ile yaptığı ameller onu cennete de götürebilir cehenneme de götürebilir..</p><p></p><p>Ustadımız Bediüzzaman a.s. niyeti bir pencerede yani amelin hayatını böyle ele alırken bir başka pencerede ise ruhun ölümünü şöyle ele almakta :</p><p></p><p>""İ’lem eyyühe’l-aziz! Hayrat ve hasenâtın hayatı niyet iledir. Fesadı da ucub, riyâ ve gösteriş iledir. Ve fıtrî olarak vicdanda şuur ile bizzat hissedilen vicdaniyatın esası, ikinci bir şuur ve niyet ile inkıtâ bulur.</p><p></p><p>Nasıl ki amellerin hayatı niyet iledir. Onun gibi, niyet bir cihetle fıtrî ahvalin ölümüdür. Meselâ, tevâzua niyet onu ifsad eder; tekebbüre niyet onu izâle eder; feraha niyet onu uçurur; gam ve kedere niyet onu tahfif eder. Ve hâkezâ, kıyas et." </p><p>Mesnevi-i Nuriye"</p><p></p><p>Yani niyeti burada vicdanın yani ruhun kendi içinde bulunan özelliklerinden bahsetmekte. Ve ruhta yerini almış bir mesele için tekrar niyet edilmesi gerekmez eğer tekrar niyet edilse o hasletin gerçekten ruha mal olmadığıdır. </p><p></p><p>Bir kimsenin ruhunda ve vicdanında olması gereken hasletleri kendisi niyet etmesi onun zati o özelliğin olmayacağını gösterdiğini anlayabiliriz. Yani insan tevazuya niyet ediyorsa o kişinin tevazunun bulunmadığıdır. niyetin tevazuyu ifsad etmesi ise böyle anlaşılabilir. Aynı şekilde insan kibirli olmaya niyet etmişse bu kişinin ruhunda kibir olmadığıdır..</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="faris, post: 274274, member: 1006387"] [b]Cevap: Risale Açıklamalı 9:Mesnevi-i Nuriye Hayrat ve hasenâtın hayatı niyet iledir...[/b] Hazreti Ustad r.a. On üçüncü Lem'a da "Cehennem cezayı amel, cennet fazlu keremdir" (Yunus Süresi) mealindeki ayeti kerimenin hikmeti nedir sorusuna çok ince bir cevap vermekte, küçük bir günahı işlemenin onun nefsi isteyip kendisi de işlediği için ve günahların ademi olduğundan kulun istemesinden dolayı yaratıldığından neticelerinden dolayı cehennem gibi ancak Adalet mukayesesince bir cezaya müstehak olacağını ve hasenat ve hayırlı işler zati var olan işler olduğundan insanın istemesi ve işlemesi ile yaratılmıyor çünkü insandaki irade o işlerin arkasını göremeyecek kadar kısıtlıdır ve nefsi bu işlere meyilli değildir. Onun için hasenat ve hayır Allahın rahmeti istemekte ve kudreti ise halk etmektedir. Sadece insan imanın neticesinde bir nevi arzu etmekte ve bu ise Allahın verdiği nimetlere şükür olmaktadır. Bundan dolayıdır ki bu amelleriyle cenneti hak edemez manasıyla anlatmaktadır. "Demek seyyiâtta sebep nefistir, mücâzâta bizzat müstehaktır. Hasenatta ise sebep Haktandır, illet de Haktandır. Yalnız, insan iman ile tesahup eder. “Mükâfâtını isterim” diyemez, “Fazlını beklerim” diyebilir." Üçüncü Sözde ise Hazreti Ustad r.a. insanın Allaha asker olması meselesini anlatırken vurguladığı şu pasaj bize burayı açıklamakta; "Malûmdur ki, zararsız yol, zararlı yola—velev on ihtimalden bir ihtimal ile olsa—tercih edilir. Halbuki, meselemiz olan ubûdiyet yolu, zararsız olmakla beraber, ondan dokuz ihtimalle bir saadet-i ebediye hazinesi vardır. Fısk ve sefahet yolu ise—hattâ fâsıkın itirafıyla dahi—menfaatsiz olduğu halde, ondan dokuz ihtimalle şekavet-i ebediye helâketi bulunduğu, icmâ ve tevatür derecesinde hadsiz ehl-i ihtisasın ve müşahedenin şehadetiyle sabittir ve ehl-i zevkin ve keşfin ihbaratıyla muhakkaktır." Ustad Bediüzzaman k.s. yani vazifeleri yapsan dahi onda dokuz ihtimalle cennete gidersiniz, yapmasanızda onda dokuz ihtimalle cehenneme gidersiniz diyerek onda birlik bir payı bırakmakta.. Demek ki insanın amelinden önce muavezeneye çekilecek olan niyetidir. Niyeti ile yaptığı ameller onu cennete de götürebilir cehenneme de götürebilir.. Ustadımız Bediüzzaman a.s. niyeti bir pencerede yani amelin hayatını böyle ele alırken bir başka pencerede ise ruhun ölümünü şöyle ele almakta : ""İ’lem eyyühe’l-aziz! Hayrat ve hasenâtın hayatı niyet iledir. Fesadı da ucub, riyâ ve gösteriş iledir. Ve fıtrî olarak vicdanda şuur ile bizzat hissedilen vicdaniyatın esası, ikinci bir şuur ve niyet ile inkıtâ bulur. Nasıl ki amellerin hayatı niyet iledir. Onun gibi, niyet bir cihetle fıtrî ahvalin ölümüdür. Meselâ, tevâzua niyet onu ifsad eder; tekebbüre niyet onu izâle eder; feraha niyet onu uçurur; gam ve kedere niyet onu tahfif eder. Ve hâkezâ, kıyas et." Mesnevi-i Nuriye" Yani niyeti burada vicdanın yani ruhun kendi içinde bulunan özelliklerinden bahsetmekte. Ve ruhta yerini almış bir mesele için tekrar niyet edilmesi gerekmez eğer tekrar niyet edilse o hasletin gerçekten ruha mal olmadığıdır. Bir kimsenin ruhunda ve vicdanında olması gereken hasletleri kendisi niyet etmesi onun zati o özelliğin olmayacağını gösterdiğini anlayabiliriz. Yani insan tevazuya niyet ediyorsa o kişinin tevazunun bulunmadığıdır. niyetin tevazuyu ifsad etmesi ise böyle anlaşılabilir. Aynı şekilde insan kibirli olmaya niyet etmişse bu kişinin ruhunda kibir olmadığıdır.. [/QUOTE]
Adı
İnsan doğrulaması
Peygamber Efendimiz a.s.v.'ın kabri nerededir? (Sadece şehir adını küçük harfler ile giriniz)
Cevap yaz
Forumlar
Risale Analiz ve Çalışmalar
Risale Açıklamalı
Mesnevi-i Nuriye
Hayrat ve Hasenâtın Hayatı Niyet İledir
Bu site çerezler kullanır. Bu siteyi kullanmaya devam ederek çerez kullanımımızı kabul etmiş olursunuz.
Accept
Daha fazla bilgi edin.…
Üst