EĞİTİMDE YENİ AÇILIMLAR PROJESİ ‏(risale eksenli)

kasif1

Well-known member
• PROJE ADI: EĞİTİMDE YENİ AÇILIMLAR PLATFORMU (EYAP) SEMPOZYUM ORGANİZASYONU
• PROJE KONUSU: MODERN DEĞERLER IŞIĞINDA VE RİSALE-İ NUR’DA EĞİTİM VE BİLİM
• “EĞİTİMDE YERLİ VE YENİ BİR YOL HARİTASI ARAYIŞI”
• YÖNTEM VE TEKNİK:
• Eğitim yapımızın bekleneni verememesi üzerine yetersizlikler vurgulanacak,
• Çözüm önerileri öne çıkarılacaktır.
• Konular modern eğitimde öne çıkan değerlerle yoğrularak bu konuda geniş bakış açısı oluşturulacaktır.
• Tebliğ metninin sonuç kısmında: eğitim yapımızdaki yetersizlik kısaca tekrar vurgulanarak, yazar uygulamaya yönelik tavsiye ve çözüm önerilerini formüle etmeye çalışacaktır. Bu önerilerin nasıl uygulanacağı anlatılacaktır.
• Eş zamanlı sunumlar ve çalıştaylar yapılması
• Bildirilerin kitap haline getirilmesi

• GEREKÇE:
• Batı’yı taklit ederken kalkınma ve medeniyet hedeflerine ulaşamadık.
• Pastolazzi, Jan Jack Russeau, Jean Piagets, Dr. Maria Matesori gibi Batılı aydınlardan faydalandık; ama kendi âlimlerimizi unuttuk.
• Mevlânâ, Yunus Emre, Hacı Bektaş Veli, Gazali, İbn-i Haldun, Farabî, İbn-i Sina gibi kendi semamızın güneşlerini görmezden geldik.
• Kendi değerlerimizi yeniden keşfetme ve Batı’nın ilerlemeci ruhuyla terkip etme zamanı geldi, geçiyor.
• Peygamberimiz (sav) sahabelerin yeteneksizliğinden söz etmemiş, onlardaki yetenekleri bulup harekete geçirmiş; dünyanın en ilkel ve cahil kavmini eğitim, dünyanın en muhteşem medeniyetini kurmuş.
• O’nun öğrencisi olan Bediüzzaman da öğrencilerinin yeteneksizliklerinden, maaşının azlığından, eğitim yeri olarak kullandığı hapishane koridorlarının boyasızlığından, ders araç ve gereçlerinin yetersizliğinden şikâyet etmemiş, onlara hep ümit ve şevk vermiş. Türkiye’yi bir okula çevirmiş.
• Gönüller üzerine bir üniversite kuran Bediüzzaman Said Nursî (1873-1960) insanımızın ve insanlığın problemlerine çözüm üreten bir eğitim anlayışına ve değerler sistemine sahiptir.
• Bediüzzaman; talebelerine kırda, tarlada, bahçede, hastanede, hapishanede ders vermiş ve onları eğitmiş. Adam öldüren katiller, onlardan aldıkları ders sayesinde tahta kurusunu öldürmez hâle gelmişler.
• Öğretmenlerimiz öğrencilerinin yeteneklerinden şikâyet etmemeli, onlardaki mevcut yetenekleri bulup geliştirmeli.
• Büyük bir ideale gönül vermesini ve “hakikate hizmet” etmek için kendimizi adamayı öğrenmeliyiz.
• Öğretmenlerimiz her yerde, her ortamda, her şart altında öğrencilerini eğitebilmeli.
• Eğitimimizin içinde bulunduğu problemlere çözüm aramalı ve bulmalıyız.
• Bediüzzaman’ın eserlerini bu gözle incelemek ve Bediüzzaman’ın bakış açısıyla eğitimin temel sorunlarını yeniden ele almak ve problemlere çözümler üretmek istiyoruz.
• Eğitimde ithal malı, değil yerli ve yeni bir yol haritası belirlemeliyiz.
• Bu maksatla bir sempozyum düzenlemeyi ve eğitimin temel problemlerini enine boyuna tartışmayı hedefledik.

• HEDEF KİTLE: EĞİTİM CAMİASI
• PROJE PAYDAŞLARI: AKADEMİSYENLER, ÖĞRETMENLER, ÖĞRENCİLER, VELİLER
• PROJENİN AMACI: EĞİTİM CAMİAMIZA ORİJİNAL MATERYAL VE ÖRNEKLER SUNMAK
• SÜRE:2 AY
• PROJE MALİYETİ: VAKIF VE GÖNÜLLÜ TEŞEKKÜLLER TARAFINDAN KARŞILANACAKTIR.
• PROJENİN TAMAMLANMA ZAMANI:
• MUHTEMEL RİSKLER: BİLDİRİLERİN GECİKMESİ

• Tertip Heyeti
• ……………..
• …………….
• ……………..

Bilim Kurulu
• ………………
• ……………….
• ……………….
• ………………..

Tebliğ Konuları
• Eğitim politikamız var mı?
• Yeni öğretim programlarının değerlendirilmesi
• Yeni öğretim programları anlaşıldı mı?
• Yeni öğretim programları tanıtılabildi mi?
• Yeni öğretim programlarının geleceği
• Yeni müfredatın felsefesinin değerlendirilmesi
• Yüksek öğretimde metot,
• Yeni öğretim programlarında dil konusu

• Ders kitaplarının değerlendirilmesi
• Ahlaki bakımdan
• Çağdaş yaklaşımlar açısından
• Dil bakımından
• Görsel açıdan
• İnsan hakları açısından
• Nur hakikatleri açısından
• Konjonktür açısından
• Eğitim eğitiyor mu? Tanımların yeniden tanımlanması
• Eğitimin misyonu var mı? Sınavları geçmek için eğitim yapılır mı?
• TEMEL SORUNLAR VE RİSALE-İ NUR’UN YAKLAŞIMI
• RİSALE-İ NURUN EĞİTİM YAKLAŞIMI
• İspat metodu
• Temsil metodu
• Gözlem metodu
• Soru-cevap metodu
• Karşılaştırma metodu
• Müspeti verme metodu
• Örnekleme metodu
• Geriye dönüş metodu
• Fıtrata mutabakat metodu
• Birlikte Paylaşım metodu
• Örnek alma metodu
• His ve duyguların hedefini değiştirme metodu
• Motivasyon sağlama metodu
• Pratik çözümleme metodu
• Olumlu sonuçlar çıkarma metodu
• Beynin sağ ve sol cephelerini kullanma metodu
• Çoklu zeka yaklaşımının Risale-i Nurda ki tezahürü
• Yaparak yaşayarak öğrenme metodu

EĞİTİMİN TEMELLERİ
• Materyalist ve Kur’ani eğitim anlayışı:
• Felsefe feylesofu ile Kur’an talebesinin karşılaştırılması
• Irkçı bölücülüğe karşı Risale-i Nurda Eğitim
• Fenlerin Okutulmasında Risale-i Nur metodu
• Din eğitimini, şartlanmışlık ve benimseticilik kültürü olmaktan kurtarmak.
• Dinle barışık felsefe yaklaşımı
• Müspeti gösterme, pozitif düşünce. “Güzel gören güzel düşünür. Güzel düşünen hayatından lezzet alır.”
• Takım çalışması: İhlas-uhuvvet.
• Etki ve ilgi sahası:4. Mesele örneği
• Eğitimde düşman tanımlaması:
• “Bizim düşmanımız cehalet zaruret ihtilaftır. Bu düşmana karşı sanat, marifet ittifak silahıyla mücadele edeceğiz.”
• Düşmanlığa düşmanlık, muhabbete muhabbet etmek
• Seçim yapma hakkına saygı: “Akla kapı açmak ihtiyarı elden almamak..
• Duyguların eğitim,
• Aklın eğitimi,
• Kalbin eğitimi,
• İmanın gücü, kalbi eğitmenin himmeti pervaz etmesi (aklın nuru funünü medeniye)
• Nefis terbiyesi,
• Hayallerin eğitimi
• Öğrenme sitiline riayet ve varlık algısı
• Manayı ismi, manayı harfi,
• Nazar-niyet; bakış açısı
• Orijinal üretimler yapmak: Alimi mürşit koyun olmalı kuş olmamalı. Hazmedilmeyen ilim telkin edilmemeli.
• İlimlerdeki hakikat ihtiyacı: “Ulum evhama kalboldu”
• Modelleme (Idendification): Lisan-ı hal, lisan-ı kalden kuvvetlidir.
• Modelleme-yaşayarak öğrenme


• EĞİTİMİN METODU
• Öğretmenin yeni adı; “ders arkadaşı”
• Hedef belirleme:Cam parçaları ve elmaslar muvazenesi
• Kariyer planlaması ve metafizik hedef gösterme:Çocuk eğitiminde Paşa, Prof, Patron, Rıza-i İlahi denklemi
• Öğrenme yöntemi olarak “temsil metodu” (drama-senaryo)
• Düşüncelerin eğitimi: Tefekkür yolu
• Kainat kitabını okuyan insan yetiştirme ve bakış açısı
• Sorgulama ve bilimsel şüphecilik: Tahkik mesleği
• Merak ilmin hocası, ihtiyaç terakkinin üstadı.
• Bilimlere meraklı insan yetiştirme
• Metin (kitap) merkezli eğitim anlayışı
• Hayat boyu öğrenme yaklaşımı: Beşikten mezara eğitim, mükemmelleşme süreci ve Risale-i Nur dersleri.
• Evi okul yapma.
• Sanat, ticaret ziraat.
• Bilginin dereceleri, eğitimin anlamı
• Bilgi mi beceri mi?
 
Üst