Ana sayfa
Forumlar
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Blog
Neler yeni
Yeni mesajlar
Son aktiviteler
Giriş yap
Kayıt ol
Neler yeni
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Menü
Giriş yap
Kayıt ol
Install the app
Yükle
Forumlar
Risale-i Nur Okuma ve Anlama
Risale-i Nur Okuyoruz
Risale-i Nur'da Geçen Ansiklopedik Bilgiler
BÂTINİYYÛN MEZHEBİ (Bâtınîler)
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap cer
Mesaj
<blockquote data-quote="Kýrýk Testi" data-source="post: 233184" data-attributes="member: 358"><p><span style="font-size: 10px"><strong>“Gizli olan şeylerin iç yüzünü bilenler”</strong> anlamında kullanılan Bâtınîlik kavramının çok geniş bir anlam çerçevesi bulunur. Bâtınîlik her zâhirin bir bâtını olduğu, Kur’ân’daki her âyetin bir yorumu bulunduğu, bu yorumları ancak Allah ile aralarında gizli bir sır ve özel bir bağ bulunan mâsum imamın bildiği gibi mânâlar çerçevesinde şekillenir. Ayrıca İslâmın ana hükümlerini farklı yorumlayarak din anlayışlarını inkâr sınırlarına kadar götüren itikâdî fırkalar; gizli teşkilatlar kurarak mevcut yönetimlere isyan bayrağı açan çeşitli siyasî gruplar ve Kur’ân âyetlerinin yorumlanmasında izledikleri yöntemler (te’vil) nedeniyle de bazı mutasavvıflar için bu kavram kullanılmıştır.</span></p><p><span style="font-size: 10px"></span></p><p><span style="font-size: 10px">Bâtınîlikle ilgili bilgiler ilk olarak on birinci yüzyıldaki kaynaklarda, zararlı bir akım olarak geçmektedir. Bâtınîliğin doğuşu ve ortaya çıkışı konusunda çeşitli görüşler ileri sürülmüştür. Bâtınî kaynaklara göre Bâtınîliğin temellerini altıncı imam Câ’fer-i Sâdık zamanından başlamak üzere temelleri atılmış ve ilkeleri belirlenmiştir. Daha sonra oğlu İsmail ile uygulamaya konulmuş bir ekol olarak görülür. Ehl-i Sünnet ve Mu’tezile âlimlerine göre ise Bâtınîlik; Sabiîlik ve Mecûsilik gibi eski İran ve Hint kültürleriyle, eski Yunan’dan, Hıristiyan ve Yahudilikten esinlenerek oluşturulmuş bir inanç sistemidir.</span></p><p><span style="font-size: 10px"></span></p><p><span style="font-size: 10px">İçinde eski din ve kültürlerden izler barındıran Bâtınîlik, bu izleri ve etkileri temel ilkelerine de yansıtmıştır. Bâtinî doktrininin en belirgin özellikleri arasında şunlar vardır:</span></p><p><span style="font-size: 10px"></span></p><p><span style="font-size: 10px"><strong>Metodsuz Yorum (Te’vil): </strong>Kur’ân’daki her âyetin bir yorumu olduğu görüşünden hareketle Bâtınîlerde yorumun sınırı ve ölçüsü yoktur. Onlara göre Hz. Peygamber (a.s.m.) âyetlerin zâhirini yani görünür anlamlarını ifade etmiştir. İmamlar ise bu âyetlerin gerçek anlamlarına vâkıftır. Bu açıdan Kur’ân’ın gerçek anlamını bilen, ondaki bâtınî anlamlara vâkıf olan imamdır.</span></p><p><span style="font-size: 10px"></span></p><p><span style="font-size: 10px"><strong>Hulûl ve ittihad:</strong> Bâtınî itikadına göre hulûl, Allah’ın (hâşâ) imamın bedenine girmesi ve kâinatı bu şekilde sevk ve idare etmesidir. İttihad ise Allah’ın (hâşâ) imamın bedenine girmesi, imamın da Allah’ın varlığında erimesidir.</span></p><p><span style="font-size: 10px"></span></p><p><span style="font-size: 10px"><strong>Tenâsüh: </strong>Bâtınîlerde âhiret inancı yoktur. Bu yüzden kıyamet ve haşir gibi kavramları kabul etmezler. Bâtınî anlayışa göre ölümle birlikte ceset çürür ve toprağa karışır. Ruh ise kişinin durumuna göre tekrar başka bir bedende hayata döner.</span></p><p><span style="font-size: 10px"></span></p><p><span style="font-size: 10px"><strong>İbâha:</strong> Her şeyi mübah sayan Bâtınîlere göre, dinin bâtınına sahip olan kişiden dinin zâhiri yönü düşer. Bu bakımdan dinin görünürdeki ibadet ve taatlarına uymanın bir anlamı ve önemi bulunmaz.</span></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Kýrýk Testi, post: 233184, member: 358"] [SIZE=2][B]“Gizli olan şeylerin iç yüzünü bilenler”[/B] anlamında kullanılan Bâtınîlik kavramının çok geniş bir anlam çerçevesi bulunur. Bâtınîlik her zâhirin bir bâtını olduğu, Kur’ân’daki her âyetin bir yorumu bulunduğu, bu yorumları ancak Allah ile aralarında gizli bir sır ve özel bir bağ bulunan mâsum imamın bildiği gibi mânâlar çerçevesinde şekillenir. Ayrıca İslâmın ana hükümlerini farklı yorumlayarak din anlayışlarını inkâr sınırlarına kadar götüren itikâdî fırkalar; gizli teşkilatlar kurarak mevcut yönetimlere isyan bayrağı açan çeşitli siyasî gruplar ve Kur’ân âyetlerinin yorumlanmasında izledikleri yöntemler (te’vil) nedeniyle de bazı mutasavvıflar için bu kavram kullanılmıştır. Bâtınîlikle ilgili bilgiler ilk olarak on birinci yüzyıldaki kaynaklarda, zararlı bir akım olarak geçmektedir. Bâtınîliğin doğuşu ve ortaya çıkışı konusunda çeşitli görüşler ileri sürülmüştür. Bâtınî kaynaklara göre Bâtınîliğin temellerini altıncı imam Câ’fer-i Sâdık zamanından başlamak üzere temelleri atılmış ve ilkeleri belirlenmiştir. Daha sonra oğlu İsmail ile uygulamaya konulmuş bir ekol olarak görülür. Ehl-i Sünnet ve Mu’tezile âlimlerine göre ise Bâtınîlik; Sabiîlik ve Mecûsilik gibi eski İran ve Hint kültürleriyle, eski Yunan’dan, Hıristiyan ve Yahudilikten esinlenerek oluşturulmuş bir inanç sistemidir. İçinde eski din ve kültürlerden izler barındıran Bâtınîlik, bu izleri ve etkileri temel ilkelerine de yansıtmıştır. Bâtinî doktrininin en belirgin özellikleri arasında şunlar vardır: [B]Metodsuz Yorum (Te’vil): [/B]Kur’ân’daki her âyetin bir yorumu olduğu görüşünden hareketle Bâtınîlerde yorumun sınırı ve ölçüsü yoktur. Onlara göre Hz. Peygamber (a.s.m.) âyetlerin zâhirini yani görünür anlamlarını ifade etmiştir. İmamlar ise bu âyetlerin gerçek anlamlarına vâkıftır. Bu açıdan Kur’ân’ın gerçek anlamını bilen, ondaki bâtınî anlamlara vâkıf olan imamdır. [B]Hulûl ve ittihad:[/B] Bâtınî itikadına göre hulûl, Allah’ın (hâşâ) imamın bedenine girmesi ve kâinatı bu şekilde sevk ve idare etmesidir. İttihad ise Allah’ın (hâşâ) imamın bedenine girmesi, imamın da Allah’ın varlığında erimesidir. [B]Tenâsüh: [/B]Bâtınîlerde âhiret inancı yoktur. Bu yüzden kıyamet ve haşir gibi kavramları kabul etmezler. Bâtınî anlayışa göre ölümle birlikte ceset çürür ve toprağa karışır. Ruh ise kişinin durumuna göre tekrar başka bir bedende hayata döner. [B]İbâha:[/B] Her şeyi mübah sayan Bâtınîlere göre, dinin bâtınına sahip olan kişiden dinin zâhiri yönü düşer. Bu bakımdan dinin görünürdeki ibadet ve taatlarına uymanın bir anlamı ve önemi bulunmaz.[/SIZE] [/QUOTE]
Adı
İnsan doğrulaması
Peygamber Efendimiz a.s.v.'ın kabri nerededir? (Sadece şehir adını küçük harfler ile giriniz)
Cevap yaz
Forumlar
Risale-i Nur Okuma ve Anlama
Risale-i Nur Okuyoruz
Risale-i Nur'da Geçen Ansiklopedik Bilgiler
BÂTINİYYÛN MEZHEBİ (Bâtınîler)
Bu site çerezler kullanır. Bu siteyi kullanmaya devam ederek çerez kullanımımızı kabul etmiş olursunuz.
Accept
Daha fazla bilgi edin.…
Üst