Ana sayfa
Forumlar
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Blog
Neler yeni
Yeni mesajlar
Son aktiviteler
Giriş yap
Kayıt ol
Neler yeni
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Menü
Giriş yap
Kayıt ol
Install the app
Yükle
Forumlar
Risale-i Nur Okuma ve Anlama
Risale-i Nur Okuyoruz
Allah'ı İsimleriyle Tanıyalım.El Esmaül Hüsna.
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap cer
Mesaj
<blockquote data-quote="ademyakup" data-source="post: 254757" data-attributes="member: 1009927"><p><strong><span style="color: #990000"><span style="font-family: 'Trebuchet MS'">Allah'ın Kadir ismi her şeyi bir anda yaratırken, Hakim ismi Kadir ismini tahdid altına alıp tedricî bir yaratma meydana geliyor. Esmanın birbirini tahdit konusunu açıklar mısınız? </span></span></strong></p><p><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Yazar: </span></span><a href="http://www.sorularlarisaleinur.com/index.php?s=author_detailes&id=9" target="_blank"><span style="color: #cc6600"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Sorularla Risale</span></span></span></a><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">, 29-6-2010</span></span></p><p><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Allah, dünya hayatını imtihan ve tecrübe için hazırlamıştır. Aynı zamanda Allah kendi isim ve sıfatlarını insanlara izhar edip sergilemek istemiştir. Yani insan bu dünyaya hem fıtratına konulan kabiliyetlerin inkişaf etmesi hem de Allah’ın isim ve sıfatlarını talim etmek için gönderilmiştir.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Bu kabiliyetlerin inkişaf etmesi ve Allah’ın isim ve sıfatlarını talim etmek, ancak zaman ve müddet ile olur. Bu yüzden Allah dünya hayatını tedrici ve sebepler vasıtası ile zaman ve müddet içinde işleyip yaratıyor. Her bir unsuru hikmetli bir şekilde tertip ve sıra ile yaratıyor.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Bu hakikati akla yaklaştırmak için şöyle bir temsil verebiliriz:</span></span></p><p><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Mesela, bir usta kendi ustalık sanatını insanlara göstermek için bir bina inşa etmeye başlıyor. Bu binayı iki farklı tarzda inşa etme yeteneğine sahip.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong><span style="font-family: 'Georgia'">Birinci tarz, </span></strong><span style="font-family: 'Georgia'">harika bir şekilde binayı defi ve ani olarak zamansız ve müddetsiz yapması. Bu tarz inşa şeklinde her şey ani olduğu için seyirciler ustanın ustalığı ve mahareti hakkında bir şey anlayamaz. Tertip ve sıra gözetilmediği için ince sanat ve kabiliyetler tam idrak edilemiyor, her şey anlık cereyan ediyor.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong><span style="font-family: 'Georgia'">İkinci tarz,</span></strong><span style="font-family: 'Georgia'"> inşa ile yapmaktır, yani binayı bir tertip ve zaman ile yapmak tarzıdır. Usta binayı yaparken binanın her aşamasını belli bir müddet ve zaman ile seyircilerin nazarına izhar ederek yapıyor. Başka bir tabirle eze eze ve göstere göstere binanın üzerinde bütün maharet ve ustalığını seyircilere sergiliyor. Burada elbette bir süreç ve merhaleler zinciri olmak gerekiyor. Tertip ve müddet içinde seyirciler ancak bir şey anlayabilirler.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Aynen bu misaldeki gibi Allah’ın da iki farklı yaratma tarzı vardır, birisi<strong> ibda</strong> diğeri <strong>inşa</strong>dır.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong><span style="font-family: 'Georgia'">İbda tarzı yaratması,</span></strong><span style="font-family: 'Georgia'"> defi ve ani bir şekilde her şeyin zamansız ve müddetsiz yoktan var edilmesidir. Bu tarz yaratma daha çok eşyanın ilk olarak yoktan var edilmesidir. Ya da eşyaya kaynaklık eden temel maddelerin yoktan ihdasıdır. Bu tarz yaratmada insanların nazarı talim açısından pek bir şey anlayamaz.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong><span style="font-family: 'Georgia'">İnşa tarzı yaratmakta ise,</span></strong><span style="font-family: 'Georgia'"> eşya zaman ve müddet içinde sebeplerin eli ile yaratılıyor. Bu tarz yaratmada talim ve terbiye esastır. Allah, bu inşa tarzı yaratmasında kendi maharet ve hünerlerini insanlara göstermek ve izhar etmek istiyor. Bu yüzden ani ve defi değil de eze eze, göstere göstere iş ve icraat yapıyor. Bu da insanın belli merhale ve yaşlardan geçmesini iktiza ediyor. Zira insan ömrünün her aşamasında farklı isim ve sıfatlar kendini izhar eder.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Nasıl bina yapımının temel aşamasında gösterilen maharet ile odanın süslenmesindeki maharet farklı ise insan ömrünün her aşamasında tecelli eden isim ve sıfatların da mana ve maharetleri farklılık arz eder. Bu yüzden Allah, insanı ömür süreci içinde farklı merhalelerden geçiriyor ve farklı isimlerine muhatap yapıyor. Allah, aynı insanda olduğu gibi kainatı da böyle merhale ve süreçlerden geçirerek icat ve inşa ediyor.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"> Üstad Hazretleri bu hususu dağınık olarak bir çok yerde ifade ediyor, biz bunlardan bir tanesini takdim edelim<strong>: </strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong><span style="font-family: 'Georgia'">"Birincisi: Hiçbir cihetle serseri tesadüfe ve kör kuvvete ve şuursuz tabiata havalesi mümkün olmayan, hiçten hakîmâne icad ve san'atperverâne ibdâ ve ihtiyarkârâne ve alîmâne halk ve inşa ve yirmi cihetle ilim ve hikmet ve iradenin cilvesini gösteren ruhlandırmak ve ihyâ etmek hakikatidir ki, zîruhlar adedince şahitleri bulunan bir burhan-ı bâhir olarak, Zât-ı Hayy-ı Kayyûmun vücub-u vücuduna ve sıfât-ı seb'asına ve vahdetine şehadet eder."</span></strong><span style="font-family: 'Georgia'">(1)</span></span></p><p><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Yani eşyanın infilak etmesi veya kabiliyeti olmadığından tedricen ve bir tertip üzere yaratılması söz konusu değildir. Söz konusu olan gerekçe ve hikmet, Allah’ın insanlara ve şuur sahiplerine kendi isim ve sıfatlarını izhar ve teşhir etmek istemesidir ki, izhar ve teşhir de tertip ve tediriciliği iktiza ediyor. Bu yüzden eşya, ani ve birden icat edilmiyorlar.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">(1) bk. </span></span><a href="http://www.sorularlarisale.com/index.php?s=modules/kulliyat&id=5541" target="_blank"><strong><span style="color: #cc6600"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Şualar, Yedinci Şua</span></span></span></strong></a></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="ademyakup, post: 254757, member: 1009927"] [B][COLOR=#990000][FONT=Trebuchet MS]Allah'ın Kadir ismi her şeyi bir anda yaratırken, Hakim ismi Kadir ismini tahdid altına alıp tedricî bir yaratma meydana geliyor. Esmanın birbirini tahdit konusunu açıklar mısınız? [/FONT][/COLOR][/B] [FONT=Georgia][SIZE=3]Yazar: [/SIZE][/FONT][URL="http://www.sorularlarisaleinur.com/index.php?s=author_detailes&id=9"][COLOR=#cc6600][FONT=Georgia][SIZE=3]Sorularla Risale[/SIZE][/FONT][/COLOR][/URL][FONT=Georgia][SIZE=3], 29-6-2010[/SIZE][/FONT] [FONT=Georgia][SIZE=3]Allah, dünya hayatını imtihan ve tecrübe için hazırlamıştır. Aynı zamanda Allah kendi isim ve sıfatlarını insanlara izhar edip sergilemek istemiştir. Yani insan bu dünyaya hem fıtratına konulan kabiliyetlerin inkişaf etmesi hem de Allah’ın isim ve sıfatlarını talim etmek için gönderilmiştir.[/SIZE][/FONT] [FONT=Georgia][SIZE=3]Bu kabiliyetlerin inkişaf etmesi ve Allah’ın isim ve sıfatlarını talim etmek, ancak zaman ve müddet ile olur. Bu yüzden Allah dünya hayatını tedrici ve sebepler vasıtası ile zaman ve müddet içinde işleyip yaratıyor. Her bir unsuru hikmetli bir şekilde tertip ve sıra ile yaratıyor.[/SIZE][/FONT] [FONT=Georgia][SIZE=3]Bu hakikati akla yaklaştırmak için şöyle bir temsil verebiliriz:[/SIZE][/FONT] [FONT=Georgia][SIZE=3]Mesela, bir usta kendi ustalık sanatını insanlara göstermek için bir bina inşa etmeye başlıyor. Bu binayı iki farklı tarzda inşa etme yeteneğine sahip.[/SIZE][/FONT] [SIZE=3][B][FONT=Georgia]Birinci tarz, [/FONT][/B][FONT=Georgia]harika bir şekilde binayı defi ve ani olarak zamansız ve müddetsiz yapması. Bu tarz inşa şeklinde her şey ani olduğu için seyirciler ustanın ustalığı ve mahareti hakkında bir şey anlayamaz. Tertip ve sıra gözetilmediği için ince sanat ve kabiliyetler tam idrak edilemiyor, her şey anlık cereyan ediyor.[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][B][FONT=Georgia]İkinci tarz,[/FONT][/B][FONT=Georgia] inşa ile yapmaktır, yani binayı bir tertip ve zaman ile yapmak tarzıdır. Usta binayı yaparken binanın her aşamasını belli bir müddet ve zaman ile seyircilerin nazarına izhar ederek yapıyor. Başka bir tabirle eze eze ve göstere göstere binanın üzerinde bütün maharet ve ustalığını seyircilere sergiliyor. Burada elbette bir süreç ve merhaleler zinciri olmak gerekiyor. Tertip ve müddet içinde seyirciler ancak bir şey anlayabilirler.[/FONT][/SIZE] [FONT=Georgia][SIZE=3]Aynen bu misaldeki gibi Allah’ın da iki farklı yaratma tarzı vardır, birisi[B] ibda[/B] diğeri [B]inşa[/B]dır.[/SIZE][/FONT] [SIZE=3][B][FONT=Georgia]İbda tarzı yaratması,[/FONT][/B][FONT=Georgia] defi ve ani bir şekilde her şeyin zamansız ve müddetsiz yoktan var edilmesidir. Bu tarz yaratma daha çok eşyanın ilk olarak yoktan var edilmesidir. Ya da eşyaya kaynaklık eden temel maddelerin yoktan ihdasıdır. Bu tarz yaratmada insanların nazarı talim açısından pek bir şey anlayamaz.[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][B][FONT=Georgia]İnşa tarzı yaratmakta ise,[/FONT][/B][FONT=Georgia] eşya zaman ve müddet içinde sebeplerin eli ile yaratılıyor. Bu tarz yaratmada talim ve terbiye esastır. Allah, bu inşa tarzı yaratmasında kendi maharet ve hünerlerini insanlara göstermek ve izhar etmek istiyor. Bu yüzden ani ve defi değil de eze eze, göstere göstere iş ve icraat yapıyor. Bu da insanın belli merhale ve yaşlardan geçmesini iktiza ediyor. Zira insan ömrünün her aşamasında farklı isim ve sıfatlar kendini izhar eder.[/FONT][/SIZE] [FONT=Georgia][SIZE=3]Nasıl bina yapımının temel aşamasında gösterilen maharet ile odanın süslenmesindeki maharet farklı ise insan ömrünün her aşamasında tecelli eden isim ve sıfatların da mana ve maharetleri farklılık arz eder. Bu yüzden Allah, insanı ömür süreci içinde farklı merhalelerden geçiriyor ve farklı isimlerine muhatap yapıyor. Allah, aynı insanda olduğu gibi kainatı da böyle merhale ve süreçlerden geçirerek icat ve inşa ediyor.[/SIZE][/FONT] [FONT=Georgia][SIZE=3] Üstad Hazretleri bu hususu dağınık olarak bir çok yerde ifade ediyor, biz bunlardan bir tanesini takdim edelim[B]: [/B][/SIZE][/FONT] [SIZE=3][B][FONT=Georgia]"Birincisi: Hiçbir cihetle serseri tesadüfe ve kör kuvvete ve şuursuz tabiata havalesi mümkün olmayan, hiçten hakîmâne icad ve san'atperverâne ibdâ ve ihtiyarkârâne ve alîmâne halk ve inşa ve yirmi cihetle ilim ve hikmet ve iradenin cilvesini gösteren ruhlandırmak ve ihyâ etmek hakikatidir ki, zîruhlar adedince şahitleri bulunan bir burhan-ı bâhir olarak, Zât-ı Hayy-ı Kayyûmun vücub-u vücuduna ve sıfât-ı seb'asına ve vahdetine şehadet eder."[/FONT][/B][FONT=Georgia](1)[/FONT][/SIZE] [FONT=Georgia][SIZE=3]Yani eşyanın infilak etmesi veya kabiliyeti olmadığından tedricen ve bir tertip üzere yaratılması söz konusu değildir. Söz konusu olan gerekçe ve hikmet, Allah’ın insanlara ve şuur sahiplerine kendi isim ve sıfatlarını izhar ve teşhir etmek istemesidir ki, izhar ve teşhir de tertip ve tediriciliği iktiza ediyor. Bu yüzden eşya, ani ve birden icat edilmiyorlar.[/SIZE][/FONT] [FONT=Georgia][SIZE=3](1) bk. [/SIZE][/FONT][URL="http://www.sorularlarisale.com/index.php?s=modules/kulliyat&id=5541"][B][COLOR=#cc6600][FONT=Georgia][SIZE=3]Şualar, Yedinci Şua[/SIZE][/FONT][/COLOR][/B][/URL][FONT=Georgia][/FONT] [/QUOTE]
Adı
İnsan doğrulaması
Peygamber Efendimiz a.s.v.'ın kabri nerededir? (Sadece şehir adını küçük harfler ile giriniz)
Cevap yaz
Forumlar
Risale-i Nur Okuma ve Anlama
Risale-i Nur Okuyoruz
Allah'ı İsimleriyle Tanıyalım.El Esmaül Hüsna.
Bu site çerezler kullanır. Bu siteyi kullanmaya devam ederek çerez kullanımımızı kabul etmiş olursunuz.
Accept
Daha fazla bilgi edin.…
Üst