Risale-i Nur Soru Cevap 2 : Dünya ve Mevcudat Fanidir

teblið

Vefasýz
Allah'u Tealaya Hamd Hz Peygambere Salat ve Selam olsun,

2.Dersmizde cevabını aradığımız şu sözü açmayı düşündük..Nasipimizce bu sorunun ne anlama geldiğini anlamaya çalışacağız inşl..;Sorumuz şu?

Ey nadan nefsim! Bilki: çendan dünya ve mevcudat fanidir. Fakat her fani şeyde bakiye isal eden iki yol bulabilirsin..

Evet mevcudat fanidir ve fenaya gider. Allah yarattığı hiçbir varlığı bu dünya cihetiyle ebedi kılmamıştır. Her varlığın üzerinde fanilik mührü vardır. Fakat varlıkların bu fani yüzünde bile, baki olan Allah'ı gösterecek iki yol bırakılmıştır. Yollardan birisi, varlıkların faniliği, diğeri ise Allah'ın bakiliğidir. Bu da elbette Allah'ın rahmetiyle olmaktadır. Bu iki yolun izahını yapmaya çalışalım hep bareber :

Bahsi geçen iki yol nedir ? bu mubarek sözü nasıl anlamalıyız??..Ve hayatımıza nasıl tatbik etmeliyiz ..??

Bismillahi Teala...
 

uður1

Well-known member
Cevap: Risale Soru Cevap 2 : Dünya ve Mevcudat Fanidir

Iyi yol ve kötü yoldur hocam iki yol 1.sine gitmek için çok çalışmalıyız ve farz olan ibadetlerimizi yapmalıyız.diyeleride sünnet olan ibadetlerimiz vazifelerimizi ve görevlerimizide eksizsiz yaparak yerine getirmeye çalışmalıyız inş......hayatımıza bu şekilde fani şeyleri kaybedince çok üzülmeden tatbik etmeliyiz inş. Diye düşünüyorum.selametle ve dua ile.saygılarımla.........
 

faris

Well-known member
Ey nadan nefsim! Bilki: çendan dünya ve mevcudat fanidir. Fakat her fani şeyde bakiye isal eden iki yol bulabilirsin..

Bahsi geçen iki yol nedir ? bu mubarek sözü nasıl anlamalıyız??..Ve hayatımıza nasıl tatbik etmeliyiz ..??

Bu iki yoldan birincisi taklid ikincisi bizzat müşaahade etmektir. Mesela cennet vardır. Buna imanın iki yolu vardır birincisi gidenlere itimad etip taklid etmek ikincisi bizzat giderek görmek iledir. Görmek sadece göz ile olamayacağı gibi başka uzuv ve hissiyatlar ilede mümkündür. Mesela göz ile görülebileceği gibi kalb ile görmekte mümkündür.

Her mevcudat Allahın esmasının bir tecellisidir. Mevcud olması hasebiyle fanidir ancak tecelliyatı ve gösterdiği manalar cihetiyle bakidir. Mesela güneş bir mevcuddur. Günü geldiğinde vazifesi bitecek ve yok olacak. Ancak bizi Nur esmasına götürebilmektedir.
 
Z

Ziyaretçi

Misafir
"Ey nâdan nefsim, bil ki; çendan dünya ve mevcudât fânîdir, fakat her fânî şeyde, bâkîye îsâl eden iki yol bulabilirsin ve can ve cânan olan Mahbub-u Lâyezâlin tecellî-i Cemâlinden iki lem'ayı, iki sırrı görebilirsin. An şart ki, sûret-i fâniyeden ve kendinden geçebilirsen."


"Eğer şu fâni dünyada beka istiyorsan; beka, fenadan çıkıyor. Nefs-i emmâre cihetiyle fena bul ki, bâki olasın.

فَنَا شُدْ، هَمْ فَدَا كُنْ، هَمْ عَدَمْ بِِينْ، كِه اَزْ دُنْيَا “بَقَايَه” رَاهْ “فَنَادَنْ”

Dünyaperestlik esasatı olan ahlâk-ı seyyieden tecerrüd et, fâni ol. Daire-i mülkünde ve malındaki eşyayı Mahbub-u Hakikî yolunda feda et. Mevcudatın ademnümâ akıbetlerini gör. Çünkü şu dünyadan bekàya giden yol, fenâdan gidiyor. Onyedinci söz"

"Evet, nimet içinde in’âm görünür, Rahmân’ın iltifatı hissedilir. Nimetten in’âma geçsen, Mün’imi bulursun. Hem, her eser-i Samedânî, bir mektup gibi, bir Sâni-i Zülcelâlin esmâsını bildirir. Nakıştan mânâya geçsen, esmâ yoluyla Müsemmâyı bulursun. Madem şu masnuat-ı fâniyenin mağzını, içini bulabilirsin; onu elde et, mânâsız kabuğunu, kışrını acımadan fenâ seyline atabilirsin. Onyedinci söz"

Bekaya sevkeden yollardan biri nefsi emmare cihetiyle fena olmak, diğeride Allahın isimlerinin tecelligahı olan kainatın nakışlarından tecerrüd edip, eşyaya mana-i ismi ile değil, mana-i harfi ile bakmak şeklindede düşünülebilir.

"İ'lem eyyühe'l-aziz! Otuz seneden beri iki tâğut ile mücadelem vardır. Biri insandadır, diğeri âlemdedir. Biri ene'dir, diğeri tabiattır. Birinci tâğutu gayr-ı kastî, gölge vâri bir ayna gibi gördüm. Fakat o tâğutu kasten veya bizzat nazar-ı ehemmiyete alanlar, Nemrud ve Firavun olurlar."

"İkinci tâğut ise, onu İlâhî bir san'at, Rahmânî bir sıbğat, yani nakışlı bir boya şeklinde gördüm. Fakat gaflet nazarıyla bakılırsa, tabiat zannedilir ve maddiyunlarca bir ilâh olur. Maahaza, o tabiat zannedilen şey, İlâhî bir san'attır. Cenab-ı Hakka hamd ve şükürler olsun ki, Kur'ân'ın feyziyle, mezkûr mücadelem her iki tâğutun ölümüyle ve her iki sanemin kırılmasıyla neticelendi. Mesnevi-i nuriye"


Burda bahsedilen iki tağut olan, ene ve tabiatı terketmekle, faniden bakiye giden yol bulunabilir. Zaten "ey nadan nefsim" diye başlayan ümlenin sonundada bu mana görünüyor. Sureti faniyeden ve kendinden geçmek. Yani batıp giden eşyanın, fenaya kalbolan mevcudatın, daimi bir Yaratıcıyı gösterdiğini mütalaa etmek, öyle inanmak. Diğeri de Rabbinin sıfatlarına ayine olan kendi cismindeki kudretini, ilmini ve diğer sıfatlarını kendinden değil, Rabbinden bilmekle bakiye yol bulunabilir.
 

dcyln

Yeni Üye
dünyanın 3 yüzü vardır diyor üstad baska yerde. bunlardan bi tanesi fani yüzü diğer 2 si bakiye ve bekaya bakan yüzü. burda 2 yol var derken üstrad bahsi gecen 2 yolu kastetmiştir. onlardan birisi esmai ilahiye bakan, diğeri ahirete cennete bakan yüzüdür.
 
Üst