Çocuklara Kur’an-ı Kerim öğretme yaşı ve hafızlık eğitimi

kasif1

Well-known member
Değerli Anne Babalar,Konuya adım adım açıklık getirmeye çalışırsak eğer

1- Çocuklarda, 2 yas dönemi dile karşı oldukça hassas oldukları bir dönemdir. Çocuk bu dönemde, her bir yeni kelime ile çok ilgilenir ve hemen o kelimeyi kullanmak isterler… Çocuklar bu dönemde bitmek bilmeyen bir hevesle ve keyifle kelimelerdeki melodileri çıkarma gayretindedirler. Bu dönem ikinci dil öğrenimi için çok uygundur. Zira çocuklar eşyanın ismini ilk duyduğu kelime ile hafızasına yazar ve kalıcı belleği oluşturur. Bu dönemde çocuğa eşyanın isimleri ve fiiller iki dilde öğretilirse çocuk zorlanmadan iki dilini birden geliştirir. (Ancak bu iki dil aynı yetişkin tarafından verilmemesi gerekir)

2- 2 yas dönemi çocukların eşya ve olayların isimlerini öğrenmeye en yatkın dönemleri olsa da, Kur’an-ı Kerim’i bu dönemde ezberletmeye çalışmak yanlış olur. Zira çocuk bu dönemde sadece eşya ve olayların isimlerini öğrenmektedir, henüz ezber yapma becerisi gelişmemiştir.

3- Çocuklar 3,5 – 4 yaşlarına geldiklerinde kelime dağarcıyı oldukça yükselmiştir ve artık kelimeleri kullanmaktan keyif almaya baslar. Bu dönemde çocuklar uzun kelimeleri ve cümleleri “taklit” yolu ile öğrenme surecine girerler. Şiir ezberlemekten, şarkı sözü ezberlemekten büyük keyif alırlar. İşte bu dönemde çocuklara Kur’an-ı Kerim’i keyifle ezberlemesine “zemin” hazırlanabilir. Bu zemin çocuğun keyifle bir şarkı sözü ezberlemesi gibi, doğal yaşam içinde duyduğunu ezberlemesi seklinde olmalıdır. Yoksa bir ders suretinde ezberlemeye çocuk benliği tepkisel davranır… .

4- Çocuk 3,5 yas döneminde keyifle yürüteceği bir ezber yeteneği vardır ama henüz bu dönemde harflerden kelimeler ve cümleler yapma duyarlılığı ve merakı yoktur. Dolayısı ile bu yaş dönemi de çocuklar Kur’an ezberliyor olsa da, harfleri öğretmek doğru olmaz.

5- Çocuklar 6 yaşına geldiklerinde ise, yazı okumaya, yazı ile cümleler kurmaya duyarlılığı başlar. İşte çocuk eğer 3,5-4 yaşında Kur’an dinleme ve ezber yapma süreci yasamışsa, 6 yaşından sonra da ezberlediği Kur’an’ı harflerle de okuyup hafızlığını sürdürebilir. Süreç böyle olursa çocukların duyarlılık dönemine denk gelen bir eğitim süreci yaşatılmış olur.
Selamlar
 

kasif1

Well-known member
SORU= 20 aylık bir kızımız var. Kızımız çok erken konuşmaya başladı. Tüm isteklerini net şekilde ifade edebiliyor. Bununla beraber taklit yeteneği ve algılaması da oldukça iyi. Onu böyle görünce annesi biraz dini eğitim olarak harfleri tanıtmaya besmeleyi öğretmeye çalışıyor ama ne zaman böyle bir şey yapsak konuyu dağıtıp farklı şeylere yöneliyor. Bu konu dışındaki her şeye anında karşılık verirken buna karşı ilgisiz davranması bizi meraklandırıyor. Amacımız ona bir şeyleri hemen öğretmek değil ama neden bu konuya karşı ilgisiz davrandığını öğrenmek. Saygılarımla
 

kasif1

Well-known member
Değerli Ahmet Bey,çok iyi tespit etmişsiniz. Kızınız bu dönemde fotoğrafik hafızası vardır, taklit yeteneği yüksektir. Bu dönemde “doğal” bir halde dini yasam verilebilir, ancak azıcık da olsa “gel sana bir şey öğreteyim” dediğinizde ne olursa olsun ondan kaçar. Zira bu yaşın öğrenmesi sizin ne yapıyor olduğunuza bağlıdır… Bu yüzden sakın ona bir şey vermeye kalkmayın ama doğal bir halde evde cd den Kuran dinlenecek olsa kuran ezberler, şarkı çalacak olsa şarkı ezberler… siz namazda sureleri açıktan okusanız onu kapar ama gel sure öğreteyim derseniz tepkisel olur…Bu yaşta Kur’an harflerini öğretmeye kalkmayın onun için erken, 6-7 yaşı bekleyin.Zoraki birşeyler öğretmeye karşı çocuk ruhu tepki gösterir.
Selamlar,
 
Üst