2 sonuçtan 1 ile 2 arası

  1. #1
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Apr 2007
    Nereden Yer
    burdur
    Mesajlar Mesajlar
    457
    Tecrube  Tecrübe Puanı: 94 + 2426


    Cüz-i İrade

    İRADE

    “İstek, arzu. Dileme”


    CÜZ-İ İRADE


    “İki ayrı fiile birlikte taallûk edemeyen irade”




    İnsanın arza halife olmasında en büyük esas: Cüz-i irade.


    Meyvelerini vermekte hiçbir tercihe sahip olmayan ağaç, yörüngesinde dönmeye mahkûm dünya, yerinden kıpırdayamayan bir dağ, istediği renge bürünemeyen çiçek, uysal olamayan aslan, bal veremeyen ipek böceği...


    İşte küllî bir iradenin emri altında vazifelerini yerine getiren bunca mahlûkun başına İlâhî takdir, bir halife tensip buyurdu: İnsan.


    Ona bir cüz-i irade verdi. İradesiz kâinatın bu iradeli meyvesine dilediği mesleği seçme, arzu ettiğini yiyip içme, istediği menzillerde dolaşma ve hepsinden önemlisi kendisine inanıp inanmama, ibadet edip etmeme hürriyeti tanıdı.


    Böylece her biri ayrı bir yöne giden, farklı tercihlerde bulunan, değişik şeylerden zevk alan insanlar çıktı ortaya. Ve Üstad Bediüzzaman’ın ifadesiyle “insanın bir ferdi, sair hayvanatın bir nev’i hükmünde” oldu.


    Bülbül ve pars, birbirinden ne kadar uzak iki hayvan nev’î. Ama insanın bülbülü daha tatlı ötüyor ve insanın parsı daha yırtıcı.


    Koyun ve yılan... Birinin sütüne doyulmaz diğerinin zehrinden kaçılır. Ama insanın ilmi sütten daha tatlı ve sapık fikirler zehirden daha zararlı.


    Bütün bu farklılıklar “Dünya âhiretin tarlasıdır” hadis-i şerifinin hükmüne göre cennet ve cehennemde muhtelif meyveler verecekler.


    Bütün bu acı ve tatlı meyvelerin köküne indiğimizde karşımıza cüz-i irade çıkar.


    •••


    Cüz’i, bir anda ancak bir şeye taallûk etme, işleri sırayla, birbirini takiben yapma mânâsına geliyor. Buna teakub deniliyor.


    İnsanın iradesi cüz’idir, yani insan bir anda ancak bir şey irade edebilir. Birden fazla şeyi ise sırayla.


    “İnsanın zihni ve lisanı ve sem'i; cüz'î ve teakubî oldukları gibi, fikri ve himmeti dahi cüz'îdir. Ve teakub tarîkıyla yalnız bir şeye taallûk eder ve meşgûl kalır” Muhakemat


    Demek ki, insan bir anda iki ayrı şeyi düşünemiyor, iki harfi birlikte söyleyemiyor, iki sözü beraber anlayamıyor.


    •••


    Nur Külliyatı’nda insanın İlâhî isimlere üç cihetle ayna olduğu izah edilir. Bunlardan biri de “İnsana verilen nümûneler nev'inden cüz'î ilim, kudret, basar, sem, mâlikiyet, hâkimiyet gibi cüz'iyat ile kâinat Mâlikinin ilmine ve kudretine, basarına, sem'ine, hâkimiyet-i rububiyetine âyinedarlık” etmektir. İşte insan nasıl o azıcık kuvvetini ölçü alarak kâinattaki bütün faaliyetlerin İlâhî bir kudretle icra edildiğini anlıyorsa, cüz-i iradesini de aynı şekilde de ölçü yapıyor ve bu âlemdeki hadsiz faaliyetlerin birlikte irade edilmesiyle kendini hissettiren mutlak ve sonsuz bir iradeyi uzaktan uzağa tefekkür edip hayran kalıyor.

    Benzer Konular
    Cüz i İrade Külli İrade..
    Cüz i İrade  Külli İrade.. İrade meselesi daha anlaşılır basit bir mesele ama aynı zamanda en çok yanlış anlaşılan mesele.. İki tür irade vardır, Külli İrade yani Allah ın iradesi.. Cüz i İrade yani bizim irademiz Allah bazı şeyleri kendisi ta
    İrade Eğitimi semineri
    İrade Eğitimi semineri İrade Eğitimi semineri Akademi Cuma seminerleri Devamı İçin Tıklayınız... Devami...
    Kadere İman - Cüz-i İrade Nedir?
    Kadere İman - Cüz-i İrade Nedir? 21198849
    İrade imtihanı
    İrade imtihanı “İnsan hikmet ile yapılmış bir masnûdur... Öyle bir fiilin mahsulüdür ki, istidadı irade ettiği şeyi kendisine veriyor.” Mesnevi-i Nuriye “Ben gizli bir hazine idim, Bilinmek istedim de mahlûkatı ya
    İrade Hür mü?
    İrade Hür mü? Bulanık fikirler bulanık düşünceler ..! Kürşat otçu ya kendi dünyasında kalması, buraya bulanık düşüncelerini getirmemesi ve bir gün dar zihin duvarlarını kırıp geniş düşünmesi dileğiyle elveda... ...
    Yazar : Risale Forum

  2. #2
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    May 2006
    Mesajlar Mesajlar
    671
    Tecrube  Tecrübe Puanı: 112 + 3074


    Cüz-i İrade

    Evet aslında bu irade çok karıştırılan bir konu ben arada sırada çıkamıyorum işin içinden taki bir kişi bana şunu anlatmıştı ... Dedi mesela küçük bir çocuk düşün babasının omuzlarında ve babası diyor ki ben sen hangi yöne istersen oraya gideceğim şimdi çocuk dedi şu uçurumdan aşağı git -hani babalık duygusunu katmayın sadece aralarındaki sözleşme olsun - adam uçurumdan gider tabi çocukta uçurumdan gider araba kullanmak gibi ger çi bu iradenin kadere bakan yönü...

    Evet şu şekilde bir tasvir sanırım yanlış olmaz hani cüzden (parçadan) külle (bütüne) gitme mantığı içersinde mesela İnsan şöyle düşünürse yanlış mı yapmış olur ihtimal bu yanlış bir düşünce değil : Ben bu gemiyi yaptım Allah cc da şu bir nevi gemi hükmünde olan dünyayı yapmış.

    Bu şekilde bir çıkarım yanlış mı olur bence değil İnşallah yani Madem insan üzerindeki sanatlar İman gözü ile iman nuru ile aydınlanıyor .İnsanın kendi üzerinde bulunan sanatlardan sanatçıyı bulmasında bir mahsur yoktur kanatindeyim .

    Kendi cüz i irademizden yola çıkarak Allah cc iradesine ulaşma ise inşallah mümkün olan bir durum .


    Yazar : Risale Forum

    ()**()
    ( 'o' )
    (“)$(“)


    küstüm ...



Facebook Yorumları

Facebook Giriş

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

Bu Konudaki Etiketler

Sosyal İmleme

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222