Bu konudaki en beğenilen mesaja bak. Tıklayınız.

+ Cevap Ver + Yeni Konu aç
5 sonuçtan 1 ile 5 arası

  1. #1
    Huseyni çevrimdışı Müdavim
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Oct 2007
    Nereden Yer
    Ankara
    Mesajlar Mesajlar
    11.941
    Blog Blog Girişleri
    39
    Tecrube  Tecrübe Puanı: 50 + 209878


    5 üyeden 5 kişi bu mesajı faydalı buldu.

    Vecize Analizi 39 : Hikmetteki Desâtir, Hükümette Nevâmis...

    Kuvvet hakka hizmetkâr olmalı

    NURDAN BİR VECİZE
    BAKİ ÇİMİÇ

    “Hikmetteki desâtir,
    hükümette nevâmis,
    hakta olan kavânîn,
    kuvvetteki kavâid birbiriyle
    olmazsa müstenid ve
    müstemid: Cumhur-u nâsda olmaz, ne müsmir ve müessir. Şeriatte şeâir; kalır mühmel, muattal. Umur-u nâsda
    olmaz, müstenid ve
    mu’temid.”


    (Lemeat)


    Kuvvet hakka hizmetkâr olmalı, haklı olan kuvvetli olmalı. Yoksa “Kuvvetli olan haklı olmalıdır” gibi bir durum zulümdür. Bu sır gereği kuvvet her halükârda hakta istimâl edilmeli. Haktaki kuvvet adalete hizmet etmeli.

    Bilgi, hakkın üstün olmasına hizmet eden söz ve hareketlerin uygunluğu olan hikmetteki düstûrlar, yönetimdeki kânunlar, hakta olan prensipler, kuvvette bulunan kurallar birbirleriyle istinâd, dayanışma yardımlaşma içinde, i’timâd edilen olmalı ve birbirlerine yardım etmeli.

    Yoksa kamuoyu, kamu vicdanı ve çoğunluk olan cumhur-u nâs verimli, meyvedâr ve tesîrli olamaz. İstifâde edemez ve o kânunlar cumhur-u nâsa yararlı olamaz. O zaman hikmetteki düstûrlar, yöneticilerin kuralları ve kânunları, hak olan prensip ve kavânîn ve kuvvetteki kurallar birbiri ile uyumlu olmalı ve birbirini desteklemelidir. İnsanların saadeti, huzur ve mutluluğu bu kânunların ve kuralların ve de prensiplerin içtimâsına ve ittihâdına bağlıdır.

    Böyle olmazsa, İslâm şeriatı yani âyet, hadîs, kıyas, icmâ-i ümmet ve büyük mezhep imamlarının içtihatları üzerine kurulan İslâm dinînin kuralları ve namaz, ezan, cami gibi İslâm alâmetleri ve sembolleri olan şeair ihmâl edilmiş, uygulanmamış olur, başıboş kalır. İnsanlara ait işlerde de yardım, yardımlaşma ve kendisine i’timâd edilen, güvenilen işler ve davranışlar olmaz. Bu ise insanlığın ifsâda gidişi ve maddî, manevî marazların ve de sosyal hayatın bağlarının çözülmesidir.

    [Linkleri Görebilmek için Üye olmanız Gerekmektedir.Üye olmak için Tıklayınız.]

    Benzer Konular
    Vecize Analizi 34 : Namaz
    Vecize Analizi 34 : Namaz Halbuki namazda ruhun, kalbin, aklın büyük bir rahatı vardır. Hem cisme de o kadar ağır bir iş değildir. Anladıklarımızı paylaşalım inşallah. Kopyala, yapıştır yok. :) Soru cevap serbest. Diğer dersler
    Vecize Analizi 35 : İbadet
    Vecize Analizi 35 : İbadet İbadetin mânâsı şudur ki: Dergâh-ı İlâhîde abd kendi kusurunu ve acz ve fakrını görüp kemâl-i Rububiyetin ve kudret-i Samedâniyenin ve rahmet-i İlâhiyenin önünde hayret ve muhabbetle secde etmektir. Yani, Rububiyet
    Vecize Analizi 21 : Kanaat
    Vecize Analizi 21 : Kanaat Bismillahirrahmanirrahim Selamunaleykum Değerli Dostlarım Vecize Analizindeki 21. dersimizin konusu KANAAT. Herkezi yakından ilgilendiren bu konuyu beraberce fikir alışverişinde bulunarak gönlümüzü aydınlatalım İnşaa
    Vecize Analizi.Ders ;20 .Dua.
    Vecize Analizi.Ders ;20 .Dua. Bismillahirrahmanirrahim; Bu Hafta vecize analizi ders halkamızı Duayla ,Dualarımızla ,işlemeye niyet ettik..Dualarımız,kainattaki tek silahımız tek kalkanımız; Üstad Bediüzzaman, duanın manası ve hikmeti konusunda
    Vecize Analizi 8 : Bismillah De
    Vecize Analizi 8 : Bismillah De Bismillahirrahmanirrahim Bu haftaki vecizemiz bismillah lafzı kelamı üzerine olacaktır. Katılımlarınızla ufkumuzu genişletmenizi ümid ediyoruz.. Niyet bismillahı hatırlamak ve bu azim sırrı hakkıyla kavramaya, yaşa
    Yazar : Risale Forum

    Halbuki, en ziyade hasta sensin.
    Sen, evvel kendine tabib ara, şifa bul;
    sonra başkasının şifasına çalış.

    ........

  2. #2
    Ziyaretçi Guest


    3 üyeden 3 kişi bu mesajı faydalı buldu.

    Cevap: Hikmetteki Desâtir, Hükümette Nevâmis...

    bu dersi biraz daha açamazmısınız..
    Yazar : Risale Forum

  3. #3
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Jun 2010
    Nereden Yer
    A, A
    Mesajlar Mesajlar
    659
    Blog Blog Girişleri
    4
    Tecrube  Tecrübe Puanı: 115 + 5850


    3 üyeden 3 kişi bu mesajı faydalı buldu.

    Cevap: Hikmetteki Desâtir, Hükümette Nevâmis...

    Hikmet var, hükümet yok, o zaman hikmeti tatbik edecek merci olmaz. Tersi hükümet var, ama hikmet yok, bu sefer de hükümet zulüm ve baskı ile insanlara rahatsızlık verir. Bu yüzden hükümete hikmet, hikmete hükümet lazım, bunlar birbirini tamamlayan şeylerdir.

    Yine hak var; ama onu tatbik edecek siyasi ve iktisadi güç yok, o zaman hakkın insanlara bir faydası olmaz. Hakkın tatbiki için kuvvet lazım. Tersi kuvvet var, ama hak yok; bu sefer de kuvvet insanları ezmekte ve zulümde kötü bir araç haline dönüşür. Öyle ise hakka kuvvet, kuvvete hak lazım.



    Bu birbirini tamamlayan şeyler bir arada olmaz ise, insanları adil ve merhametli bir şekilde idare etmek mümkün olmaz. Şeriatın güce, gücün de şeriata ihtiyacı var; yoksa şeriat insanların pratik hayatından çıkar gider, halihazırda olduğu gibi...


    (1) bk. [Linkleri Görebilmek için Üye olmanız Gerekmektedir.Üye olmak için Tıklayınız.]

    Kaynak : [Linkleri Görebilmek için Üye olmanız Gerekmektedir.Üye olmak için Tıklayınız.]
    Yazar : Risale Forum
    ...küfür bir fenalıktır, bir tahriptir, bir adem-i tasdiktir.

  4. #4
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Mar 2013
    Mesajlar Mesajlar
    3
    Tecrube  Tecrübe Puanı: 20 + 70


    4 üyeden 4 kişi bu mesajı faydalı buldu.

    Cevap: Hikmetteki Desâtir, Hükümette Nevâmis...

    benim anladıgım da bir kanunu tatbik eden yoksa o kanun ortaya çıkmaz. ilmi bir vücudda kalır. bu yüzden kanun hakimsiz olmaz. yani kanunla hükmeden bir kuvvet olmazsa kanunun varlığı da bilinemez..
    bu kaideye göre kainatta hükümferma olan kanunların esasında bir tatbik eden vardır. yoksa o kanunlar kendileri harice çıkıp bir icraat ifa edemezler. bi iş yapamazlar. kanunun varlığı için bir hakim gereklidir. üstad bir kanun hakimsiz olmaz kaidesini allah ın varlığının zarureti vücubu için kullanmıştır.

    diğer taraftan o kanunla hükmeden kuvvet herhangi başıboş bir kuvvet olamaz. bilen ilim sahibi vaziyete hakim birisi ancak hükmeder. mesela bir ilçeyi mevcut kanunlarla yönetecek şahıs rastgele bir adam olamaz. emrinde ne kadar asker ve polis de olsa o kuvvet başıboş serseri bir kuvvettir. o kanunları bilen onlara vukufiyeti olan bir şahıs ancak hükmeder ki ona kaymakam denir. bu durum daire daire gider. ülkeyi yöneten hakim de daha alim ve vaziyete daha hakim bir zattir. işte kainatte hükmeden zat ne derece muktedir alim bir zat olmalıdır burdan anlaşılabilr.
    Yazar : Risale Forum
    Konu dcyln tarafından (04-03-2013 Saat 17:03 ) değiştirilmiştir.

  5. #5
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    May 2012
    Mesajlar Mesajlar
    735
    Tecrube  Tecrübe Puanı: 116 + 6475


    2 üyeden 2 kişi bu mesajı faydalı buldu.

    Cevap: Hikmetteki Desâtir, Hükümette Nevâmis...

    Bu vecizeden anladığım şudur ki; Kanunu tatbik eden merci ile tatbik ettiği husus çok mühimdir. Kanunu tatbik eden hükümet olduğu gibi, tatbik ettiği kanun ise "hikmetteki desatir"e uygun olan kanunun tatbiki iledir. Görünüşte hikmetteki desatir yani şeriatın emrettiği kaide her ne kadar akla ve mantığa uygun değil ve sanki zulüm gibi görünse de, verdiği neticeler ile meyvedardır. Hikmetteki desatir ise şimdiki manada şeriatın emrettiği usulleri tatbik etmek iledir. Yoksa beşerin icat ettiği düsturları yani beşeri kanunları tatbik etmek, her ne kadar tatbik eden merci hükümet olsa da işte cumhur-u avamda tesir etmiyor. İşte hırsızlığın önüne geçilemiyor. Zinanın haddi hesabı kesilmiyor. Bunlardan en çok bildiğimiz husus, hırsızlık konusundadır. Hikmetteki desatir yani şeriat hırsızlığın cezasını farklı tayin ettiği halde, beşeri kanunlar farklı tayin etmiş ve halen bu beşeri düsturları tatbik ediyoruz. Onun için tesiri olmuyor. Hırsızlığın önüne geçilmediği gibi "nasıl olsa insanlar görmüyor, hükümet polisi beni yakalayamaz" düşüncesiyle hırsızlığa devam ediliyor. Muhakkak surette "hikmetteki desatir"e göre tatbik edilmesi lazım. Zaten tarih buna şahit olmuştur. Öyle bir zaman ki hırsızlık yok denecek kadar az ve cezası da yok denecek kadar az verilmiştir.

    Yalnız hükümet, kanunu tatbik ederken müsavat üzere kanunu tatbik etmelidir. Yani bütün herkese eşit surette kanunu tatbik etmelidir. Bu kaide "müsavatsız adalet, adalet değil" kaidesiyle izah edilir. Yani fakire ayrı, zengin ve makam sahibine ayrı kanun tatbik etmek eşitlik olmadığı gibi müthiş bir zulmü netice verir. Şu anda ülkemizde tatbik edilen kanunlar gibi....

    Bir de kanunu tatbik ederken şu usul uygulanmalıdır. "Kuvvet hakka hizmetkar olmalı" Zaten meselenin özü budur. Kuvvet hakta olmalı, hak kuvvette olmamalıdır. Bu düsturun ucu kaçtığı zaman, kuvvet elinde olan hükümet veya şahıslar zulme başlıyor maalesef...
    Yazar : Risale Forum

Facebook Yorumları

Facebook Giriş

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

Bu Konudaki Etiketler

Sosyal İmleme

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Mesaj Yazma Yetkiniz Var
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222