Bu konudaki en beğenilen mesaja bak. Tıklayınız.

+ Cevap Ver + Yeni Konu aç
5 sonuçtan 1 ile 5 arası

  1. #1
    Huseyni çevrimdışı Müdavim
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Oct 2007
    Nereden Yer
    Ankara
    Mesajlar Mesajlar
    11.904
    Blog Blog Girişleri
    39
    Tecrube  Tecrübe Puanı: 2613 + 209828


    3 üyeden 3 kişi bu mesajı faydalı buldu.

    Sözler 7. Ders - “..Allah, insanı Rahmân sûretinde yaratmıştır.” Hadisi Hakkında..

    بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ


    Eser:
    Sözler/On Dördüncü Lem'a'nın İkinci Makamı/Beşinci Sır
    Konu: “Muhakkak ki Allah, insanı Rahmân sûretinde yaratmıştır.” Hadisi Hakkında.

    Açıklamalı risale derslerimiz devam ediyor.


    • Derslerimize herkes katılabilir.
    • Soru sorabilir veya sorulan sorulara cevap verebilir.
    • Ders anlayışımız; "biz biliyoruz, öğretiyoruz" değil, "anladığımızı paylaşıyoruz." şeklindedir.
    • Açıklamalı dersler, birkaç yöneticinin kendi tekelinde gibi algılanmamalı.
    • Yöneticiler derslerin sadece takibini ve seri olarak açma vazifelerini üstlenmekteler.
    • Bunun dışında dersin gidişatı herkese açıktır.
    • Bundan dolayı bütün kardeşlerimizin derslere iştirak etmelerini arzu ediyoruz.


    Selam ve dua ile.


    Bilgi
    BEŞİNCİ SIR

    Bir hadis-i şerifte vârid olmuş ki:

    1 اِنَّ اللهَ خَلَقَ اْلاِنْسَانَ عَلٰى صُورَةِ الرَّحْمٰنِ(ev kemâ kàl.) Bu hadis-i şerifi, bir kısım ehl-i tarikat, akaid-i imaniyeye münasip düşmeyen acip bir tarzda tefsir etmişler. Hattâ onlardan bir kısım ehl-i aşk, insanın sima-yı mânevîsine bir suret-i Rahmân nazarıyla bakmışlar. Ehl-i tarikatın ekserinde sekir ve ehl-i aşkın çoğunda istiğrak ve iltibas olduğundan, hakikate muhalif telâkkilerinde belki mâzurdurlar. Fakat aklı başında olanlar, fikren, onların esas-ı akaide münâfi olan mânâlarını kabul edemez. Etse hata eder.

    Evet, bütün kâinatı bir saray, bir ev gibi muntazam idare eden ve yıldızları zerreler gibi hikmetli ve kolay çeviren ve gezdiren ve zerrâtı muntazam memurlar gibi istihdam eden Zât-ı Akdes-i İlâhînin şerîki, nazîri, zıddı, niddi olmadığı gibi,2 لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَىْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِير
    sırrıyla, sureti, misli, misali, şebîhi dahi olamaz. Fakat,

    3وَلَهُ الْمَثَلُ اْلاَعْلٰى فِى السَّمٰوَاتِ وَاْلاَرْضِ وَهُوَ اْلعَزِيزُ الْحَكِيم sırrıyla, mesel ve temsil ile şuûnâtına ve sıfât ve esmâsına bakılır. Demek, mesel ve temsil, şuûnât nokta-i nazarında vardır.

    Şu mezkûr hadis-i şerifin çok makàsıdından birisi şudur ki:

    İnsan, ism-i Rahmân’ı tamamıyla gösterir bir surettedir. Evet, sabıkan beyan ettiğimiz gibi, kâinatın simasında bin bir ismin şuâlarından tezahür eden ism-i Rahmân göründüğü gibi ve zemin yüzünün simasında rububiyet-i mutlaka-i İlâhiyenin hadsiz cilveleriyle tezahür eden ism-i Rahmân gösterildiği gibi, insanın suret-i câmiasında, küçük bir mikyasta, zeminin siması ve kâinatın siması gibi yine o ism-i Rahmân’ın cilve-i etemmini gösterir demektir.

    Hem işarettir ki, Zât-ı Rahmânü’r-Rahîmin delilleri ve âyineleri olan zîhayat ve insan gibi mazharlar o kadar o Zât-ı Vâcibü’l-Vücuda delâletleri kat’î ve vâzıh ve zâhirdir ki, güneşin timsalini ve aksini tutan parlak bir âyine parlaklığına ve delâletinin vuzuhuna işareten “O âyine güneştir” denildiği gibi, “İnsanda suret-i Rahmân var” vuzuh-u delâletine ve kemâl-i münasebetine işareten denilmiş ve denilir. Ve ehl-i vahdetü’l-vücudun mutedil kısmı Lâ mevcude illâ Hû bu sırra binaen, bu delâletin vuzuhuna ve bu münasebetin kemâline bir ünvan olarak demişler.

    اَللّٰهُمَّ يَا رَحْمٰنُ يَا رَحِيمُ بِحَقِّ « بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ » اِرْحَمْناَ كَمَا يَلِيقُ بِرَحِيمِيَّتِكَ وَفَهِّمْنَاۤ اَسْرَارَ « بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ » كَمَا يَلِيقُ بِرَحْمَانِيَّتِكَ اٰمِينَ4

    1 : “Muhakkak ki Allah, insanı Rahmân sûretinde yaratmıştır.” Buharî, İsti’zân: 1; Müslim, Birr: 115, Cennet: 28; Müsned, 2:244, 251, 315, 323, 434, 463, 519.
    2 : “Onun benzeri hiçbir şey yoktur. O herşeyi hakkıyla işitir, herşeyi hakkıyla görür.” Şûrâ Sûresi, 42:11.
    3 : “Göklerde ve yerde tecellî eden en yüce sıfatlar Onundur. Onun kudreti herşeye galiptir; Onun hikmeti herşeyi kuşatır.” Rum Sûresi, 30:27.

    4 : Ey Rahmân ve Rahîm olan Allahım! “Bismillâhirrahmânirrahîm”in hakkı için, Rahîmiyetine yaraşır şekilde bize merhamet et ve Rahmâniyetine yaraşır şekilde, bize “Bismillâhirrahmânirrahîm”in sırlarını anlamayı temin et.



    Tavsiye
    Diğer Sözler dersleri: [Linkleri Görebilmek için Üye olmanız Gerekmektedir.Üye olmak için Tıklayınız.]
    Diğer açıklamalı dersler: [Linkleri Görebilmek için Üye olmanız Gerekmektedir.Üye olmak için Tıklayınız.]

    Benzer Konular
    Allah, hareketli olan her canlıyı sudan yaratmıştır
    Allah, hareketli olan her canlıyı sudan yaratmıştır Allah, hareketli olan her canlıyı sudan yaratmıştır Ayet-i Kerime meali... Devamı İçin Tıklayınız... Devami...
    Risale Açıklamalı 55 - “Allah, insanı Rahmân sûretinde yaratmıştır.” Hadisi Hakkında
    Risale Açıklamalı 55 - “Allah, insanı Rahmân sûretinde yaratmıştır.” Hadisi Hakkında بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيم
    Sözler 2. Ders - Allah - Rahman - Rahîm
    Sözler 2. Ders - Allah - Rahman - Rahîm Esselamün aleyküm kardeşlerim. Bu ayın son dersinde, Bismillâhirrahmânirrahîm’in sırlarından Birinci Sırrı birlikte anlamaya çalışalım Allah'ın izniyle. Dersimize kat
    Allah Herşeyi Bir Ölçü İle Yaratmıştır
    Allah Herşeyi Bir Ölçü İle Yaratmıştır /video/xin7m0_allah-heryeyi-bir-olcu-yle-yaratmyytyr_music
    "Allah İnsanı Rahman Suretinde Yarattı" Ne Demektir?
    "Allah İnsanı Rahman Suretinde Yarattı" Ne Demektir? Soru: “Allah, insanı Rahman suretinde yarattı.” hadis-i şerifi nasıl anlaşılmalıdır? Cevap: Maddeden münezzeh olan Allah suretten de münezzehtir. Nitekim, Hadis-i Şerifte, “Allah insanı ken
    Yazar : Risale Forum
    Konu Huseyni tarafından (01-03-2013 Saat 19:18 ) değiştirilmiştir.

  2. #2
    Huseyni çevrimdışı Müdavim
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Oct 2007
    Nereden Yer
    Ankara
    Mesajlar Mesajlar
    11.904
    Blog Blog Girişleri
    39
    Tecrube  Tecrübe Puanı: 2613 + 209828


    2 üyeden 2 kişi bu mesajı faydalı buldu.

    Cevap: Sözler 7. Ders - “..Allah, insanı Rahmân sûretinde yaratmıştır.” Hadisi Hakkın

    Not

    Bir hadis-i şerifte vârid olmuş ki:

    1 اِنَّ اللهَ خَلَقَ اْلاِنْسَانَ عَلٰى صُورَةِ الرَّحْمٰنِ(ev kemâ kàl.) Bu hadis-i şerifi, bir kısım ehl-i tarikat, akaid-i imaniyeye münasip düşmeyen acip bir tarzda tefsir etmişler. Hattâ onlardan bir kısım ehl-i aşk, insanın sima-yı mânevîsine bir suret-i Rahmân nazarıyla bakmışlar. Ehl-i tarikatın ekserinde sekir ve ehl-i aşkın çoğunda istiğrak ve iltibas olduğundan, hakikate muhalif telâkkilerinde belki mâzurdurlar. Fakat aklı başında olanlar, fikren, onların esas-ı akaide münâfi olan mânâlarını kabul edemez. Etse hata eder.


    1 : “Muhakkak ki Allah, insanı Rahmân sûretinde yaratmıştır.” Buharî, İsti’zân: 1; Müslim, Birr: 115, Cennet: 28; Müsned, 2:244, 251, 315, 323, 434, 463, 519.



    Burada anlatılmak istenen, hadisler, her zaman zahir manasını murad etmeyebilir. Hadisler bilhassa sağlam kaynaklı ise, mesela Buhari ya da Müslim gibi sahiheyn eserlerde mevcutsa ve zahiren manasında zıt bir hal görünüyorsa tevile muhtaç yönünün olduğunun bilinmesi gerekir. Daha önceki Muhakemat derslerimizde bu konuya değinmiştik. Akıl ve nakil tyearuz ettiği yani çeliştiği vakitte akıl asıl itibar edilendir. Tabi o aklın akıl olması gerekir. Yoksa her akıllıyım diyene müracaat edilmez. Bu nedenle ilim ehlinden olması ve sünnetullaha riayet etmesi gibi şartlar aranmalıdır.

    Yukarıdaki hadiste malum hadislerden biridir. Zahir manasına bakıldığında birçok ehl-i tarikat bu hadisin manasını zıt bir mana ile yorumlamış. İnsanın manevi simasına, yani manevi özelliklerine Rahman nazarıyla bakmışlar. Rahman deyince aklımıza ilk gelen Allah'tır. Buna göre insanın Allah cc. suretinde yaratılmış olması gibi bir mana çıkıyor. Halbuki ehl-i tarik ziyade olarak kalp yoluyla süluk ettiklerinden, istiğrak yani manen kendinden geçme gibi halleri bulunduğundan, Allah aşkından akıl çoğu zaman devre dışı kaldığından, bu şekilde yorumlamalarında mazurdurlar. İlim ehl-i ya da tarikat ehl-i dahi olsa aklı başında olanlar, aşkla kendinden geçmeyenler, bu hadise bu şekilde mana veremezler. Çünkü imanın esaslarına muhalif düşer. Bu şekilde kabul etseler hata ederler ve bu hatalarından ötürü de mes'uldürler. Allah birdir ve eşi ve benzeri yoktur.
    Yazar : Risale Forum

    Halbuki, en ziyade hasta sensin.
    Sen, evvel kendine tabib ara, şifa bul;
    sonra başkasının şifasına çalış.

    ........

  3. #3
    Huseyni çevrimdışı Müdavim
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Oct 2007
    Nereden Yer
    Ankara
    Mesajlar Mesajlar
    11.904
    Blog Blog Girişleri
    39
    Tecrube  Tecrübe Puanı: 2613 + 209828


    2 üyeden 2 kişi bu mesajı faydalı buldu.

    Cevap: Sözler 7. Ders - “..Allah, insanı Rahmân sûretinde yaratmıştır.” Hadisi Hakkın

    Not
    Evet, bütün kâinatı bir saray, bir ev gibi muntazam idare eden ve yıldızları zerreler gibi hikmetli ve kolay çeviren ve gezdiren ve zerrâtı muntazam memurlar gibi istihdam eden Zât-ı Akdes-i İlâhînin şerîki, nazîri, zıddı, niddi olmadığı gibi,2 لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَىْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِير
    sırrıyla, sureti, misli, misali, şebîhi dahi olamaz. Fakat,

    3وَلَهُ الْمَثَلُ اْلاَعْلٰى فِى السَّمٰوَاتِ وَاْلاَرْضِ وَهُوَ اْلعَزِيزُ الْحَكِيم sırrıyla, mesel ve temsil ile şuûnâtına ve sıfât ve esmâsına bakılır. Demek, mesel ve temsil, şuûnât nokta-i nazarında vardır.


    2 : “Onun benzeri hiçbir şey yoktur. O herşeyi hakkıyla işitir, herşeyi hakkıyla görür.” Şûrâ Sûresi, 42:11.
    3 : “Göklerde ve yerde tecellî eden en yüce sıfatlar Onundur. Onun kudreti herşeye galiptir; Onun hikmeti herşeyi kuşatır.” Rum Sûresi, 30:27.



    Koca kainatı en nihayetine kadar, ihmal etmeden, her an mükemmel bir faaliyetle idare ediyor Rabbimiz. Bu da Onun cc. ortağı, benzeri, zıddı ve dengi olmadığının en açık delili. Buradaki "zıd" kelimesinden bir rakibinin de olmadığını anlıyoruz. Olsaydı Kur'anın ifadesiyle yer ve gökler fesada uğrardı, karışıklıklar olurdu. “Onun benzeri hiçbir şey yoktur. O herşeyi hakkıyla işitir, herşeyi hakkıyla görür.” Şûrâ Sûresi, 42:11. ayetinin sırrıyla, Onun suretini taşıyan, onun denginde, benzerinde, başka bir varlık bulunamaz, yoktur.

    Üstad hadisteki "Rahman suretinde yaratılma" meselesine, “Göklerde ve yerde tecellî eden en yüce sıfatlar Onundur. Onun kudreti herşeye galiptir; Onun hikmeti herşeyi kuşatır.” Rum Sûresi, 30:27. ayetindeki, Allah'ın Zatı noktasından değil, sıfatları noktasından bakılması gerektiği yönünde açıklık getiriyor. Yani hadisler illaki zahir manasını göstermeyebilir. Bir misal verilmiş, temsil verilmiş olabilir ya da bu hadiste olduğu gibi insan için haşa Allaha denklik değil, belki Onun sıfatlarını cüz'i bir surette taşıyan manasında kullanılmış olabilir, öyledir de.
    Yazar : Risale Forum

    Halbuki, en ziyade hasta sensin.
    Sen, evvel kendine tabib ara, şifa bul;
    sonra başkasının şifasına çalış.

    ........

  4. #4
    Huseyni çevrimdışı Müdavim
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Oct 2007
    Nereden Yer
    Ankara
    Mesajlar Mesajlar
    11.904
    Blog Blog Girişleri
    39
    Tecrube  Tecrübe Puanı: 2613 + 209828


    Cevap: Sözler 7. Ders - “..Allah, insanı Rahmân sûretinde yaratmıştır.” Hadisi Hakkın

    Not
    Şu mezkûr hadis-i şerifin çok makàsıdından birisi şudur ki:

    İnsan, ism-i Rahmân’ı tamamıyla gösterir bir surettedir. Evet, sabıkan beyan ettiğimiz gibi, kâinatın simasında bin bir ismin şuâlarından tezahür eden ism-i Rahmân göründüğü gibi ve zemin yüzünün simasında rububiyet-i mutlaka-i İlâhiyenin hadsiz cilveleriyle tezahür eden ism-i Rahmân gösterildiği gibi, insanın suret-i câmiasında, küçük bir mikyasta, zeminin siması ve kâinatın siması gibi yine o ism-i Rahmân’ın cilve-i etemmini gösterir demektir.


    Mezkur hadisten, insanın, Allah'ın cc. Rahman ismini tamamıyla gösterdiğini, yani O ismin tecellilerini gösterdiğini anlıyoruz. Bu ismin kainatta ve zemin yüzünde tezahürleri olduğu gibi, insanda da küçük ölçülerde tecellileri var. Yani nasıl ki zemin ve kainat o Rahman isminin cilvelerini kendinde gösteriyor, insan dahi maddi ve manevi haliyle o ismin cilvelerini taşıyor, gösteriyor. Mesela kainattaki bütün varlıklar yokluktan vücuda çıkmalarıyla rahmetin, Rahman isminin tecellilerini taşıyor. Yeryüzünde rızıklanan bütün canlılar Rahman isminin cilvelerini gösteriyor. Bilhassa insan gözü, kulağı, burnu, eli, kolu, bacağı ve sair maddi cihazlarıyla, rahmetin bir eseri olduğu gibi, manevi yönleriyle mesela akıl, vicdan, muhabbet, korku, hidayet gibi cihazatla da en ileri seviyede Rahmaniyetin tecellilerini gösteriyor.
    Yazar : Risale Forum

    Halbuki, en ziyade hasta sensin.
    Sen, evvel kendine tabib ara, şifa bul;
    sonra başkasının şifasına çalış.

    ........

  5. #5
    Huseyni çevrimdışı Müdavim
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Oct 2007
    Nereden Yer
    Ankara
    Mesajlar Mesajlar
    11.904
    Blog Blog Girişleri
    39
    Tecrube  Tecrübe Puanı: 2613 + 209828


    Cevap: Sözler 7. Ders - “..Allah, insanı Rahmân sûretinde yaratmıştır.” Hadisi Hakkın

    Not
    Hem işarettir ki, Zât-ı Rahmânü’r-Rahîmin delilleri ve âyineleri olan zîhayat ve insan gibi mazharlar o kadar o Zât-ı Vâcibü’l-Vücuda delâletleri kat’î ve vâzıh ve zâhirdir ki, güneşin timsalini ve aksini tutan parlak bir âyine parlaklığına ve delâletinin vuzuhuna işareten “O âyine güneştir” denildiği gibi, “İnsanda suret-i Rahmân var” vuzuh-u delâletine ve kemâl-i münasebetine işareten denilmiş ve denilir. Ve ehl-i vahdetü’l-vücudun mutedil kısmı Lâ mevcude illâ Hû bu sırra binaen, bu delâletin vuzuhuna ve bu münasebetin kemâline bir ünvan olarak demişler.


    Hayat sahipleri ve bilhassa hayat sahipleri içinde insanlar Rahman ve Rahim olan Cenab-ı Hakkın bütün isim ve sıfatlarına ayinedarlık yapıyorlar. Kudret, ilim, sem, basar gibi sıfatlar insanda en ileri derecede görülüyor. Yani Allahın zatından gelen o sıfatlara aynalık yapıyor. Nasıl aynaya yansıyan güneş için, "o ayna güneştir" denilse, kastedilen mana "o ayine güneşi tamamıyla gösteriyor" şeklindedir. Bunun gibi, insandaki Rahmaniyetin tecellisi için de, yani Allah'a tam ve apaçık bir delil olması hasebiyle "insanda suret-i Rahman var" denilmesi aynı maksattandır.
    Yazar : Risale Forum

    Halbuki, en ziyade hasta sensin.
    Sen, evvel kendine tabib ara, şifa bul;
    sonra başkasının şifasına çalış.

    ........

Facebook Yorumları

Facebook Giriş

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

Bu Konudaki Etiketler

Sosyal İmleme

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Mesaj Yazma Yetkiniz Var
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222