+ Cevap Ver + Yeni Konu aç
Sayfa 1/3 123 SonSon
28 sonuçtan 1 ile 10 arası

  1. #1
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Aug 2010
    Nereden Yer
    Ankara
    Mesajlar Mesajlar
    1.128
    Tecrube  Tecrübe Puanı: 309 + 23702


    Mesnevi-i Nuriye 1. Ders - Sebepler İzzet ve Azamete Perdedir..

    Bismillahirrahmanirrahim
    Es-selamu aleyküm verahmetullahi ve berekatuhu...
    Bu gün itibariyle mesneviden soru-cevap şeklinde konular incelenerek istifade etmeye çalışacağız bi-iznillah, sizlerinde aklında bulunan soruları sorarak ve mevcut sorulara cevap vererek katılımlarınızı bekliyoruz.İstifademiz bol olsun inşALLAH...


    Lem’alar


    Türkçe Risale-i Nur’un Yirmi İkinci Sözüyle aynı mealdedir.

    بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ
    اَللهُ خَالِقُ كُلِّ شَىْءٍ وَهُوَ عَلٰى كُلِّ شَىْءٍ وَكِيلٌ
    1
    لَهُ مَقَالِيدُ السَّمٰوَاتِ وَاْلاَرْضِ
    2
    وَاِنْ مِنْ شَىْءٍ اِلاَّ عِنْدَناَ خَزَاۤئِنُهُ
    4
    فَسُبْحَانَ الَّذِى بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَىْءٍ
    3
    مَامِنْ دَاۤبَّةٍ اِلاَّ هُوَ اٰخِذٌ بِنَاصِيَتِهَا
    5


    Ey daire-i esbabdan zuhur eden işleri, hâdiseleri esbaba isnad eden gafil, cahil! Mal sahibi zannettiğin esbab, mal sahibi değillerdir. Asıl mal sahibi, onların arkasında iş gören kudret-i ezeliyedir. Onlar, ancak o kudretten gelen hakikî tesirleri ilân ve neşretmekle muvazzaftırlar. Demek, daire-i esbab, hükûmetin kalem dairesi hükmündedir ki, yukarıdan gelen emirlerin tebliğatı o daireden yapılıyor. Çünkü, izzet ve azamet perdeyi iktizâ eder; tevhid ve celâl dahi şirketi reddeder, tesiri esbaba vermiyor.

    Evet, Sultan-ı Ezelînin memurları vardır, ama icraatçıları değillerdir ki, saltanat ve rububiyetinde ortak olsunlar. Ancak o memurların vazifesi dellâllıktır ki, kudretin icraatını ilân ediyorlar. Veya o memurlar, nâzır müşahitlerdir ki, gördükleri evâmir-i tekviniyeye karşı yaptıkları itaat ve inkıyad ile istidatlarına göre bir nevi ibadet yapmış olurlar. Demek esbab, ancak ve ancak kudretin izzetini, rububiyetin haşmetini izhar için vaz edilmiş birtakım vasıtalardır. Yoksa, kudretin acz ve ihtiyacı için muavenet eden yardımcı değillerdir. Beşer sultanlarının memurları ise, sultanların ihtiyaç ve aczlerini def için tayinlerine zaruret hasıl olan yardımcı ve ortaklarıdır. Binaenaleyh, Allah’ın memurlarıyla insanın memurları arasında münasebet yoktur. Yalnız gafil ve cahil olanlar hâdiselerde ve vukuattaki hikmetleri, güzellikleri göremediklerinden, Cenâb-ı Haktan şekva ve şikâyetlere başlarlar. İşte o şekva ve şikâyetlerin hedefini değiştirmek için esbab vaz edilmiştir. Çünkü, kusur onlardan çıkıyor, onların kabiliyetsizliğinden ileri geliyor. Bu sırra bir misal-i lâtif sûretinde bir temsil-i mânevî rivayet ediliyor ki:

    Hazret-i Azrail Aleyhisselâm, Cenâb-ı Hakka demiş ki:

    “Kabz-ı ervah vazifesinde Senin ibâdın benden şekva edecekler. Benden küsecekler.”

    Cenâb-ı Hak, lisan-ı hikmetle ona demiş ki:

    “Seninle ibâdımın ortasında musibetler, hastalıklar perdesini bırakacağım. Tâ şekvaları onlara gidip sana küsmesinler.”

    Evet, nasıl ki hastalıklar perdedir, ecelde tevehhüm olunan fenalıklara mercidirler. Ve kabz-ı ervahta hakikî olarak hikmet ve güzellik, Hazret-i Azrail Aleyhisselâm’ın vazifesine mütealliktir. Öyle de, Hazret-i Azrail Aleyhisselâm da bir perdedir. Kabz-ı ervahta zahiren merhametsiz görünen ve rahmetin kemâline münasip düşmeyen bazı hâlâta merci olmak için o memuriyete bir nâzır ve kudret-i İlâhiyyeye bir perdedir.

    Evet, izzet ve azamet ister ki, esbab perdedar-ı dest-i kudret ola aklın nazarında. Tevhid ve celâl ister ki, esbab ellerini çeksinler tesir-i hakikîden.

    Not
    Bilinmeyen sözcükler üzerine tıklayıp anlamlarını öğrenebilirsiniz

    Dipnotlar - Arapça İbareler - Haşiyeler :

    1 : “Allah herşeyin yaratıcısıdır. Ve O her şey üzerinde hakkıyla görüp gözeticidir.” Zümer Sûresi, 39:62.
    2 : “Göklerin ve yerin tedbir ve tasarrufu Ona âittir.” Zümer Sûresi, 39:63.
    3 : “Şânı ne yücedir Onun ki, herşeyin hüküm ve tasarrufu elindedir.” Yâsin Sûresi, 36:83.
    4 : “Hiçbir şey yoktur ki, hazineleri Bizim yanımızda olmasın.” Hicr Sûresi, 15:21.
    5 : “Hiçbir canlı yoktur ki, Allah onu alnından tutup kudretine boyun eğdirmiş olmasın.” Hûd Sûresi, 11:56.


    Soruları Cevaplandırıyoruz
    1. Sebeplerin vazifeleri nelerdir ?

    2. İzzet ve azamet neden sebepleri iktiza eder ? Misal verebilir miyiz ?


    3. Tevhid ve Celal sebeplerdeki tesiri nasıl reddediyor ? Örneklerle izah edebilir miyiz ?


    4. Sebepler kudretin icraatını ne şekilde ilan ediyorlar ?


    5. "Veya o memurlar, nâzır müşahitlerdir ki, gördükleri evâmir-i tekviniyeye karşı yaptıkları itaat ve inkıyad ile istidatlarına göre bir nevi ibadet yapmış olurlar." Bu cümleyi nasıl anlamalıyız ? Evamiri tekviniyeye karşı sebeplerin itaati ve ibadeti nasıl oluyor ? Nasıl misal verebiliriz ?


    6.Allahın memurlarıyla, insanların yardımcıları, memurları arasında nasıl bir fark vardır?


    7. Girişte verilen ayetlerin konuyla nasıl bir bağlantısı vardır ?


    8. Daire-i esbabdan zuhur eden (sebepler sonucu ortaya çıkan) işler nelerdir ?


    9. "Yalnız gafil ve cahil olanlar hâdiselerde ve vukuattaki hikmetleri, güzellikleri göremediklerinden, Cenâb-ı Haktan şekva ve şikâyetlere başlarlar." Bu söze göre sebepler hakikatı algılayamayan gaflet ve cehalette olanlar için mi vardır ?


    10. “Çünkü, kusur onlardan çıkıyor, onların kabiliyetsizliğinden ileri geliyor.” Sebeplerdeki kusurlar nelerdir ? Kabiliyetsizlikleri ne demektir ?


    11.Evet, izzet ve azamet ister ki, esbab perdedar-ı dest-i kudret ola aklın nazarında. Tevhid ve celâl ister ki, esbab ellerini çeksinler tesir-i hakikîden.denilmiş burada neden izzet ve azamet-tevhid ve celal sıfatları kullanılmıştır?




    Benzer Konular
    Risale Açıklamalı 7 - Sebepler İzzet ve Azamete Perdedir..
    Risale Açıklamalı 7 - Sebepler İzzet ve Azamete Perdedir.. Bismillahirrahmanirrahim Es-selamu aleyküm verahmetullahi ve berekatuhu... Bu gün itibariyle mesneviden soru-cevap şeklinde konular incelenerek istifade etmeye çalışacağız bi-iznillah, sizlerinde aklında bulunan sorula
    Mesnevi-i Nuriye 7. Ders - Tevhidde Suhulet Vardır..
    Mesnevi-i Nuriye 7. Ders - Tevhidde Suhulet Vardır.. بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيم
    Mesnevi-i Nuriye 6. Ders - Yardımlaşma Kanunu ve Rızkın Anında Yetişmesi
    Mesnevi-i Nuriye 6. Ders - Yardımlaşma Kanunu ve Rızkın Anında Yetişmesi بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيم
    Mesnevi-i Nuriye 4. Ders - Hayat Hâtemine Bakınız..
    Mesnevi-i Nuriye 4. Ders - Hayat Hâtemine Bakınız.. Bismillahirrahmanirrahim. Esselamün aleyküm ve rahmetullahi ve berakatühü ebeden daimen. Açıklamalı derslerimize ve anladıklarımızı paylaşmaya devam ediyoruz inşallah. Bu hafta Mesnevi-i Nuriye'den tevhidle a
    Mesnevi-i Nuriye 2. Ders - Arkadaş Tevhid İki Çeşit Olur..
    Mesnevi-i Nuriye 2. Ders - Arkadaş Tevhid İki Çeşit Olur.. Bismillahirrahmanirrahim Esselatü Vesselamü Aleyke Ya RASULALLAH .. Esselatü vesselamü aleyke ya HABİBALLAH Esselatü vesselamü aleyke ya Seyyidel evveline vel'ahirin Veselamün alel mürselin Velhamdülillahi Rabbil
    Yazar : Risale Forum
    Konu Huseyni tarafından (28-01-2013 Saat 20:29 ) değiştirilmiştir.

    Uzakta olmak ayrılığa neden olmadığı gibi, aynı yerde olmak da birlikteliğe yetmez.Bizim yolumuz gönül yoludur .Gönül de mekan istemez...

  2. #2
    Huseyni çevrimdışı Müdavim
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Oct 2007
    Nereden Yer
    Ankara
    Mesajlar Mesajlar
    11.903
    Blog Blog Girişleri
    39
    Tecrube  Tecrübe Puanı: 2612 + 209808


    Cevap: Mesnevi-i Nuriye Dersleri 1 "Ey dairei esbabtan zuhur eden işleri...

    7. Girişte verilen ayetlerin konuyla nasıl bir bağlantısı vardır ?

    1 : “Allah herşeyin yaratıcısıdır. Ve O her şey üzerinde hakkıyla görüp gözeticidir.” Zümer Sûresi, 39:62.
    2 : “Göklerin ve yerin tedbir ve tasarrufu Ona âittir.” Zümer Sûresi, 39:63.
    3 : “Şânı ne yücedir Onun ki, herşeyin hüküm ve tasarrufu elindedir.” Yâsin Sûresi, 36:83.
    4 : “Hiçbir şey yoktur ki, hazineleri Bizim yanımızda olmasın.” Hicr Sûresi, 15:21.
    5 : “Hiçbir canlı yoktur ki, Allah onu alnından tutup kudretine boyun eğdirmiş olmasın.” Hûd Sûresi, 11:56.


    Ayetlerin herbirine baktığımızda Allahın her varlık üzerinde tasarruf sahibi olduğunu, tedbirinin ona ait olduğunu, herbirşeyi görüp gözettiğini, yine herşeye hükmettiğini görüyoruz. Üstad hazretleri, Allahın kudretini ve doğrudan herşeyin yaratıcısı olduğunu, gerçek hüküm ve tesir sahibi olduğunu bu ayetlerle nazara vermekle, sebeplerin tesirsizliğini ifade ediyor.
    Yazar : Risale Forum

    Halbuki, en ziyade hasta sensin.
    Sen, evvel kendine tabib ara, şifa bul;
    sonra başkasının şifasına çalış.

    ........

  3. #3
    memluk çevrimdışı Hatim Sorumlusu
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Feb 2009
    Nereden Yer
    biryerde sabit kalmıyorumki her yerden
    Mesajlar Mesajlar
    6.192
    Tecrube  Tecrübe Puanı: 1438 + 115872


    Cevap: Mesnevi-i Nuriye Dersleri 1 "Ey dairei esbabtan zuhur eden işleri...

    4. Sebepler kudretin icraatını ne şekilde ilan ediyorlar ?


    Sırr-ı ehadiyet; her bir eşyanın kendindeki has tecelli ile Allah’ın birliğini ilan etmesidir.
    Mesela her insana guzellik verilmeside birliği gösterdiği gibi,
    herkesteki guzelliğin kimsede olmayıp, sadece O’nda olması, hususi olarak birliği göstermektir.
    Bu durum her hadise için geçerlidir.

    Yunus as. başına gelen olayda bunu daha iyi anlamamıza yardımcı oluyor.
    Kalbinde nur-u tevhid ile bu hususi hadisedeki ehadiyet sırrını gördü;
    tek melce Allah olduğunu yakinen bildi ve hemen hatasını itiraf ederek Rabbine sığındı.
    Yazar : Risale Forum
    İnsanın Cenab-ı Haktan hiçbir hakkı talep etmeye hakkı yoktur.
    Bilâkis dâima şükretmeye medyundur. Çünkü, mülk Onundur, insan Onun memluküdür.
    Eğer Mâlik-i Mülke memlûk isen, Onun mülkü senindir, gör.

    Bizi düşmanın attığı taş değil
    Dostun attığı gül yaralar


  4. #4
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Aug 2010
    Nereden Yer
    Ankara
    Mesajlar Mesajlar
    1.128
    Tecrube  Tecrübe Puanı: 309 + 23702


    Cevap: Mesnevi-i Nuriye Dersleri 1 "Ey dairei esbabtan zuhur eden işleri...

    2. İzzet ve azamet neden sebepleri iktiza eder ? Misal verebilir miyiz ?

    Evvela; İzzet ve Azamet sözcüklerinin anlamlarına bakacak olursak; şeref sahibi, üstün olan ve büyük olan manlarına gelmektedir.

    Yaşanılan olaylar sonucu şekvanın Hakk'a gitmemesi ve sebeplere verilmesi adına izzet ve azamet sebepleri iktiza ediyor.

    Örneğin;Bir yerde deprem olduğunda,tsunami olduğunda kimse tabiat olayları ile ilgilenen melek olan Mikaili suçlamaz bunun önünde bulunan dünyanın iç yapısı,depremin meydana geldiği yerin coğrafi konumu,fay hattı üzerinde bulunup bulunmaması gibi sebeplere bakılır ve onlar sebep olarak gösterilir.

    Ya da ruhları kabz eden Azrail ile aramızdaki hastalık,kaza,müsibet gibi sebepler olmasa biz direk ondan şikayetçi olacağız ve Azrail dahi ölüm olayına perde olmasa Hakim olan Allahtan şikayetçi olacağız bu da bizi şüphesiz ki inkara,isyana ve mazallah şirke götürürür.

    Çünkü akıl zahirde görünen bazı olayları çirkin görür.Ve haşa bunu Kuddüs olan (pak temiz kusur ve noksanlardan münezzeh) Yaratıcıya isnad edebilir .

    Oysa herşey aklın göründüğü gibi değildir.Örneğin; ölüm zahirde çirkin gelir lakin ardında Allahın vadettiği, fıtratın şiddetle istediği,nihayetsiz nimetler vardır.Hem sevdiklerimiz özlenenler dahi oradadırlar.Hem nihayetsiz istekleri olan insanların bu isteklerinin giderilmesi gene oradadır ve hakedenlere cennet vadedilmiştir ve arkada bize bildirilmemiş olan daha nice güzel olaylar ve vasıflar bulunmaktadır.

    İşte bu ve daha bunlar gibi pek çok sebebe binaen Allahın izzet ve Azameti sebepleri iktiza etmektedir.
    Yazar : Risale Forum

    Uzakta olmak ayrılığa neden olmadığı gibi, aynı yerde olmak da birlikteliğe yetmez.Bizim yolumuz gönül yoludur .Gönül de mekan istemez...

  5. #5
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Jun 2010
    Mesajlar Mesajlar
    227
    Tecrube  Tecrübe Puanı: 67 + 3178


    Cevap: Mesnevi-i Nuriye Dersleri 1 "Ey dairei esbabtan zuhur eden işleri...

    3. Tevhid ve Celal sebeplerdeki tesiri nasıl reddediyor ? Örneklerle izah edebilir miyiz ?

    "tevhid ve celâl dahi şirketi reddeder, tesiri esbaba vermiyor."

    Allah yarattığı herşeyde varlığına ve birliğine deliller göstermiş. Ki bu deliller sebepleri saltanatına ortak etmiyecek kadar barizdir. Sebepleri bir perdedir. Biraz dikkatlice bakıldığında o perdeleri aralayıp, perde arkasındaki asıl tesir sahibini görmek mümkündür. Görünen çirkinlikler veya ilk bakıldığında hikmeti kavranamayan meselelerde sebepleri vardır ki şikayetler Allahın izetine ve azametine olmasın. Fakat bu sebeplerin Allahın izzet ve azametine gelen şikayetlerine merci olması, Onun tevhid ve celaline de ortak olduklarını göstermez. O noktada tesrileri yoktur. Bunu anlayabilmek içinde eşyaya 2 şekilde bakılabilir. Birisi manai ismi diğeri ise manai harfi. Manai ismi eşyaya kendi namına veyahut sebepler namına ya da tesadüflere vererek bakmaktır. Manai harfi ise nimette nimetlendiriciyi, sanatta sanatkarı, güzelde sonsuz güzellik sahibini, ilimde sonsuz ilim sahibini görmektir. Manai harfi ile mevcudata bakıldığında Allahın vahidiyetini ve ehadiyetini görmemek mümkün değildir.

    Misal bir masayı düşünelim. Masayı oluşturan malzemelerin kendi kendine, veya masaya ihtiyaç olması sebebiyle o malzemelerin şuurlu olarak bir araya geldiğini iddia edebilir miyiz ? Bir marangoz, ya da bir fabrika sahibi o işe el atmadığı müddetçe, hiç bir sebep o masanın vücuda gelmesini sağlıyamaz. Masayı ortaya koymak için birilerinin o işe el atması gerekir. Aynı şekilde kaianttaki bütün mevcudatta böyledir. Kendi kendine veya sebeplerin tesiriyle vücuda gelmiş değildir. Çünkü sebepler sonucu vücuda getirecek kudrette değildir. Yaz ayında kupkuru bir toprakta yetişen karpuzun içindeki su hangi sebeple izah edilebilir. Bir ağacın yemyeşil yapraklarının suyla, güneşle, havayla, toprakla nasıl bir ilgisi vardır ? İnekten çıkan tertemiz sütün otla nasıl bir ilişkisi vardır ? İncecik bir otun sert taşları ve kayaların delip onların üzerinde yeşermesi neyle ifade edilebilir ? Yine insanın bile dayanamadığı sıcaklarda yemyeşil yaprakların buna dayanıklılık göstermesinin sebebi nedir ? Gördüğümüz gibi sebeplerin sonuçla hiç bi şekilde ilişkisi yoktur. Biraz dikkatli bakmak kafidir anlamak için.

    "Cenâb-ı Hakkın mâsivâsına, yani kâinata mânâ-yı harfi ile ve Onun hesabına bakmak lâzımdır. Mânâ-yı ismi ile ve esbab hesabına bakmak hatâdır.

    Evet, herşeyin iki ciheti vardır. Bir ciheti Hakka bakar, diğer ciheti de halka bakar. Halka bakan cihet, Hakka bakan cihete tenteneli bir perde veya şeffaf bir cam parçası gibi, altında Hakka bakan cihet-i isnadı gösterecek bir perde gibi olmalıdır. Binaenaleyh, nimete bakıldığı zaman Mün’im, san’ata bakıldığı zaman Sâni, esbaba nazar edildiği vakit Müessir-i Hakikî zihne ve fikre gelmelidir."
    Mesnevi-i Nuriye
    Yazar : Risale Forum
    Sana muasır bir vücut olamadığımdan dolayı müteessirim, ey Muhammed (a.s.m.)!

    Muallimi ve nâşiri olduğun bu kitap, senin değildir; o Lâhutîdir. Bu kitabın Lahutî olduğunu inkâr etmek, mevzu ilimlerin butlanını ileri sürmek kadar gülünçtür. Bunun için, beşeriyet senin gibi mümtaz bir kudreti bir defa görmüş, bundan sonra göremeyecektir. Ben, huzur-u mehabetinde kemal-i hürmetle eğilirim.

    (Prens Bismarck)

  6. #6
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Apr 2010
    Mesajlar Mesajlar
    1.733
    Tecrube  Tecrübe Puanı: 599 + 50263


    Cevap: Mesnevi-i Nuriye Dersleri 1 "Ey dairei esbabtan zuhur eden işleri...

    6.Allahın memurlarıyla, insanların yardımcıları, memurları arasında nasıl bir fark vardır?

    Evet, Ezeli Sultan olan Allah cc'nun vazifeli memurları, yardımcıları vardır fakat o yardımcılar sadece sebep olabilirler, illet olamazlar (yani asıl sebep olamazlar). Bu nedenle Allah cc'nun saltanatına ve Rab'lığına yani terbiye ediciliğine ortak olamazlar. O yardımcılar sadece Allah cc'nun isim ve sıfatlarını şuur sahiplerine duyurmak, ilan etmek, tanıttırmak için vazifeli memurlardır.
    Mesela bir gül, bize Allah cc'nun Cemil ismini göstermekle vazifelidir, bir bulut yağmur vazifesini yerine getiriken Allah cc'nun Rahim ismini gösterir. Güneş her gün izni İlahi ile doğup batarken hem kulluğunu yerine getirmiş olur hem de Allah cc'nun azametini bizlere gösterir.

    Velhasıl Allah cc noksanlıktan acizlikten fakirlikten münezzehtir, yaratılmış her bir mevcut O'nun sonsuz ve sınırsız isim ve sıfatlarının, yansımalarını ve cilvelerini göstermekle vazifelidirler. Bu şekilde kendi kulluklarınıda yerine getirmiş olurlar.

    Fakat insanların yardımcıları, onların kusurlarını, acizliklerini, eksikliklerini örtmek için vardır. Çünkü padişahta olsa, başbakanda olsa kul her zaman acizdir yardıma ihtiyacı vardır. Her zaman her yerde olmak, bir işle uğraşırken başka bir işe yetişebilmek, raiyeti altında olanların her biri ile aynı anda ilgilenebilmesi mümkün değildir. Bundan dolayıdır ki bir padişah düşünün; bir çok yardımcısı vardır, askerlerle ilgilenmesi için yardımcısı vardır, konukları ile ilgilenmesi için yardımcısı vardır, sarayın işleri ile ilgilenmesi için yardımcısı vardır, halkının sorunları ile ilgilenmesi için yardımcısı vardır, devlet hazinesi ile ilgilenmesi için yardımcısı vardır .. vs.

    Lakin düşünen ve idrak eden insan anlar ki Allah cc bütün bu noksanlıklardan ve acizliklerden münezzehtir, tüm isim ve sıfatları hem sınırsızdır hem sonsuzdur. O cc herşeye Mailktir, hazinesinin sınırı yoktur, Rezzak'tır, zaman ve mekan gözetmeksizin her türlü canlıya Rahmet hazinesinden rızık gönderir. Kuddüs ismi ile kainatı temizler, Celil ismi ile bize azametini gösterir, Şafi ismi ile hastaların imdadına koşar, Kerim ismi ile ikram eder.. bu fiillerin hepsi çeşitli sebepler altına gizlenmiştir, fakat sebepler sadece aracı olabilirler, illet olamazlar..
    Yazar : Risale Forum
    Duâ ve tevekkül meyelân-ı hayra büyük bir kuvvet verdiği gibi,
    istiğfar ve tevbe dahi meyelân-ı şerri keser, tecavüzâtını kırar
    -SÖZLER-


  7. #7
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Aug 2010
    Nereden Yer
    Ankara
    Mesajlar Mesajlar
    1.128
    Tecrube  Tecrübe Puanı: 309 + 23702


    Cevap: Mesnevi-i Nuriye Dersleri 1 "Ey dairei esbabtan zuhur eden işleri...

    5. "Veya o memurlar, nâzır müşahitlerdir ki, gördükleri evâmir-i tekviniyeye karşı yaptıkları itaat ve inkıyad ile istidatlarına göre bir nevi ibadet yapmış olurlar." Bu cümleyi nasıl anlamalıyız ? Evamiri tekviniyeye karşı sebeplerin itaati ve ibadeti nasıl oluyor ? Nasıl misal verebiliriz ?



    Allahın memurları olan melekler vazifedardırlar her meleğin bir vazifesi vardır ve onu yerine getirmekte, böylece Allaha ibadet etmektedir.Aynı noktadan bakacak olur isek Allahın memurları yalnızca melekelr değil hayvanlar dahi memurlardır.Üstadında dediği gibi kedinin miyavlamaları dahi Ya Rahim
    Ya Rahim şeklindedir.
    Yaratılan her varlığın bir vazifesi vardır;yazın kışa kışın bahara güze,gecenin gündüze yer vermesi,tavuğun yumurtlaması,ineğin süt vermesi,arının bal yapması,tatlı su ile tuzlu suyun birbirine karışmaması,güneşin vaktiyle doğup batması görevini aksatmaması,dünyanın kendi etrafında dönmesi,hücrelerin kendini yenilemesi,besinlerin vücütta taşınması... ve sair bunlar da; Allahın kendilerine koymuş olduğu, tabiatla ilgili kanunlara,emirlere uyarak ibadet etmiş oluyorlar.
    Bu sebepleri gözden geçirdiğimizde varlıkları bizlerin ihtiyaçlarını karşılayacak niteliktedir.Her sebep kendince baktığımızda Allahın varlığının delillerini ve esmasının sikkesini taşımaktadır.O halde tevhid ve Celal sıfatının istediği gibi bizler dahi sebeplere takılı kalmadan sebepler arkasında gerçek tesir edeni görmeliyiz.

    Yazar : Risale Forum

    Uzakta olmak ayrılığa neden olmadığı gibi, aynı yerde olmak da birlikteliğe yetmez.Bizim yolumuz gönül yoludur .Gönül de mekan istemez...

  8. #8
    Huseyni çevrimdışı Müdavim
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Oct 2007
    Nereden Yer
    Ankara
    Mesajlar Mesajlar
    11.903
    Blog Blog Girişleri
    39
    Tecrube  Tecrübe Puanı: 2612 + 209808


    Cevap: Mesnevi-i Nuriye Dersleri 1 "Ey dairei esbabtan zuhur eden işleri...

    "Veya o memurlar, nâzır müşahitlerdir ki, gördükleri evâmir-i tekviniyeye karşı yaptıkları itaat ve inkıyad ile istidatlarına göre bir nevi ibadet yapmış olurlar."

    Bu cümlede memurlardan kasıt melekler midir yoksa sebepler midir ? Yoksa her ikisi demi ? Sebepler ise sebepler Allahın yaratılış kanunlarına nasıl itaat ediyor ? Ben bu kısmı tam anlıyamadım, bi kaç misal görmek istiyorum ???
    Yazar : Risale Forum

    Halbuki, en ziyade hasta sensin.
    Sen, evvel kendine tabib ara, şifa bul;
    sonra başkasının şifasına çalış.

    ........

  9. #9
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Aug 2010
    Nereden Yer
    Ankara
    Mesajlar Mesajlar
    1.128
    Tecrube  Tecrübe Puanı: 309 + 23702


    Cevap: Mesnevi-i Nuriye Dersleri 1 "Ey dairei esbabtan zuhur eden işleri...

    Alıntı Lemeât Nickli Üyeden Alıntı [Linkleri Görebilmek için Üye olmanız Gerekmektedir.Üye olmak için Tıklayınız.]
    "Veya o memurlar, nâzır müşahitlerdir ki, gördükleri evâmir-i tekviniyeye karşı yaptıkları itaat ve inkıyad ile istidatlarına göre bir nevi ibadet yapmış olurlar."

    Bu cümlede memurlardan kasıt melekler midir yoksa sebepler midir ? Yoksa her ikisi demi ? Sebepler ise sebepler Allahın yaratılış kanunlarına nasıl itaat ediyor ? Ben bu kısmı tam anlıyamadım, bi kaç misal görmek istiyorum ???
    Memurlardan kasıt hem meleklerdir hem sebeplerdir sonuç itibariyle meleklerde vazifeleri gereği sebeptirler, ölüm olayında Azrail as ın olduğu gibiki haksız şikayetler Hak makamına ulaşmasınlar...
    Sebeplere örnek verecek olursak;Örneğin bir bitkinin yetişmesi için çok güneş hava su gereklidir değil mi?Akıl dairesinde baktığımızda bunlar olmadan bitkiler yetişemez, fotosentez yapamazlar, bilim penceresinden de baktığımızda bu böyledir.Ama iman penceresi ile baktığımızda bitkinin yetişmesi için güneşte havada suda birer esbaptırlar.Eğer Allah dileseydi sebepler (güneş hava su ) dahi olmadan da bitkiler yetişebilirdi.Demek ki burada sebpeler olan güneş hava ve su dahil emre itaat etmek durumundadırlar.Yazın en sıcak olduğu zamanlarda güneşin sıcaklığının şiddeti hararetine karşı ağaçların yapraklarının aylarca yeşil kalması buna örnektir.Akıl nazarı ile bakıldığında yapraklarında yanması hatta sıcaktan kuruması gerekiyor demekki sıcak olduğu halde dahi yaprağın vazifesi yeşil kalmak ve bu noktada itaat etmek...
    Sebepler Allahın yaratılış kanununa itaat etmekle mükelleftirler çünkü bu dahi bir imntihandır.Sebeplerin var olmasındaki gayei maksat dahi haykırıyor ki: Bizler işi asıl yapanlar değiliz sadece perdeyiz,şimdi gel perdeyi arala bak ki tesir-i hakiki Hak'tır derler lisan-ı haleriyle.
    Toprağa tohum ekeriz sularız biçeriz gübreleriz ki topraktan bir kazanç elde edelim.Toprağa tohum ekmesek ve diğer levazım olan sebepleri yapmadan ondan ürün beklesek ne kadar hılaf-ı akıl olur değil mi?
    İşte onun gibi bu sebeplere yapışıp yerine getirdikten sonra dahi toprak ürünü verdi demekte o kadar hılafı akıldır.Çünkü toprağın hissi,şuuru yoktur demekki perdenin ardında Rahman olan Rahim olan Vedud olan bir zat var.
    Şimdi bu sebeplere bakıldığında Allahın izzetinin azametinin gerektirdiği şekliyle ibadet yapmış oluyorlar.
    Yazar : Risale Forum

    Uzakta olmak ayrılığa neden olmadığı gibi, aynı yerde olmak da birlikteliğe yetmez.Bizim yolumuz gönül yoludur .Gönül de mekan istemez...

  10. #10
    Huseyni çevrimdışı Müdavim
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Oct 2007
    Nereden Yer
    Ankara
    Mesajlar Mesajlar
    11.903
    Blog Blog Girişleri
    39
    Tecrube  Tecrübe Puanı: 2612 + 209808


    Cevap: Mesnevi-i Nuriye Dersleri 1 "Ey dairei esbabtan zuhur eden işleri...

    "inkıyad ile istidatlarına göre bir nevi ibadet yapmış olurlar."

    İstidatları ne peki ?
    Yazar : Risale Forum

    Halbuki, en ziyade hasta sensin.
    Sen, evvel kendine tabib ara, şifa bul;
    sonra başkasının şifasına çalış.

    ........

Facebook Yorumları

Facebook Giriş

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

Bu Konudaki Etiketler

Sosyal İmleme

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Mesaj Yazma Yetkiniz Var
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222