Bu konudaki en beğenilen mesaja bak. Tıklayınız.

Sayfa 2/4 İlkİlk 1234 SonSon
35 sonuçtan 11 ile 20 arası

  1. #11
    Tarihci çevrimdışı Marmara Tarih
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Mar 2008
    Mesajlar Mesajlar
    4.641
    Tecrube  Tecrübe Puanı: 677 + 44410


    Cevap: Cüz i İrade Külli İrade..

    Alıntı ebrar172 Nickli Üyeden Alıntı [Linkleri Görebilmek için Üye olmanız Gerekmektedir.Üye olmak için Tıklayınız.]
    ben bunu daha evvel okumamışım...güncellenmesi iyi olmuş velhasıl...
    Bilal Fındıkçı'nın emeğine ; Tarihci'nin yüreğine sağlık efendim....


    selamlar...

    küçük bir ekleme yaptım buna.. Rjaa ederim efendim.. okuyanlara ben teşekkür ederim..
    Yazar : Risale Forum
    ѕıяf вυ ∂υиуα ιçιи мι уαяαтıℓмışѕıи кι тüм ναктιиι σиα ѕαяf є∂ιуσяѕυи? в.ѕ.и

  2. #12
    Tarihci çevrimdışı Marmara Tarih
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Mar 2008
    Mesajlar Mesajlar
    4.641
    Tecrube  Tecrübe Puanı: 677 + 44410


    Cevap: Cüz i İrade Külli İrade..

    Alıntı Livza Nickli Üyeden Alıntı [Linkleri Görebilmek için Üye olmanız Gerekmektedir.Üye olmak için Tıklayınız.]
    ALLAH razı olsun....

    ecmain olsun..
    Yazar : Risale Forum
    ѕıяf вυ ∂υиуα ιçιи мι уαяαтıℓмışѕıи кι тüм ναктιиι σиα ѕαяf є∂ιуσяѕυи? в.ѕ.и

  3. #13
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Feb 2010
    Mesajlar Mesajlar
    8
    Tecrube  Tecrübe Puanı: 41 + 100


    Cevap: Cüz i İrade Külli İrade..

    1.mukaddime:
    İhtiyari olmayan herşeyi, Allah’ın ezelden bilmesi kolayca anlaşılabilir birşeydir. Çünkü adetullah denilen fizik kimya kanunlarına göre ihtiyari olmayan herşeyin ebede kadar da olsa nasıl cereyan edeceği bilinebilir. Kolayca anlaşılamayan ve ihtilaf edilen ise ihtiyari şeylerdeki kader tecellisidir. Çünki ihtiyar bir yasaya tabi değildir. Önceden kestirilemez.

    2.mukaddime:
    İhtiyari şeyler dediğimiz, insanın ve sair ihtiyar sahibi varlıkların ihtiyarları çerçevisindeki fiillerinden ibarettir. Konuya insan özelinde devam etmeyi ihtiyar ediyoruz.

    3.mukaddime:
    soru(n): Allah Teala, insanların neyi ihtiyar edeceklerini önceden nasıl biliyor?
    cevap: sual doğru sorulursa, cevabı kendiliğinden belli olur. doğrusu, Allah Teala, insanların neyi ihtiyar edeceklerini "ezelden" nasıl biliyor? evet, ezel, geçmiş zamanın başlangıcı değildir, hadisin tabiriyle, geçmiş, şimdi ve geleceği birden kuşatan bir makam-ı aladır. ilm-i muhit ve ilm-i ezeli tabirleri mekansal ihatayla beraber zamansal ihatayı da şumulu içine alır. "ve hüve ala külli şey'in Alim" kelamındaki külliyetten, mekansal külliyetle beraber, zamansal külliyet de maksuddur.

    4. mukaddime:
    Halis tevhid için insanın ef’al-i ihtiyarisinde görünen kusur ve noksanları zahiridir deyip hakikatte, neticeleri itibariyle ve de külliyet itibariyle hayır ve kemal olduklarını isbat ederek, bu fiilleri de ilahi kudrete nisbet etmek, Allah Teala’yı kusurlardan tenzih etmek için, insanın ihtiyari fiillerini cüzi iradesine nisbet etmekten evladır. Kaldı ki en basit bir kol kaldırmak fiilinde bile çalışan mekanizmanın işleyişini bilmekten çok uzak olan insanın bu fiillere merci kabul edilmesi mantıksızdır. Evet insanın iradesi hazır ve cüzi olan şerli neticeye bakarken, ilahi irade tüm zamanlara ve mekanlara bakan hayırlı neticelere bakarak aynı fiil üzerinde birleşir, ilahi kudret fiili yaratır. İnsan o fiile cüzi neticeye bakan yönüyle fail olur, çünki o istedi, Allah Teala ise o fiile külli neticeye bakan yönüyle fail olur. Dolayısıyla cüzi şer insana, külli hayır ise Allah’a nisbet olunur.

    5.mukaddime:
    Geriye kaldı, “insan iradesi” ve “insanın irade etmesi”’nin kime nisbet edileceği netameli meselesi. Maturidi iradeyi ve irade etmeyi insana nisbet ederken, Eşari iradeye Allah'ın insana verdiği bir emanet, irade etmeye de insanın o irade nimetinde tasarruf etmesi gözüyle bakıyor.
    Yazar : Risale Forum

  4. #14
    müdavim çevrimdışı Üye Sorumlusu
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Oct 2008
    Nereden Yer
    istanbul
    Mesajlar Mesajlar
    3.930
    Blog Blog Girişleri
    2
    Tecrube  Tecrübe Puanı: 865 + 66388


    Cevap: Cüz i İrade Külli İrade..

    Soru

    Cüz-i irade nedir, insana verilen cüz-i iradenin kiminde daha güçlü kiminde daha zayıf olması yaratılıştan mıdır?


    Cevap

    Değerli Kardeşimiz;
    Cüz-i irade: İnsanın dilediği gibi hareket edebilme ve tercih yapabilme kabiliyetidir. Yani herhangi bir şeyi yapmak veya yapmamak hususunda, bir tarafı tercih etmek iktidar ve serbestliğini temin eden duygu ve cihaza cüz-i irade denir. Bu serbestlik ile Cenab-ı Hak insanları, iyiliği veya kötülüğü istemek cihetinde imtihan eder ve mesuliyeti insana yükler.

    İnsandaki bu irade duygusu yaratma ve icat noktasından aciz ve kısadır. İrade sadece kesp yani istemek ve talep etmek kabiliyetindedir. İnsan iradesi ile ister kudret-i İlahi ise bu talep ve isteği yaratıp icat eder.

    Üstad Hazretleri bu manaya şu ibareler ile işaret ediyor:

    "Halbuki; o cüz-i ihtiyarî denilen silâh-ı insanî hem âciz hem kısadır. Hem ayarı noksandır. İcad edemez. Kesbden başka hiçbir şey elinden gelmez.(HAŞİYE)"

    "HAŞİYE: İman, o cüz-i ihtiyarîyi, Allah namına istimal ettirip, her şeye karşı kâfi getirir. Bir askerin cüzî kuvvetini devlet hesabına istimal ettiği vakit, binler kuvvetinden fazla işler görmesi gibi..."(1)

    "YEDİNCİSİ: İrade-i cüz'iye-i insaniye ve cüz-ü ihtiyariyesi, çendan zayıftır, bir emr-i itibarîdir. Fakat Cenâb-ı Hak ve Hakîm-i Mutlak, o zayıf, cüz'î iradeyi, irade-i külliyesinin taallûkuna bir şart-ı âdi yapmıştır. Yani, mânen der: "Ey abdim, ihtiyarınla hangi yolu istersen, seni o yolda götürürüm. Öyleyse mes'uliyet sana aittir."

    "Teşbihte hata olmasın, sen bir iktidarsız çocuğu omuzuna alsan, onu muhayyer bırakıp "Nereyi istersen seni oraya götüreceğim" desen; o çocuk yüksek bir dağı istedi, götürdün. Çocuk üşüdü yahut düştü. Elbette "Sen istedin" diyerek itab edip, üstünde bir tokat vuracaksın. İşte, Cenâb-ı Hak, Ahkemü'l-Hâkimîn, nihayet zaafta olan abdin iradesini bir şart-ı âdi yapıp, irade-i külliyesi ona nazar eder."(2)

    İnsanın iradesinin esasını ve temelini oluşturan meyelandır. Meyelan ise insanın çok seçeneklerden birisine meyletmesi ve yönelme arzusudur. Bu yönelme arzusu olan meyalan, mevcut bir şey değildir. Harici bir vücudu yoktur. Yani eni, boyu, ağırlığı, hacmi olan bir cisim gibi değildir.

    Mümkinat üç kısımdır. Biri mevcut, yani varlık sahasına çıkmış, harici vücudu olan her şey. Bu mevcudatı yaratan ve idare eden, Allah’ın kudret sıfatıdır. Kulun hiçbir müdahalesi olamaz.

    Mümkinatın ikinci sınıfı ise, “madum”dur. Yani, varlık sahasına çıkması mümkün ve caiz olup da, henüz varlık sahasına çıkmamış olan şeylerdir.

    Mümkinatın üçüncüsü ve iradenin mahiyeti ile alakalı olan kısmı ise, itibari ve nispi şeyler dediğimiz; “mevcut ile madum” arası olan varlıklardır.

    Bu üçüncü sınıf olan itibari ve nispi emirler, ne mevcuttur, ne de madumdur; ikisi arasında bir makam ve mevkie sahiptirler.

    Bu sınıfta Allah’ın kudret sıfatının taallukatı yoktur; dolayısı ile de cebir olamaz. Cebir, ancak Allah’ın kudret sıfatı ile olacağı için, burada da Allah'ın kudret sıfatı tecelli etmemektedir. İrade ise, itibari ve nispi bir varlığa sahip olmasından, cebir lazım gelmez. Yani, insan iradesi, itibari olmasından dolayı, cebirden kurtulur demektir. İmamların, mevcudu kula vermemesinin sebebi bu sırdan ileri gelmektedir. Zira, mevcut olan bir şeyi kula vermek şirk olur. Ama itibari olan bir şey kudrete ihtiyaç hissetmediği için, kula vermek de bir sakınca yoktur.

    İrade de mevcut olmayıp, itibari bir şey olmasından dolayı, kula verilmiştir. İrade mevcut olsa, cebir lazım gelir. Madum olsa, zaten olmayan bir şey olur. O zaman, mevcut ile madum arası, itibari ve nispi bir emirdir denilmiştir.

    İmam-ı Maturidi, meyelanı, itibari olarak kabul ettiği için, kula vermiştir. İmam Eşari ise, mevcut nazarı ile baktığından, kula vermemiştir. Ancak, meyelandaki tasarrufu, itibari gördüğü için kula vermiştir. Dolayısı ile her iki imam da iradeyi kabul etmişlerdir. Aradaki fark, lafzi ve içtihadidir.

    Allah insanı verdiği yük kadar mesul tutuyor. Ve her insana aynı ve eşit yükü vermediği aşikardır. Yani Allah her insana farklı kuvvette ve derecede kabiliyetler vermiş ve ona münasip bir sorumluluk yüklemiştir.

    Öyle ise basit ve avam bir Mümin ile Hazreti Ebu Bekir (ra)’in irade kuvveti müsavi ve eşit değildir. Birisi zayıf ve basit iken diğeri kuvvetlidir, lakin imtihan ve sorumlulukta buna göredir. Yani Allah Hazreti Sıddık’ın ağır sorumluluğunu basit bir Mümine yüklemiyor. Öyle ise herkes çekerince tartar. Eşitlik her zaman adillik olmaz, her hak sahibine hakkını vermek adilliktir.

    (1) bk. Sözler, On Yedinci Söz, İkinci Makam.

    (2) bk. a.g.e., Yirmi Altıncı Söz


    Selam ve dua ile...
    Sorularla Risale Editör[/B]
    Yazar : Risale Forum
    Öyle şerait oluyor, tahtında az bir hareke sahibini çıkarıyor tâ âlâ-yı illiyyîn...
    Öyle hâlât oluyor ki; küçük bir hareket, kâsibini indiriyor tâ esfel-i sâfilîn...

    * * *

  5. #15
    Tarihci çevrimdışı Marmara Tarih
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Mar 2008
    Mesajlar Mesajlar
    4.641
    Tecrube  Tecrübe Puanı: 677 + 44410


    Cevap: Cüz i İrade Külli İrade..

    Arkadaşlarımızın konuyla ilgili kendi bilgi ve düşüncelerini yazmalarını istirham ederim..
    Yazar : Risale Forum
    ѕıяf вυ ∂υиуα ιçιи мι уαяαтıℓмışѕıи кι тüм ναктιиι σиα ѕαяf є∂ιуσяѕυи? в.ѕ.и

  6. #16
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    May 2010
    Mesajlar Mesajlar
    50
    Tecrube  Tecrübe Puanı: 52 + 1150


    Cevap: Cüz i İrade Külli İrade..

    Buraya eklediğimiz yazı alıntı bir yazı olduğu için yöneticimizin uyarısı üzerine kaldırıdk ve arka sayfaya yorumumuzu ekledik.

    [Linkleri Görebilmek için Üye olmanız Gerekmektedir.Üye olmak için Tıklayınız.]
    Yazar : Risale Forum
    NÛR-U KUR'ÂN'DAN RİSÂLE-İ NÛR;RİSÂLE-İ NÛR'DAN FEYZ-İ NÛR.

  7. #17
    Tarihci çevrimdışı Marmara Tarih
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Mar 2008
    Mesajlar Mesajlar
    4.641
    Tecrube  Tecrübe Puanı: 677 + 44410


    Cevap: Cüz i İrade Külli İrade..

    Daha bir önceki mesajımda arkadaşlarımızın bu konudaki "kendi yazılarını" paylaşmalarını istemiş olmama rağmen bir gaztede yayınlanan yazı buraya kopyalanmış. Yazıyı kopyalayan arkadaşımız bizi kale mi almıyor yoksa son mesajımızı mı görmedi?
    Yazar : Risale Forum
    ѕıяf вυ ∂υиуα ιçιи мι уαяαтıℓмışѕıи кι тüм ναктιиι σиα ѕαяf є∂ιуσяѕυи? в.ѕ.и

  8. #18
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Apr 2010
    Nereden Yer
    El-Aziz
    Mesajlar Mesajlar
    50
    Tecrube  Tecrübe Puanı: 49 + 894


    Cevap: Cüz i İrade Külli İrade..

    madem düşünceniz üyelerin sadece kendi yazı ve yorumları,o halde
    konunun başlığını ve statüsünü değiştirin
    haftanın konusu ,yada sizin makaleleriniz
    Yazar : Risale Forum
    Zalimler İçin Yaşasın Cehennem

  9. #19
    Tarihci çevrimdışı Marmara Tarih
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Mar 2008
    Mesajlar Mesajlar
    4.641
    Tecrube  Tecrübe Puanı: 677 + 44410


    Cevap: Cüz i İrade Külli İrade..

    Öneriniz için teşekkür ederiz ancak risaleforum olarak genel prensibimiz; kopyala-yapıştır paylaşımlardan ziyade, üyelerimizin kendi kalemlerinden kendi bilgi ve düşüncelerini paylaşmaları yönündedir.
    Yazar : Risale Forum
    ѕıяf вυ ∂υиуα ιçιи мι уαяαтıℓмışѕıи кι тüм ναктιиι σиα ѕαяf є∂ιуσяѕυи? в.ѕ.и

  10. #20
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Apr 2010
    Nereden Yer
    El-Aziz
    Mesajlar Mesajlar
    50
    Tecrube  Tecrübe Puanı: 49 + 894


    Cevap: Cüz i İrade Külli İrade..

    Alıntı Tarihci Nickli Üyeden Alıntı [Linkleri Görebilmek için Üye olmanız Gerekmektedir.Üye olmak için Tıklayınız.]
    Öneriniz için teşekkür ederiz ancak risaleforum olarak genel prensibimiz; kopyala-yapıştır paylaşımlardan ziyade, üyelerimizin kendi kalemlerinden kendi bilgi ve düşüncelerini paylaşmaları yönündedir.
    *** konunun açılış bölümüne bakıyorum,
    *** konunun açılışdaki ilk mesaja bakıyorum,
    *** konunun açılışdaki ilk yazı ve yoruma bakıyorun (alıntı yapılmış)
    bütün bunlara bakıyorum ve sizin serzenişinize bakıyorum bişey anlayamadım kardeşim..
    kişilerin kendi yorumlarını yazmaları için en ufak bir emare ve yönlendirme göremiyorum..
    neyse;
    selam ve dua ile..
    Yazar : Risale Forum
    Zalimler İçin Yaşasın Cehennem

Sayfa 2/4 İlkİlk 1234 SonSon

Facebook Yorumları

Facebook Giriş

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

Bu Konudaki Etiketler

Sosyal İmleme

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222