Internet Bağımlılığı:
Kompülsif Internet Kullanımı Yaşama Zarar Verebilir

Siz bağımlılığın bir çeşidi daha için 12 basamaklı bir programın olamayacağını düşünürken, medya raporları yeni bir kategori daha ortaya çıkardı – Internet bağımlılığı.

Uzmanlar bunun gerçek bir bağımlılık olup olmadığını ve nasıl tedavi edileceği konusunda tartışırken, birçok insan Net’te sörf yaparak, sohbet odalarına katılarak ve bilgisayar oyunları oynayarak saatler harcıyor. Öyle gözüküyor ki, insanlar Internet’i yeterince kullanamıyorlar ve çoğu zaman bu alışkanlıklarını devam ettirebilmek için, ailelerini, işlerini ve arkadaşlarını ihmal ediyorlar. Bunu yapmak istemedikleri zaman bile kendilerini durduramıyorlar. Bu alandaki araştırmalar henüz az sayıda fakat gittikçe artmaya başlıyor ve bazı veriler gösteriyor ki bu durumdan en çok etkilenenler, sohbet odalarında saatlerini harcayan orta yaşlı ve yalnız insanlar.

Web’e Yakalanmak

Hastalığın genel olarak kabul edilen bir tanımı yok fakat Internet bağımlılığı genel olarak şöyle tanımlanmaktadır: Bilgisayar başında çok fazla zaman harcanması ve bu durumun kullanıcıda, kontrol kaybına bağlı olarak kişisel sıkıntı yaratması. Ayrıca bu durum, kişiler arası ilişkilerde, çalışma hayatında, finansal veya yasal konularda da sorunlara yol açabiliyor. Journal of Clinical Psychiatry dergisinin Aralık 1999 sayısında yayınlanan bir çalışmada aşırı Internet kullanımı ile özellikle duygulanım, kişilik ve madde kötüye kullanımı bozuklukları gibi ruh hastalıkları arasında kuvvetli bir ilişki bulunmuştur.
Internet bağımlılığı konusundaki ilk çalışmalardan birini yapan ve bu konudaki ilk kitabı yazan psikolog Kimberly Young, eğer kişiler 12 aylık süreçte aşağıdaki kriterlerden dördünü veya daha fazlasını karşılıyorlarsa, onları bağımlı Internet kullanıcıları olarak sınıflandırmaktadır:

• Internet’te çok fazla zaman harcadığını hissetme
• Doyuma ulaşmak için Internet’i daha fazla süre kullanma ihtiyacı duyma
• Internet kullanımını kontrol edememe
• Internet kullanımına son verdiğinde veya kesmeye çalıştığında kendini rahatsız ve sinirli hissetme
• Internet’i, sorunlardan kaçmak veya karamsar ruh halinden kurtulmak için kullanmak
• Internet kullanımının derecesini gizli tutmak için aileye veya arkadaşlara yalan söylemek.
• Internet yüzünden tehlikeye atılmak veya önemli bir ilişkiyi, işi, eğitim veya kariyerle ilgili bir fırsatı riske atmak.
• Erişim ücretlerine aşırı miktarlarda para harcanmasına rağmen kullanmaya devam etme
• Internet’e bağlanmadığında içe çekilme, depresyon ve sıkıntı seviyesinde artış
• Tasarladığından daha fazla süre Internet kullanma

Bağımlılık İşaretlerinin Farkına Varma

Eğer Internet kullanımınızın, ailenize ve sosyal hayatınıza zarar verdiğini düşünüyorsanız kendinize şu soruları sorun:

• Internet’i sosyal olmayan aktiviteler için mi kullanıyorum? Eğer öyleyse, bilgisayar kullanımınızın, TV seyretmekten daha fazla bir sosyal faydası yok.

• Internet’i, aile üyeleriyle ve uzak mesafedeki arkadaşlarla olan bağlarımı kuvvetlendirmek için mi kullanıyorum? Bu durumda, siz sosyal çevrenizi kuvvetlendirip genişletiyorsunuz demektir.

• Internet ortamında kurduğum ilişkiler zayıf mı? Gerektiğinde yardım istemek için arayabileceğim arkadaşlar mı? Bu ilişkiler, eğer sizin kendi ailenize ve arkadaşlarınıza ayıracağınız zamanın zararına gelişiyorsa, o zaman bu durum sizin sosyal destek sisteminizi tehdit eder.

İsimsiz Internet

Bu konuyla ilgili çok az şey bilindiğinden dolayı, birçok doktor ya Internet bağımlılığını nasıl tedavi edeceklerini bilmiyorlar ya da bunun bir bağımlılık olduğuna inanmıyorlar. Her şeye rağmen tedaviler mevcuttur.
Bağımlılığın dışında duygusal rahatsızlıkları olan kişiler için, depresyon veya diğer bir rahatsızlığı tedavi etmek, bağımlılığın semptomlarını hafifletmeye yardımcı olabilir.

Diğer bir tedavi yolu da, düşüncelerinizi izlemeyi ve bağımlı davranışı tetikleyen düşünceleri belirlemeyi öğrendiğiniz kognitif davranışçı terapidir. On iki basamaklı bir bağımlılık tedavi programı yardımcı olabilir. Motivasyon artıran terapide ise terapist, bir probleminiz olduğunu fark etmenize yardımcı olur ve davranışınızı değiştirmeniz konusunda size yol gösterebilir. Bazı tedaviler, bilgisayarlarla olan bütün ilişkinin kesilmesini içerirken, bir kısmı da sadece iş için bilgisayar kullanımına izin verir.

Yardım Alın

Eğer istediğinizden daha fazla Internet başında zaman harcıyorsanız ve özellikle Internet kullanımı sırasında harcadığınız zaman hayatınızın diğer alanlarıyla karışıyorsa, o zaman yardıma ihtiyacınız olabilir.